غنی و تیم اش، می دانند که چه کار می کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۶    ۱۳۹۷/۸/۳ کد خبر: 155527 منبع: پرینت

پایان جالب اما قابل پیش بینیی کشمکش بر سر ولایت بلخ را دیدیم. این کشمکش و پایان آن، غنی را به لحاظ روانی و عملی در یک موقعیت بهتری قرار داد و پراکندگی و نفاق را در درون جمعیت، تشدید و تعمیق کرد. پایان این بازی به خوبی نشان داد که غنی و تیم اش، می دانند که چه کار می کنند.

عطا محمد نور با استفاده از حساسیت و خشم مردم، نمایش جالب، مضحک، پر سر و صدا و کاملی را در طول چند ماه گذشته به راه انداخته بود. در این نمایش ها، صداقت، وفاداری، حساسیت نسبت به سرنوشت جمعی، ساده لوحی و جهل مردم را می توانستیم به روشنی و با چشم سر ببینیم. آنچه اما در این میان حتی در میان برخی از تحصیل کردگان هوادار هم غایب بود، یک حساب و کتاب ساده بود. اگر حساب و کتابی در کار می بود، می شد پایان بازی را تا حد بسیار زیادی، دید و خوب هم دید.

یک وقتی ما فکر می کردیم و هنوز هم خیلی ها فکر می کنند که جامعه تاجیک، نسبت به دیگران در وضعیت عملی و فکری بهتری قرار دارد. عمل نخبگان سیاسی این جامعه در طول یک و نیم دهه ی گذشته و حتی قبل از آن، و هیاهوگرایی و شخص پرستیی بخش کلانی از نیروهای ظاهرا تحصیل کرده و جوان این جامعه اما نشان می دهد که چنین نیست. این جامعه هم به شکل بسیار بدی و حتی بدتر از جامعه ی هزاره، گرفتار سردرگمی، شخص پرستی و دور زدن در یک دایره است.

آیا این تجربه های تلخ و ناکام به اندیشیدن به وضعیت، عمل و و ایجادِ ساز و کار های متفاوت خواهد انجامید؟

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وطندار
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   جامعه تاجک نسبت به دیگران طی این هفده سال بیشترین دست آورد از نظر غصب اختلاس دزدی چوکی فروشی داشته اند واکثر رهبران شان خود کفا شده اند ونیز تجربه خیلی نی در ساختن وایجاد ائتلاف ها ها بدست آورده اند ونیز هنر دیگری دارند که همیشه هم درحکومت هستند وعین زمان اپوزیسیون حکومت هم هستند ، دونقش بازی میکنند
اما از نظر تاجک بودن هم نسبت به دیگران متفاوت هستند، یک تاجک همیشه تاجک نیست ، مثلا زمانیکه امتیاز وزارت سفارت جنرالی ولایت باشد درین وقت تنها شمالی وپنشیر تاجک هستند
مگر زمانیکه دادن قربانی تلفات سربازی جنگ مطرح باشدبدخشان تخار بیشتر از دیگران تاجک هستند ،در زمان انتخابات مردمان هرات غور بادغیس بلخ از شروع تا ختم انتخابات در سرجمع تاجک محاسبه میشوند اما بعد از اعلان برنده انتخابات دیگر اینان تا انتخابات بعدی تاجک نیستند ،
ر

>>>   در زمان سابق اعتلاف غیر پشتون ها در مقابل پشتوت ها بود،اما حالا اعتلاف سنی ها در مقابل شیعه ها است.
امکانات این نیز میرود که در آینده اعتلاف دموکرات های شرقی و غربی،در مقابل سنی ها و شیعه ها و یا به عبارت دیگر مجاهدین سابق صورت بگیرد.
درینصورت مجاهدین سابق بشمول سنی و شیعه، با طالبان یکجا شده، یک اعتلاف را در مقابل دموکرات ها تشکیل خواهند کرد.
باز امکانات این وجود دارد که مجاهدین از طالب ها جدا شوند و دوباره به دموکرات ها بپیوندند،زیرا طالب ها بالای مجاهدین بزور نماز خواهند خواند و آنها را چهار بچه صبح از خواب خواهند خیستاند.
مجاهدین که درین هژده سال از قیودات طالبان رهایی یافته اند،این نوع قیودات را دوباره قبول نخواهند کرد.

>>>   مردم افغا نستان در چه حال است ریس اجرایه همرا با زنان بی شرم در غازی استدیم سر گرم دیدن رقص و بازی است طا لب هم بی غیرت است نمی کند که یک انتحاری را در انجا روان کند تا دیگر مردم پند بگرد

>>>   استاد عطا به صفت یک رهبر با درایت بهترین تصمیم را گرفت که از ولایت بلخ عقب نشست در غیر آن پاکستان به کمک حکومت و شاید هم امریکا او را برای همیش حذف می‌کردند. ما همه شاهد هستیم که چگونه بهترین ها را از ما گرفتند . نمونه خیلی تازه آش از میان برداشتن بهترین پشتون هموطن ما شهید جنرال رازق است که همیش در سنگر دفاع از ملت و وطن بود.
ملت به رهبر ضرورت دارد و هیچ کسی پر درایت تر از استند عطا در شرایط فعلی نیست.
خداوند پشت و پناه اش باشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است