دموکراسی زرد، بانام دموکراسی سبز
این انتخابات، مقدمه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که ارگ نشینان و باداران شان به این سادگی با سرنوشت مردم بازی می کنند و صرفا از انتخابات یک تیاتر نمایشی به جهانیان نشان می دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۸    ۱۳۹۷/۷/۳۰ کد خبر: 155468 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) انتخابات پارلمانی افغانستان با وجود فساد، تقلب و تعصب سازماندهی شده پایان یافت در حالیکه حدود نیمی از ثبت نام شده ها موفق به رای دادن نشدند.
مردمی که با وجود همه مشکلات، خطرات ناامنی را نیز بجان خریده و در صف های طولانی رای دادن حاضر شدند، اما کم کاری های سازماندهی شده مانع از ثبت رای آنان بنام نامزدان موردنظرشان شد و بدینگونه صندوق ها حتی قبل از آغاز زمان رای گیری، پر گردید و مردمی که اکثرا در صف های طولانی ایستاده بودند، بدون رای دادن به خانه های شان بازگشتند.

در اکثر مراکز رای دهی دستگاه های بایومتریک خراب بود و به کارمندان دستود داده شد تا بدون توجه به بایومتریک به کار خودشان ادامه بدهند. حالا این سوال پیش می آید که اگر قرار بود این دستگاه ها نادیده گرفته شود و رای دهندگان بگونه پیشرفته انگشت و مشخصات شان ثبت نشود، چرا میلیون ها دالر صرف خرید این دستگاه ها که معلوم شد همه تقلبی بجای آلمان از چین خریداری شده است، کردید؟

لیست های ثبت نام شده ها برای رای دهی از مرکز به ولایات دیگر فرستاده شد و از ولایات به مرکز، از زابل به بادغیس رفت و از فراه به نیمروز... بسیاری از رای دهندگان به دلیل نبود لیست ثبت نامی شان از رای دادن محروم شدند و سپس در ساعات پایانی اعلام شد که بدون توجه به بودن لیست ثبت نامی رای دهندگان، افراد حاضر در مراکز رای بدهند.
بازهم سوال! اگر قرار بود که بدون توجه به لیست ثبت نامی رای دهندگان از حاضران در مراکز اخذ رای گردد، چرا پروسه طویل ثبت نام را راه اندازی کردید و بازهم میلیون ها دالر صرف ثبت نام مردم در انتخابات نمودید؟

در هر مرکز مشخص بود که چه تعداد ثبت نام کرده اند. براساس لیست ثبت نام افراد، به همان مقدار برگه های رای دهی به آن مراکز فرستاده شده بود، پس چرا در ساعات اولیه مراکزی که باز بودند و مردم هم در صفهای طولانی حاضر به رای دهی، برگه های رای دهی تمام شد و مردم سرگردان به منازل شان رفتند و از حق رای خود که قبلا ثبت نام هم کرده بودند، محروم شدند؟

از مناطق پشتون نشین خبر می رسید که مواد انتخاباتی و برگه های رای دهی بصورت گسترده و چند برابر رای دهندگان توزیع گردیده بود که دولت زمینه تقلب گسترده به سود نامزدهای پشتون تبار را فراهم نمود و آنها هم راحت تقلب کردند.
یک منبع از شهر کابل حکایت دارد که عمدا در برخی مراکز بجای برگه های رای دهی شهری، برگه های کوچی ها را که چند برابر آمار شان چاپ گردیده بود، آورده بودند تا مردم شهر نتوانند به نامزدان دلخواه خود رای بدهند.

برخی مراکز هم که از جمله مزدحم ترین مراکز شهری بود، تا ظهر روز شنبه باز نشده بود و روز یکشنبه نیز مسدود بود و مردم آن مناطق از رای دادن محروم شدند.
در بسیاری از مراکز به ناظران انتخاباتی اجازه ورود داده نشد و راحت تقلب بدون حضور ناظران انتخاباتی در آن مراکز صورت گرفت.

ایجاد مشکلات امنیتی در مناطقی که غیر پشتون بودند باعث حذف تعداد دیگری از رای دهندگان غیر پشتون بود که در راستای تداوم تقلب، شکل عملی بخود گرفت.
و بسیاری دیگر از تخلفات انتخاباتی که صورت گرفت و هیچ گوش شنوایی در میان مسوولان برای آن وجود ندارد...

