عوامل اصلی تداوم محرومیت هزاره ها
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۷/۸/۴ کد خبر: 155540 منبع: پرینت

یکی از عوامل اصلی تداوم محرومیت هزاره ها؛ حضور افراد فاقد برنامه و توانایی مدیریتی به نمایندگی از این مردم در مدیریت کلان قدرت سیاسی در افغانستان بوده است. این افراد فاقد هرگونه ابتکار، برنامه و شجاعت برای رفع محرومیت تاریخی از مردم ما بوده اند. از این رو تمام تلاش این جماعت در سالهای حضور خود در قدرت سیاسی، خرج و صرف ادامه بقاء و حضور آنان در قدرت سیاسی بوده و دقیقا به همین جهت هست که تمام برنامه های توسعه ی و انکشافی دولت در هزارستان جنبه تزیینی داشته و یا اساسا تعطیل بوده است!

اگر به عنوان مثال استاد خلیلی -که ۱۱ سال در مقام معاون ریاست جمهوری قرار داشت- از هر وزارت خانه خواهان اجرای یک پروژه اساسی در طول هر سال می شدند، ان پروژه ها را پی‌گیری و اجرا می کردند باور کنید که امروز تمام هزارستان دارای دانشگاه، مکتب و مدرسه، بند آب گردان، برق، راه، کلینک، بیمارستان، فرودگاه و زراعت و صحت،، امنیت مناسب بود.‌

بازهم به عنوان مثال اگر آقای سهراب صفری، اوژن و بلیغ که سالها به عنوان وزیران فواید عامه در کرسی وزارت لم داده بودند؛ هر سال صرفا ۲۰۰ کیلومتر سرک را در هزارستان اجرا می کردند الان سرک گردن دیوار ساخته شده بود و سرک های میان ولایات و ولسوالی های هزاره نشین؛ به همین قیاس در دیگر سکتورها ما شاهد هیچگونه محرومیت جدی نبودیم. اما این بزرگواران از این جهت که بروکراسی را نمی فهمیدند، برنامه و علاقه نیز به رفع محرومیت و توسعه و انکشاف هزارستان نداشتند؛ هزارستان در طول ۱۷ سال گذشته هم چنان غرق محرومیت و تبعیض ماند!

جامعه امروز ما مصداق بارز همین یک مصرع از یک شعر است که : خودم کردم که لعنت برخودم باد! وقتی از این زاویه به مساله توسعه هزارستان می نگریم به آسانی و روشنی در میابیم که یکی از علل اساسی عدم انکشاف و پیش رفت هزارستان خود هزاره ها بوده است. بنابراین اگر بخواهیم از این بی عدالتی و تبعیض و نابرابری تاریخی عبور کنیم باید زمینه حضور افرادی را به نمایندگی از مردم خود در قدرت سیاسی و مدیریت کلان و میانی کشور فراهم کنیم که دارای شجاعت، ابتکار و توانمندی مدیریتی و برنامه های واقعی برای عبور از وضعیت کنونی باشند!

عارف رحمانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عارف رحمانی
هزاره ها
نظرات بینندگان:

>>>   رحمانی صایب از نظر بنده پیروی مردم آزره از علمای اعلام کم شده که به حق خود نمیرسند

>>>   اول باید سواد و ظرفیت اقتصادی مردم هزاره بیشتر از اینها بلند برود تا درک کنند که اتحاد شان مهمتر از منافع شخصی است و همچنین بتوانند با تحولات اقتصادی آینده خود را عیار سازند و نقاط ضعف شان را پوشش دهند.
در کنار آن باید همگام با دولت خواسته های شان را بطور منسجم تعقیب کنند
اس پ هزاره

>>>   آقای عارف رحمانی، اول اینکه ما در جغرافیای افغانستان منطقه ای بنام هزارستان نداریم، بلکه بنام هزاره جات که در مرکز این کشور واقع شده است.
دوم اینکه هزاره جات تافته ای جدابافته از دیگر ولایت این کشور نیست. آیا بقیه افغانستان گل وگلزار شده و فقط هزاره جات نه؟ که هر وقت و ناوقت از تبعیض گپ میزنید. از بس مظلوم نمائی کردید، دیگر کسی به سخنان تان اهمیت قایل نیست.

