ایران داغ اربعین را بر دل مهاجرین افغانستانی گذاشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۸    ۱۳۹۷/۸/۵ کد خبر: 155548 منبع: پرینت

کمتر از یک ماه مانده به اربعین آقا ابا عبدالله الحسین علیه السلام، دفاتر کفالت اتباع و مهاجرین خارجی اعلام کرد که از مهاجرین افغانستانی جهت حضور در مراسم اربعین ثبت نام به عمل می آورند.
مهاجرین هم به خیال اینکه امسال هم می توانند به مراد دل خود برسند و در این اجتماع میلیونی شرکت کنند به دفاتر کفالت مراجعه کردند.
ثبت نام اولیه انجام شد و حتی هزینه ی ویزا تمام کمال به همراه هزینه های دفترچه و دفتر کفالت پرداخت شد.
اما رفته رفته کارها به کندی پیش می رفت. کارها متوقف شد و فقط پاسخی که می دادند این بود: منتظر بمانید.

شاه بیت این غزل آنجا است که در میان این عزیزان کسانی هستند که ثبت نام کرده بودند اما شماره ی اختصاصی دفترچه ی خود را جهت ثبت نام در سامانه ی سماح دریافت نکرده بودند.
اخباری که از اطراف و دوستان از دفاتر کفالت شنیده می شد این بود: ما هیچ دفترچه ای را جهت تحویل دریافت نکرده ایم.

به اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی در یکی از استان ها مراجعه می کنیم و پیگیر می شویم اما ایشان نوک پیکان را به سمت نیروی انتظامی و تعلل ایشان نشانه میرود.
با بازرسی دفاتر کفالت ارتباط گرفته می شود اما پاسخ ایشان این است: امسال بر خلاف سالهای گذشته وزارت کشور این مسوولیت را بر عهده گرفته است و از دست ما کاری ساخته نیست با ما تماس نگیرید از دفتر کفالت خودتان پیگیر شوید.

چگونه است این مشکلات زمان تمدید کارت های آمایش و دریافت هزینه های آن ایجاد نمی شود؟
به راستی نقش سازمان حج و زیارت و ستاد اربعین در این قضیه چیست؟
آیا هیچ کسی نباید به روشنی و شفافیت پاسخی ارایه کند؟

مهاجرینی که فقط و فقط در اربعین آقا عبدالله علیه السلام اجازه ی حضور در عتبات عالیات را دارند غمگین و نا امید منتظر شنیدن خبرهای خوبی از دفاتر کفالت هستند.
تا لحظه ی نگارش متن (ظهر جمعه چهارم آبان ماه (عقرب) 97 و در فاصله ی سه روز مانده به اربعین حسینی) فقط تعداد بسیار معدودی ویزا در اختیار مهاجرین قرار گرفته است و ارایه ی بقیه ی ویزاها چیزی شبیه معجزه است.
ولو اینکه ویزا هم به دست عزیزان برسد در این سه روز باقی مانده تا اربعین چه می شود کرد؟

روی سخن با متولیان این امر است:
وقتی یک پیر زن عراقی، هست و نیست خود را در ظرف آبی جمع می کند و تقدیم زائران شهید تشنه لب می کند...
وقتی تجار و بازرگانان کشورهای حاشیه ی خلیج چندین پرواز هواپیما را خریده و بدون توجه به رنگ و نژاد و پوست تقدیم زایران اربعین می کند...
وقتی چوپانی از بصره، گله ی گوسفند خود را چرانده و در مسیر پیاده روی ، موکب به موکب حاصل دسترنج خود را تقدیم خادمان سیدالشهداء علیه السلام می کند...
این حرکات و اعمال و رفتار چگونه پذیرفتنی است؟

آیا این شایعه حقیقت دارد که این تعلل بخاطر این است که مهاجرین افغانستانی بعد از اربعین و اتمام خدمات رایگان به زائران به عتبات عالیات مشرف شوند؟
یا اینکه این مهاجرین دلسوخته ی اهلبیت علیهم السلام کماکان بلاتکلیف بمانند تا هر چه پیش آید خوش آید.

حسین جان! امسال هم داغ زیارت ضریحت و تماشای گنبد طلاییت بر دلمان ماند
از راه دور و با دلی شکسته و مالامال از غم و اندوه و رنج سلامت میکنیم
السلام علیک یا ابا عبدالله...
وخداوند نزد دلهای شکسته است...

