از مهندسی بایومتریک انتخابات باخبر شوید
احزاب سیاسی خواستند تا با استفاده از فناوری بایومتریک از تقلب جلوگیری شود. اما نمی دانند که تقلب در سیستم های کامپیوتری و اینترنتی بسیار راحت تر و کم هزینه تر و بی درد سر تر از تقلب بر روی کاغذ است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۰    ۱۳۹۷/۷/۹ کد خبر: 155048 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) (موسسه «دموکراسی برای افغانستان» به ۱۵۰ نفر از نامزدها قول موفقیت در انتخابات پارلمانی را داده است.
روزنامه ویسا نوشت: موسسه دموکراسی برای افغانستان که از سوی افراد نزدیک به اشرف غنی رهبری می‌شود نشست مشترکی را با 150 نفر از نامزدهای انتخابات پارلمانی برگزار کرده است.
موسسه دموکراسی برای افغانستان تلاش می‌کند تا موفقیت شماری از نامزدهای انتخابات پارلمانی را صرف نظر از آرای لازم در انتخابات تضمین کند.
روزنامه چاپ کابل تصریح کرد که رهبری این موسسه را «اجمل غنی» پسر عموی اشرف غنی و «داودنورزی» رییس سابق اداره امور ریاست جمهوری بر عهده دارند.
موسسه دموکراسی برای افغانستان از سوی کشورهای غربی حمایت می‌شود و تلاش می‌کند تا به جای چهره‌های جهادی، جوانان طرفدار غرب به پارلمان این کشور راه یابند.
مسوولان این موسسه در چند روز گذشته با 150 نفر از نامزدهای انتخابات پارلمانی در هتل سرینای کابل دیدار و گفتگو کرده و به آنها قول پیروزی در انتخابات پارلمانی را داده است.
سخنگوی پارلمان گفت: موسسه دموکراسی برای افغانستان در قبال پذیرش برخی از شروط به نامزدهای انتخاباتی چنین تعهدی را داده است.
دولت افغانستان بارها از سوی جریان‌های سیاسی و نهادهای ناظر بر روند انتخابات به مداخله در امور کاری کمیسیون انتخابات این کشور متهم شده است.)
این در حالی است که پیش از این نیز افشاگری‌هایی از مداخله خارجی‌ها و اعضای تیم اشرف غنی برای مداخله در انتخابات پارلمانی منتشر شده بود.

احزاب سیاسی به دلیل نگرانی از مداخله دولت در روند انتخابات خواستار استفاده از فناوری بایومتریک شده‌اند تا از تقلب جلوگیری شود. اما نمی دانند که تقلب در سیستم های کامپیوتری و اینترنتی بسیار راحت تر و کم هزینه تر و بی درد سر تر از تقلب بر روی کاغذ است.

سیستم بایومتریک باید از طریق خط اینترنت تمامی دستگاه های موجود را به سیستم مرکزی وصل کند و در سیستم مرکزی نظارت صورت بگیرد، اما در کشوری که هنوز برق در بسیاری از مناطق حتی شهرهای کلان و پایتخت وجود ندارد، چگونه سیستم اینترنتی جوابگو خواهد بود؟

این سیستم را تا زمانی می شود نظارت کرد که آنلاین و وصل باشد اما زمانیکه برق برود و یا خط اینترنت دچار اختلال گردد و یا قطع شود، سیستم ها در حالت آفلاین قرار می گیرد و آنجا است که به راحتی تمامی تذکره های تقلبی ثبت شده و بعدا در پوشه ای جداگانه به سیستم مرکزی منتقل می شود که آن زمان برای نظارت بر تقلب دیر خواهد بود.
این در حالی است که کمیسیون اعلام کرده است که سیستم بایومتریک از اول آفلاین است و بعدا اطلاعات با سیستم مرکزی یکجا خواهد شد.

اینجا است که يك شخص مي تواند ده بار هم راي بدهد. زيرا ديتابيسِ شهرت راي دهندگان در اين دستگاه ها جابجا نشده و همچنان اين دستگاه ها به شبكه نيز وصل نيستند. اگر اطلاعات بعد از انتخابات جمع آوري و يكجا ساخته شود باز هم امكان دستبرد از سوي مسوولان كميسيون وجود دارد، چون آنها صلاحيت عام و تام دارند كه ديتايِ تكراري را پنهان و يا هم ناديده بگيرند.

