پول، حرف اول انتخابات است
در اینجا میدان از آن کسی است که پول بیشتر، نفوذ بیشتر، قدرت بیشتر و عمال بیشتری دارد. ما همواره از سابقه 5 هزار ساله بحث می کنیم ولی چهره های مشخص عوامل خارجی در سطوح پایین و بالای کشور وجود دارند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۴    ۱۳۹۷/۸/۵ کد خبر: 155547 منبع: (بازنشر) پرینت

گمانه زنی و شک و تردیدهایی نسبت به نفوذ و تاثیر گذاری ها در انتخابات وجود دارد. یک بحث کشورهای دیگر سبوتاژ انتخابات است که بدانند منفعت آنها به دوام این وضعیت است یا برهم زدن این وضعیت. آیا با این شک و تردیدها درک لازم نسبت به نفوذ و تاثیر گذاری خارجی ها از کمیسیون وجود دارد؟ آیا ساز و کار لازم برای کاهش تاثیر گذاری و نفوذ تدارک دیده شده است؟

فضل احمد معنوی در مورد تاثیر گذاری کشورهای خارجی در انتخابات 2009 و 2010 گفت: انتخابات پروسه ای سیاسی است که در این پروسه هم حلقات داخلی و هم کشورهای خارجی می خواهند به نحوی در قضایای سیاسی افغانستان نقشی داشته باشند و از این انتخابات نفع ببرند. این موضوع به نظام و کمیسیون های انتخاباتی برمی گردد که استقلالیت این کمیسیون باید بگونه ای باشد تا نه حلقات داخلی و نه حلقات خارجی در این امر تاثیر گذار باشند.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات افزود: چگونگی تمایلات سیاسی متفاوت است و از یک مجرا صورت نمی گیرد. در انتخابات تضاد منافع وجود دارد و هر یک از کشورها تمایلات و دیدگاه های خود را دارند. متاسفانه برخوردها و حمایت ها روی برنامه نیست و نه تنها در سطح داخلی بلکه در سطح بین المللی هم چهره ها حمایت می شوند. در اینجا میدان از آن کسی است که پول بیشتر، نفوذ بیشتر، قدرت بیشتر و عمال بیشتری دارد. متاسفانه مشکلی که وجود دارد این است که هیچ گاه بحث های منفی نسبت به مردم و کشور خود را نمی توانیم بپذیریم و حساسیت نشان می دهیم. ما همواره از سابقه 5 هزار ساله بحث می کنیم ولی چهره های مشخص عوامل خارجی در سطوح پایین و بالای کشور وجود دارند.

وی در ادامه بیان کرد: در 2009 و 2010 بحث خارجی ها این بود که در افغانستان پول و امکانات بسیاری مصرف کردیم و دموکراسی را به افغانستان آوردیم. دولت افغانستان باید پیشنهاد کشورهای بزرگ را قبول کند که سبوتاژ نشود چون اگر بخواهند سبوتاژ کنند ضربه مهلکی به پیکر و انتخابات افغانستان وارد می شود و اگر تفاهم صورت بگیرد که سبوتاژ نکنند در قدم دوم چهره ها و مهره های مورد علاقه شان را روی کار می آورند.

فضل احمد معنوی همچنین گفت: افغانستان تعلقات نزدیکی با کشور مصر دارد و قوانین مهم و جا افتاده افغانستان ترجمه شده قوانین 30 و یا 40 سال گذشته مصر است. در مورد نقش زنان هم باید گفت که بیشتر برخوردها در رابطه با اشتراک زنان در برنامه های سیاسی مخصوصا انتخابات تبلیغاتی و تشریفاتی است. این برخوردها نه تنها نقشی مثبت ندارند بلکه گاهی در برهم زدن انتخابات با استفاده از نام زنان تاثیری منفی به جای می گذارد.
در هیچ جا نمی توان مرکزی را ایجاد کرد که در آن محلی برای انتخابات زنان نباشد. موارد بسیاری وجود دارد که با شرکت نکردن زنان در انتخابات از فضای خالی زیر نام زنان سوئ استفاده شده است. در انتخابات های 2004 و 2005 در مورد رای نیابتی اغماض صورت گرفت. در صورتی که در قانون پیش بینی نشده است تا رای نیابتی را بپذیریم.

