هرات از نامزدی در لیست یونسکو فاصله دارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۶    ۱۳۹۷/۷/۳ کد خبر: 154883 منبع: پرینت

هرات از نامزد شدن در لیست میراث های فرهنگی یونسکو فرسنگ‌ها فاصله دارد.

سازمان یونسکو در سال ۱۳۸۴ خورشیدی از مسوولان محلی هرات خواسته بود که در ساحات شهر قدیم هرات الی مجموعه تاریخی گازرگاه در شمال شهر، هیچ ساختمان بلند منزلی اعمار نشود.

انجمن میراث‌های فرهنگی هرات و برخی از فعالان مدنی، در یک گردهمایی از روند تخریب دکان‌های جوار مسجد جامع ابراز نگرانی کرده‌اند. رییس این اداره گفته است مسوولان شهرداری بارها اقدام به تخریب آثار باستانی در هرات کرده‌اند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که به تازگی اداره شهرداری، اقدام به تخریب دوکان‌های جاده شمالی و جنوبی کرده است و این اقدام با واکنش تند برخی از شهروندان و فعالان مدنی مواجه شده است.

بارها مسوولان اداره شهرسازی و مسکن هرات گفته اند که تلاش می‌کنند از اعمار ساختمان‌های بلند منزل و ساخت و سازهای خودسر در این ولایت جلوگیری نمایند که تا کنون در این قسمت موفق نبوده اند. اکنون صدها ساختمان بلند منزل در این مناطق اعمار شده که این موضوع مانع نامزد شدن هرات در لیست میراث‌های فرهنگی یونسکو شده است.

حتی سرقت در موزیم هرات اتفاق افتاده است. رییس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید تلاش ها برای ردیابی آثار تاریخی دزیده شده از موزیم (موزه) این شهر ادامه دارد. (با ادامه هدفمند تخریب و یا بی پروایی مقامات اطلاعات فرهنگ و شهرداری هرات ارزش هرات از لحاظ آبده ای تاریخی کم رنگتر می شود)

استاد نصرالدین سلجوقی، پژوهشگر هموطن و مولف کتاب "تجلی هنر از عصر تیموریان تا سده روان" معتقد است که تنها زمانی می ‌توان روی نقش مردم در جلوگیری از سرقت آثار باستانی حساب باز کرد که مردم خود به ارزش این آثار پی برده باشند.

منجمزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منجمزاده
یونسکو
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است