یکی از جامانده ها
معلمزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اربعین
مهاجرین
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   Mashkur Zakareya جناب حاجی آقا
تمام افغان هایی که دارای پاسپورت الکترونیک هستند و از مسیر قانونی حرکت کرده اند ویزا گرفته اند .هزاران افغان مهاجر در هلند و آلمان و استرالیا می خواهند اربعین بیایند کربلا ولی چون پاسپورت ندارند نمی توانند وای هیچ جا نوشته نشد که چرا هلند و استرالیا و آلمان به مهاجرین اجازه پرواز نمی دهد !!
اربعینی که من الان می بینم همه را جمع کرده و هزاران افغانی از افغانستان و ایران به زیارت آمده اند ...
دست های فراوانی تلاش میکنند تا این همراهی پیروان اهل بیت را مخدوش نشان دهند ...
امیدوارم هر نوشته ای را در برابر دیدگان قرار ندهیم !
پروژه ایران هراسی و شیعه هراسی یک پروژه بین المللی هست ، احتیاط کنیم تا در این دام نیافتیم !
نایب الزیاره شما در نجف اشرف هستم!

>>>   کــــاش میشد حقیقت را طوریکه هست نوشت ونشر کرد اما درینمورد حرفی نوشتن ونشر شدن تابو است ،
من که نمیتوانم برای خود کاری کنم برای تو چی خواهم کرد
وقتی خداهست او مشکل من وتورا میتواند حل کند

>>>   معلم زاده صاحب !
از خدداوند بخواه تا هرچی می خواهی بر آورده سازد چون او دانا وتوانا است وقادر به هر چی هست

>>>   Hena Osmani
کدام سال واژه "دری" را جایگزین "فارسی" کردند، و چرا؟
تا تاریخ 9 میزان 1343 (54 سال پیش) تمام کتب مکاتب ابتدایی و ادبیات دانشگاه ها بنام "قرائت فارسی" و "ادبیات فارسی" بود.

من شب گذشته تمام قوانین اساسی افغانستان را مطالعه کردم.
برای اولین بار ظاهر شاه در یک لویه جرگه جنجالی به تاریخ 9 میزان 1343، واژه "دری" را درج قانون اساسی کرد.
واژه "دری" نخستین بار در "ماده سوم قانون اساسی" موسوم به قانون اساسی محمد ظاهر شاه درج و ثبت شده است.

هدف ظاهر شاه از این کار جدا نشان دادن (جدا معرفی کردن) فارسی و دری بود تا زمینه جابجایی واژه های پشتو بجای فارسی مساعد گردد.

همان وقت هم مردمان با وجدان بودند که انتقاد کردند ولی شاه فاسد خود را نماینده خدا در روی زمین میدانست و افرادش در لویه جرگه اصرار داشتند که اراده نماینده خدا باید تطبیق شود.
ظاهر شاه دقیق سیاست ی را روی دست گرفت که عبدالرحمن خان بالای هزاره ها تطبیق کرده بود. عبدالرحمن هم بجای هزاره واژه شیعه را استفاده میکرد. هدف عبدالرحمن این بود که با جایگزین کردن شیعه بجای هزاره سایر اقوام را علیه قوم هزاره متحد کند و بتواند به آسانی نسل قوم هزاره را از افغانستان محو کند. او با استفاده از این حربه بیشتر از 60 فیصد قوم زحمت کش هزاره را قتل عام و زمین های حاصل خیز و هموار آنها را به کوچی ها واگذار کرد.

بر گردیم به اصل موضوع؛ ظاهر شاه بعد از آن روز به سرعت یک کمیته فرهنگی از پشتون های متعصب و دو آتشه تشکیل داد و کتب معارف و تحصیلات عالی و درجه های علمی و رتبه های نظامی را از فارسی به پشتو تغییر داد. اگرچه تغییر مدارج علمی و رتبه های نظامی در زمان نادر شاه معروف به "نادر غدار" نیز صورت گرفته بود.
کاری دیگری که ظاهر شاه اساس اش را گذاشت این بود که یک کمیته دیگری برای تغییر ذهنیت های مردم ایجاد کرد.
مردم عادت داشتند اوتوماتیک بجای پوهنپال دانشجو می گفتند، بجای پوهنتون دانشگاه، بجای پوهنزی دانشکده، بجای پوهنوال دانشیار، بجای پوهاند استاد و پروفیسور و به همین ترتیب بجای داکتر پزشک و بجای خارنوال دادستان و ..............
اما این کمیته جاسوسی افراد زیادی را استخدام کرده بود و وظیفه داشت که هرکس واژه های زبان مادری خود فارسی را می گفت دفعتا می گفتند او جاسوس ایران است. و تا امروز این مردم تنها این حرف را بلد اند. اگر گفتی دانشجو دفعتا برچسب جاسوس میگیری. و این موضوع خیلی حساس شده است.