>>>   در سال 1986 ببرک کارمل بطور غیرمنتظره جای خود را به نجیب الله واگذار نمود. این نیز به اراده مسکو صورت گرفت؟
— زمانیکه در مسکو کنگره XXVII جریان داشت، کارمل به صفت مهمان افتخاری در آن حضور داشت. سخنرانی میخائیل گورباچف را شنید و بعداً در صحبت با کسی از کارمندان شعبه بین المللی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی گفت: گویا، گورباچف کمونیست نیست، او در حزب بیگانه است و از او باید رهایی یافت! این سخنان تا گورباچف رسیدند که گفت، که اگر رفیق کارمل چنین چیزها میگوید، این بدان معنی است که آو جداً مریض است و او را باید معالجه کرد. بعد از این کارمل را از افغانستان فراخواندند و در خانه ایلاقی در سیریبرینی بور جابجا کردند، جای که او، در ماهیت امر، در بازداشت خانگی قرار داشت. و مقام او را نجیب الله احراز کرد. این انتخاب درست بود. او توانست وضع اقتصادی را در افغانستان باثبات سازد، مالیات بر عواید دهاقین و تاجران را کاهش داد و در دوران او برنامه آموزش انکشاف یافت.
ر

>>>   کاملا درست است

>>>   مردم مومن ،صا دق وزحمت کش هزاره های مناطق مرکزی افغانستان یعنی هزاره جات در قلب افغانستان زندگی میکنند که متاسفانه در ادوار مختلف حکومات گذشته مورد تعصب ومحرومیت قرارگرفته اند.باانهم این مردم زحمت کش در رشد و ترقی همه جانبه افغانستان نهایت موثر و میداند و تربیه حیوانات مثل گوسفند،بز و گاو برای تولید روغن،شیر ،ماست وگوشت نقش مهم دارند و این حیوانات برای صادرات خارج نیز استفاده قرار میگیرند وازپشم گوسفند وبز درتولید گلیم،قالین،شال ونمد درهزاره جات و شهرهای دیگر افغانستان خیلی مورد استفاده قرار میگیرند.علاوه بران مردم هزاره جات دربخش زراعت نیز نهایت موثر و مفید بوده اند وبرای کشت گندم،جو، جواری ،نخودوباقلی نیز درمناطق شان خودکفا بوده اند.انواع درخت میوه جات مانند زردالو،توت،سیب،شفتالووالوچه در مناطق مختلف هزاره جات به طور فراوان یافت میشود وازخشک میوه جات مدکور در خارج نیز صادر می گردند.مردم علم پرور و معارف دوست هزاره جات ازسال های خیلی قدیم برای تحصیل علم ودانش درمکاتب دولتی و حوزه های دینی درس میخواندند که درنتیجه دانشمندان زیادی و علمای برجسته دینی درجامعه افغانستان تقدیم کرده اند.حالا که دوران ودیموکراسی و شرکت مردم هزاره جات در تمامی بخش ها فرارسیده اند این مردم بیشتردرامور اجتماعی و سیاسی نخبگان و سیاست مداران توانا ورهبران خردمند درجامعه هزاره جات ازخود بوجود آورده اند.
تمامی احزاب سیاسی و مذهبی در هزاره جات نقش رهبری کننده امورسیاسی و دینی را به عهده دارند.
متاسفانه بعضی ازفاشیستان و کینه توزان خائن و کثیف این رشد و ترقی مردم هزاره های صلح دوست و ترقی پسند افغانستان را تحمل نمیتوانند با انواع توطئه وانتحار مردم شریف ومومن هزاره را درمسیر عبور و مرور ودر محل تجمع شان درمساجد،تکایا؛مکاتب وجاهای مختلف به شهادت میرسانند.گرچه رهبران سیاسی و نخبگان مردم زحمت کش هزاره جات ازین توطئه خطرناک دقیقا اطلاع دارند اما شرایط جنگی ونظامی افغانستان راه را ازهمه گم کرده اند ودرین شرایط نمی تواند که جلو تروریزم کور وخاین را به طور کلی ازجامعه افغانستان بگیرند.انشالله که جامعه جنگزده و تخریب شده افغانستان طرف صلح و امنیت دائمی در تلاش اند تا بتوانند مراکز تروریست هارا درداخل افغانستان محو و نابود کنند وبه سوی ترقی وانکشاف همه جانبه دائمی افغانستان بدون کدام موانع درحرکت باشند.به پیش به سوی صلح دایمی و امنیت همیشگی در افغانستان جنگ زده وویران شده،نابود باد آدم کشان کور وخاین وزنده با وحدت و یکپارچگی مردم مجاهد و ترقی خواه ملت مومن وصلح دوست افغانستان.
ومن الله التوفیق. الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   دربامیان انتخابات فضای آرام یک فامیل را متشنج ساخت ،
شوهر قبلا از یک نامزد دربدل رای پول پیشکس گرفته بود وبرای زنش توصیه کرده بود که باید تو هم به این نامزد رای بدهی !
وقتی زن به پای صندوق میرود به میل خود رای اش را به نامزد دلخواهش میدهد، در برگشت بخانه شوهر از او می پرسد>
به کی رای دادی ؟
زن که نخواست دروغ بگوید گفت :
به فلان نامزد ،
شوهر قهر شده زن را هدید میکند که من برایت گفته بودم از فلان نامزد من پول گرفتم باید به او رای میدادی،
زن از عمل خودش دفاع واستدلال میکند که نه باید درمقابل پول رای خورا بفروشیم ،
مرد عصبانی میشودوکاربه جنجال میکشد،
زن خانه را ترک گفته به انه امن میرود ،
حالا رئیش زنان می خواهد شوهر محاکمه شود که چرا خلاف قانون رای فروخته !
ر

