ادعای بیماری روانی 60درصد افغانها بی اساس است
كسانیكه آمار ابتلای 60درصد مردم افغانستان به بیماری اعصاب را اعلام كرده اند، چه زمانی به خانه‌های مردم رفتند تا بفهمند كه مردم به این مشكل دچار هستند و این آمار را از كجا به دست آورده‌اند؟! 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۲    ۱۳۸۹/۷/۲۹ کد خبر: 15534 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامدكرزی، رئیس جمهور افغانستان آمار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر ابتلای 60 درصد مردم افغانستان به بیماری اعصاب و روان را رد كرده و آن را بی اساس خواند.

به گفته وی، ادعای بیماری روانی مردم افغان کذب است و از ریشه بی اساس است.

وی با بیان اینكه چنین اقداماتی برای ساكت نگاه‌داشتن افغانهاست، اظهار داشت كسانیكه این آمار را اعلام كرده اند، چه زمانی به خانه‌های مردم رفتند تا بفهمند كه مردم به این مشكل دچار هستند و این آمار را از كجا به دست آورده‌اند؟!

حامدكرزی بدون اشاره به نام دست اندركاران این پروژه، افزود عده‌ای این پروژه را برای سازمان بهداشت جهانی پشنهاد كرده‌اند و این سازمان نیز بدون دقت و تامل آن را اعلام می كند.

این در حالی بود كه براساس اطلاعات فارس نیوز، در روز جهانی بهداشت اعلام شد كه 60 درصد مردم افغانستان به بیماری روانی مبتلا هستند.

رئیس جمهور افغانستان در این جلسه بار دیگر با جدیت از لغو شركت‌های امنیتى خصوصى سخن گفت و اظهار داشت بعد از مدت پنج سال توانستیم مانع فعالیت این شركت‌ها شویم. شركت‌های امنیتی خصوصی سالانه 1500 میلیون دالر را هزینه می كنند كه باعث بدبختی و ناامنی و آزار و اذیت مردم در افغانستان شده‌اند.

حامدكرزی همچنین اظهار داشت اگر جامعه جهانی خواهان تامین ثبات و امنیت در افغانستان است، باید پولیس ملی این كشور را حمایت و تقویت كند كه تقویت زیرساخت نظامی دولت افغانستان نیز به شمار می رود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باعرض سلام!
وطنداران گل ماوشما میدانیم که کسی که به خداوند آفریدگارعقیده دارد و میگوید که خداوند همه چیز را آفریده است او مریض بوده
نمیتواند و بر عکس کسانی که میگویند که خداوندی وجود ندارد آن ها به مریضی روانی دچار هستند اما خو شبختانه خود نمیدانند.
رنج و عزابی که مردم افغا نستان کشیده آنها را پریشان ساخته نه مریض.

>>>   ما افغان ها در خانه خود هستیم.مریض کسانی هستند که به خانه های ما حمله کرده و طفلان زنان و مو سفیدان ما راکه هیچ
گناهی ندارند و از هیچ چیز دنیا خبر ندارند از بین میبرند.آیا این خودش یک مریضی نیست؟

>>>   بسم الله. با تقدیم سلام من هم نظر جناب رییس جمهور کشور خود را تایید کرده و شما هموطنان عزیز همۀ تان میدانید که امریکا و حامیان شان برای غارت منابع طبیعی افغانستان و جنگ علیه اسلام به بهانه های مختلف داخل کشور ما شده و با اظهارات همچون 60 فیصد مردم افغانستان مشکل روانی دارند و.... میخواهند مردم افغانستان را به جهان معلول معرفی کرده و کنترول و صلاحیت ما را آنها بدست بگریند. امما نه ما جوانان آینده ساز افغانستان از اقوام مختلف دست به دست هم داده و با توفیق خدا و حمایت یکدیگر به جهانیان ثابت خواهیم کرد که ما هم توانایی آنرا داریم که مانند کشور های دیگر سرنوشت خود را خود به دست بگیرند.
رومل عبدالله

>>>   با تقدیم سلام

با لا تر از ۶۰ درصد است اگر ۶۰ درصد باشه باز هم خوب است ۸۰ تا ۹۰ است من از این نظر میگم که ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم مشکلات دارن مشکلا تهٔ نه امنی‌ بکاری به پولی‌ به خانگی و و و و و با این هما مشکلات پس چطور می‌ تواند یک انسان از سلامتی کامل بر خور دار باشه کرزی از آمریکا آمده در ریاست جمهوری نشسته هم رای فامیل خود‌هایش نوش می‌‌کنند از حال مردم چی‌ خبر دارا اگر یک روز به چیش بگه پدر من بوت ندارم پایم لوچ است هیچ وقت نمیه گاه که ۶۰ درصد زیاد است