اما آنچه درد ناک است، ایست که اکنون 90 فیصد قوم محترم پشتون که از نعمت سواد بی بهره اند؛ فکر میکنند پوهنتون هم واژه دری است و هم واژه پشتو. اگر بگویی خوب پوهنتون واژه پشتو است و دانشگاه واژه فارسی؛ پس به دری پوهنتون را چی گویند؟ چون دیگر پاسخی ندارد میگوید برو مزدور ایران. این مردم گویا تنها یک کلمه میدانند و آن واژه جاسوس است. هر سخنی به مزاج شان برابر نبود عاجل می گویند تو جاسوس ایران و پاکستان هستی.

امان از کژ اندیشی این مردم...!!!
اگر زبان مادری ات فارسی است؛ شریک کردن این مطلب برایت ضروری است.

>>>   آقای معلمزاده همان هزینه ای را که برای زیارت اربعین ذخیره کرده اید، به چند انسان فقیر بده، اجر آن نزد خدا بیشتر خواهد بود.

>>>   از خودی ما است کی بر ما است ( اقایو ن دانش خلیلی محقق جنبش رو شنای ) دیکر هیچ کاری نمی شود کی کرد مکر اینکی معجزه ای انجام بیکرد واز ایران انتظاری نداریم کی کاری کاررا بکشاید واسلام عاشق دل سو خته ای امام حسین (ع)

>>>   معلمزاده
اگر واقعا ساکن ایران هستی باید بدانی ایران این داغ را نگذاشت و عراق گذاشت وقتی شعب بانکی عراق حاضر به پرداخت دینار نیستند چه عقده ای از ایران دارید به مرز مهران برو ببین چند نفر پشت مرز عراق ماندند با داشتن ویزای عراق اجازه ورود به خاک عراق را ندارند فقط تو نیستی شیعیان غیر افغان هم به مشکل خوردند درضمن وقتی از بدیهای یک کشور میگویید از خوبیهایش هم بگویید از مدرسه ای که برای اتباع افغان در اصفهان افتتاح شد در حالیکه مدعی هستید ایران اجازه درس خواندن به افغانها را نمیدهد نالیدن از ایران و بدگفتن به ایران عادت مرسوم مهاجران افغان شده است از طرفی در یوتیوب فیلم میگذارید مهاجران افغان بخاطر تصویر بدی که از افغانستان نشان میدهند از بازگشت به افغانستان میترسند درحالیکه در یکماه حتی یک خبر از افغانستان در رسانه های ایران منتشر نمیشود رسانه های ایران بیشتر اخبار سوریه و تحریم های ایران را منتشر میکنند درضمن در مناطق همجوار با مرز عراق همین خدمات را ایران به زائران اربعین میداد (از ظرف آب تا گوسفند و ...)

>>>   کل یوم عاشورا کل ارض کربلا
یعنی بعد از قرنها صدای مظلومیت سید الشهدا(ع) طنین انداز است....
این برنامه ی همیشگی اینهاست. توجبهات دروغ، عذر خواهی نمایشی جلو دوربین، پاسکاری این ارگان به ان ارگان بدتر از خودش، وضع محدودیت های تمسخر امیز...کار همیشگی شان هست.

>>>   مهاجرین وطندار زائر امام حسین ( ع ) وکلا تمام زائرین ان حضرت چه شیعه وچه سنی با عشق وارادت وبا مشکلات عیده وتحمل سختیها پای به این راه پاک وبا فضیلت میگذارند.
محترم معلمزاده از سر سوز دل فرمایشاتی داشتن که الحق خلوص وپاکی برادران وخواهران زائر کربلا وراهپیمایان عظیم اربعین رامیرساند اما یک نکته را محترم معلمزاده فرمودند که نباید این بی تدبیری ها وخدای ناکرده جفا وخیانت در حق زائرین ابا عبدالله علیه السلام را به پای نظام ایران وانقلاب اسلامی نوشت. بله در درون جمهوری اسلامی افرادی هستند که خط وخطوطشان با انقلاب اسلامی کیلومترها تفاوت دارد ورفتاروعنعناتشان درست برخلاف انقلاب اسلامی وضدانقلاب هستند. وکلا نمی خواهند راهپیمایی عظیم اربعین باشکوه واشتراک همگان انجام شود وبا بی تدبیری( درحالت خوش بینی)وباخیانت وکارشکنی ومزدوری اجانب ودرجهت خواست امریکا ووهابیون سعودی سعی در کم رنگ نشان دادن ان ودلسردی زائران اربعین امام حسبن( ع )هستند. وگرنه انقلاب اسلامی ایران وافراد پا سرشت وانقلابی ایران هرگز نمی خواهند برای برادران وخواهر هموطن افغانستانی مشکلی حتی پیش پا افتاده ایجاد شود.بنا" دستهایی الوده در میان است که میخواهند عشق وعلاقه ومحبت دو مردم افغانستان وایران را زیر پانهند. درهمین جا سلام ورود ما بر مجاهدان شهید ودلاور مدافع حرم تیپ قهرمان زینبیون افغانستان من دست وپای همه این مجاهدان راستین راه ازادی وحریت را میبوسم.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   بهتراست مهاجرین افغانی ازهمان کشورهای حاشیه خلیج فارس وباهواپیما عازم کربلا شوند نه ازطریق ایران...