سال 95 طالبان با نشر تصاویری ثابت کردند که به سیستم بایومتریک مجهز هستند و می توانند در این سیستم بصورت حرفه ای نفوذ کنند. در آن زمان طالبان به سیستم بایومتریک وزارت داخله که مشخصات افراد دولتی و نظامی در آن ثبت می گردید نفوذ کرده و آن را حک کرده بودند و قسمتی از اطلاعات محرمانه دولتی و نظامی را از دستگاه مرکزی ربوده بودند در حالیکه این سیستم دارای محرمیت خاص می باشد و به حمایت کدهای امنیتی اداره می شد.

با این وضعیت دیگر به سیستم بایومتریک نیز اعتمادی نیست زیرا تقلب در این سیستم بسیار راحت تر از سیستم قبلی صورت می گیرد و یقین بدانید که قبل از استفاده از سیستم بایومتریک زمینه استفاده تقلب آن فراهم شده است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایومتریک
انتخابات
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   بایومتریک کردن تقریباً 9 میلیون ثبت نام شوندگان برای انتخابات در روز انتخابات که آنهم یکروز است غیر ممکن است. اکثراً این سیستم :
1- به مشکلات تخنیکی مواجه میشود،
2- پرسونل که باید برای اینکار استخدام شود تا حال معلوم نیست.
3- پرسونل توانائی این را ندارد که در یکروز در تمام مراکز به تعداد 9 میلیون اشتراک کنندگان را ثبت و بایومتریک نمایند. چون از نگاه وقت فقط 8 ساعت در روز وقت داریم.
4- استخدام پرسونل به کدام شکل صورت میگیرد چون تنها در کابل به تعداد 540 سایت رأی دهی است، دیگر ولایات را بجایش بگذارید.
5- اگر فرضا هر یک نفر در یک سایت وظیفه داشته باشد اینهم امکان پذیر نیست.
6- تا حال با شرکت که بتواند به این نیازمندی ما تقریباَ در یک ماه جوابگو باشد با پیدا نشده و تا اکنون با شرکت برنده قرار داد نشده.
7- آیا شرکت میتواند در مدت تقریباً یکماه آماده فعالیت در تمام ولایات کشور شود.
این و امثال این موضوعات اند که تا اکنون لاینحل باقی مانده اند و احزاب محترم فشار وارد مینمایند که باید رأی دهندگان بایومتریک شوند.
در صورتی میتوان به این کار جامعه عمل پوشانید که انتخابات پارلمانی به تعویق بی افتد و کمیسیون این توانائی را پیدا نماید تا این پروسه را به شکل مؤفقانه آن به اتمام برساند. در غیر آن در مدت یکماه به هیچ صورت امکان ندارد که این پروسه به سر برسد. اما میشود که در آن هم تقلب کرد و در مدت یکروز 9 میلیون رأی دهندگان را ثبت و بایومتریک کرد.

>>>   بنده حقير چند صباحي در اين زمينه تحصيل كردم و كم كم در اين موضوعات واقف هستم. كميسيون ادعا مي كند كه دستگاه هاي بايومتريك آفلاين مي باشند يعني با هم وصل نيستند. خيلي سأده برايتان بگويم يك شخص با اين وضعيت مي تواند ١٠ بار هم راي بدهد. زيرا كه ديتابيسِ شهرت راي دهندگان در اين دستگاه ها جابجا نشده و همچنان اين دستگاه ها به شبكه نيز وصل نيستند. احيانن اگر اطلاعات بعد از انتخابات جمع آوري و يكجا ساخته شوند باز هم امكان دست برد از سوي مسؤولان كميسيون وجود دارد، چون آنها صلاحيت عام و تام دارند كه ديتايِ تكراري را پنهان و يا هم ناديده بگيرند. براي شما پيشنهاد مي كنم انتخابات را يا به تاخير بياندازيد تا سيستم آنلاين ساخته شود و يا هم چند نفر متخصص سيستم هاي معلوماتي - ديتابيس را به عنوان ناظر بر عملكردهاي كميسيون توظيف كنيد كه آنها نگذارند باز هم سر شما و مردم كلاه گذاشته شود.
مهدي مدبر- استاد دانشگاه و كارشناس سيستم هاي معلوماتي

>>>   هر روشی که بتواند مانع کامیابی جنگ سالاران غاصبان کمیشن کاران شودبخیر افغانستان است

>>>   دولت باید پنجاه هزار جنراتور دیزلی بخرد و به مناطقی که برق ندارند،انتقال بدهد،تا در جریان انتخابات ازین جنراتور ها،برای تولید برق استفاده شود.