>>>   به نظر من اين آمار درست است
به طور نمونه برويد يك روز در يك موتر بشيند يا در يك گوشه بازار يك ساعت به مردم خوب به دقت نگاه كنيد و برخورد هاي شان را با همديگر ببينيد. همين كه يك مسئله كوچك پيش ميايد مشت و يخن ميشوند و همديگر را به باد ناسزا ميگيرند و چه گپهاي ركيك و پوچ كه به همديگر نمي زنند. اين خودش نشان از بيماري رواني است يا مثلا دو تا موتر در سرك به هم تكر مي كنند هر دو موتر وان بيرون ميشوند و به همديگر بد گويي و چنگوي را شروع مي كنند يا ببيني كه بچه هاي خورد و كلان همين كه يك دختر را ديدند كه كمي مقبول است يا شيك است و ارايش كرده برش پرزه مي گويند اين ها همه علامت بيماري رواني است. مادران اطفال خود را لت مي كنند پدران اطفال خود را مي زنند اين ها همه رواني نيستند چيستند؟ آقاي كرزي از كجا و از كدام كشور داكتري خود را در رشته طب گرفته اند و چه زماني خود شان امار گرفته اند كه همه ادعا هاي سازمان معتبري مثل سازمان جهاني بهداشت را بي اساس مي خواند؟
بياييد هر كدام ما خود را تست كنيم در يك روز كامل اگه هيج اعصاب ما بالاي كس خراب نشد و در برابر بدي ها گذشت كرديم بدانيم كه رواني نيستيم و گرنه هستيم.... رواني خو فقط ديوانگي نيست در مرحله حادش ديوانگي ميشود اما مرحله پايين ترش همين هايي است كه ما هستيم و رواني هم هستيم . خدا خانه بهداشت جهاني را اباد داشته باشه كه ما را متوجه ساخت

>>>   خوب چه بهتر چرا که من توقع بیشتر از 60 درصد را داشتم. با این همه جنگ و بدبختی دوامدار جای هیچ شک نیست که اکثریت مردم افغانستان به یک نوع مریضی مبتلا باشد. بامید ریشهای درازتر و بیماریهای بیشتر! خدا مهربانست. خوش باشید. علی

>>>   جالب این جاست که رئیس جمهور د رحالیکه خودش داکترنیست دربرابر سازمان بهداشت جهانی نظر میدهد گو یااین اظهار نظر سازمان بهداشت جهانی به غیرت افغانی ایشان برخورده است وگرنه هیچ جای شک نیست کشوریکه بیش از سی سال درگیر جنگ و بدبختی است به این مشکل موا جه باشند ویاشاید هم جنا ب رئیس جمهور منظور از مشکل روانی همان دیوانگی معمول دست از پا نشناختن باشد که نیاز به زنجیر و بستن میداشته باشد در حالیکه این مشکل یکنوع نیست و حتی کشورهای پیشرفته هم به این مشکل گرفتار اند و از همه جالب تر اینکه بنا بر گذارش سازمان سیاه شخص رئیس جمهور به این مرییضی گرفتار میباشند که عصبا نیت و عدم توان تصمیم گیری در امورات کاری یکی از عوارض این مریضی میباشد و عارضه مهم دیگر این مریض یکی این است که مریض خودش را مریض نمیداند و دکتوران معالج این مشکل را مهم تر از همه عوارض دیگر میدانند زیرا مریض اصلا حاضر به رفتن نزد داکتر نمیشود و به گفته های داکتر گوش نمی دهد خداوند همه مریضان را شفاعاجل نصیب فرماید .
مولوی حقگو

>>>   ضروری نیست که به خانه های همه مردم بروند تا بفهمند که 60% افغان ها به مرض روحی مبتلا هستند. فقط با انتخاب 1500 نفر از سر تا سر افغانستان به طور بختانه ازمایشی را انجام داد که بعدا میتوان چنین اقدام را کرد. این 60% . 100/100 دقیق میباشد.
40 سال جنگ و بی روزگاری...

>>>   شاید تعداد از ۶۰٪هم زیاد تر باشد. در کشوریکه ۳۰سال جنگ ادامه دارد، در کشوریکه ۵۰٪ مردم بیکار اندو زیر خط فقر زندگی میکنند این کاملا طبعیست.

