چرا ترامپ در سازمان ملل یادی از افغانستان نکرد؟
تقویت قدرت ملی در سایه تعریف و شکل گیری درست امکان پذیر است. تبیین و اهتمام و اعلام و تمرکز بر مولفه های هویتی و ارزشی قدرت ملی از اهم وظایف هر نهاد حاکمیتی در سیاستگذاری کلان در یک کشور می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۹    ۱۳۹۷/۷/۵ کد خبر: 154925 منبع: پرینت

چرا رییس جمهور ترامپ در اجلاس سران سازمان ملل متحد یادی از افغانستان نکرد!!؟
حضور قدرتمند یک دولت در عرصه مناسبات بین المللی بستگی دارد به: شکل دهی و افزایش قدرت ملی؛ که در فرایند شناخت، مدیریت و رهبری عالمانه و عاملانه جمعیت (نیروهای اجتماعی)، جغرافیا و منابع طبیعی، میسر می شود و مشتقات آن عبارت ست از:
۱- قدرت سیاسی. ۲- قدرت نظامی. ۳- قدرت اقتصادی ۴- قدرت فرهنگی.

تقویت قدرت ملی در سایه تعریف و شکل گیری درست و بی غل و غش هریک از این عناصر و مولفه آن امکان پذیر است. تبیین و اهتمام و اعلام و تمرکز بر این مولفه های هویتی و ارزشی قدرت ملی از اهم وظایف هر نهاد حاکمیتی در سیاستگذاری کلان در یک کشور می باشد.

همبستگي ملي، ثبات سياسي، شناخت و تعريف علمی و جامع از منافع عمومی و منافع ملي،
حل عادلانه منازعه ملی در محیط ملی و نکشاندن آن در تعاملات سیاسی کشور در محیط بین الملل.
برنامه ريزي علمی و تطبیقی در امر سياستگذاري هاي داخلي و خارجي و پیشبرد آن،
گسترش روابط و تعاملات جهاني و منطقه يي، ديپلماسي فعال و سياست خارجي پويا و تعريف شده،
شناخت منافع متقابل سياسي، فرهنگي واقتصادي در عرصه تعاملات بين المللي،
تلاش هاي منسجم و برنامه ريزی شده در راستاي رشد اقتصادي، رفاه عامه و تأمين اجتماعي،
وضع و اجراي قوانين به منظور حفظ نظم و تأمين امنيت و عدالت، از سوي مديران «جامعه سياسي» مملكت (حکومت)،
قانونمداري، شايسته سالاري، تأمين آزادي هاي مدني، رعايت حقوق بشر،
شکل دهی اراده ی ملی در هماهنگی و همکاری مسوولانه با نیروی های اجتماعی و جامعه مدنی برای فایق آمدن بر چالش ها و تهدید های بر اندازانه داخلی و خارجی،
ترویج و بهره مندی از فرهنگ سياسي معطوف به دستيابي؛ به يك نظام ارزشي و معياري، كه در آن تفكيك قواي سه گانه مستقل با هم متحد نهادمند شده باشد، و به مطبوعات و آزادي بيان به عنوان قواي چهارم باورمند باشد.
توزیع عادلانه قدرت و ثروت ملی،
برنامه ريزي براي نهادمند شدن یک نظام مردم سالار،
فراهم آوری فرصت برای تاسیس احزاب سیاسی قدرتمند ملی و نظام پارلمانی صدارتی پاسخگو.

ظهور و نمود چنین ارزش هایی در یک جامعه و نظام اداري سیاسی آن، باعث مي شود تا اين كشور(دولت) در سطح ملي و در محیط بين المللي و حتی نزد قدرت ها و بازیگران محوری نظام بین الملل از جايگاه تاثیر گذار و پر اهميتی برخوردار گردد.
معمولاً ظهور و نمود اين ويژگي ها در مناسات داخلی و بین المللی، این فرصت را برای کشور ها، فراهم می گرداند تا دولت مزبور علايق ساير دولت هاي گیتی را به مثابه یک دولت قدرتمند قابل احترام در مناسبات بین المللی، به خود جلب كند، و زمينه ها و انگيزه هاي زايش بحران و منازعه، تضاد و تقابل منافع را از فضاي سیاسی كشور بزدايد.
در واقع مهمی که افغانستان از دیر باز تا امروز، از فقدان آن سخت رنج می کشد.