>>>   اگر موئسسه دموکراسی برای افغانستان عوض چند قاتل غاصب و جنایتکار که خودرا نمایندگان مجاهدین و مقاومتگران معرفی میکنند جوانان تکنوکرات و تعلیم یافته را به ولسی جرگه راه دهند این کار این نهاد قابل ستایش بود ومردم افغانستان از ان حمایت میکنند و ثانیآ همین جنایتکارانی که بنام جهاد و مقاومت از مردم باج میگیرند به هرصورت باید از ادارات دولتی و نهاد قانونگزار که ولسی جرگه میباشد خارج شوند تامردم افغانستان چند صبا از دست همین جنایتکاران راحت باشند
حسینی از جاغوری غزنی

>>>   این سیستم که کمیسیون انتخابات از آن استفاده می کند یک گد و دی را ایجاد خواهد کرد زیرا تا هنوز این سیستم اماده نیست و رای دهندهگان در آن ثبت و راجستر نیست و هم خود سیستم آنلاین نیست پس چطور از آن استفاده خواهد شد و نتیجه آن کاملاٌ ناقص و تقلب خواهد بود. افرادیکه ازین سیستم استفاده می کنند کجاست . در کجا آموزش داده شده اند. همه سوالات بی جواب است.

>>>   طاهر پشتون
هر طوریکه شده و هر اقدام که دولت برای شفافیت روی دست گیرد باز هم شما سقوهاو پنچیرمینها آنرا تخریب میکنید چون میخواهید جنگ و چورو چپاول شود.

>>>   هههههه ،افغانستان هنوز به آنون شعور فکری نرسیده که بتونه این تجهیزات انترنتی رو انجام بده وقت، پول که بابت این 22هزار دستگاه بیومتریک داده شد کمپانی آلمان هم در این مورد پول خوبی گیرش آمد بزنس خوبی، ودر کشور افغانستان که از الف تا ی همه مکار دروغگو و... تشریف دارند و برق هم وجود ندارد و این دستگاه سلفون مانن دیجیتلی که ظرفیت کمتر از یک G در حافظه دارد و در جریان که بتونه برای 600 راهی دهی در حافظه و در این جریان برق بره چه اتفاق خواهد افتاد؟ صفر باز از اول شروع کرد چه مسخره بازی. همه ضیاع وقت چرت و پرت و مصروف شدن مردم و حافظ به خلوت می‌رود کاری دیگر می کند.

>>>   بایمتریک انتخابات یک بازی خوبی است برای فریب دادن مردم. انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش از پیش توسط غنی و امریکاییها دست کاری شده و کاندیدهای مورد نظر مشخص شده است.

>>>   اگر سیستم این قابلیت را داشته باش که هر ورودی را با داده های قبلی مقایسه کند و در صورت تکرار آنرا نپذیرد
می شود آفلاین هم در ست کار کند . البته کسانی سیستم در دسترس کامل شان است در بانک مرکزی سیستم هم می توانند تقلب کنند .

>>>   کسانیکه نظر منفی به بامیتریک دارند ومیگویند که از این طریق هم تقلب میشود لطفآ شهامت خود را در کار اندازند و سیستمی را پدید آرند. که نتنها دیگر در انتخابات افغانستان بلکه در انتخابات کره زمین تقلب صورت نگیرد ،فکر کنم در تقلب تنها کمیسون انتخابات سهیم نیست بلکه کسانیکه در انتخابات اشتراک میورزند چه أنها خود. راپاک میدانند و مخالق با تقلب اند در اصل همین اقا زاده ها تقلب را رشد ونمو میدهد به پول سرشار که دارند انسان های غریب وبیچاره و بیگناه را پول میدهند تا باشد به نفع شان رای بدهد این هم تقلب است ،امید مردم عزیز ما به کسانی رای خویش را بدهند که اول به اسلام صادق باشد دوم خدمت به خلق خداوندی و طبقه بیچاره راکمک کند نه اینکه همه در فکر پر کردن جیب های خویش باشند.
عبدالله ریحان

>>>   هركس راى داد سرش پتاس كل شود تا دوباره راى داده نتواند اگر تكنالوژى نتيجه نمى دهند تخنيك وطنى نتيجه ميدهد
ههههههههههههه

>>>   این هم نیرنگ فرنگ است فریب مردم کدام بایو متریک ؟کدام پرسونل مسلکی؟.

>>>   ههههههههههههههههه ولا بسیار طرح خوب است این طرح افغانی است هرکس رای داد سرش را کل کنند هههههههههههه بسیار خندیدم چاره چز این نیست طرح افغانی نتیجه میدهد.
غوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است