چانه زنی پولی کمیسون انتخابات با نامزد وکلا
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۴    ۱۳۹۷/۸/۶ کد خبر: 155580 منبع: پرینت

انتخابات پارلمانی از لحاظ سطح مشارکتی مردم، با چالش مشروعیت روبرو است. بدان معنا که نفوس کشور 35 میلیون تخمین زده میشود، اگراز جمله آن، 15 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی نبودند، در واقع 20 میلیون نفر واجد شرایط رای دهی بودند، اما مجموع رای دهندگان انتخابات پارلمانی افغانستان به 4 میلیون نفر رسید. آیا همین تعداد از لحاظ سطح مشارکت مردم، انتخابات را با سوال مشروعیت روبرو نمیکند؟

اگر از مشروعیت و یا عدم مشروعیت انتخابات بگذریم، چرا کمیسیون نا مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی را به 19 عقرب و نتایج نهایی را در 29 قوس اعلان میکند؟ در تمام انتخابات کشورها از جمله پاکستان با سطح مشارکتی 110 میلیون نفر در انتخابات پارلمانی، بعد از 20 ساعت نتایج انتخابات را اعلان نمود. اما علاوه برکم کاری و کند کاری کمیسیون انتخابات افغانستان، در این تاخیر اهداف شیطانی دیگری نیز نهفته است که عملی شدن آنها نیازمند زمان است. در اینجا به طور گذرا به دوهدف کمیسیون اشاره میکنیم:

1 - گفته میشود که در این روزها اعضای کمیسون انتخابات با موترهای شیشه سیاه، در رستوران ها و هوتل های لوکس کابل، مهمان نامزد وکلای ثروتمند و پولداری هستند که متناسب به مقدار پرداخت پولی شان، وعده صدرنشینی به آنها میدهند.
حتی گفته میشود که برخی نامزد وکلا از ولایات به کابل آمده اند تا با پرداخت پول به اعضای کمیسون انتخابات، رای های مردم را بخرند. این چانه زنی پولی کمیسیون انتخابات با نامزدان پارلمان، به شدت ادامه دارد.

2 - تلاش پنهانی کمیسیون انتخابات در این است که موضع اقلیت و اکثریت را بگونه مهندسی نماید، که بیشترین آرا به نفع به اصطلاح قوم اکثریت رقم بخورد. مانند انتخابات ریاست جمهوری خوست که مجموع رای دهندگان از میزان تعداد نفوس این ولایت به مراتب بیشتر بود.

برای مدلل شدن این دو فرایند کافی است که سخن وسیمه بادغیسی را به حفیظالله هاشمی بیاوریم که گفت: چطور رپیس جمهور از کمیسون تشکر نکرد، ما همه چیز را (به خواست او) انجام دادیم. باید متحد و قاطع باشیم الا ما را میخورند. یعنی با افشای تقلبات ما، مردم ما را میخورند.

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تقوایی
کمیسیون
نظرات بینندگان:

>>>   کمیسو ن می خو اهد پروسه نتیجه انتخابات را به تا خیر بی اندازد تا اینکه از بعضی کانید ها پو ل بگرد در غیر ان باید نتیجه انتخابات در مدت دو ویا سه روز معلوم می شد

>>>   اينبار انتخابات الكترونيكي و بايومتريك بود. بايد در ختم روز نتيجه معلوم ميشد.
حتما در هنگر هاي كمسيون تقلبات باز هم تقلب جريان دارد. خدا ميداند راي هاي بيچاره روزانه چند بار از صندوق كشيده شده و باطل و يا راي ديگري به جاي ان انداخته ميشود.
همين است دليل تاخير اعلان نتايج تا راي ها مطابق خواست رييسس جمهور در داخل صندوق هاي راي در هنگر هاي كميسيون شبانه مهندسي شده بعدا اعلان گردد.
بهلول دانا

>>>   اینراباید مجلس پیصله کند که چقدر پول هر داوطلب پرداخته میتواندتا کدام حدود ؟؟ وپول به اسعارملی باشد ، دالر باشد ؟ کلدار باشد ؟ و آیا جنس هم پرداخته وپذیرفته میشود مثلا چند جریب زمین یا بلند منزل وموتر وامثال این ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است