از کتاب «شناسنامه مختصر افغانستان» رونمایی شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۲    ۱۳۹۷/۷/۱۷ کد خبر: 155218 منبع: پرینت

ادارۀ ارگان‌های محلی، امروز از کتاب «شناسنامۀ مختصر افغانستان» رونمایی کرد.
به گزارش طلوع، مسوولان ادارۀ ارگان‌های محلی می‌گویند که تمامی واحدهای محلی کشور در این کتاب از ولایت به ولایت تا روستا به روستا معرفی معرفی شده است.

در این کتاب، نام‌های معیاری بیش از ۴۵هزار و ۵۰۰ روستای، ۳۸۴ ولسوالی رسمی و موقت با حدود اربعۀ آن، ثبت شده اند.

تیمور شاران، معین مسلکی و پالیسی ادارۀ ارگان‌های محلی که پس از چاشت امروز در مراسم رونمایی این کتاب در کابل سخن می‌زد، پخش این کتاب را در سه دهۀ گذشتۀ حکومت داری در کشور، بی‌پشینه عنوان کرد: «هرنهاد در این بخش آمارهای گوناگون از روستاها و ولسوالی‌های کشور را پخش می‌کرد؛ ما توانیستیم که از این کار جلوگیری کنیم.»
تهیۀ این کتاب ۴۷۴ صفحه‌ای، بیش از یک سال را در برگرفته است و نسخه‌های پشتو و انگلسی آن هنوز زیر کار استند.

شاران، می‌‌افزاید که نام‌های ولایت‌ها، ولسوالی‌ها و روستاهای کشور که در این شناسنامه نوشته شده‌اند، نام‌های رسمی هستند و تمامی نهادها مکلف اند که شیوۀ نوشتاری این نام‌ها را به ویژه در زبان انگلیسی درنظر بگیرند.
وی می‌افزاید که تمامی روستاهای کشور به واسطۀ «چی پی اس» مشخص و کُد گذاری خواهند شد: «ما متأسفانه نتوانستیم که آمار دقیق از جمعیت کل کشور را در این کتاب درج کنیم که باید ادارۀ احصاییه ما را در این زمینه کمک کند.»

بحشی از برنامه‌‎های بعدی ارگان‌های محلی، آسان سازی نام‎های شهرها و روستاهایی است که تلفظش برای خواننده‌ مشکل است.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شناسنامه افغانستان
کتاب
نظرات بینندگان:

>>>   مفهوم ولسوالی های موقت را نفهمیدم که چیست؟
تا بحال در هیچ کجای دنیا یک منطقه بصورت موقت نامگذاری نشده است.

(چی،پی،اس) نی،بلکه (جی،پی،اس).
این یک کلمه انگلیسی و مخفف است که از حروف اول کلمات (گلوبال پوزیشن سرچ) که به فارسی،یافتن مناطق بین المللی در نقشه جغرافیایی است،تشکیل شده است.
جی،پی،اس از چندین ماهواره تشکیل شده است که در اطراف زمین در حرکت هستند و از طریق ارتباط سگنال های سیستم راهیاب و یا همان نویگیشن وسایل نقلیه شما و یا سیستم راهیابی موبایل های شما.به شما نشان میدهد که در کدام محدوده جغرافیایی قرار دارید.
همچنان در صورتی که تمام سرک ها و شماره خانه های یک کشور،اگر شامل جی،پی،اس شوند،شما میتوانید با دادن آدرس معین،بدون آن که شما آدرس را از کسی پرسان کنید،نویگیشن و یا دستگاه راهیاب و یا سیستم راهیاب موبایل شما،شکا را به اًدرس مذکور میرساند.
شاید ظرف چند سال آینده وسایل نقلیه خودران نیز وارد بازار شوند و بدینصورت شما از دریوری و پرسان کردن آدرس،از هردو بیغم میشوید و واسطه نقلیه شما هردو وظیفه را بدوش میگیرد.

>>>   قیمت کتاب چقدراست وازکجا باید خریداری شود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است