مدیریت قوی بود اما در تقلب!
هرچند بسیاری از مدیریت ضعیف در انتخابات این دوره یاد کردند اما واقعیت قضیه این است که مدیریت ضعیف نبود بل مدیریت تقلب بسیار قوی و زیرکانه به انجام رسید 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۱۶    ۱۳۹۷/۷/۲۸ کد خبر: 155430 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) حکومتی که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد انتخابات برگزار کند، مگر مجبور است که این‌همه هزینه و هیاهو راه بیندازد برای بازی با شعور و سرنوشت مردم؟

با وجودی که اخطار طالبان به مراتب بیشتر شده و تهدیدها برای شرکت در انتخابات فزونی یافته بود، مردم با شور و اشتیاق فراوان در این انتخابات نیز شرکت کردند.
مردم یکبار دیگر نشان دادند که همچون گذشته همیشه در تمامی صحنه ها حاضر هستند اما اینبار حکومت عقب نشینی داشت و متاسفانه در قدردانی از مردم یک گام به عقب برداشت.

کمیسیون انتخابات که نماینده حکومت و جامعه جهانی در فراهم آوری زمینه های مناسب و آسان برای رای دادن مردم در انتخابات به شمار می رود، با سهل انگاری تمام، عدم توجه به ضایع شدن وقت و سرگردانی و تحیر مردم، پروسه ای ناقص و ناقضی را ارایه داد که هیچکسی از آن راضی به نظر نمی رسید.

کمیسیون انتخابات همانگونه سه (3) میلیون ثبت نام رای دهندگان را نُه (9) میلیون اعلام کرد، در انتخابات نیز قبل از رسیدن مردم، صندوق ها در اکثر مراکز رای دهی پر شده بود و مردم بدون رای دادن به خانه های خود بازگشتند.
برخی ناظران صندوق های رای دهی در کابل می گویند که در نیم ساعت اول که انتخابات برگزار شد تمام صندوق ها پر شده بود در حالیکه مردم هنوز در صف ایستاده بودند.

شماری از مراکز رای دهی بدون علت خاصی تعطیل بود و تمامی کسانیکه در آن مرکز ثبت نام کرده بودند سرگردان و متحیر بدون رای دادن به خانه های خود رفتند.

برخی از کارمندان به دلیل تهدیدهای امنیتی از رفتن به مراکز رای دهی خودداری کردند ولی مردم تا ساعت ها منتظر کارمندان بودند و بالاخره مراکز را ترک کردند.

سهل انگاری در رساندن مواد انتخاباتی به بعضی از مراکز پایتخت، ساعت ها مردم را منتظر گذاشت. زمانیکه رای گیری آغاز شد، آنقدر به کندی پیش می رفت که تا ساعت ها مردم در صف ها معطل شدند و بسیاری بدون رای دادن مراکز را ترک کردند.

سهل انگاری در ارسال فهرست های رای دهندگان یک مرکز به مرکز دیگر و حتی به ولایت دیگر، باعث رای ندادن تعداد دیگری از مردم گردید. بالاخره کمیسیون مجبور به اعلام یک تخلف شد و آن عدم توجه به لیست ثبت نام بود که به دلیل نبود لیست رای دهندگان هر مرکز در همان محل، اعلام گردید بدون توجه به لیست رای دهندگان مردم رای بدهند و این خود زمینه تقلب را فراهم آورد و بدینوسیله تمامی تذکره های تقلبی و جعلی اقبال رای دادن یافت و اینگونه تقلب، رسمی و قانونی شد.
افرادی بودند که بعد از تلاش در محل رای نتوانستند نام های شان را پیدا کنند و با عصبانیت تمام "دو داده، دو داده" سایت رای دهی را ترک نمودند. یکی میگفت "پنجاه سال بعد یاد خواهیم گرفت که چگونگی پروسه انتخابات و رای دهی را تنظیم کنیم"

برخی‌ سایت‌ها در مرکز و ولایات و ولسوالی‌ها بدون اطلاع قبلی انتقال داده شده‌ بود که این خود باعث اذیت و سرگردانی مردم گردید.

