گاهی تراژدی در عمق به کمیدی تبدیل می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۷    ۱۳۹۷/۸/۶ کد خبر: 155586 منبع: پرینت

رسیدن به صلح پایدار منحیث یک پروسۀ ملی فقط از کانال دولت قانونی و مشروع که نمایندگی از حاکمیت ملی کشور نماید، امکان پذیر است.
حکومت موجود در مدت ۵ سال اخیر توفیقی در این راستا نداشته و در مدت ۵ ماه عمر باقیماندهٔ خود نیز از مشروعیت لازمی برخوردار نیست تا بتواند به این امر مهم صلح پایدار توفیق یابد.

ـ موضع ریاست جمهوری آمریکا در دگرگونی وضعیت موجود و تغییر روشن است، اما پیشبرد پروسهٔ صلح با هیأت یا افراد حساسیت برانگیز مشکل ساز است.

ـ استراتیژی پاکستان تغییر نکرده و طی ۱۷ سال گذشته نیز با وجود فشار و تقاضای جهانی از حد شعار و استقبال ریاکارانه از صلح بیرون نشده است.

ـ تاهنوز از جانب حکومات افغانستان یک نقشۀ راه جامع برای صلح پایدار وجود ندارد و هرچه در اطراف خود میبینیم روایت و حکایت جنگ و بقأ قدرت حکومتیان دارد.

ـ نیروهای طالبانی یکدست و رهبری واحد ندارند و تحت الحمایۀ چندین کشور میباشند و این آغاز مذاکرات و دستیابی به صلح را ناممکن میسازد.

ـ اولین قدم جهت دستیابی به صلح، حمایت از تشکیل یک دولت ملی، مشروع با قاعده در افغانستان میباشد که همۀ اقوام خود را در آن ببینند و با تفاهم مردم از موضع قدرت ملی به پروسۀ صلح پایدار بپردازیم.

ـ در مورد انتخابات پارلمانی فعلآ به یک گفتهٔ معروف اکتفأ مینماییم “گاهی تراژدی به حدی عمیق میشود که به کمیدی تبدیل می شود”. اصلاحات بنیادین و تغییرات اساسی در ایجاد کمیسیون انتخابات به پیمانهٔ نفس انتخابات حیاتی میباشد.

احمد ولی مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مسعود
تراژدی
نظرات بینندگان:

>>>   صاحب نظران مابار ها در مدت این هفده سال درمورد پاکستان گفته اند:
اینبار خوشبین هستم ک سیاستپاکستان نسبت به افغانستان تغیر کرده ،

دوهفته بعد میگوید : نه هیچ امکلان ندارد که پاکستان سیاستش را درقبال افغانستان تغیر دهد ،
هفته ششم میگوید : من خوشبین هستم !!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است