مردان جای زنان را در مجلس سنا گرفته اند
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۳    ۱۳۹۷/۷/۱۹ کد خبر: 155255 منبع: پرینت

اشرف غنی در یکسال گذشته در حدود نه تن از سناتوران انتصابی را به شمول چهار زن برکنار و به جای آنان نه مرد دیگر را گماشته است.
جاوید رؤوف، رییس کمیسیون روابط جهانی مجلس سنا، می‌گوید که رییس‌جمهور برخلاف قانون در فرمانی نواز شریف حیات شخصی را که به گفته او سن قانونی را برای سناتور شدن ندارد همچون سناتور انتصابی گماشته است.

به گزارش طلوع، رؤوف می‌گوید که در عزل و نصب‌های اخیری که از سوی رییس جمهوردر میان سناتوران انتصابی آمده است؛ رییس جمهور در فرمانی نوازشریف حیات را که سن قانونی سناتور شدن را ندارد؛ همچون سناتورانتصابی به مجلس معرفی کرده است .

آقای رؤوف گفت: «زیرسن ۳۵ سال مطلق خلاف قانون اساسی کشور است. من با کسی کدام معضل ندارم، اما قانون برای ما ارجحیت دارد، قانون بالاتر از همه چیز است و باید مطابق به قانون انجام می‌شد که متاسفانه انجام نشده است.»

بربنیاد قانون مجلس سنا، ۳۴ تن از شوراهای ولسوالی‌ها انتخاب می‌شوند ۳۴ سناتور دیگر از شوراهای ولایتی به مجلس راه میابند و ۳۴ هم از سوی رییس‌جمهور همچون سناتور انتصاب می‌شوند.

وحید فرزه‌ای، عضو هیات رهبر انجمن حقوق‌دانان افغانستان، گفت: «در مطابقت به بند سه فقره اول ماده هشتادو پنجم قانون اساسی افغانستان سن سناتوران سی و پنج سال است یعنی یک روزکم از سی و پنج سال هم شخص به حیث عضو مجلس سنا تعیین شده نمی‌تواند.»

بربنیاد قانون نیمی از ۳۴ سناتور انتصابی باید از زنان معرفی شوند اما در میان نزدیک به ۱۰ تن از سناتورانی که در یک سال گذشته تغییرکرده اند این مردان استند:

نوازشریف حیات، به جای شفیقه نوروزخیل
غیرت بهیر، به جای فریده کوچی
یوسف نورستانی، به جای نجیبه حسینی
و عبدالقادر نورزی، به جای رنا ترین
کسانی هستند که از سوی رییس جمهور در فرمان‌های جداگانه جابجا شده اند.

فروزان رسولی، فعال حقوق زنان، گفت: «این برای زنان یک خبر بسیار تلخ است و قابل تحمل نمی باشد، نه تنها برای سناتوران بل برای تمامی زنان این جامعه یک اثر منفی دارد.»

از سوی دیگر کمیسیون انتخابات می‌گوید که بربنیاد قانون حکومت مسوولیت دارد تا اسناد سناتوران انتصابی را به این کمیسیون بسپارد، اما ازسندهای سناتورانی که تازه ازسوی رییس جمهور معرفی شده‌اند، کمیسیون انتخابات آگاه نیست.
سید حفیظ الله هاشمی، دبیرکمیسیون مستقل انتخابات، گفت: «مطابق قانون وثیقه از این‌ها را باید کمیسیون انتخابات آماده بسازد و به مجلس بفرستد ولی این کسانی که معرفی شده اند تا اکنون چیزی به کمیسیون انتخابات نیامده است.»

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مجلس سنا
زنان
نظرات بینندگان:

>>>   قانون اساسی باید اصلاح شود.
چرا سی و چهار نفر سناتور بصورت انتصابی از سوی رییس جمهور انتخاب شود؟
پارلمان افغانستان مرجع قانونگذاری و تصویب قوانین و نظارت از کارکرد و عمل کرد قوه اجراییه است.
اگر سی و چهار نفر سناتور از طرف رییس جمهور انتصاب شود،معلومدار به نفع رییس جمهور کار میکنند و این خلاف نورم دموکراتیک پارلمان است.
آیا نمایندگان لویه جرگه هنگامی که قانون اساسی را تصویب میکردند،کور بودند که به چنین چیزی متوجه نشدند؟
از همه اولتر مسؤلیت بدوش یونس قانونی است که خودش در آن زمان حضور داشت.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است