کارکنان آموزش کافی ندیده بودند و حتی طریقه برخورد با مردم برای شان آموزش داده نشده بود. برخی از کارمندان موقت که در مراکز رای دهی استخدام شده بودند نمی دانستند که باید با مردم بادارانه و خان منشانه سخن نگویند و به مراجعه کنندگان احترام بگذارند.

كمسيون براي راي دادن يك نفر در حدود يك دقيقه را مد نظر گرفته بود اما در عمل براي راي دادن يك نفر حدود 10 تا 20 دقيقه وقت صرف می شد.
فرد مسوول توزیع برگه رای دهی باید بین ۵ تا ۱۵ دقیقه مشخصات فرد رای دهنده را می نوشت، تا برگه رای به فرد رای دهنده داده شود، فرد هم باید ۵ دقیقه دنبال کاندید مورد نظرش می بود تا او را از برگه پیدا کند.

دستگاه های بایومتریک که حدود 25 میلیون دالر هزینه برداشته است، تقریبا کاربرد موثر و مفیدی نداشت. زیرا اکثر این دستگاه ها خراب بود و اصلا کار نمی کرد. برخی دیگر دستگاه ها که کار می کرد، کارمندان آن دستگاه ها با کارکرد آن دستگاه ها آشنا نبودند. اینگونه بود که بسیاری از مراکز بدون درنظر گرفتن دستگاه های بایومتریک و گرفتن اثر انگشت و مشخصات الکترونیکی مردم صرفا به رنگ کردن انگشت رای دهندگان بسنده کردند.

بدینسان یک انتخابات مملو از تقلب و جعل یکبار دیگر در کشور تکرار گردید و شعور و شخصیت مردم یکبار دیگر به بازی گرفته شد و یکبار دیگر رای های گوسفندی اما با تکنولوژی جدید وارد صندوق ها گردید تا جهان قانع شود که در افغانستان انتخابات برگزار می شود.

هرچند بسیاری از مدیریت ضعیف در انتخابات این دوره یاد کردند اما واقعیت قضیه این است که مدیریت ضعیف نبود بل مدیریت تقلب بسیار قوی و زیرکانه به انجام رسید.

کد (4)


مدیریت قوی بود اما در تقلب!

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
مدیریت
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   درتقلب گسترده تجربه کافی دارند.
این بار ماهرانه تر ازگذشته ها تقلب صورت میگیرد زیرا تجارب شان بیشترشده.مهار امور تقلبات وجعلیات شده اند وکلا هم مهندسی شده تعین شده اند. نمیخواهند که پارلمان شان بدون درد سر باشد. محمدنادرشاه جلاد ومحمدظاهر شاه عیاش هم پارلمان داشتند فیصله شاه که به مجلس می آمد فورن امضا میشد دیگر دلیلی وجود نداشتوشاه واجب الاحترام,غیرمسءول واز تعرض مصءون بود.اشرف غنی احمدزی هم خودرا وارث بالاستحقاق نادرشاه میداند همان طور پارلمان میسازد ومهندسی نموده است.
باحترام عبید.

>>>   غنی خودش با تقلب رییس جمهور شد از این انتخابات چه توقعی دارید روال پاسپورت افغانی دادن به پشتونهای پاکستان هم ادامه دارد

>>>   Salam
مردمی که نخبگانش به مافیا اشک می ریزد ، مردم عادی و عامی اش هم به مافیا رأی می دهد. این کشور به گند کشیده است ، عاملش خود مردم است .