مهندس توریالی غیاثی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
غیاثی
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان بچه خاله ترامپ است که یادش بکند؟؟؟؟

>>>   اقای ترامب وقتی از موجودیت شما آگاه شد که اینگونه یک شیخ در افغانستان وجود دارد از نامبردن افغانستان صرف نظر کردچون موجودیت خودت همه قضایای افغانستان را حل وکفایت میکند.
لعلی

>>>   اگر از افغانیتان نام میبرد مجبور بود از فساد هم نام ببردچون نام افغانستان با فسادرابطه ناگسستنی دارد وهردو درهم مدغم شده اند
- همینکه از مواد مخدر نام برد درحقیقت از افغانستان نام برد ، چون یقینا وقتی بحث مخدر بود دراذهان همه رهبران جهان نام افغانستان دران لحظه حضور پیداکرده ،
چند موضوع ضمیمه نام افغانستان شده که وقتی یکی ازانهارا نام ببرند دیگرانش هم به اذهان خضور می یابند:
افغانستان ، فساد ، مواد مخدر، مهاجر،انتحار ، انفجار، تاریخ 5000 ساله ، غیرت ،
ذکر نام یکی ازین ها یعنی نام بردن افغانستان

>>>   اگر او از افغانستان نام می برد حاضرین بازهم به او خنده میکردند که چرا از یک کشور وحکومکت مفسد نام میبرد همه جهان میدانند که افغان ها خصوصیت دزدی فساد وطن فروشی را از قریما به ارث گرفته اند

>>>   تحليل بسيار عالي

>>>   نظر دهنده دوم زنده باد!

>>>   ترامپ در آغاز بیانیه اش گفت:
من در دو سال ریاست جمهوری ام آنقدر دست آورد دارم که در طول موجودیت ایالات متحده امریکا هیچ رییس جمهور دیگر امریکا نداشته است.
همه حاضرین تالار یکجا خنده کردند.
اگر منحیث یکی ازین دست آورد هایش ختم جنگ را در افغانستان قلم داد میکرد،حاضرین تالار از خنده گرده کفک میشدند و پولیس او را منحیث قاتل دستگیر میکرد که حاضرین را قصداً توسط خنده دادن به قتل رسانید.

>>>   حادثه يازده سپتمبر اولين دسيسه امريكايي ها بخاطر خصومت و عقده عليه مجاهدين كه بفضل خداوند نتوانستند مجاهدين سر زمين خراسان بزگ را بدنام كنند .افغانستاني اصيل مردم دلير بافهم مبارزات خودرا در مقابل فاشيزم ادامه ميدهندو با سر بلند حاميان واقعي اين سرزمين هستند.
ولي بعد ها كه ازحادثه سپتمبر چيزي دستاورد نداشند به بهانه ي دموكراسي
قلابي مثلن اريانا سعيد را در محافل كنسرت دعوت و تشويق كردند كه گويا لخت پوشيدن يعني فرهنگ غربي را بايد تقليد كند و كرد بعد ن فوتو شاپش كردند و بيچاره هنرمند پشيمان شد از شرم لباسهاي خود را به اتش مقدس سوزان وحال در محافل با لباس بومي حاضر ميشود يعني امريكا در گرو خود گرفته ......

>>>   سلام . آخر ما افغانستانی ها خودمان به خودمان می بالیم و می گوییم که ماهم کشوری داریم و آدمهای خوبی هستیم غافل از اینکه ما برای ترامپ عددی نیستم که ازما یا ازکشوری ما نام ببرد از چی ما نام ببرد ما نه قدرتی داریم و نه صنعتی داریم و نه کشوری آبادی داریم و نه مسئول و یا سیاست مداری درستی داریم خب شما خودتان قضاوت کنید .
طاهر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است