علیپور مبنای تحول در تعاملات سیاسی
بعد از مواضع احزاب سنتی هزاره در مورد علیپور، چگونه فردای خود را مدیریت خواهند کرد؟ در دنیای سیاست بعضی اوقات یک حرف، یک اعلامیه تعادل سیاسی را تغییر میدهد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۳    ۱۳۹۷/۷/۱۶ کد خبر: 155214 منبع: پرینت

گرچه آقای محمد محقق قبلآ "لشکر کشی" حکومت را برای دستگیری قومندان علیپور، که با وضاحت مورد حمایت مردم قرار دارد و وی را عامل امنیت در منطقه میدانند، با کلمات سختی نکوهش نموده بود. اما موضعگیری حزب وحدت اسلامی، به رهبری استاد خلیلی، هم واضح است: "فرمانده علیپور مجبور شده در ناگزیری از مردم دفاع کند و به هیچ وجه جنایت‌کار نیست." این موضعگیری حزبی که یکی از حامیان اشرف غنی است و در فقدان دوستم، معاون دوم استاد سرور دانش، "مرجع تقلید" اشرف غنی از آدرس این حزب یک شخصیت قابل احترام اگر نه واقعآ قابل تقلید نزد رییس دولت که به چال بازی، وعده های بیجا و اتوریتاریزم شهرت دارد، میباشد.

اعلامیه حزب وحدت کمتر از ۲۴ ساغت بعد از آن که سخنگوی وزارت داخله فرمانده علیپور را "جنایت‌کار، راهزن و قاتل" خطاب کرد، انتشار یافته است.
آنهایی که به باریکی های سیاست افغانستان و یکه تازی اشرف غنی در عملکرد اش آگاهی دارند، نمیتوانند بپذیرند که لشکر کشی به لعل یک تصمیم وزیر داخله بوده باشد.

موضعگیری داکتر عبدالله که به ارسال یک هیات تحقیق مسوولیت کشته شدگان، بشمول زن و کودک، اکتفا نکرده، چنین میگوید: "مردم صلح‌دوست و با عزت لعل و سرجنگل همیش در کنار دولت و حکومت قرارداشته‌ و از دستاوردهای نظام دفاع و حمایت کرده‌اند و سزاوار خدمت و حمایت می‌باشند."

میدانیم که تحولات سیاسی مهمی در افغانستان در حال وقوع است. آیا اشرف غنی مهمترین اشتباه سیاسی خود را در لعل و سرجنگل انجام داد؟

تصمیم خردمندانه حزب وحدت، در یکروز این حزب را دو باره در محور سیاسی هزاره ها قرار داد. این عمل بدون نتیجه نخواهد ماند. آیا سرور دانش از تصمیم به لشکرکشی به لعل آگاهی داشته؟ آیا با این تصمیم موافق بود یا مخالف؟ روابط دو شاخه حزب وحدت بعد از این تصمیم چگونه تحول خواهد نمود؟ رهبراب جنبش روشنایی درگیر کامپین انتخاباتی توان ابتکار عکس العمل های مهمی را برای دفاع از علیپور از خود نشان نداد و صرف به محکوم کردن آن پرداخت.

بعد از مواضع احزاب سنتی هزاره در این مورد، چگونه فردای خود را مدیریت خواهند کرد؟ در دنیای سیاست بعضی اوقات یک حرف، یک اعلامیه تعادل سیاسی را تغییر میدهد.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکزاد
علیپور
هزاه
نظرات بینندگان:

>>>   خاطرات تلخ جنایات حزب وحدت ملی اسلامی هزاره ها در کابل هنوز هم زنده است .دولت میداند که چه کند و نه خواهد گذاشت که افراد مفتن و اخلال گر در کشور حکومت کنند.

>>>   آقای پاکزاد: خود تان می دانید که خلیلی و محقق همیشه به دنبال موج سواری اند دیگر به درد این ملت نمی خورند. تاریخ مصرف اینها و به تبع هر دو شاخه حزب وحدت گذشته است لطفا دیگر مرده را زنده نکنید. این دو آدم خیلی مدتها پیش مرده اند. راستی چقدر گرفتی که این را نوشتی؟

>>>   مردم شریف و صادق هزاره های افغانستان مانند سایر ملیت های برادر ساکن افغانستان همیشه از آزادی واستقلال افغانستان دفاع کرده و شهدای زیادی را نثار وطن محبوب شان نموده اند.شرایط سیاسی ونظامی افغانستان طوری است که بعضی مردم آسیب پذیر برای امنیت منطقه وفرهنگ وازادی شان آماده دفاع باشد.طوریکه هموطنان شریف افغانستان شاهد حال است که جاهلان ونادانان خود فروخته بیشتر مردم هزاره مظلوم ومحروم را مورد حملات وحشیانه درمحل تجمع مذهبی،علمی،و فرهنگی شان‌قرار میدهند و این ترس و وحشت دربین مردم بی دفاع غرب کابل ومناطق هزاره جات بیشتر محسوس است و گاهی ضرورت حس میشود که مردم هزاره در وولسوالی های دور دست برای دفاع درمقابل دشمنان احتمالی آمادگی داشته باشند.امادگی مردم درمقابل جنایت کاران بدین معنی نیست که مردم شریف ومومن هزاره از حکومت مرکزی تبعیت ندارند.من مطمئنم که مردم هزاره جات دور و نزدیک همیشه با حکومت مرکزی همکار بوده وبرای تقویت و پشتیبانی حکومت مرکزی جان فشانی ها نموده اند.تقریبا تمامی ملت شریف افغانستان شاهد هستند که یک نفر هم ازطرف افراد مسلح غیر مسئول در هزاره جات مورد حملات همین مردم قرار نگرفته اند.درحالیکه در سایر ولایات افغانستان همین نیروی مردمی ازطرف افراد مسلح کمین گیر شده به هلاکت رسیده اند.مسلح بودن چند نفر درولسولیهای هزاره جات به معنی مخالف بودن با نظام جمهوری اسلامی افغانستان نیستند.مردم زحمت کش ومومن هزاره جات همیشه ودرکارات شاقه دردورترین جاها مصدر خدمت گردیه اند.حالا که افغانستان طرف دیموکراسی وازادی بیان میرود به هیچ صورت مردم زحمت کش ومومن هزاره جات رابطه حسنه خودهارا با حکومت مرکزی خراب نمیکند بلکه بیشتر درهروقت پشتیبان حکومت مرکزی افغانستان بوده و خواهد بود.
انشاالله وتعالی.
الحاج انجنیر ع.ناصری ازآسترالیا

>>>   برادرها هزاره ما کوشش نکنند. که به شکلی از انسانهای زو گویی دفاع کنند بین علیپور وقیصاری هیچ کدام فرقی وجود ندارد هر کس از قومی باشد وراگیر قطا الطریق باشد و بی تفاوت است که از کدام قوم از نزد شان آذار واذیت میشود باید به جزای قانونی خود برسد ، امیدمردم ما قوم پرستی را کنار بگزارند و خداپرستی وتقوا حقیقی را اختیار کنند بی تفاوت است که پشتون است و یا تاجک است ویا ازبک است و یا هزاره است و به شمول رهبران دروغین ومتقلب که در راس این بدبختی ها قرار دارند.
عبدالله ریحان

>>>   به فکرمن آقای محقق فعلا رهبر مردم هزاره باشد. خلیلی کهولت سن وخاصیت بچه خوری دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است