>>>   هرچند مدیریت ضعیف بود اما مردم افغانستان با شوق وشور به صندوق های رایدهی رفتند. و رائ خود به شخص مورد نظر خود دادند،در افغانستان فکر کنم زیادتر از این امکانات هم نیست چون هر کار را به موقع اش نمیکنند دستگاه های بایومتریک در اخرین فرصت به دسترس کمیته انتخابات رسید و. طرز کار آن را اکثرآ نمیدانستند ،تهدید طالبان ،این دشمنان مردم افغانستان از طرف دیگر ،سهلنگاری اعضای کمیسون انتخابات و رسیدن به موقع اوراق انتخابات در مراکز انتخابات دیگر مشکل بود واما....... با آنهم انتخابات صورت گ فت و. هنوز دور است که قضاوت کنیم رائ تقلبی در صندوق ها پر شده .
عبدالله ریحان

>>>   متاسفیم !
130 در حدود
تن از هموطنان ما قربانی این دوره انتخابات شورای ملی شدند.
روان این شهدا شاد و برای بازماندگان شان صبر جمیل استدعا می نماییم
کمیسیون انتخابات:
بدترین نظم!
سازماندهی نهایت ضعیف!
تخلفات و تقلبات بیشمار گذارش گردیده است.
حکومت و قوای امنیتی همچنان نتوانستند حتی در شهرهای بزرگ از حوادث جلوگیری نمایند..

منتظر نتایج و بررسی های بعدی خواهیم بود..

>>>   جالب این‌ استکه‌ همه‌ این‌ جنایات‌ امریکاییها را طالب‌ بردوش‌ خود‌ میگیرد پس واضح‌ است‌ که‌ همه‌ فروخته‌ شده‌ و مزدور‌ اند‌ و این‌ جنگ‌ طالب‌ ها‌ صرف‌ درامه‌ بازی‌ امریکایهاست‌ که‌ درین‌ معاملات‌ صرف‌ وطن‌ و اولادهای‌ اصیل‌ کشور‌ مثل‌ جنرال‌رازق‌ شهید‌ و هزارها جوان‌ وطنپرست‌ خون شان‌ میریزد‌ و برنده‌ میدان‌ امریکایی‌های‌ جنایتکاراند.
مهاجر

>>>   .... تان با این انتخابات مردارتان .....بشما خائن ها فقط وفقط بر دالر کوچکی مزدور هستید ....براین حکومت خائن و تمامی رهبران خائن جاسوس .

>>>   Raheel
خارج‌نشین و داخل‌نشین دوگروه و کتگوری از مردم اند. اما هرگز نمی شود همه داخل‌نشینها و خارج‌نشینها را دارای یک موقف و یک دیدگاه و یا باور و عقیده پنداشت.
خارج‌نشین بودن یک جنبه موثر دارد. کسی که در خارج نشسته است حقایق را با آزادی بیشتر می تواند بیان کند. آزادی تنها ترس از کسی نیست. بلکه آزادی از قید حرص و آز نیز هست. آزادی از شرم حضور و آشنایی با این و آن نیز هست. این را به صورت عموم می گویم. به یقین که در داخل نیز کسانی هستند که بدون چشمداشتی به گفتن حقایق می پردازد و بدون این که از کسی ترسی داشته باشد سینه سپر بلا می کند و حقایق را می گوید. چنین فردی اگر در داخل باشد فضیلت و حرمتش بیشتر از کسی است که در خارج نشسته است و عین مسایل را بیان می کند.
این را هم گفته نمی توانیم که هرکه در خارج است حقیقت می گوید و هیچ طمع و توقعی از کسی ندارد. بسیارند کسانی که در خارج اند اما یا از ترس ضرر نرسیدن به اقاربش و یا به خاطر طمع و توقعی که از کدام مقام دارد و یا به خاطر آشنایی با کدام مقام نمی تواند آزادانه صحبت کند و یا هم شاید روی دلایل شخصی مزدورانه و جانبدارانه منفعت‌پرستانه صحبت کند.

