دست پر خون غنی به دامن جنرال میلر پاک شد
جنرال رازق برای اشرف غنی بحیث جزیره قدرت یک تهدید بود. غنی به کمک آمریکایی ها با بلخ تصفیه حساب کرد ولی برای جزیره قدرت قندهار در جستجوی یک توطئه بود. رازق بار ها غنی را متهم به توطئه ترور خود کرد، ولی کسی او را جدی نگرفت 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۰    ۱۳۹۷/۷/۳۰ کد خبر: 155473 منبع: پرینت

جنرال رازق یک جوان قدرتمند پولیس در ولایت قندهار بود. او دست پرورده کرزی و امریکایی ها بود. به بیان دیگر رازق یک جنرال قدرتمند برای مردم قندهار بود، ولی برای امریکایی ها او بحیث مهره وفادار بود.
او علیه طالبان یک جنرال قاطع بود. او همچنان یک شخص وطن پرست ضد مداخلات پاکستان بود.
بسیاری ها به همین دو دلیل او را دوست داشتند. اما او دشمنان کم نداشت.

جنرال رازق برای اشرف غنی بحیث جزیره قدرت یک تهدید بود. غنی به کمک آمریکایی ها با بلخ تصفیه حساب کرد ولی برای جزیره قدرت قندهار در جستجوی یک توطئه بود. رازق بار ها غنی را متهم به توطئه ترور خود کرد، ولی کسی او را جدی نگرفت.

در رقابت قدرت میان کرزی و غنی در محور درانی و غلجایی جنرال رازق یک ابزار نیرومند بدست کرزی در حوزه قندهار بود.
حمایت و همکاری رازق با ایتلاف بزرگ ملی و حمایت در آستانه انتخابات پارلمانی غنی را سخت نگران ساخت. جنرال رازق در مخالفت با شیوه برگزاری انتخابات در کنار کرزی و ایتلاف بزرگ ایستاد و دروازه های کمیسیون انتخابات را در قندهار بست.

بسیاری ها باور دارند جنون قدرت طلبی غنی در آستانه انتخابات پارلمانی او را واداشت که کار جنرال رازق را یک سره از طریق دشمنان وی کند.
باور میشود ترور رازق در حضور آمریکایی ها یک بازی خیلی موفقانه برای اتاق فکر ارگ کابل است. غنی به بسیار سادگی خون رازق را به گردن حامیان بین المللی خود انداخت.

بدین ترتیب غنی با ترور رازق نه تنها بزرگترین مانع قدرت خود در جزیره قدرت قندهار را از میدان برداشت، بلکه بزرگترین دشمن طالبان، برادران ناراضی خود و عنصر ضد پاکستان را در قندهار از سر راه برداشت.
غنی همچنان کمر کرزی را در جنگ قدرت میان درانی و غلجایی در بستر قندهار شکست و هم ایتلاف بزرگ را ترساند.

بالاخره بی کفایتی کمیسیون دولتی انتخابات و هرج و مرج در انتخابات پارلمانی زیر سایه ترور جنرال رازق و شایعات گسترده نقش آمریکایی ها در ترور او برای ارگ کابل یک فرصت و نفس جدید برای مهندسی انتخابات و تغییر آرایش نیرو ها در انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری آینده فراهم کرد.
شگفت آور است که همه بزرگان قدرت در افغانستان از کرزی گرفته تا ایتلاف بزرگ ملی خاموش اند. تنها استاد عطا آماده انتقام خون رازق شد.

کرزی که جنرال رازق را در جنگ قدرت با ارگ بحیث قربانی پیش انداخت، حتی در مراسم دفن پیکر جنرال اشتراک نکرد. اما او در سفری در قندهار به منظور غمشریکی با خانواده رازق کدام پیام سیاسی جالبی نداشت. تمام حرفهای او درین خلاصه شد که جنرال رازق یک شخص ملی بود و در میان عکس های روی دیوار خانه او یک عکس کرزی و آمر مسعود پیش از سقوط طالبان در ولایت تخار آویزان شده است.