>>>   برادران گرامی! قصه ها را وارونه جلوه ندهید! کرزی دیوانه شده است، دیوانگی و جنون قدرت او را مست نموده است. شنیدن مردم مریض دیگر بالایش خوش نمیخورد و آنرا به سلطه خود توهین فکر میکند. ولی واقعیت همین است که او با جنون قدرت خود مردم را به این حال کشانده است و بهتر است به جای دروغگو خواندن دیگران دروغ های خود را به یاد آرد و به لحاظ خدا از قدرت کنار برود!

>>>   نه برادر ؟ چیزی که اعیان است چه حاجت به بیان است.
اعمال و حرکات ریس جمهور ما خود مبین 60% بیماری ما افغان هارا میرساند چنانچه چندی قبل اخبار های امریکایی
نقل قول از کاخ سفید نیشینان گفته بودند که کرزی به بیماری روانی مصاب است. پس چرا انکار میکنید .وفتی ربس
جمهور یک ملک بیمار باشد هر کسی چنین قضاوت را میکند
خصوصآ که الحان شخصی ریس جمهور این مریضی را از سری جود رد کرده به سری مردم می اندازد.الحان شما بگوید
کی مریض است؟ من و تو یا ریس جمهور؟
شاهین

>>>   شخصیی پیش طبیب رفت گفت:«یک چیز را دوتا می بینم!.» طبیب گفت:«هر چهارتای تان دو تا می بینید!؟
گویا آقا آمارگیر هر یک نفر را ده نفر دیده. یقینا با همه مشکلات سالمتر از مردم ما نیست

>>>   به نظر من 99%مردم افغانستان بیمارند وگرنه کشور ما به این حال نبود......

>>>   با عرض سلام!
همه ما خوش داریم مردم خود را توهین کنیم که روانی شده همه مردم افغانستان.دراین صورت کسانی که خارج از افغانستان به
سر میبرند هم در جمله مریضان میآیند.پس هیچ کس خود را سالم جلوه ندهد و لاف و پتاق هم نزند و مهم تر از همه در سیاست
دست نزند که یکی از شوق های ما مردم است چرا که سیاست کار مریض نیست و کشور را هم و دسته به خارجی ها تسلیم
کنید که ما مریض شدیم.

>>>   من فکرمیکنم که بیماری مردم افغانستان به مرض روانی درحدود 60% درست میباشدزیراکه اکثرازین مردم ازاثرجنگ ها متداوم سرپرست خانه خودراازدست داده یااولادخودراازدست داده ویاازبیکاری وازاثرفقرزیادی که دامن گیراین مردم شده است که درنتیجه عوامل فوق الذکرمیتواندبیشتراز%60 مردم کشورما به بیماری روانی یاتکلیف اعصاب مبتلاباشند.
«آنجینرغلام فاروق فروتن >>
ایمیل

>>>   حضور طولانی رژيمهای ديکتاتوری، وجود فرهنگ مذهبی و خرافاتی ، موقعيت جغرافيايی ، تاريخ استعمار و حضور ابر قدرتها جهت کسب منافع ملی خود در ارتباط با اين کشورها . اما به نظر من يکی از عمده ترين مسايلی که باعث عقب ماندگی و دور افتادن اين کشورها از چرخه تمدن بشری است همانا مذهب و دين می باشد . حتی در کشورهای اروپائی که بخشهای مسلمان نشين دارد اگر گذری به آنجا بياندازيم ، از جمله به اسپانيا ، می بينيم که در يک شهر اختلاف به لحاظ علم و پيشرفت ، تکنولوژی و ظاهر شهر در بخش مسلمان نشين وغيره تا چه حد وسيع است . مگر نه اين است که اين دو بخش دارای حقوق مساوی شهروندی تحت پوشش کشور اسپانيا است ،مگر نه اين است که قانون برای همه شهروندان مساوی تدوين شده و بدور از تعلقات مذهبی ؟ پس چه شده است که اين بخش مسلمان نشين کشور اروپائی بسان يک کشور جهان سومی به چشم ديده می شود . مخروبه ، چهره های انسانها در هم گرفته ، مدارس قابل مقايسه با ساير قسمتهای غير مسلمان نشين نيست . چرا ؟؟؟امروز ديگر نميتوانيم تنها به اين استناد کنيم که ديکتاتورهائی که در کشورها ئی مثل پاکستان ، افغانستان ، ، عراق و عربستان حکومت می کنند و استعمار گران باعث عقب ماندگی مردم شده اند ، بلکه بطور عمده مذهب است که نقش مهمی در اين عقب ماندگی دارد

>>>   من بابرادران که میگویند 60 در صد مردم افغانستان به مشکل روانی مبتلا هستند به هیچ وجه موافق نیستم. مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی... که در کشور ما مو جود است ناشی از کمبود سواد و دانش است که در اثر جنگ های طولانی در کشور ما به وجود آمده امما این بدان معنی نیست که 60 در صد افغانها دچار مشکلات روانی هستند.
رومل عبدالله

>>>   شاید ریس جمهور کرزی به خانه های همه مردم رفته با مشاور داکتر خارجیش صحت همه یی افغان ها را معاینه کرده .....

