توهین آشکار حکمتیار به فارسی زبانان کشور
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۸    ۱۳۹۷/۷/۵ کد خبر: 154951 منبع: پرینت

در آستانه انتخابات و یارگیری های انتخاباتی برای پارلمان افغانستان اینبار حکمتیار با شدت بیشتری فارسی زبان را متهم به پیروی از فرهنگ کچه و مذهب غلط نموده و ادعا کرد که اکنون تاجیک ها هم به ترجمان نیاز دارند.

حکمتیار این سخنان را در نشست علمای افغانستان که تحت عنوان (منار وحدت) دایر گردیده بود بیان کرد جالب در اینجا است که هیچ وقت هیچ فارسی زبانی نه برای حکمتیار و نه هم برای هیچ پشتو زبان افغانستان خط و نشان تعیین نکرده اند که به زبان لر صحبت نمایند و یا به زبان بر بلکه لر و بر را مربوط به یک حوزه فرهنگی می دانند.

پس چرا گلبدین حکمتیار به خود اجازه می دهد که برای فارسی زبانان تکلیف تعیین نماید که چگونه باید سخن بگویند و یا چگونه باید بنویسند. واضح است که حکمتیار با دامن زدن به اختلافات زبانی می خواهد پشتون ها را در مقابل فارسی زبان ها تحریک نموده و از میان آنها یارگیری نماید.

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکمتیار
فارسی زبانان
توهین
نظرات بینندگان:

>>>   تمام رهبران تنظیمهای جهادی ازین متود استفاده کردند. گلبدین هنوز تسلیم نه شده بود که هزاره ها را اخطار داد، احمد شاه مسعود ضمن تشریح به اصطلاح تاریخ اقوام هرچه تمدن بود به پای تاجیکان بسته نمود. مزاری هم چنان هزاره بازی کرد که نگو و نه پرس. علت این است که دیگر شعار های اسلام در خطر است و .... چسپ نه داشت ناگذیر به ریسمان اقوام دست انداختند.
ولی عابد

>>>   لیتی چیست که مزه اش باشد ، گل بی دین بگیل چیست که گپ اش باشد . محصلین ننگرهار هار

>>>   گلو در قسمت اش زعامت نيست
فقط ذلت هميشه مصيب آش ميشود

>>>   پشتون ها هم شاید کمی هوشیار داشته باشد گول حکمتیاررا نخورد ولو هر انتهار وانفجار را پشتون ها انجام میدهداز همین کلاسه ها آب می خورد برادران بدش نباید انفجار انهار را را به پشتون ها دادیم.....

>>>   دو گپ مهم در راكتيار وجود دارد.
١ : كه او يك فرد عقذهء و مفعول است.
٢ : كه أدمها ...همهء شان مريض روانى ميباشند.
چون او عقدها است به همين خاطر باعث به قتل رساندن ده ها هزار انسان شده. ولى حالا كه از خود كدام عرادهء ندارد و جلوش در دست وهابى ها بوده و است برايش هر چى بگويند مانند يك پادپى همان كند.
ح ع

>>>   حکمتیار هیچ وقت به کسی نکرده است یک تعداد انسانهای ...و‌ بی فرهنگ هستند که خود شان خود را تحقیر مینماید و تا حال ادبیات زبان خود را درست یاد نگرفته و تقلید زبان بی فرهنگهای دیگران را میکند در این جا حکمتیار درست فرموده است وقتیکه یک تاجک افغان به بعضی اصطلاحات بی مفهوم که تاحال در افغانستان هیچ نشنیده نمیداند چی ماند به یک پشتون افغان در این جا مثله تفرقه بین پشتون و تاجک نیست ولی یکتعداد ...بخاطر خوش خدمتی برای بیگانه ها از آیت تبلیغات بی معنا استفاده میکند که هیچ جای را نخواهد گرفت

>>>   لسان پدری حکمتیار اردو است

>>>   همین طور است که می نویسید. تمام سیاستمداران افغانستان زمانی به مسایل مذهنی، قومی و زبانی دامن می زنند که انتخابات نزدیک شود. بعد حتی قوم خودش را فراموش می کند.

>>>   آخه اینجوری خو نمیشه که ما به کچالو ،سیب زمینی و یا سیب هوایی بگوییم؟

>>>   ای اوسین الی!
راست گفته! تاجیک و استعداد پشتو گفتن؟

>>>   گلبدین برود به فکر زبان پشتوی خود باشد که ازبین نرود. فارسی زبانان افغانستان خود شان بهتر می دانند که چگونه گپ بزنند حالا یک پشتون دلش برای زبان فارسی و فارسی زبانان سوخته و می خواهد زبان فارسی را به فارسی زبانان یاد بدهد!گلبدین زبان فارسی را در موسسات تروریستی پاکستان آموخته است و می خواهد زبان فارسی پاکستانی را به افغانستان منتقل کند. در حالی که کشور ما مهد زبان دری و فارسی است و از این رو مولانا، سنایی غزنوی،خواجه عبدالله انصاری، ناصر خسرو، حنظله بادغیسی، و... از این آب و خاک برخاسته نمار زبان فارسی در میان فارسی زبانان جهان هستند.و حتی شاهنامه فردوسی در این کشور سروده شده است. حالا ان بیچاره آمده می خواهد فارسی زباناها را از ریشه اش جدا کند و آنان را به پاکستان بچسپاند و قریب است ادعا کند که مهد زبان فارسی پاکستان است و این پشتونها هستند که زبان فارسی را به وجود آورده و دیگران از آنان یاد گرفته اند.

>>>   اين مشكل در أكثريت رهبران پشتون موجود است. انها بخاطريكه دانش خودرا به رخ مردم بكشند، هميشه خود را نمك هر ديگ ميسازند. گوياكه حكمتيار و پسرش دست بالا در ادبيات فارسي دارند. انها وقت و ناوقت إظهار نظر ميكنند. غني هم از اين قماش است. او هم در تقرري ها از كانديد ها امتحان ميگيرد، از جنرال گرفته، تا داكتر طب، تا حقوقدان تا انجينير خلاصه از همه . حكمتيار هم نشان ميدهد كه نه تنها در مسائل ديني عقل كل است، بلكه فاكولته نخوانده انجينير هم است. در نويسندگي خو چيره دست است و در ادبيات فارسي- دري همچنان. خوشا بحال افغانستان با اين همه . پوهنتون كابل را از صنف دوم ترك گفت و اما در پاكستان پيش نصرالله بإبر و جنرال حميدگل انجينيري را تكميل كرد و ديپلوم گرفت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است