کوتاه سخن این که خارج‌نشینها در شرایط مساعدتری برای بیان حقایق قرار دارند. ازینرو بهتر است ازین موقعیت در بیان حقایق استفاده کنند. آنچه را در داخل نمی شود گفت،‌ می شود از خارج بیان کرد.
زنده باد گفتن و در دل ننهفتن!‌

>>>   متاسفیم !
130 در حدود
تن از هموطنان ما قربانی این دوره انتخابات شورای ملی شدند.
روان این شهدا شاد و برای بازماندگان شان صبر جمیل استدعا می نماییم
کمیسیون انتخابات:
بدترین نظم!
سازماندهی نهایت ضعیف!
تخلفات و تقلبات بیشمار گذارش گردیده است.
حکومت و قوای امنیتی همچنان نتوانستند حتی در شهرهای بزرگ از حوادث جلوگیری نمایند..
منتظر نتایج و بررسی های بعدی خواهیم بود..

>>>   کدام انتخابات ؟ این انتخابات دروغین و فریب دادن مردم است .
زره

>>>   بخیالم ای سابقه هایش خو همه پدر کرده و آل صالح بودند؟ همان دزدان قدیمی بودند که باعث بوجود آمدن دزدان جدید شدند غم مخورید.

>>>   کدام انتخابات وکدام رای شما فکر میکنم در این کشور نیستید وتجربه برګذاری انتخابات را ندیده ونشنیده اید بهترین انتخابات دوره قبل ریاست جمهوری بود که بوی ګندش همه عالم را ګرفت
س کابل

>>>   می گویند سال که نیکو است از بهارش پیداست ! مردم از پارلمان کنونی شکایت دارند در پارلمان آینده مانند زرداد انسانها وکیل و نماینده مردم هستند جطور درین کشور جهالت و بربریت حکم می راند. قرنها این خاک در تاریکی و عقب مانده گی عمداٌ نگهه میشود.

>>>   چون مثالش را نیاری به که نیست
چون دروغش را مثالی نیست بیش

>>>   همین دزدان و قاتلان را کی ها با رای خود به قدرت میرساند؟

>>>   هنوز كجاست!
زير پرچم حكومت تقلبی غنی احمدزی خدا می‌داند چه جنایات و کارنامه‌های فاشیستی دیگر را ببینیم.
این آدم آخر از این کشور «رواندا» خواهد ساخت و جنگ ‌های خانه به‌خانه در خواهد گرفت.

>>>   دزد هم خدا میگوید و صاحب خانه هم ولی دزدان اصلی و چپاولگران قهار از اول تا اخیر فعلا در قدرت اند در این گیرودار دزد را میشناسد و بس.
خارکش

>>>   با تایید برادر که نظر داده هر فردی که به مقام برسد همین حالت است چرا که ما مردم تحقیق وارزیابی شدیم سه گذینه نذد ماست
۱- احساس وطن نداریم
۲- تعبیض نشاد داریم
۳- در مقابل پول برادر خود را میکشیم
این است که هر فردی که انتخاب میشود همین حال است

>>>   اشرف غنی نزد مردم عام منفور ، تشنه قدرت وقومگرا نیست صرف نزد دزدان وآدمکشان منفوراست همچنان تشنه قدرت کسانی است که چوکی ریاست جموری را بیرون ازمرز مملکت مسافرمیساختند
ازطرف دیگردرافغانستان تنها دوستم وعطا نیست کسانی دیگری هم نیز وجود دارد

>>>   نتیجه انتخابات از همی حاله معلوم اس !

>>>   فقط آنعده افغانها بنام "انتخابات"، آنهم انتخابات "شفاف" ، دهل زده میروند که یا وابسته به امریکا هستند، یا هنوز از خوردن خون مردم سیر نشده اند، یا مانند گلبدین برای خوردن پوست و استخوان مردم تازه نفس اند و یا انهایی که صاف و ساده احمق اند!!!

>>>   صیاد صاحب را بگویید که محافظ خود باشند که کدام .....در شکم پندیده اش با چاقو نزند که خدا نخواسته نصف کابل را چتلی نگیرد!!!