>>>   خو خی ایتور اس
ما فکرمیکردیم که استاد خلیلی وغیره ها نماینده تمام افغانستان است است نفهمیده بودیم که به نماینده گی یک قوم باید ایفاء خدمت کند

>>>   آقای رحمانی مگر تو نمیدانی که پروژه ها را باید دونر ها OKکنند نه خلیلی و غنی و کرزی.
هزاره جات را باید از خود هزاره جات ساخت.
مالداری و زراعت اش را تقویه کنید و در سیاست باید هزاره و تاجک و ازبیک در یک بسته سه تایی متحدانه عمل کنند نه اینکه به خاطر معاون شدن و مادون شدن برای یک پشتون سر و کله همدیگر را بدرند.

>>>   کسی نیست از این آقای رحمانی بپرسد، که شما در این مدت که در چوکی فسادخانه (شوربای ملی) لم دادید برای این مردم نگون بخت چه کرده اید؟ فقط عکس سلفی گرفتید گاهی در کنار دستم گاهی در کنار رازق و ... از روز شروع دلالی خانواده ات را به هالند فرستادی تا آزاد مراوده داشته باشی. فرافگنی نکنید همه تان سر وته یک کرباسید. خیلی غیر عاقل تشریف دارید و مردم را نیز چنین فرض کرده اید. اگر قرار باشد که مست گیرند هر آن که در شه رهست گیرند. سکوت برای امثال شما بسیار بهتر است تا جیغ زدن از نوع غنی خانم
بس است این قدر مردم را دیوانه فرض نکنید.

>>>   تمام ارزگان و یک قسمت عمده زابل، هلمند، غزنی، وردک، قندهار، و نیمروز هزاره نشین و تاجک نشین بودند که توسط سفاک عبدالرحمن خان نسل کشی شدند و فرار داده شدند و زمین آنها به پشتون ها داده شد۰ زیادترین وحشت کشتار و ظلم را هزاره ها دیدند۰ در دوران های بعدی تا امروز در شمال، غرب، و مناطق مرکزی زمین های درجه اول زراعتی به ناقلین پشتون داده شد و در آنجا جابجا شدند در حالیکه مردمان اصلی آنجا ها همه بی زمین و در فقر بودند و هستند۰

>>>   من ده جوابی برادر گفته کجایی افغانستان درست شده هزارجات درست شود دیگر جاها فورا خراب می‌کند درست نمیشه

>>>   هزاره ها تا با تاجكك ها بودند سر قدرت مارشال فهيم مينازيدند و حالا نوبت شان به پايان رسيده و تاجكك هم قصه شان مفت شده. اشرفك ميده ميده كل تان را خواند. يك سرورك تان مانده كه سخن گوي اشرفك شده. تاجكك خو اصلا از قدرت حذف شد.
انور خان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است