وی تصریح کرد: در انتخابات 2009 و 2010 شاهد بودیم که کاندیدها مصارف میلیونی داشتند اما درصد بسیار محدودی را به کمیسیون انتخابات گزارش دادند. میزان سرمایه های ثبت شده با مصارف ثبت شده همخوانی نداشت و کسی نمی تواند این مساله را کنترل کند. کشورهای همسایه هم نقشی مالی ایفا می کنند اما با قدرت های بزرگ دیگری که در این امر دخیل هستند بحث مادی شان چشمگیر نیست.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات در پایان گفت: هر یک از کشورهای آسیای میانه به نحوی تمایلات خود را دارند اما تاثیر گذاری شان در انتخابات افغانستان محدود است. هیچ کشوری به اندازه پاکستان دست باز ندارد و این کشور بسیار خوب توانسته است نقش خود را در افغانستان ایفا کند چون منافعش در افغانستان بوده است.
کشورهای عضو ناتو بحث شان این است که انتخابات را حتمی می دانند اما دست بازی را که در انتخابات های گذشته داشتند نمی توانند در انتخابات 2014 داشته باشند چون ترس شان این است که متهم به مداخله شوند و در این صورت تحت فشار افکار جامعه عمومی قرار می گیرند. می توان گفت که انتخابات 2014 حتمی است و هیچ پروسه ای تحت هر عنوانی نمی تواند مانع انتخابات شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معنوی
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   اینک سال ها است که درین رژیم خودانسان بمثابه متاع مورد معامله قرار دارد مافکرمیکردیم لیبرال دموکراسی احترام به بشراست نه اینکه برده گی عصری که ایندفعه نه تنهاانسان درانتخابات خرید و فروش میشود بلکه مردمان کل یک کشورنیز یکدست فروخته میشود . تاجاییکه من اطلاع دارم دریکی ازمناطق دسته جمعی فیصله شده است که هرکاندیدی رای مردم را خرید کند معلومدار سبا به مفاد آن میفروشد . پس ما وکیل یا ریس جمهور سوداگر سیاسی کارنداریم بلکه رهبری کارداریم که مفت رای بگیرد و مفت کارکند . رهبرانیکه کشوررا مانند مال مغازه درفروش گذاشتند و بلاخره بنام پیمان امنیتی خون مارا هم درمغازه فروش قرار داده چانه زنی دارند تفکیک میکنیم . کیست وکیل یا ریس جمهورکه خواستاراستقلال کشورباشد که مفت رای داده خون خودرا هم درراه حفظ وطن نثار کنیم .اگرهمه نامزدان اجیر کسی یا درفکر چوکی امانت وخیراتی چانه زنند ماازاشتراک درانتخابات... سوداگران سیاسی منصرفیم و اشتراک به چنین انتخابات آدم جلابی درعصر تمدن بشر قطعا غلط است.
افغانستانی

>>>   اقای معنوی
چهره تو به همه گان افشاه است.به کفتار های تو دیگر کسی اهمیت نمی دهد.هر کلمه گفتار تو اعتراف است و خیانت های تو را بر ملا میسازد
دشمن خائینین

>>>   جناب معنوی حرف خوبی گفتی و اما حیف که یکبار درگذشته زیر ابروی تاریخی خود بالاثر فشار زدی و از تثبیت شدن بازماندی ورنه اگر تا اخر در مساله تجدید نظر به یک عد کاندید ها سرگپ اولی خود میماندی نه ترا کسی به زندان انداخته میتوانست ونه کسی به ابروی بازی میکرد بلکه برعکس در تارک افتخارات قرار میگرفتنی بهر حال گذشت . حال امدیم بر این گپ که پول حرف اول را میزند.
میخواهم بگویم بلی> برای ادم های بی ایمان وتعهد نه تنها حرف اول را میزند که حرف اخر راهم میزند -

>>>   اشرف غنی از قبایل کو چی پاکستان است چهل سال در خارج زندهگی کرده هنوز فرهنگ کوچی گری آن اصلاح نشده است. کشور ما ضروت به یک ریس جمهور با فرهنگ عصر امروز ضروت دارد نه به فرهنگ عصر حجر !

>>>   البته ارتباط پول و انتخابات درتمام دنیا در هر کشوری وجود دارد ولی تفاوت در شفافیت و در تعین اندازه آن از مجرا قانون است۰
آهنگر

>>>   هر گاه پول حرف اول باشد پس این میهن جور نمی شود هر چه بادا بادا .
سیفی

>>>   من با فرموده آقای معنوی کاملا"موافق هستم...