اکبری

>>>   به نظر بنده همه مردم افغانستان تکالیف روحی دارند بخاطر که همه ما هر چیزیکه به زبان ما می اید میگویم آنرا تحلیل کرده نمی توانیم پس درصورت که ما تکلیف روحی نمی داشتیم بالای رییس جمهور خود که خود مان به ان رای دادیم انتقاد نمی کردیم درست است که کرزی کمی و کاستی کم و بیش دارد ولی این درست نخواهد بود که به این اندازه بد و رد رییس جمهور خود را به تمام دنیا بگوییم
تشکر

>>>   دوستان عزیز : 60% مردم افغانستان از دست بیکفایتی وبی انصافی خود این مقامات افغانی به بیماری روانی مبتلا شده شما تنها در مورد معاشات کارمندان دولتی عمیقا متوجه شوید که چند قسم معاش ماهوار در یک اداره حکومتی وجود دارد؟
کسی بنام سوپر اسکیل ماهوار بیش از1000$ میگیرد
کسی بنام پی آرآر ماهوار بیش از 200$
اما متباقی واکثریت کارمندان مظلوم وخاموش این ملت فقط در بدل 60$ تنها عمر عزیز خود را با تمام اعضای فامیل شان سپری میکنند که این خلاف تمام حقانیت تمام ابراز همدردی های رئیس جمهور کشور مان بحساب میرود.
اگر این مدعای ما راست است پس بدون شک که این گونه تقسیمات معاشات ماهوار باعث بیماری روانی ما کارمندان دولتی شده است .
مامور بیواسطه وبیچاره راستگوی حکومت بیکفایت افغانستان

>>>   برادران ،من فکر میکنم که همه شما به شمول جناب کرزی صاحب اشتباه میکنید و آگر ما امار را که موسسات و وزارت صحت عامه ارائه میکند مطالعه کنیم این فیصدی بسیار بالا است بلکه از 100 فیصد هم بالا تر است . خوب فرض کنیم کرزی صاحب درست میگوید 60 فیصد نباشد و 40 - فیصد باشد پس40-- فیصد نفوس مریضی روانی دارند. او شب اعلان شد که در هرساعت 3 نفر نابینا میشود پس حتماٌ 3-5 فیصد نابینا هستند. شفاخانه های که در بخش توبر کلوز کار میکنند و سازمان صحی جهان هم امار رانشان میدهند که بیش از 10 فیصد مردم توبر کلوز دارند. شفاخانهای که در بخش امراض قلبی کار میکنند انها میگویند بیش از 10 فیصد مبتلا به مرض قلبی هستند . شفاخانه های که در بخش مریضی شکر کار میکنند انها میگویند بیش از 15 فیصد به مریضی شکر دچار هستند موسسات که ذر بخش معیوبین کار میکنند انها میگویند که بین 18-22 فیصد را مریضان معیوب تشکیل کرده اند .1فیصد هم مریضی جزام تشکیل میکند و 5 فیصد هم از مریضی نفس تنگی شکایت دارند. بیشتر از 30 فیصد هم مریضی فشار بلند دارند 2-3 فیصد هم از سو تغذی شکایت دارن و یک 5 فیصد هم دیگه مریضی ها باشدپس اگر گپ کرزی صاحب را هم قبول کنیم که 60 فیصد درست نیست و 40 فیصد درست پس اگر کلی مریضی ها را جمع کنیم میبینیم که مردم افغانستان 145 فیصد مریض هستند و در نسلی فعلی اصلاٌ در افغانستان ادم جور نیست بلکه 45 فیصد نسل اینده هم در نطفه مریض هستند.
وسلام سباوون

>>>   اگر تکلیف روانی وجود نمیداشت ایا ممکن بود که این رئیس جمهور متقلب دو باره بالای ما حاکم میشد؟؟؟ البته آن هم با یک میلیون رای تقلبی!!!!!!