>>>   انتخابات افغانستان به همان اندازه خندآور است که دولت افغانستان است، آیا میتوان باور کرد که امریکا به ما واقعاً دموکراسی میآورد؟ در خود امریکا دموکراسی واقعی وجود ندارد چی برسد به مستعمره آن افغانستان. هر کی که از خود امریکایی ها امریکایی تر باشد ، پست و بیوجدان باشد ، به خاطر پول از هیچ کاری دریغ نکند ، خلاصه صد در صد غلام حلقه به گوش امریکا باشد در افغانستان به مقامهای بالا راه مییابد و گرنه یا به انزوا کشانده میشود و یا تاپه تروریست یا مخالف دولت به پیشانیش زده او را میکشد. امریکا ابر قدرت دنیا است هر چی که او میخواهد همون میشود نه کودتایٔی علاج کار است و نه چیزی دیگری. این رهبران هم از ترس جان خود مجبور اند به هر دول که امریکا بزند برقصند .
وای بر حال مردم مظلوم و بیدفاع افغانستان.

>>>   گوسفند هارا هم از ارزش رای شان آگاه سازند بد نیست

>>>   حقیقت موضوع در این است که مردم افغانستان اسیر شده ودرهیچ معامله از خود اختیار ندارند اینکه بعضی ها میگویند رای نمیدهند ولی وقتی قوماندان وزورگوی منطقه بادیگارد خودرا به جا نش روان کرد بازهمه چیز درست پیش میروند تقلب در انتخابات همیشه بود زیرا افراد مسلح موجود بود وموجود هست هر قومندان که به هرکس کمپاین کرد مردم به همان کس به خاطر خوشی قوماندان ونجات ازخطر بعدی به همان کس رای داد مامورانتخابات ازهمان منطقه است وکدام تضمین ندارد که برخلاف قوماندان عمل کنند اول باید خطر داخلی را ازبین برد بعدآ سخن از انتخات شفاف زد اول باید به زورگویان خاتمه داد بعدآ ازعدالت وقانونیت سخن گفت بزرگان به این موضوع متوجه هستند ازین جهت قاطع عمل کرده نمیتوانند واگر کس این حقیقت جامعه مارا قبول ندارد برود بولایات ونواحی شهرها وقریه جات واز نزدیک تما شاکنند .

>>>   رای دادن و انتخابات هیچ ارزشی در کشور ما ندارد و مردم حق دارند که در انتخابات شرکت نکنند زیرا دولت و حکومت افغانستان را از خود نمی دانند برای اینکه این دولت کوچکترین کاری برای ملت انجام نداده و همچنین نمایندگان مجلش هیچ قانونی را به نفع کشور تصویب نکرده اند بلکه هم دولتیان و هم مجلسیان بر سفه ای نشسته اند که آمریکاییها و غربیها برای آنان پهن کرده و بر سر تقسیم مواد روی سفره با هم دعوا دارند.

>>>   ای کی ها هستند که تا هنوز باوردارند انتخابات به رای نتیجه میدهد؟؟ این ها درافغانستان زندگی نکرده اند؟عجب مردم غافلی ، چنج فیصد هم به رای نیست ،اصلا به لزوم دید وپول است ،

>>>   این انتخابات نیست انتصابات است

>>>   با درود بر مردم مظلوم و مبارز و ستمدیده و آزادیخواه افغانستان و افراد و اشخاص مسئول و دلسوزی که به آیندهً کشور افغانستان و صلح و دوستی و پیشرفت می اندیشند و برای رسیدن به آن تلاش و کوشش می کنند. به نظر من لازمهً وصول صلح و دوستی در کشور ثبات سیاسی هست ....