>>>   تبسم های آقای معنوی همیشه و همیشه معامله ګری های قدرت حاکه را در ماورای خود تداعی میکند؛ به ګونه ایکه میداند صلاحیت کمیسیون اش با اعمال فشار ریاست جمهوری زیر سوال میرود، از این رو هرکس میداند زمانیکه معنوی صاحب در پردهای تلویزیون ظاهر میشود تبسم اش قدرت فشار هیت حاکمه را تمثیل میکند.
فدوی
بدخشان

>>>   نویسنده فوق الذکر بی نام که حتما از نوشتن ویاهم یادکردن نام تان می شرمید باید بدانید که حمله شما بالای یک کتله بزرگ اجتماعی افغانستان یعنی کوچی ها در قدم اول وحمله تان بالای شخصی که ده هاسال به سویه بین المللی انسان تربیه کرده ودومین متفکر جهانی شناخته شده است یک حمله پنداشته میشود که دارنده هر عقل سلیم انرا تقبیح نموده ودرک مینمایند که با شما ومثل شما ها اصلا بحث علمی به معنی خواهد بود که گویا با دیوار طرف باشی .
مابا در نظرداشت کلیه معیار های شناخته شده انسانی فقط به این جمله اکتفام منماییم که واذا خاطبو جاهلونه فقالو سلاما .
دوشنبیانی

>>>   اقای معنوی حالا خریدار نداری گپ های مفتت جای نمیگیرد برو در کنج مسجد بنشین ده وقت نماز بخوان اگر خداوند کریم توبه ایت را قبول کند آنقدر دروغ گفتی که چهل مستوفی حساب آنرا نمیداند همه میدانند که ازکدام ؟؟؟؟؟آب میخوردی .
رستم علی

>>>   وقتیکه ریس جمهور بواسه پول ریس جمهور شود پس حال طفلان خراب می بینم او باید پولیکه مصرف کرده پیدا کند پس از کدام راه پیدا کند چیزی که عیان است ریس جمهور تجارتی بدرد ملت بیچاره نمی خورد اگر او خدمت گزار است اگر اورا مردم قبول دارد نه به پول بلکه به اعتبار وکار کردش
حقبین

>>>   تا زمنیکه کفر جهانی در کشور ما باشد ، هر نوع کاندید و انتخابات مردود است .
عبدالله از جرمنی

>>>   من با تصدیق حرف دوشنبیانی - برای دوشنبیانی سلام می فرستم.
حرف شنو

>>>   اقای دوشنبیانی اگر کوچی گری فرهنگ عصر حجر نیست که اقای اشرف از ان طایفه است پس شما توزیع بدهید از عصری بودن ان.
لطفآ برنامه اقای شغیع عیار را در رابطه با انتخابات و اشرف غنی مشاهده کنید بسیار چیز های که نمی فهمید پی خواهید برد.
ولسلام

>>>   این اقای دشتبیابانی غیر از سلام دادن چیزی دیگری نیاموخته.گناه اش نیست

>>>   در نتیجه گری باید گفت که زور و زر در دست کرزی وتیمش است
بنا این اینتخابات جنبه سمبولیک دارد .
دوراندیش

>>>   اقای عبد الله لطف کن از سرزمین کفار بیا به سرزمین اسلام اقای کرزی وبا امدن خود ها انتخابات درست و بجای را راه بیاندازی . از راه دور حرف های طالبی زدن چه معنی دارد.کفر جهانی و کفر اسمانی وزمینی این حرف های بسیار پوچ وپوک است . طالبان راکه میشناسید چه نوع دین اوردند . دین خدا العیاذ بالله اگر چنان باشد .گویی که خدا با بندگان خود ساخته خویش دشمنی دارد. این منطق چه را میرساند . بخدا پناه میبرم از کفر گویی . این علامت ها ونشانه ها و کردار ها این به اصطلاح مسلمانان بیان این امر است که خدا اسلام دشمن انسان و موجودی قهار وغضب الود و هیبت ناک وستمگر است . خدای انچنانی شایسته عبادت کردن را دارد العیاذ بالله العیاذ بالله . اما این فرزندان استعمار چتل پاکستان مثل شما همه را بنام کفر جهانی وکفر ملی وکفر منطقوی برباد داده واسلام بیچاره را از پادراورده اند ذلیلش کرده اند

>>>   عبدالله جان از جرمنی!
ایا خودت از دست کفار از افغانستان فراری شدی یا از دست باصطلاح مسلمانان و وهابیون؟؟؟؟ خودت در جرمنی نشسته ای و از حال کشورت خبر نداری که اگر یک هفته این "کفار" در افغانستان نباشند "مسلمانان" بار دیگر با هم میچسپند و وطن را ویران میکنند!!!

>>>   هموطنان عزیز
لطف نموده هرقدر میتوانید از ....های جاسوس - پول بگیرد- ولی وجدان تانرا نفروشید.
بگذارید که جنرال دوستم هرقدر پول از منابع مالی سی آی یی- ام آی شش انگلیس و یا آی اس آی پاکستان جهت کمپاین به اشرفغنی کوچی گرفته - بگیرد- ولی حق رای دادن هموطن ازبیکم به خودش تعلق دارد-
لطف نموده از کوچیگری و فساد مافیایی که درین سیزده سال توسط کوچی اشرفغنی اداره میشد- به آن رای نداده و کله هایتانرا به کار انداخته به فکر آینده کشورتان باشید.
کابلی

>>>   چنان با قاطعیت گپ میزنی که انگار خودش تجربه نموده است.