در حقیقت این انتخابات، مقدمه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که ارگ نشینان و باداران شان به این سادگی با سرنوشت مردم بازی می کنند و صرفا از انتخابات یک تیاتر نمایشی به جهانیان نشان می دهند و به هیچیک از تخلفات و تقلب ها رسیدگی نمی شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
دموکراسی
تقلب
نظرات بینندگان:

>>>   این دیموکراسی نه زرد است نه سبز، بلکه نام آنرا من (تفالۀ دیموکراسی غربی) گذاشته ام.

>>>   لام بر دوستان فرهیخته و گرامی،
شب شما بخیر!
می خواهم احتراما از وضعیت سایت رای دهی حوزه دهم مسجد ابراهیم خلیل الله منطقه تایمنی کابل برای شما اطلاع رسانی کنم تا باشد ضعف مدیریت کمیسیون مستقل انتخابات به شما گرامیان معلوم گردد.
۱- در این سایت تا ساعت ۱۲ رای دهی برای مردان باز نشده بود.
اینجانب مجددا ساعت ۳ مراجعه کردم نفر زیاد بود و رفتم خانه از ساعت ۵ تا حال ۷: ۳۰ مجددا منتظر بودم در حالیکه حدود صد نفر دیگر هم منتظر بود کارمندان کمیسیون انتخابات در حالیکه خیلی خسته و بی حوصله بودند گفتند استیکر تمام شده و مردم را با زور نیرو های امنیتی از ساحه دور ساخته و گفتند فردا بیایید.
۲- در حالیکه تذکره بنده مورد تایید و مامور مربوطه با همان لیست چک و بررسی نمود و علامتی هم در کنار استیکر با مارکر زرد گذاشت قبل از بایومتریک استیکر ها تمام شد و مردم با صد عصبانیت و نا امیدی سایت را ترک کردند.
۳- تاسف بنده اینست که باوجود صد ها کارشناس داخلی و خارجی چرا کمیسیون انتخابات اینبار بسیار ضعیفتر از انتخابات های قبلی عمل نمود.
ایا سرگردانی مردم و انتظار جوان و پیرمرد و پیر زن این کشور نزد این کمیسیون ارزشی ندارد.
مشکل دیگر هم بی نوبتی بود که نیروهای مشترک امنیتی افراد و دوستان شانرا بدون نوبت وارد صف می نمودند.
دوستان عزیز!
امید است مسولین مربوطه در زمینه حل چنین مشکلات و اینکه بینظمی شان مانع حق رای دادن مردم شده است ،پاسخگو باشند.
من که بعد از یک روز انتظار بدون رای به خانه میروم.
سید عبدالناصر یوسفی

>>>   طرح اصلی از بین بردن قدرتمندان در افغانستان از آمریکایی ها است
حالا اینکه توسط چه کسی و کجا و چگونه اجرا شود مهم نیست
لطفا فریب بازی های آمریکایی را نخورید.
شیما کابل

>>>   موش زرد برادر شغال

>>>   پیام جاوید کوهستانی!
متاسفم که این پیام را می نویسم ، کاش در کابل کاندید نبودم واین همه رسوایی را به چشم سرم نمی دیدم ، از جایگاه یک ادم سیاسی متاسفم ، کاش باورهایم را می شد به حراج میگذاشتم تا این همه را تماشا نمی کردم از وکیل گذر تا مولوی و مدیر مکتب در مراکز رای دهی دست بدست هم داده مردم را می فروشند ، چه دیندارانی را دیدم و چه تحصیل کرده گانی را ، بعد از ظهر از برخی مراکز رایی دهی در حوزه ۱۱،۱۷و۱۵دیدن کردم ، خجالت شدم از این همه اتفاقات ، خدایا سزاوار بدتر از انیم که داریم و ترا گواه میگیرم بر خیانت های امروز .

>>>   Dehganpoor
یکتعداد کاندیدان با پول های دزدی کرده رای مردم گرسنه را خریدند ولی ادعا دارند که رای شان پاک است و یکتعداد متملق و چاپلوس هم چنان تعریف و تمجید شان می کنند که حدی ندارد .
تاسف به حال چنین یک کشور ی که سرنوشت آن را چنین افراد و اشخاص تغیین می کنند.