>>>   چی مردم ساده ئی ، رای هیچ تاثیری ندارد در طول این 18 سال کدام وقت انتخابات شپاپ بود ؟
همین کمیشن کاران برحال ماوشما وکالت را از سرای شهزاده ودبی خریداری نکردند؟ بازهم میکنند

>>>   برایم مهم نیست ازچه قومی باشدریس جمهور
مهم انسانیت وشرافت اوست
کسی باشدکه ماراازناامنی وبدبختی وفقرواوارگی نجات دهد
ودرمقابل دشمنان افغانستان سرخم نکند
وطالبان راسرکوب کند

>>>   هرشخصیتی که توانایی تآمین امنیت درسراسر افغانستان،دفاع ازاستقلال وتمامیت ارضی کشور، تقویه اقتصادکشور ونجات مردم ازفقرو ننگدستی، ازبین بردن فساد مالی، اداری واخلاقی، جلوگیری ازکشت، قاچاق واستعمال مواد مخدر، تآمین عدالت را داشته باشد ویک شخص مسلمان باشد، مردم افغانستان برایش رای خواهد داد. اما با کمال تآسف که چنین شخصیتی درشرایط امروزی وجود ندارد.

>>>   انتخابات افغانستان یگانه محفلی است که مسؤلین دولتی هم تعزیت میگویند و هم تبریکی میدهند.
تعزیت برای کسانی که جان خود را از دست میدهند و تبریکی بخاطر شرکت مردم در انتخابات و رای دادن آنها به وکلای کاندید.

>>>   بایمتریک انتخابات یک بازی خوبی است برای فریب دادن مردم. انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش از پیش توسط غنی و امریکاییها دست کاری شده و کاندیدهای مورد نظر مشخص شده است.

>>>   ع و غ و دار و دسنهٔ شان در تقلب و مردم فریبی ید طولا دارند. ایشان یک بار دیگر با کمک باداران خارجی خود مؤفق شدند به چشم مردم خاک بپاشند و دروغ را حقیقت جلوه دهند. بیچاره ملت گوسفندی که رمه رمه در این نیرک سیاسی به بازی گرفته شدند.
مرگ بر دشمنان مردم و نوکران اجنبی.
صالح محمدر

>>>   هموطنان عزیز،
این هم گذشت!
و بعدش (انتخابات ریاست جمهور) هم میگذرد!.

قوانین تقلبی، حکومت تقلبی، شورا تقلبی، وزیر تقلبی، قهرمان سازی ها تقلبی، بابا ها تقلبی، بی بی تفلبی، دیپلوم تحصیلی، مکاتب، دانشگاهها، بیمارستان، کمیسیون های تقلبی، اجناس و لوازم و ادویه تذکره و هویت ، تذکره و هویت ها تقلبی و سرودها تقلبی!!!

چیزی را نام ببرید که تقلبی نباشد؟
تقلب در کشور ما به یگ فرهنگ تبدیل شده است. لالا جز این میدارد روا بر من تو مظلوم و در کرو مانده در این کشور تقلب!!!

بیایید اندیشه کمیم ، بپیوندیم به جنبشهای آزادی خواهی، دادخواهی و عدالت خواهی فراتر از قوم، تبار، منطقه و حتی فراتر از کشور برای آزادی، صلح عادلانه و استقلالیت مردم و کشور عزیز ما.
تا زمانیکه آزادی و استقلالیت نداشته باشیم. هرگز به صلح عادلانه، به مردم سالاری و حق رای و انتخاب نخواهیم رسید.!

>>>   آرای که در ماشین های بایمتریک به ثبت رسیده اصلا از ظرف کمیسیون اعلام نمی‌شود آنها خود شان بر اساس میل خود و و کسانیکه نمی توانند در آینده توانمند عمل کنند در فهرست برنده اعلان می‌کنند بنا همه پروسه با این همه مصارف هنگفت بی نتیجه به نفع ارگ به پیام می‌شد ارگ یک بار دیگر برنده برای انتخابات پارلمانی ،ومردم هم بازنده .

>>>   اشرف غنی نزد مردم عام منفور ، تشنه قدرت وقومگرا نیست صرف نزد دزدان وآدمکشان وزورگویان منفوراست همچنان تشنه قدرت کسانی است که چوکی ریاست جموری را بیرون ازمرز مملکت مسافرمیساختند
ازطرف دیگردرافغانستان تنها دوستم وعطاو...... نیست کسانی دیگری هم نیز وجود دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است