ارزیابی کوتاهی بر انتخابات 28 میزان 1397
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۳    ۱۳۹۷/۸/۱ کد خبر: 155483 منبع: پرینت

انتخابات بر گزارشد و احزاب سیاسی اولین نشست خبری خود را پس از برگزاری انتخابات بر گزار و موقف خود را اعلام داشت.
موقف احزاب در یک کلام این بود که نتایج انتخابات در محلاتی که بایو متریک نشده است را قبول ندارند.

انتخابات بر چهار اصل استوار بود که در هر چهار مورد کمیسیون انتخابات نتوانیست مسوولیت خود را به درستی انجام دهد. بخش اول باز شدن صندوقها در محلات با تاخیر بسیار زیادی شروع شد و این امر سبب بروز مشکلات گردید و انتخابات به تارکیهای شب و در محلاتی به تاریخ 29 میزان موکول شد.

بخش دوم انتخابات فهرست رای دهندگان بود که به دقت توزیع نشد و لیست برخی مراکز به جاهای دیگری فرستاده شد و این امر سر در گمیهای زیادی گردید.

مساله سوم و بسیارمهم استفاده از ماشین بایو متریک بود که در مواردی از ماشیم استفاده نشد بایو متریک یک نفر یک رای را تضمین می کند.

موضوع چهارم بی نظمی های زیاد در بخش ناظرین بود که شکایتهای در این خصوص در یافت شده است. انتخابات مبتنی بر این چهار اصل بود که در هر چهار مورد ضعف مدیریت آشکارا وجود داشت.

محمد ناطقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ناطقی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   احزاب سیاسی تحلیل درست از سیستم ووضعیت ندارند، خواست شما اصلا کار کمسیون را بسیار آسان میسازد اما رای شفاف مردم نیز ضایع می‌شود. کمسیون در داخل یک‌شهر در تعداد از مراکز بایومتریک را استفاده نکردند یا نتوانستند ، روز دوم عملا در داخل یک مرکز تعدادی از بایومتریک استفاده می‌کردند وتعدادی نمیکردند. هم شما وهم کمسیون واقعا به یک‌گروپ تخنیکی نیاز دارید به این شکل که پیش میروید جز جنجال هیچ راه حل پیدا نمی‌شود .
سلیم

>>>   حکومت ،احزاب را توسط چاکلیت های بایمتریکی فریب داد و انها را دور زد ،انتخابات پر از تقلب برگزار نمود .کمیسیون هیچ امادگی انتخابات را نداشت و در ولایاتی که اقوام مختلف زندکی میکردند از محلی به محل دیگر و از ولسوالی تا ولسوالی دیگر برگزاری انتخابات از نظر کمی و‌کیفی متفاوت بود . نمونه سمنگان : در ولسوالی دره صوف ۳۰هزار تذکره استیکر زده شده بود اما انتقال اوراق رای دهی بیست هزار نخواهد بوده باشد . صد ها افراد کهن سال را زیر سن قلمداد نموده بودند .
و در مورد تفکیک تذکره های جعلی نیز کمیسیون کاملا نا کام بوده است (کاندیدا تذکره های جعلی را به راحتی توانسته اند استفاده کنند از فیلتر تفکیک تذکره جعلی نیز گذشتند و سیستم بایمتریک را نیز فریب دادند )
باز هم تکرارا خدمت شما عرض میکنم که چاکلیت بایمتریکی انتخابات ریاست جمهوری را نیز به گند خواهد کشید .
معصومه خاوری

>>>   پارلمان افغانستان هميشه در خدمت حاکمان پشتون!