از خانواده جنرال رازق گرفته تا بزرگان اقوام در قندهار و اکثریت نخبگان سیاسی پشتون تبار که با خصومت های قبیلوی قندهار، جنگ قدرت و مافیای مواد مخدر در حوزه هلمند و قندهار از یک طرف و قدرت نمایی "جزیره قدرت" جنرال رازق در برابر ارگ کابل از طرف دیگر خوب آشنایی دارند، خاموش اند.
اما یک تعداد آگاهانه و ناآگاهانه آمریکایی ها را عامل قتل جنرال رازق معرفی نموده اشک و ماتم برپا کردند. عده ای هم برای او لقب غازی و شهید دادند.

فهمیده نشد که رازق بخاطر کشتن کدام کافر در جنگ استقلال غازی شده است؟
آیا امریکاییها اینقدر بیچاره و ساده هستند، که در حضور همه در یک جلسه جنرال رازق را کشتند و خود توسط هلیکوپتر فرار کردند؟
جنرال میلیر در پاسخ به این اتهام گفت که او هدف نبوده است. معنای این حرف این است که این یک تصفیه حساب درونی دشمنان جنرال رازق است.
داکتر عبدالله نخستین کسی از مقامات بلند رتبه دولتی است که بطور سمی این اتهام به آدرس امریکایی ها را رد نموده است.
گل آقا شیرزی در پیام ویدیویی گفت که جنرال میلر هیچ رابطه به ترور رازق ندارد. او گفت باید از امریکایی ها سپاسگذاری کرد، که اگر آنها نمی بودند فاجعه از این هم بیشتر رخ می داد. به گفته او امریکایی ها در انتقال زخمی ها به شفاخانه شان توسط هلیکوپتر کمک کردند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
میلر
رازق
نظرات بینندگان:

>>>   طرح اصلی از بین بردن قدرتمندان در افغانستان از آمریکایی ها است
حالا اینکه توسط چه کسی و کجا و چگونه اجرا شود مهم نیست
لطفا فریب بازی های آمریکایی را نخورید.
شیما کابل

>>>   در زمان خلقیها و پرچمیها علیه.... از جانب پیروان ستم ملی زیاد بلیغ میشد که تعداد زیاد هموطنان خود را از هلیکوپتر انداخته و کشته است!! ولی من نمیتوانستم قبول کنم چون آن کسی را که متهم به کشتار میکردند آدم بزدلو بسیار ترسو بود که حتی تحمل مرده عادی را نداشت. یک روز با یک دوست بدخشی ام که مربوط ستم ملی بود در همین مورد بحث داشتیم. من استدلال میکردم که شخصی را که شما متهم به کشتار مردم و پایین انداختن از هلیکوپتر میسازید حتی "دل و گرده" کشتن یک گنجشک را ندارد!! ولی او جوابی برایم داد که تا امروز با دیدن رهبران " ترسو" سخن آن دوست گرامی یادم میاید. میدانید آن دوست عزیزم چه گفت او برایم استدلال کرد که:
" آدمهای (رهبران) ترسو از ترس جان خود حق و ناحق آدم میکشند"
براستی که دوست گرامی ام مرد هوشیاری بود!!!!!!

>>>   اول اینکه همیشه جلسه مشترک در پایگاه آمریکا هی ها دایر میشده حالا چه شد که این دفه محل برگزاری جلسه را در دفتر والی انتخاب کردن.من مطمئن هستم که اگر شيلک از طرف بادیگارد والی قندهار بوده.در قدم اول آمریکا هی ها را ازبین می برد بعد جنرال رزاق را ميکشتن.واضح مشخص است که از قبل برنامه ریزی شده از طرف غنی بوده این پیشنهاد را به آمریکاهيها داده وان ها هم انجام دادن با کمال نامردی.چون مثله.اعتماد درمیان بود اگر نی جنرال رزاق میتوانست اشتراک نکند.غنی بیشرف کاری کرد که آمریکایی ها کم کم اعتماد شان را از دست دادن دیگر کسی به آن اعتماد نمی کنند.البته یک تصفیه حساب مردم قندهار با غنی دارند بوقت اش مردم قندهار همین قدر که رحم دل وخرابات جوانمرد هستند همینقدر هم کینه 40 ساله را با خودشان عمل میکنن فکر نکنم غنی خانواده اش وفامیل اش به این راحتیها ازدست قندهاری خلاص شود

>>>   Badry
چندی پیش در یک جنگ فیسبوکی با یکی از هموطنان غیرتی که داشتم ، برایم نوشت :
شما تاجیکک ها سالها مدح گوی ، قصیده سرا و بوت پاک قبیله بودید ، هستید و خواهید بود . امروز با کشته شدن جنرال رازق باورمند شدم که آنچی اوشان گفته بودند حقیقت دارد . ما تاجیکک از کهیی کوه نور ساختیم ، اما قوم و قبیله خودش او را جنایت کار معرفی کرد !

