آیا عربستان با قتل خاشقجی مرتکب جنایت شده است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۹    ۱۳۹۷/۷/۱۸ کد خبر: 155249 منبع: پرینت

آیا سلطنت عربستان سعودی با قتل مخفیانۀ جمال خاشقجی روزنامه نگار 59 سالۀ منتقد این کشور در کنسولگری اش در استانبول ترکیه مرتکب یک جنایت هولناک و یک رسوایی شگفت آور شده است؟

بعد از ظهر سه شنبۀ گذشته 4 اکتوبر 2018 جمال خاشقجی که در امریکا زندگی می کرد وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد تا کار دفتر طلاق همسر قبلی اش را برای ازدواج با نامزد جدید ترکی اش خدیجه چنگیز به انجام برساند. خدیجه چنگیز آن روز او را تا دروازۀ کنسولگری همراهی کرد و در بیرون منتظر بر گشتش ماند.
اما 5 روز است که این روزنامه نگار بر نگشت و هیچ نشانی از خروج زندۀ او از کنسولگری عربستان وجود ندارد.

یک مشاور رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه می گوید که یک روز پس از ناپدید شدن خاشقجی، 15 دیپلومات سعودی با هوای پیمای چارتر به ترکیه آمدند و همان روز بر گشتند. گفته می شود که این روزنامه نگار به طرز فجیع توسط ماموران استخبارات سعودی کشته شده و حتی جسد او را قطعه قطعه کرده با خود بردند.

جمال خاشقجی که در کشورش عربستان سعودی مشاور بلند پایۀ مقامات دولتی و سردبیر روزنامۀ الوطن بود پس از سلطنت ملک سلمان و ولیعهدی پسرش محمد بن سلمان از نوشتن منع شد و به امریکا رفت. او در امریکا در صفحۀ نظرات روزنامۀ واشنگتن پست مقالات انتقادی در مورد ولعیهد عربستان می نوشت.

ناپدید شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول خشم دولت ترکیه و رییس جمهور این کشور را بر انگیخته و بر روابط سرد و غیر صمیمی دو کشور تاثیر منفی انداخته است. موضوع خاشقجی در سطح بین المللی نیز واکنش کشورهای مختلف دیگر را در پی داشته است.

اگر خاشقجی توسط ماموران عربستان در کنسولگری استانبول به قتل رسیده باشد، این جنایت هولناک و غیر انسانی داغ سیاه و خجالت باری را برای ابد بر پیشانی محمد بن سلمان ولیعهدِ گویا اصلاح طلب و مدرن عربستان باقی می گذارد.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عربستان
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   عربستان روزانه صدها نفر را یا به طور مستقیم یا بخاطر محاصره در یمن به قتل می رساند قبل از جنگ یمن هم صدها هزار نفر قربانی فتواهای عالمان وهابی عربستان شدند طالبان ، القاعده ، داعش ، الشباب همه تفکرات وهابی سلفی دارند با اینهمه جنایت چه شده قتل یک خبرنگار انقدر مهم شده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است