طلای بدخشان و مس سرپل برای آمریکا و انگلیس
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۱    ۱۳۹۷/۷/۱۵ کد خبر: 155198 منبع: پرینت

مقام‌های وزارت معادن گفته‌اند که قراردادهای معدن طلای بدخشان و معدن مس بلخاب، اخیراً در امریکا میان سرپرست وزارت معادن و نمایندگان شرکت‌های «ترکیش افغان مایننگ» و «افغان گولد ایند منرالز»، امضا شده‌است. عبدالقدیر مطفی، سخنگوی وزارت معادن، در نشست خبری‌ای گفت که پروژه‌ی قرارداد معدن طلای بدخشان به شرکت ترکیش افغان مایننگ سپرده شده‌است.
این شرکت تعهده کرده که در سه سال نخست مرحله‌ی اکتشاف، ۲۲ میلیون دالر سرمایه‌گذاری می‌کند.
مطفی همچنان افزود که شرکت افغان گولد ایند منرالز که برنده‌ی قرار داد استخراج معدن مس بلخاب است، نیز در سه سال نخست مرحله‌ی اکتشاف، ۵۶ میلیون دالر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.
سخنگوی وزارت معادن، در ادامه‌ی سخنانش هم‌چنان افزود که در پروسه‌ی نهایی‌سازی قراردادهای معدن طلای بدخشان و مس بلخاب، تمامی احکام قوانین مربوط و مشورت‌های شرکت مشورتی حقوقی و بین‌المللی افغانستان، درنظر گرفته شده‌است.
به گفته‌ی مسوولان وزارت معادن پروسه‌ی اعلام داوطلبی این قراردادها به اساس فرمان ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شده بود.

بحث تضاد منافع این قراردادها در حالی به شرکت‌های یاد شده واگذار می‌شود که به تازگی شبکه‌ی دیدبان شفافیت و نهادهای جامعه‌ی مدنی، در نشست خبری‌ای ادعا کردند که قراردادهای جدید استخراج، قانون معادن را نقض می‌کند.
بر بنیاد گفته‌های مسوولان دیدبان شفافیت، دو قرارداد طلای بدخشان و مس بلخاب در ولایت سرپل، بزرگ‌ترین قراردادهایی‌اند که در دوره‌ی حکومت وحدت ملی نهایی شده‌اند.

سیدسعادت منصور نادری، تاجری که از حمل ۱۳۹۴ تا جوزای ۱۳۹۷ وزیر شهرسازی و مسکن بود، رییس شرکت معدن‌کاری افغان کرستال است؛ ، آقای نادری شریک اصلی در هر دو قرارداد با شرکت سهامی طلای افغان که در انگلستان ثبت است، هستند.

ماده‌‌ی ۱۶، فقره‌ی ۵ قانون معادن سال ۱۳۹۳ افغانستان یک محدودیت پنج‌ساله را برای وزیران و اقارب مستقیم‌شان برای کسب قراردادهای معادن تعیین کرده است. بر اساس فقره‌ی ۵، ماده‌ی ۱۶ قانون معادن، شرکت‌های منتسب به مقامات حکومتی، از جمله رییس جمهور، معاونان، وزرا، اعضای شورای ملی و برخی دیگر مقام‌های عالی‌رتبه‌ دولتی تا پنج سال بعد از تصدی وظیفه نمی‌توانند قراردادهای معادن را به دست آورند.

پیش از این سیداکرام افضلی، رییس دیدبان شفافیت گفته که سعادت منصور نادری، وزیر پیشین شهرسازی برای اخذ این قراردادهای خلاف قانون، زمینه‌سازی کرده و پس از نهایی‌شدن این قراردادها چندی پیش استعفا کرد. سیداکرام افضلی، رییس اجرایی دیدبان شفافیت گفت: «دولت افغانستان بارها بر تعهد خود برای ایجاد شفافیت و حاکمیت قانون در بخش معادن تأکید کرده است.