پارلمان کشور غم و فرياد وافغان متشکل از دو اتاق است : که نامهاى اين تالارها و لقب رهبران افغان (پسانترپشتون) به زبان التايى -مغولى و چنگيزخانى و پشتو نامگزارى شده است جرگه خلق و جرگه بزرگان ( "چادر مردم " و " (چادر بزرگان ) ترکیه-آلتاییک-مغولی GER (چادر حلقوى) و عنوان "خان" راپشتون ، از مغل ها به ميراث گرفته اند. پشتون ها در کشورهای آسیایی مرکزی و عربی "افغان" و در شبه قاره هند پتان و روهيله شمرده مى شدند و همين اکنون مشهور اند. به خصوص نام "پشتون" از سال 1960 در بين مردم و افغانى به جاى روپيه و درى بجاى فارسى تحميل شدند.
انگيزه مروج نمودن افغان به نام خودى پشتون عمل هدفمندانه بود تا که تمام شهروندان غيرپشتون را هويت قومى افغان کنند دهند و نه هويت شهروندى کشور افغانستان.
ازهمين جهت شورا هاى (پارلمانهاى) کشور نامنهاد افغانستان هيچگاه از منافع مليتهاى گوناگون منجمله از مردم پشتون وغيرپشتون دفاع نه نموده بلکه از تحکيم حاکميت و غالب بودن حاکمان پشتون و افغانى و پشتونيزم کردن کشور و به همين دليل بود که در انتخابات سال 1964، تمام مليتها و شهروندان افغانستان را به عوض "افغانستانى" که پيوند سرزمينى و کشورى را برجسته تصوير مى کند نام قومى "افغان" را بالاى همه تحميل کردند که هويت مليتى مليتهاى اين سرزمين را مغشوش نمودند.

اگر در انتخابات سال 1964 که در آن هر ملیت افغانستان و ملت (زبان خاصی ) در کارت های هویت وارد شده بود. در انتخابات چند روز پيش تلاش هایی دولت وحاکمان اش همه شهروندان به عنوان یک ملت افغان انجام شده است، اما با ترفندها و فریب و دستکاری.
این دولت از طریق دستکاری، جعل و تقلب و از طريق اشغالگران قايم شده دولت حکومت پارلمان و سامانه دادگاهى مشروعيت قانون را ندارد، اجازه دهید ساختارهای دموکراتیک به تنهایی و انتخابات آزاد وجود ندارد
انتخابات نیز دستکاری می شوند. پارلمان قدرت ندارد اکثر سناتورها انتخاب نمی شوند. احزاب مجاز نیستند، اختلافات، جنگ، بحران ها و درگیری ها بخشی جدایی ناپذیر از افغانستان است. بسیاری از مردم با نام افغان + ستان مخالف هستند
از سال 1919 که افغانستان از سوى جهان ملل به عنوان کشور دولت شناخته شد پشتون ها و پشتونیزه غلبه می کنند. با این نام، هیچ آرامشی امکان پذیر نیست.

>>>   Osmani
اوغان که تقلب نکند اوغان نیست !

رئیس جمهور تقلبی .
وکیل پارلمان تقلبی .
نام کشور تقلبی .
سرود ملی‌ تقلبی .
پرچم ملی‌ تقلبی .
نام‌های تاسیسات و نظامی همه تقلبی .
تاریخ کشور جعلی و تقلبی .
قهرمان‌ها و اسطوره‌ها تقلبی .
و ....

اکنون به این تقلب نگاه کنید . آیا کدام خائن و جانی و وطن فرش و قاچاقبر مواد را اینگونه راهی‌ مجلس نمایندگان میکنند

>>>   مه بصیر
نفر دو ملیون دالر مصرف کرده در کابل، چهار هزار رای گرفته، یک‌رقم فیس‌بوک چلونکی‌هایش از مردم تشکری دارند که...
به دلم گفتم خوب لوده ساختن‌ات، هر رأی پنج صد دالر تمام شده برایت خبرداری!؟ اگر بسیار شهرت دوست داشتی با این پول می‌توانستی حد اقل بیست باب مکتب یا کلینیک بسازی، تا قرن‌ها نام‌ات در دل هزاران انسان محروم این سرزمین جاویدان می‌شد. ثواب اش هم ورسره...

