این انتخابات نیز کامل و سالم نخواهد بود
مدت بيست روزي كه تا روز انتخابات مانده است هيچ يك از اين مشكلات به اتمام و انجام نخواهد رسيد و باز هم همانند گذشته كشور ما از انتخابات سالم و شفاف برخوردار نمي باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۰    ۱۳۹۷/۷/۸ کد خبر: 155018 منبع: پرینت

در آستانه ورود روز بيست و هشتم ماه ميزان، روز انتخاب نمايندگان پارلماني كشور قرار داريم.
بدون ترديد پروسه انتخابات بهترين گزينه براي ايجاد رژيم هاي سياسي و پارلماني در هر جامعه و كشوري است كه از نظام قبيله سالاري و بدوي و ارباب رعيتي گذر كرده اند و به روحيه جمعي و مردم سالاري و ديموكراتيك رسيده باشد.

هرچند مسلمانان سنتي و دگم انديش و قرون وسطايي در كشور هاي اسلامي به انتخاب و دموكراسي مردمي و سياسي تن در نمي دهند و ان شيوه را غير مشروع و ناجايز مي شمارند.
چرا كه در كشور هاي اسلامي انها براي خانم ها حق انتخاب كردن و منتخب شدن را قايل نمي باشند و همچنان راي اقليت هاي مذهبي و نا مسلمان را در انتخاب و منتخب ها، ناجايز مي شمارند و انها بسياري از مردم را واجد صلاحيت نمي دانند و انها را اهل حل و عقد نمي شمارند و يا انها را اگرچه كه مسلمان باشند اهل بدعت و گمراهي مي دانند و لذا رژيم منتخب از راي انها را ناقص و غير مشروع مي شمارند و براي روند انتخابات خود را مسوول نمیدانند.

اما در حقيقت تنها شيوه كه توانسته است مردم را از ظلم قبيله و ارباب رعيتي و سلطنت موروثي و سران زور گوي متعصب اجتماعي و مذهبي و كشيش و كليسا و روحانيت مذهبي قرون وسطايي برهاند و نجات دهد، در كشور هاي اسلامي و غير اسلامي و ازاديخواه و مستقل، همين سيستم انتخابات و گزينش نمايندگان ملي و مردمي از طريق انتخابات عمومي بوده است.

خوشبختانه دين واقعي و قران نيز، امر اداره جامعه را به مسووليت هاي رعيت و جامعه و توده ها و قشر هاي اجتماعي مردم مي داند و مرد وزن و مسلمان و نامسلمان را در اداره جامعه مسوول و متعهد مي شمارد و پيامبر اسلام مي فرمايد: (كلكم راع و كلكم مسؤل عن الرعية) همه انهايي كه از عقل و اراده و استقلال برخوردار هستند مسوول مي باشند و نيز قران براي پيامبر مي فرمايد: (و شاورهم في الامر فاذاعزمت فتوكل علي الله) در اداره امور جامعه با مردم مشوره نما و توكل به خداوند بنما.

اما انتخابات پارلمانی و رياست جمهوري در كشور ما افغانستان صرف نظر از مشكلات فوق، از مشكلات بيشتر و پيچيده تري بر خور دار مي باشد. به گفته منابع بين المللي سياسي هم اكنون بيشتر از هفتاد در صد خاك كشور زير نفوذ و اداره مخالفان دولت (طالبان) قرار دارد و مناطق زير نفوذ دولت هم از انفجار و و جود تروريستان در امان نمي باشد، در حاليكه بيست روز بيشتر به روز انتخابات بيشتر نمانده است حدود سي هزار پرسنل و مجري پروسه كميسيون انتخابات بايد اموزش بايومتريك و پروسه انتخابات را فرا گيرد و از طرفي نيز نبود برق در بسياري از مناطق دستگاه بايومتريك و اینترنت را هم مختل مي كند و از طرفي نظارت بر ليست كانديدها هنوز شروع نشده است و افراد زورگو و مجرم و نالايق و غير مردمي در صفوف كانديدان فراوان وحود دارد و نيز در كشور ما هميشه مصلحت جاي قانون را اشغال مي كند.

در نهايت مدت بيست روزي كه تا روز انتخابات مانده است هيچ يك از اين مشكلات به اتمام و انجام نخواهد رسيد و باز هم همانند گذشته كشور ما از انتخابات سالم و شفاف برخوردار نمي باشد.
در يك كلمه مي توان گفت كه:
خانه از پاي بست ويران است
خواجه در فكر نقش ايوان است

اين در حالي است كه تا هنوز هرسال سي هزار نفر در كشور كشته و زخمي مي شوند و مردم در فقر و ناامني جان مي دهند.
مشكل كشور در نخستين مرحله به دست امريكا و پاكستان و نيز دولت و طالبان است و تا توافق همه اطراف در كشور مشكل موجود، نه تنها بهبود نخواهد يافت و بلكه اوضاع سياسي و امنيتي و نيز اقتصادي بد تر خواهد شد.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مصباح
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   انهای که مانند این اخند در تقلب انتخابات کاملا باور ندارند وتشکیک مینمایند در زمره ای متقلبین محسوب میشوند زیرا میخواهند ویا وظیفه گرفته اند تا حد اقل یک در صد این روند را درست وقانونی جلوه دهند از جمله ایتلاف بزرگ ملی و... ما بار ها گفتیم که اینها همه ازیک قماش ومددگار ومعاون همدیگر اند
تبنگ چی

>>>   با درود بر مردم مظلوم و مبارز و ستمدیده و آزادیخواه افغانستان و افراد و اشخاص مسئول و دلسوزی که به آیندهً کشور افغانستان و صلح و دوستی و پیشرفت می اندیشند و برای رسیدن به آن تلاش و کوشش می کنند. به نظر من لازمهً وصول صلح و دوستی در کشور ثبات سیاسی هست ....

>>>   این انتخابات نیز کامل و سالم نخواهد بود!
دعا کن که دعای ریشها زود قبول میشه!

>>>   اخند صاحب مصباح! من هم مانند شما با مسلمان نما های دگم به قول شما سر سازش ندارم هرچه اسلام دگمیت وسایر تعبیر های دموکرات نمای را نمی شناسد وارا ونظرات انها را در برداشت شان از ازادی رای وانتخاب رد مینمایم ولی مانند شما هم تطبیق احکام اسلامی را در یک جامعه ای عبدالله ای ورولا غنی ومحیط اشغال وتجاوز رد مینمایم اول محیط را اسلامی بسار وبعد دران احکام اسلامی را تطبیق نما در جامعه ای امروزی از اسلام وانهم اسلام واقعی ودیگر خیال های واهی صحبت نمودن زرع تخم به شوره زار را میماند از برای خدا محیط های غیر اسلامی را پوشش اسلامی ندهید وخود وملت مسلمان را اغوا ننماید از عذاب خدا وروز اخرت بترسید که در روز قیامت لجام های اتشین در دهن شما انداخته میشود
زید الله بیگ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است