وقتی نخستین قراردادهای کلان معادن که به تایید حکومت می‌رسند، در بردارنده‌ی مسایل سوال‌برانگیز مانند تضاد منافع باشند، این امر هشدار بسیار نگران‌کننده برای آینده‌ی بخش معادن خواهد بود.» در همین حال، مسوولان شرکت آقای نادری معتقد اند که پیمان‌ها در زمانی تحت کار بوده که نادری وزیر نبوده و شرکت او بخشی از کنسرسیوم شرکت‌های مورد نظر برای اشتراک در مزایده‌ی این معاملات در سال ۱۳۹۱ بوده است. نهادهای مدنی به این نظر اند که تغییرات چشم‌گیری در امور نظارت و مواد قرارداد بعد از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ که در این دوره آقای نادری وزیر بوده، صورت گرفته که یک مورد مهم آن، کاهش درصد رویالتی در هر دو پیمان است.
این نهادها هم‌چنان نگرانی‌شان را مبنی بر منتشر نشدن جزییات در مورد نحوه‌ی تأمین امنیت از سوی شرکت‌ها در ساحه و تأثیر آن بر اقتصاد پروژه و عواید حکومت، ابراز کردند.
آنان گفته‌اند که اعطای امتیاز استخراج طلا در بدخشان ساحات معدنی‌ای را تحت پوشش قرار می‌دهد که عمدتاً تحت کنترل شورشیان قرار دارند.

در همین حال وزارت معادن همچنان ادعای دیده‌بان شفافیت و نهادهای جامعه‌ی مدنی را مبنی بر رفع یا عدم رفع تضاد منافع در خصوص این قراردادها غیرموثق و بی‌اساس خواند. عبدالقدیر مطفی گفت: «حکومت در بخش صنایع استخراجی، به ویژه قراردادهای مهم، شفافیت و حساب‌دهی را تضمین کرده و از نظارت نهاد‌های جامعه‌ی مدنی در این زمینه استقبال می‌کند.»

در همین حال، ولی‌الله زدران، رییس حقوقی وزارت معادن می‌گوید پروسه‌ی قرارداد این معادن، تمام مراحل حقوقی و قانونی را گذشتانده است. ولی‌الله زدران، اضافه کرد که شرکت ترکیش افغان مایننگ در سه سال اول و در دوره اکتشاف طلای بدخشان حدود ۲۲ میلیون دالر را سرمایه‌گذاری کرده است و شرکت دومی که شرکت افغان گولد منرالر است در بخش اکتشاف معدن مس بلخاب در سرپل بیش از ۵۶ میلیون دالر امریکایی را سرمایه‌گذاری کرده است. به باور او، این یک فرصت بزرگ است که شرکت‌ها در زمان اکتشاف برای استخراج معادن سرمایه گذاری می‌کنند، زیرا این یک ریسک بزرگ است که یک شرکت در زمان دوره امتحانی روی یک معدن سرمایه گذاری کند.

با این حال تا کنون دولت افغانستان و شرکت‌های قرارداد کننده در مورد ارزش ارزش این قراردادها چیزی نگفته‌اند. در افغانستان هنوز معادن زیادی دست ناخورده باقی مانده‌اند. کشوری که جنگ و فساد مانع از توسعه استخراج معادن به صورت عصری شده و یکی از کشورهای فقیر در سطح جهان می‌باشد

مصور‭ ‬زادفر‭
8 صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معدن
وزارت
نظرات بینندگان:

>>>   خلقی ها پرچمی ها هیچ معدنی رابرای شوروی ندادند

>>>   منصور نادری و پدران، پدرانش از آبله کف دست تمام مردم اسماعیلیه در طی چندین صد سال برای خود بنام ذکات وانواع بهانه ها پول وزیورات جمع آوری کرده و حیف و میل نموده ودر بانک های خارجی ذخیره نموده اند .جای تعجب نیست زیرا اینها علاقه مندی نه به افغانستان ونه به مردم بیچاره ای اسماعیلی دارند

>>>   این شرکت ها بنام اکتشاف مستقماٌ به استخراج دست زده و دزدی خود را به شکل بسیار ماهرانه انجام میدهند. چنانچه این عمل در سال های قبل در یکی از معادن طلا بنام قره زغن ولایت بغلان صورت گرفت و کسی از نتیجه آن اطلاع نیافت. چه شد نتیجه ان قرارداد حکومت باید در مورد برای ادعای مردم پاسخ بگوید.

>>>   فایده نداره اگر هزار سال زیر خاک باشد چی به درد می خورد بی عقل های خنگ بگذار استخراج شود اگر صد در صد به ما نشد 50 در صد خو می شود.
عقیقه شار نو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است