>>>   چرا انتخابات افغانستان یک نمایش مسخره است؟ خرسکبازی (نمایش مضحک) نوعی نمایشنامه کوتاه خندهدارمضحک مسخرگی لودگی جزئی بی معنا و اعمال پرسروصدا.
حقيقت ها و واقعیت ها
1. افغانستان یک مستعمره کمپنى هند بریتانیا بود و وجود و نامگذاری آن تحت معیارهای انگلیسی بود. ساختار کشور به هیچ وجه متفاوت از سایر کشورهای استعماری نبود و نیست. خصوصیات کشورهای مستعمراتی به عنوان مثال عدم وجود تداوم در سیاست خارجی.
گاهی اوقات این قدرت خارجی در افغانستان و در زمان دیگری قدرت خارجی ديگری حکومت می کند. تداوم پیوستی این است که حاکمان واقعی حاکم بر افغانستان همانا اشغالگران باداران حاکمان پشتون اند و حاکمان پشتون را به قدرت می رسانند.
2. بدون آمار و سرشماری، گفته می شود که پشتون ها اکثریت هستند و بقیه غیر پشتون ها یک اقلیت هستند.
3. اعضای و رؤسای کمیسیون های انتخاباتی و کمیسیون کنترل انتخابات از جانب رئیس جمهور کرزی و غنی از سال 2004 منصوب شده اند.
4. احزاب که باید منافع شهروندان را در مجلس نمایندگی نمایند مجاز نیست. کرزی و غنی مطلق تر از پادشاهان هستند. انحلال پارلمان و اعضای معاونین توسط رییس جمهور مصوب و تصویب مى شوند. جدایی دقیق ارگانهاى سه گانه مانند قانونگذاری، اجرایی و قضایی حکمفرما نيستند و وجود ندارد.
و سکوت جهان غرب غیر قابل قبول است.
5. تقلب انتخاباتی، دستکاری انتخاباتی و سوء استفاده از سند تحت نظر دولت های غربی اتفاق می افتد. کرزی و غنی قانون اساسى و پارلمان را زير پا زد. ایالات متحده و متحدان آن سکوت مى کنند در برابر قانونشکنى وابستگان خود !
ایالات متحده و متحدان در برابر قانونشکنى خجالت نمى کشند و شکست خود را در افغانستاننمی پذیرند.
6. سازمان های مخالف و جوامع مدنی از آمریکا و آلمان ناامید می شوند
7. همه اقدامات فریبکارانه، غیرقانونی و جعلی عمل می کنند تا رئیس جمهور پشتون ها "انتخاب" شوند.
8. کنترل و حاکمیت دولت فقط در مناطق غیر پشتون اعمال می شود.
9. 10 کرسی در مجلس عوام برای عشایر از قبیله غنی احمدزی محفوظ است، در حالی که برای اکثر استان های کشور دو یا سه یا چهار نامزد انتخاباتى تعين و تایید مى شود. احمدزی غنی همیشه قبل از انتخابات خود را احمدزی مى خواند. در حقیقت پاسپورت ایالات متحده آن را غنی نامید. به همین دلیل نام همسرش راولا غنی است و نه احمدزی.
اگر غیر دموکراتیک نبود، من برای عشایر قبیله احمدزی خوشحال بودم. شما می توانید در همه جا افغانستان رای بدهید اما کوچى و يا عشایر قبیله احمدزی دارای آرا بیشتر هستند. ها بین افغانستان و پاکستان در گشت و گذار اند . نیمی از سال در پاکستان (زمان زمستان)تابيعت دارند و تابستان آنها در افغانستان زندگی می کنند.
10. تعداد اعضای رأی دهندگان بالاتر از ساکنان محل است !
11. نتیجه گیری : انتخابات وقت پيش از انتخابات و راى گيرى معلوم است.
آيا واقعا برگزارى انتخابات در کشور فغان وناله ضرورت تاريخ سياسى را دارد با درنظرداشت انيکه 1) که کدام افراد غلام بچه امريکا خيليلزاد کانديد رياست جمهورى و رييس جمهور مى شود 2) که هربار زندگى مردم کشور زير خطر وصدها شهروند کشته و زخمى مى شوند در يک انتخابات بى ارزش!
داکتر ارمان

>>>   هم کرزى هم غنى و هم عبدالله از طرف امريکا نصب شده اند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است