مفتی سعودی: زیارت قبور برای زنان جایز است
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۸    ۱۳۹۷/۷/۷ کد خبر: 155006 منبع: پرینت

در حالیکه علمای وهابی به دلیل احادیث مشکوک زنان را به شدت از زیارت قبور بازمی دارند و حرام می دانند، «شیخ صالح المغامسی» مفتی سعودی گفت: زیارت قبور برای زنان جایز است.
به گزارش شفقنا به نقل از عکاظ، المغامسی ضمن تایید جواز زیارت قبور توسط زنان، گفت: در موضوع زیارت قبور توسط زنان بین علما اختلاف نظر وجود دارد برخی آن را جایز می دانند و برخی نیز جایز نمی دانند و هرکدام هم دلیل خود را دارد.

وی که در مصاحبه با شبکه «MBC» و در برنامه «خلاصه و مختصر» سخن می گفت، با اشاره به اینکه پیامبر(ص) به عایشه آموزش می داد که هنگام زیارت قبور چه سخنانی بر زبان بیاورد، افزود: عاقلانه نیست که پیامبر(ص) چیزی را به عایشه بگوید که از آن نهی شده باشد. در موضوع زیارت قبور توسط زنان اختلاف نظر وجود دارد که برخی جایز می دانند و برخی جایز نمی دانند و هر کدام هم دلایل خاص خود را دارند.

این مفتی سعودی در زمینه جواز زیارت قبور توسط زنان به آنچه پیامبر(ص) در این زمینه به عایشه آموزش داده، اشاره کرده و در تشریح سخنانش آورده است: اگر زیارت قبور توسط زنان جایز نبود، قطعا پیامبر(ص) به عایشه آموزش نمی داد که هنگام زیارت قبور چه بگوید و چه نگوید.

مغامسی اضافه کرد: علاوه بر این رسول اکرم(ص) منکر گریه زن هنگام زیارت قبور نشده است و فقط جزع و فزع زنان در هنگام زیارت قبور را منکر شده است.
وی در پایان سخنانش با اشاره به این که با این رای قصد معاندت با علمای عربستان را ندارد، گفت: از ۱۲ سال که من در مسجد قباء خطبه می خوانم، حتی یکبار بر منبر نگفته ام که زیارت قبور توسط زنان جایز است.

جواز زیارت قبور توسط زنان از سوی این مفتی سعودی در حالی مطرح می شود که علمای وهابی این کشور با استناد به احادیث مشکوک، زنان را به شدت از زیارت قبور باز می دارند.
در همین خصوص بن باز از مفتیان سابق وهابی در عربستان در این خصوص در فتوایی مدعی شده است: برای زنان زیارت قبور جایز نیست؛ زیرا پیامبر(ص) زنانی را که به زیارت قبور می روند لعنت کرده است و دیگر اینکه زنان فتنه هستند و صبرشان کم است و لذا از رحمت خدا و احسان او این است که برای آنان زیارت قبور را حرام کرده است تا این که نه فتنه گری کنند و نه دیگران را به فتنه بکشانند»
(مجموع الفتاوی، بن باز، ج۲، ص ۷۵۴).

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مفتی سعودی
زیارت قبور
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است