>>>   برادر كه نوشته احمد زي فاشيست و خود اش يك كوچي را متفكر جهان مينامد ولاالله كه اينرا به خاطري انتخبات انگليس اعلان كرد كه بتواند از اين طريق به احمد زي كوچي شخصيت جور كردند ، چرا كه 95% فيصد مردم بيسواد است انگليس از اين خاطر مردم افغانستان را بازي ميدهد شما خود فكر كنيد يك كسي متفكر جهان باشد و هنوز در پي كوچي گري و فاشيستي خود باشد برادر شما هم فريب اينرا نخوريد احمدزي كوچي جو
دو خر هم تقسيم كرده نميتود . كانديد خوب به نظر من اقاي محترم عبدالله عبدالله است به
خاطر اين كه هم مجاهد است هم پشتون است هم تاجك است هم داكتر هم سر روي پاك داره
تعبيض قومي ندارد فاشيست نيست كسي را انتحار نكرده هميشه در وطن بوده و يك پاسپورت وطن خود را دارد. نه اينكه مانند اين اندو صفتان كه تمام عمر خود را دور از وطن به عيش نوش تير كرده و روزي هم شود كه اولين كسي فرار كند اقاي احمدزي پاسپورت تيار به خارج برود البته تمام چيز ها در افغانستان قومي و زباني شده من از فاشيست بد ميايد
از هر قومي كه باشد ، اقاي احمدزي را خودم صوبت هايش را گوش كردم كه چيقدر فاشيست بوده، و از طرف ديگر تمام افغانستان ميدانند كه اين كوچي به دوستم در لندن و دو كابل چي چيزها گفت و حالا از دوستم استفاده كرده كه تا روزي برسد مانند استاد رباني انتحار شود .
او مردم هوشيار باشيد به هر كسي راي ميدهيد اختيار داريد مگر به زي كوچي از راي دادن خود داري كنيد اين همان كوچي هاي هستند والالله سري اندو سر چوك باز خواهد شكر كرديد،
پخته پرانك
از هرات باستان
>>>   انتخابات تیپ از پروسه گزینش افراد شایسته برای گرفتن مسوولیت خدمت گذاری است . ولی بدبختانه در افغانستان زمینه ای حد اقلی هم برای آن مساعد نیست . انتخابات گفته می‌شود یکی از مولفه ها و اصول دموکراسی است .
دموکراسی از دید کلان آن بسته به کشور های است که از لحاظ اقتصادی خود کفا و از لحاظ سیاسی مستقلانه عمل می‌کنند .
بنا انتخابات شفاف معنی ندارد

>>>   معنوی برای شما بهتر معلوم است که پول کار خود را میکند چون شما یک دلاک‌ بودید و در پنجشیر پشمهایی زیرقول مردم را تراش می‌کردند و قتیکه تکت لاتری تان برامد و ریس بیسواد انتخابات شدید به دزدی و چور شروع کردید و حالا سخن از ریاست و ماموریت میکنید

>>>   اقای معنوی حالا خریدار نداری گپ های مفتت جای نمیگیرد برو در کنج مسجد بنشین ده وقت نماز بخوان اگر خداوند کریم توبه ایت را قبول کند آنقدر دروغ گفتی که چهل مستوفی حساب آنرا نمیداند همه میدانند که ازکدام ؟؟؟؟؟آب میخوردی .
اقای معنویچهره تو به همه گان افشاه است.به کفتار های تو دیگر کسی اهمیت نمی دهد.هر کلمه گفتار تو اعتراف است و خیانت های تو را بر ملا میسازد

>>>   چون معنوی قبلا"ریس کمیسیون انتخابات بوده بنا" خودش میداند که پول وقدرت در انتخابات رول مهم دارد

>>>   نا معنوي ميداند، چون تجربه دارد ، و اين يك حقيقت است ، و گرنه مانند معنوي لكها نفر از پنجشير بغير از پنچرمين كار ديگر نداشتند، آغاي معنوي تمام زنده گي و جائيداتش از پولهاي اندوخته شده دوران كمسيون انتخابات است، قبل از آن حالت اقتصادي اش هم بمردم معلوم بود.، و حالا هم ميدانيم .

>>>   بلی تمام معیارهای انسانی درینجا وابسته باپول است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است