ماشین تقلب نمیکند اما ادمها می توانند تقلب کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۶    ۱۳۹۷/۷/۱۱ کد خبر: 155097 منبع: پرینت

یکی از مباحث "سرور" بایومتریک است که در پیش خود شرکت سازنده باشد و یا در دست کمیسیون انتخابات.
دیدگاه احزاب این است که "سرور" در پیش کمپنی باشد زیرا مصونیت بالاتر از حملات سایبری و از دستبرد در تقلب دارد گرچه بر نامه آن بگونه ای نوشته شده است که امکان تقلب درش نیست.

نکته دوم هم استفاده انلاین و یا افلاین است. انلاین بسیار خوب است زیرا در همان لحظه مانع از دو بار رای دادن می شود اما کمیسیون گفته است که به صورت افلاین از دستگاه کار گرفته می شود و بعد که به اینترنت وصل شد ماشین آرای تکراری را با شماره نشان می دهد. در ماشین دیده می شود که آرا مثلا 20 تا 25 و یا رای 18 که در صندوق فلان محل انداخته شده باطل و تکراری است.

بحث دیگر عکس و انگشت است یعنی هردو باید گرفته شود اگر عکس گرفته نشود احتمال این وجود که یک نفر از ده انگشت خود به صورت مکرر درتبانی با مامور روی دستگاه استفاده نماید.

در روز انتخابات گرفتن انگشت و عکس باید الزامی باشد. اما با تمام این اوضاع و احوال نظارت از شروع رای دهی و شمارش رای در صندوقها در محلات و در مراکز و از همه مهمتر روی "سرور" در مرکز امر حیاتی می باشد. ماشین تقلب نمی کند اما ادمها می توانند تقلب نمایند. ماشین فقط یک نفر و یک رای را ضمانت می کند.

محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تقلب
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   انتخابات وبایومتریک خیلی مطمئن وبدون تقلب است‌. دربعضی ممالک بایو متریک نمی شوند. مثلا آسترالیا حتی اوراق رای دهی با قلم پنسل مارک و نشانی میشود. چون در ممالک پیشرفته مردم یک دفعه به نماینده مورد نظر خود رای میدهد. من سال گذشته عملا دررای دهی سهم گرفتم وبه نماینده مورد نظرم رای داده ام . بهرصورت انتخاب شخص مورد نظر در انتخابات ولسی جرگه و یا پارلمان کار آسان نیست. باید شخص فعال ،صحتمند،دارای تحصیلات عالی دانشگاهی ویا تعلیمات عالی فقهی باشد.روابط فامیلی ورفقایت شخصی ویا گرفتن پول درانتخاب نماینده پارلمان کار مناسب ودرست نیست چون انتخاب یک شخص غیر فعال و غافل برای مردم خود مصدر خدمت شده نمی تواند.امید وارم که ملت شریف ومومن افغانستان هرچه گسترده تر در انتخابات قریب الوقوع به نمایندگان واقعی و فعال خودها رای دهند و انشالله که یک انتخابات بدون تقلب و صحیح با اشتراک هرچه بیشتر ملت مومن وزجرکشیده درکشور جنگزده افغانستان باشد.
ومن الله التوفیق.الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است