>>>   راست اش بخاطر شهید قهرمان‌ و ‌جنرال خیلی گریستم.
به فکر شما جزیرهای قدرت و اعلان استقلال در هر گوشه و کنار افغانستان آیا اقتصاد، امنیت و در کل همه ثبات کشور را به خطر مواجه نمیکند؟
همه چهل سال جنگ در کشور من تو از دست همین جزیره های لوچک قدرت نیست ؟
تا به کدام زمان ما دنبال جزیره ها باشیم او از آنها دفاع نمایم؟
این جزیره ها همه عواید کمرکات را چور کردند زمین های دولتی و ملکیت شخصی مردم را غصب کردند و همیشه در صدد تعضیف حکومت های مرکزی بودند از حکومت داود شروع تا به حال در یک نظام وفادار نبودند و نیستند.
شما چرا اینقدر کوشش میکند که هر موضوع را رنگ قومی و‌ سمتی می‌دهد ؟؟؟؟.

>>>   بزور آمریکاییهاحکومت کردن درنهایت بی آبرویی است من ازهمه میخواهم که نگویند غنی این کار را کرد وآن کاررا کردنباید چنین بگویید بهتر است بگویید که آمریکاییها اشغالگر این کاررا کردند وآن کاررا کردند زیرا داکتر غنی بهیچوجه از چنین اقتدار برخوردار نبوده ونیست
سروری

>>>   این چنین بازی ها تازمانی ادامه خواهد یافت که درافغانستان یک دولت واقعاً ملی ووطنپرست به وجود نیاید، درغیرآن وطنفروشان بادست باز هرنوع خودفروشی را درمقابل قدرت بمنصه اجراقرارمیدهند.
ج. ازکابل

>>>   اویانی
در جایی نوشتم که غوری را به گور فراموشی و اچکزی را به «قهرمان ملی»، چرا؟
سنگسار شدم با تاپه «متعصب» همیشه آماده کوبیدن بر نام و نشان آزادی.

آری، هممیهن خاک به دیده ی ستمزده!!!
چرا جنرال محی الدین غوری، نباشد قهرمان ملی؟
او برای میهن رزمید، نه برای غوری.
او در پاسداری از کشور بود، نه برای غوری.
او براستی ملی بود، نه قبیله یی!!!
چرا کسیکه برای قبیله خود است، قهرمان ملی بر شمرده شود؟
چرا کسیکه برای قبیله است، ملی برساخت شود و کسیکه ملی است به گور فراموشی سپرده شود؟
جنرال ملی - غوری و جنرال حقی- اچکزی، هر دو بدستور احمدزی ترور شده اند.

غوریی براستی ملی را فراموش کنند.
اما:
خیابان های شهر را بنام اچکزی برساخت کنند
گفته میشود «قهرمان ملی» اش برشمارند
گفته شده اکادمی پولیس» را بنامش کنند
گفته میشود که آرمانش را در قانون جا دهند:
- هر کسیکه «افغان» را نمی پذیرد، ازین کشور نیست؛ بر آید.
- ملا عمرها و ملا دادالله ها بهترین مجاهدین اند که شمالی ها را به کولاب راندند.
و دردا!
ما «رقص مرده» داریم و هلهله بر پا
که نماینده قبیله، «قهرمان ملی» ما

هممیهن گرامی!
جنرال های ملی برای کشور رزمیده اند، نه برای قشلاق و قبیله خود!!
جنرال محی الدین غوری، قهرمان ملی!