>>>   Zafari
جان برادر!
به نا حق این همه مردمان مشهور جهان جان های شان را فدای آزادی نه کرده اند.
آزاد شوید ،حاکم سر نوشت تان شوید،سرنوشت تان را بدست گیرید.
حالا که نان بی غیرتی میخورید،مخالف دساتیر خداوند با کافران دوستی میکنید،اشغال و مزدوری را قبول کرده اید،انتخابات دروغینش را نیز قبول کنید.

>>>   Khalid
در کشور ما همیش غریب و بیچاره خوار است و قابل مجازات، آب از بالا خیط است.
کمیسیون انتخابات: کارمندان که در روز رأی دهی غفلت وظیفوی کرده‌اند مجازات می‌شوند.
تقلب در جمع مسوولین بلند پایه و ارگ نشینان طرح و غمی میشود ولی در مقابل باید کارمندان بیچاره مجازات شوند. این است تطبیق عدالت اجتماعی

>>>   از حالا برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی می شود
و همین کمیسیون و همین گلاجان برای یک انتخابات گوسفندی دیگر ضروری است
شیما کابل

>>>   Osmani
اوغان که تقلب نکند اوغان نیست !

رئیس جمهور تقلبی .
وکیل پارلمان تقلبی .
نام کشور تقلبی .
سرود ملی‌ تقلبی .
پرچم ملی‌ تقلبی .
نام‌های تاسیسات و نظامی همه تقلبی .
تاریخ کشور جعلی و تقلبی .
قهرمان‌ها و اسطوره‌ها تقلبی .
و ....

اکنون به این تقلب نگاه کنید . آیا کدام خائن و جانی و وطن فرش و قاچاقبر مواد را اینگونه راهی‌ مجلس نمایندگان میکنند

>>>   خانم شیما، با سلام گرم: می دانم که معنی قدرتمند را نمی دانی، چونکه در دید و نظر ما قدرتمند کسی هست که مردم را بشدت سرکوب و شکنجه و مطیع و برده و اسیر سازد( به مثال گله و چوپان و یا قانون جنگل) به همین دلیل هم هست که کشورهای ما هرگز روی آرامش و امنیت و ثبات سیاسی ندیده و نخواهد دید زیرا قدرتمند شدن را فقط در دیکتاتوری و خفه کردن مردم، یا بعبارتی دیگر بستن دهانها و شکستن قلمها می دانیم. این شیوه و طریق اقتدار و قدرتمند شدن نیست، قدرتمند کسی و دولتی هست که توان آزادی بیان وقلم و اندیشه و انتقاد پذیری و اصلاح خود را داشته باشد تا این اصلاحگری به تمامی نهادهای دولتی و احاد مردم رسیده و بدینوسیله کشور به روند رشد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی بیافتند، در آنجا استعدادهای سیاسی، اقتصادی ، خلاقیتها رشد کرده و کشور را بطور مدنی و مسالمت آمیز به خودکفایی رسانده و اداره کند که تا حال متاًسفانه سلاطین جبار و تحجز دینی، و ایدئولوژیهای افراطی مانع رسیدن جامعهً ما به آن سطح و سیستم و شرایط بوده هست و البته با افکاری مانند شما هرگز به آن مرحله و سطح نخواهد رسید. هرگز

>>>   تا موقعی که مرزبندی جامع و مشخصی ما بین دوست و دشمن ترسیم و معین نشود، یقیناً تشخیص و تفکیک دوست و دشمن نیز معلوم و مشخص نخواهد شد. به نظر من مرزبندی تعیین کننده از اعتقاد و التزام عملی به آزادی و حق حاکمیت مردم ( دموکراسی) و قوانین حقوق بشر جهان می گذرد. اگر شخصی و حکومتی و گروه و سازمانی و حزبی و تشکّلی به این اصول معتقد و پایبند نباشد، نمی تواند عادل وجانب حق حساب و تعین گردد. حاکمان رژیمی که آزادی (بیان، قلم، اندیشه، مطبوعات، احزاب سیاسی ، مدیا) را سلب و نقض و حق حاکمیت مردم را غصب کرده باشد، نه تنها مشروع و عادل نیست، بر عکس خود دشمن اصلی مردم و ضد عدالت و ضد صلح و ثبات سیاسی و اقتصادی می باشد و لذا هرگز قابل دفاع و پشتیبانی نیست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است