>>>   عذرخواهی از اتباع خارجی متقاضی حضور در راهپیمایی اربعین حسینی بابت تاخیر ایجاد شده در صدور ویزا

ایسنا نوشت: مجتبی کریمی با اشاره به روند ثبت نام این افراد برای دریافت ویزای اربعین حسینی گفت: با توجه به اینکه قسمت اعظمی از اتباع افغانستانی مقیم ایران دارای گذرنامه نیستند آنها باید برای دریافت ویزای اربعین در ابتدا در دفاتر کفالت ثبت نام می‌کردند تا سند مسافرتی برای آنها صادر می‌شد. بعد از ثبت نام در این دفاتر کفالتی اسامی آنها از سوی نیروی انتظامی به وزارت کشور ارسال می‌شد و این وزارتخانه نیز با توجه به اینکه متولی امور اتباع در ایران است اسامی کسانی را که برای آنها دفترچه صادر شده بود را در اختیار سازمان حج و زیارت قرار می‌داد تا در سامانه سماح ثبت نام شوند تا آنها نیز بتوانند برای دریافت ویزا همچون اتباع ایرانی از تخفیف در نظر گرفته شده، برخوردار شوند.

این مقام مسئول در وزارت خارجه ادامه داد: در خلال این موضوع یکسری مشکلات فنی در روند کار به وجود آمد، سیستم‌ها همخوانی پیدا نکردند و این باعث شد روند صدور ویزا برای اتباع با کندی پیش برود.
وی در همین راستا گفت: بیش از ۲۵ هزار روادید تاکنون برای این اتباع صادر شده است و ما تلاش داریم که تا آخر امروز برای درخواست‌های باقی مانده روادید را صادر کنیم.

کریمی با عذرخواهی از این اتباع به خاطر تاخیری که در صدور ویزا برای آنها ایجاد شده است،‌ اظهار کرد: در اینجا لازم می‌دانم که از همکاری‌های کاردار عراق در تهران و دیگر همکارانشان برای ایجاد تسهیلات مناسب در راستای صدور ویزای اربعین حسینی تشکر کنم. آنها کارنامه خوبی را در این زمینه از خود به جای گذاشتند.

رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه در بخش پایانی صحبت‌های خود خطاب به زائران اربعین حسینی گفت: امیدوارم زائران نمایندگان خوبی برای مردم ایران در کشور عراق باشند. آنها باید توجه داشته باشند که عراق یک کشور خارجی است. باید قوانین و مقررات این کشور را رعایت کنند و به هر شخصی اعتماد نکنند.

>>>   در وطن خود شان به کمک وپول جهالن نمیتوانند انتخابات خودرا درست برگذارکنند اما از دیگران معجزه می خواهند
پاکستان در یک روز انتخابات کرد بزودترین فرصت نتایجش را اعلان وخاتمه یافت،
حالا ببینید تا چند ماه دیگر این رسوائی وجاروجتنجال وسروصدا خاتمه نمی یابد تا همه جهان از مرداری شان آگاه شوند

>>>   مردم بی عقل چرا همه پول هارا بخاطر جورکردن یک شفاخانه خوب و یک کلینیک خوب یک مکتب خوب در مناطق تا روان نمی کنید درخانه هیچ ندارید و دسته گدایی تان هر جای است بخود بکنید هر ولایت که هستید درولسوالی که هستین مردم غریب و بیچاره است کمک کنید صدا بار ثوابش بهتر است از حج و کربلا کرده .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است