یاددهانی:
نام سرهنگ غوری را تنها بگونه نمونه آرم.
او یکی از پر شما سر های ملی (نه قبیله یی!) ماست، نه یگانه کسیکه مکتب فاشیزم پشتونوالی ترور شان کرده است.

>>>   Badry
ما تاجیکک ها ترسیدیم که اگر از جنرال غوری توصیف و تمجید کنیم ، به اتوریته وحدت خواهی مان صدمه میرسد و از سوی قبایلی ها تاپه متعصب به پیشانی می خوریم . حال وقتش رسیده که وحدت خواهی کنیم تا عقلی را به کله بی عقل ها پیچکاری کنیم . اما بعید و نا ممکن است .

>>>   Abdullah
اینکه برادر جنرال رازق فرماندۀ پولیس ولایت کندهار شد، کاری خوبی است. مردم یک ولایت در مورد انتصاب مسؤلین و مقامات محلی شان باید حق تصمیگیری داشته باشند.
تادین خان برادر جنرال رزاق قومندان مقرر گردید، بدون اینکه دولتی ها و دیگران واکنش منفیی داشته باشند. اما اگر چنین انتصابی در یکی از ولایات شمال میشد و مردم در مورد انتصاب کدام والی ویا قومندان امنیت پافشاری میکردند چی میشد؟ از دیگران هیچ گلۀ نداریم، اما یک تعدادی زیادی از ساده دلان و گنکس و گه لو های فارسیوان عربده کشان جف میزدند و یخن لطیف پدرام را میگرفتند که کشور تجزیه میشود، حاکمیت دولت مرکزی زیر سوال میرود و وحدت ملی هم خدشه دار میشود. حالا این قوم یاجوج و ماجوج کجا هستند که از حاکمیت دولت مرکزی در کندهار دفاع کنند؟
خوب ما بیشتر از 30 سال است که همین حرف را میزنیم که به مردم ولایات صلاحیت تصمیمگیری در مورد انتصاب مقامات شان داده شود، اما چون این حرف را ما به زبان خودشان میگوییم، در کلۀ خام این گلۀ احمق فرو نمیرود (منظورم همین یک تعداد است). اینها در مقابل عمل دیگران خاموش هستند، ولی در مقابل حرف حق مردم خودشان جف میزنند و به اشارۀ دیگران پاچۀ ما را میگیرند.

>>>   راست اش بخاطر شهید قهرمان‌ و ‌جنرال خیلی گریستم.
به فکر شما جزیرهای قدرت و اعلان استقلال در هر گوشه و کنار افغانستان آیا اقتصاد، امنیت و در کل همه ثبات کشور را به خطر مواجه نمیکند؟
همه چهل سال جنگ در کشور من تو از دست همین جزیره های لوچک قدرت نیست ؟
تا به کدام زمان ما دنبال جزیره ها باشیم او از آنها دفاع نمایم؟
این جزیره ها همه عواید کمرکات را چور کردند زمین های دولتی و ملکیت شخصی مردم را غصب کردند و همیشه در صدد تعضیف حکومت های مرکزی بودند از حکومت داود شروع تا به حال در یک نظام وفادار نبودند و نیستند.

>>>   Baha
دروغگویان حافظه ندارند !
*عبدالله: آمریکایی ها جنرال رازق را نکشتند
*:محب مشاور شورای امنیت ملی: پاکستانی ها رازق را نکشتند.
*استانکزی: مهاجم پیش از حمله به خارج از مرزها تماس داشته.
*اشرف غنی: جنرال صاحب رازق را نه طالب نه آمریکا نه پاکستان بلکه داعش کشت
* تلویزیون طلوع: یک نفرکه انار تحفه آورده بود جنرال رازق را کشت.
* چرا جای انارهای له شده، تصویر مرده انتحاری را نمایش نمی دهند؟
روزنامه ماندگار می نویسد: حتمال طراحی حمله به جان عبدالرازق را توسط «شبکۀ حقانی»، تقویت می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، شبکۀ حقانی بخشی از بدنه طالبان در جنوب‌شرق افغانستان و مناطق قبایلی پاکستان است که به شدت تحت نفوذ سازمان اطلاعات پاکستان یا «آی.اس.آی» قرار دارد.
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل

>>>   خانم شیما، با سلام گرم: می دانم که معنی قدرتمند را نمی دانی، چونکه در دید و نظر ما قدرتمند کسی هست که مردم را بشدت سرکوب و شکنجه و مطیع و برده و اسیر سازد( به مثال گله و چوپان و یا قانون جنگل) به همین دلیل هم هست که کشورهای ما هرگز روی آرامش و امنیت و ثبات سیاسی ندیده و نخواهد دید زیرا قدرتمند شدن را فقط در دیکتاتوری و خفه کردن مردم، یا بعبارتی دیگر بستن دهانها و شکستن قلمها می دانیم. این شیوه و طریق اقتدار و قدرتمند شدن نیست، قدرتمند کسی و دولتی هست که توان آزادی بیان وقلم و اندیشه و انتقاد پذیری و اصلاح خود را داشته باشد تا این اصلاحگری به تمامی نهادهای دولتی و احاد مردم رسیده و بدینوسیله کشور به روند رشد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی بیافتند، در آنجا استعدادهای سیاسی، اقتصادی ، خلاقیتها رشد کرده و کشور را بطور مدنی و مسالمت آمیز به خودکفایی رسانده و اداره کند که تا حال متاًسفانه سلاطین جبار و تحجز دینی، و ایدئولوژیهای افراطی مانع رسیدن جامعهً ما به آن سطح و سیستم و شرایط بوده هست و البته با افکاری مانند شما هرگز به آن مرحله و سطح نخواهد رسید. هرگز

>>>   Shahin Khorasani
دوستی بنام( آزاد منشان ) چنین نوشته است:

کسانکه آگاهی سیاسی کم دارند، و از جنگ های میان قبیله اوغانان آگاه نیستند، بدانید که ارتشبد رازق در جایگاه نبود که امریکا چه که پاکستان در ترور اش نقش داشته باشد.

نه پاکستان آنقدر بیچاره بود که یک فرمانده محلی چون رازق را ترور کند، نه امریکا.

اگر کندهار در ماموریت ارتشبد رازق آرام شد، از اثر هوشیاری رازق و تا جای کرزی صورت گرفت، که با پاکستان، امریکا و انگلیس معامله خیلی مثبت بالای کشت و قاچاق تریاک انجام دادند.

آن داد و ستد بالای کشت و قاچاق تریاک این بود که سود فروش تریاک را به شریکان چون رازق - کرزی، انگلیس، پاکستان و امریکا تأمین شود.

زمانکه ارتشبد داواد داود رئیس مواد مخدر وزارت داخله بود، همیشه تلاش داشت که کشت تریاک را در جنوب نابود سازد، و درآمد طالبان و باداران پاکستانی شان را نابود سازد، اما در آن زمان کرزی، با امریکایان و پاکستان هر کاری کردند که جلو نابود سازی کشت تریاک را از سوی ارتشبد داواد داود در جنوب بگیرند، و آن زمان جنگ طالب هم بالای تریاک بود.

رازق آمد هوشیاری کرد، با پاکستان، امریکا و انگلیس بالای کشت و قاچاق تریاک معامله کرد، دلیل اش همین بود جنوب، هلمند بویژه کندهار بگونه چشمگیری آرام شد.

به گرو برادران مزدور و اجیر شده طالب شان گفتند اینجا حرف حل هست، بروید به مناطق نا اوغان نشین شرق، شمال و غرب بویژه به شمال تجاوز کنید.

شوربختانه بسیاری ها متوجه نیستند، چرا ارتشبد رازق یکبار هم تلاش برای نابودی کشت و‌قاچاق تریاک و برای نابودی کارخانه های تولید تریاک در کندهار و هلمند نکرد؟

چرا کندهار پس از ترور رئیس مواد مخدر داخله ارتشبد داواد داود که در پی نابودی تریاک بود، آرام شد؟

ده ها پرسش دگر..

باید مردم بدانند، هم جنگ میان اوغانی بگونه دگری سبب ترور رازق شد، ترور رازق دست گلبیدین، یون ها و غنی را بازتر کرد تا کشت، قاچاق،کارخانه تولید تریاک و فروش تریاک را بجای رازق با باداران پاکستانی، امریکای و انگلیس انجام دهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است