>>>   من یکی باوجودیکه سنم پاهین است ولی بخاطر مشکلات وافر دچار امراض روحی روانی هستم, این یک حقیقت است

>>>   عوامل ایجاد بیماری روانی در افغانستان
1- طالبان جنگ و خشونت؛ پیروان بن لادن، ملاعمر و حکمتیار

طالبان و ادامه دهندگان جنگ و خشونت، یکی از مهم ترین عوامل ایجاد نا امنی و خشونت در کشور بوده و تقریبا تمامی تفنگداران آنان دچار مشکل روانی بوده و از هیچ چیزی به اندازه «کشتن» ، «سر بریدن» و «انتحار» لذت نمی برند، ملا عمر و ملاهای دیگر طالبان و نیز حکمتیار جنگ را برای این انتخاب کرده اند که با نبود جنگ، هیج گونه شغل و کاری برای شان در افغانستان یافت نمی شود، چون کارهای شاقه بدنی که طبقه کارگر انجام میدهند را دون شأن دانسته و از آنجای که شایستگی علمی و تخصص فنی ندارند، اگر جنگ نباشد بیکار میمانند، لذا شغل شریف کشتن و زدن!!! را اختیار نموده اند.
راه حل: دولت افغانستان باید یک سلسله شغل های تشریفاتی، که نیاز به دانش و تخصص نداشته باشد را برای «سران جنگ» اختصاص دهند؛ و نام آن را «وزارت تأمین طالبان» یا «وزارت رفاه ویژه طالبان» یا هر چیزی مناسب دیگر بگذارند، با ایجاد کردن خوابگاه های 24 ساعته و پرداخت دستمزد بالا؛ برای هر نفر از سران طالب ها، ماهیانه ده هزار دالر، تا امنیت و صلح در کشور برقرار شود و وقتی فرهنگ خشونت طلبی کم رنگ شد و افراد عادی طالبان، لذت صلح، امنیت و عدالت اجتماعی را چشیدند، و به زندگی عادی آدمی خو کردند، وزارت طالبان را شایسته سالار ساخته و از آنان کار بخواهند!

2- فقر و بیکاری روز افزون
اکثریت مطلق مردم ما فقیر و بیکار اند، و ایجاد شغل و توسعه اقتصادی بدون امنیت امکان پذیر نیست، لذا این عامل هم به عامل اول بر میگردد!
راه حل:برای از بین بردن خشونت و جنگ، باید فرهنگ صلح طلبی را ترویج کرد و از قرآن کریم «آیات صلح» و جزوات قرآنی از جمله تفسیر سوره حجرات را به زبان پشتو ترجمه، چاپ و تکثیر نمود و در سطح وسیع در بین مردم عادی توزیع کرد، تا مردم عادی پشتون بدانند که طالبان تنها آیات جهاد را بر مردم می خوانند و آیات صلح «برادری» برابری و «عدالت اجتماعی» را سانسور می کنند، وقتی مردم دیدند که دین اسلام دین صلح و رحمت است نه خشونت، خود به خود از جنگ نفرت پیدا می کنند.

3- واسکت پوشان انتحاری:
مردم در بازارها و خیابان های شهر، به زندگی داد و ستد مشغول اند، و هنگامی که فرد طالب مانند را می بینند، دچار ترس و وحشت میشوند که مبادا دکمه واسکت را فشار داده و همه را به هوا بفرستد!
متأسفانه این وضعیت انتحاری ضربه روانی بزرگی برای قوم شریف پشتون، به خصوص ملاهای عادل پشتون نیز داشته است، وقتی فرد آبرومند و با حیثیت پشتون، میبیند که مردم از او میترسند و از اطرافش فرار میکند، شرمنده میشود و با خود می گوید: من گرگ درنده نیستم، چرا مردم از من فرار می کند؟ من هم انسان هستم و دلسوز وطن و عاشق تمام مردم افغانستان؟ من هزاره ها، تاجیک ها، ازبک ها و دیگران را به اندازه قوم پشتون دوست دارم و معتقدم که همه انسانند و از حقوق برابر و برادروار برخوردار اند، پس چرا مردم از ترس این که من واسکت انفجاری نداشته باشم فرار می کنند؟
زنده باد پشتون های با انصاف که افغانستان را خانه مشترک همه اقوام ساکن دانسته و معتقد به برادری و برابری عدالت اجتماعی هستند!
نابود باد فاشیستان و تمامیت خواهان؛ طالبان جنگ و خشونت! قاتلان مردم افغانستان!

>>>   نظریات که در فوق تحریر یافته است ثابت کننده آن آست که واقعاّ
80 % نردم افغانستان به تکلیف روانی گرفتار هستند.
کسانیکه رد میکنند درافغانستان زنده گی نکرده اند ویا آنقدر مدهوش پول کمکهای مخفیانه بیرونی اند خبر از زنده گی هم وطن شان را ندارند.
تخاری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است