هزاره ها در چنگال اوغان‌های غاصب ارزگان و زابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۰    ۱۳۹۷/۸/۷ کد خبر: 155608 منبع: پرینت

اوغان‌های زابل و ارزگان که غاصبین سرزمین‌های هزاره‌ها بوده و در زمان عبدالرحمن روی زمین‌های غصب‌شده هزاره‌ها، جای داده شده‌اند، جزو بدترین اوغان‌ها است. آن‌ها در طول یکصد سال گذشته، همیشه هزاره‌های هم‌جوار را قتل‌عام و زمین‌های شان را غصب کرده‌اند.

۱. در زمان ظاهرشاه که هزاره‌ها برای کار به پاکستان (شال‌کوت) می‌رفتند، اوغان‌های زابل آن‌ها را در مسیر راه‌ها سر می‌بریدند.
۲. در زمان جهاد نیز مسافرین هزاره را که به طرف ایران و پاکستان می‌رفتند و با از ایران و پاکستان برمی‌گشتند، در مسیر راه سلاخی می‌کردند.
۳. در سال ۱۳۶۹ هزاره‌های دو منطقه «اوتی» و «شیره» در ارزگان و زابل را به‌طور کامل آواره و زمین‌های شان را غصب کردند.
۴. در زمان طالبان، بیش از چهار هزار نفر مسافر هزاره را در منطقه «کنده‌پشت» ولسوالی شاجوی زنده‌زنده، زیرخاک کردند.
۵. در سال ۱۳۸۹ نُه نفر از هزاره‌های منطقه زیبای باغچار را سربریدند و مردم آن منطقه را کوچانده و زمین‌های شان را تصرف کردند.
۶. سه سال قبل ۳۱ نفر مسافر هزاره را از منطقه شاجوی گروگان گرفتند، مدتی بعد، شهید تبسم و همراهانش را گروگان گرفته و سپس گلوی آن‌ها را بریدند.
۷. اکنون مردم هزاره مناطق حسینی و کندلان را تحت فشار قرار داده‌اند تا آن‌ها را نیز آواره و زمین‌های شان را غصب کنند.

نوت: بحث ارزگان و زابل، بحث طالب و غیرطالب نیست، بلکه اوغان‌های غاصب ارزگان و زابل که روی زمین‌های هزاره‌ها زندگی می‌کنند، همیشه کوشیده‌اند تا هزاره‌های هم‌جوار را قتل‌عام و آواره و زمین‌های شان را مصادره کنند.

محمد نسيم جعفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
اوغان ها
نظرات بینندگان:

>>>   شمااول در بین خود اتحاد کنید مثلا یک هزار ه اگر والی دایگندی شد هزاره دیگر از حزب دیگر با او مهخالفت میکند ، وقتی شما خود تان به هم زندگی کرده نمیتوانند از دیگران چی توقع،
حتی تعدادی مردمان اطراف بیسواد وبی خبر اینکه چرا هزاره ها دروقت نماز دست های شانرا بسته نمیکننددرمسلمانی شان تردید دارند اینکه دست بسته برحق است یا باز بخدا معلوم اما این ذهنیت در تعدادی همان مردم موجود است

>>>   حقیقت را نوشتید.بلی همینطور است.

>>>   این ها ظلم کردن منطقه هیچ وقت آرام نست برادر برادررا میکشه

>>>   تمام ارزگان و یک قسمت عمده زابل، هلمند، غزنی، وردک، قندهار، و نیمروز هزاره نشین و تاجک نشین بودند که توسط سفاک عبدالرحمن خان نسل کشی شدند و فرار داده شدند و زمین آنها به پشتون ها داده شد۰ زیادترین وحشت کشتار و ظلم را هزاره ها دیدند۰ در دوران های بعدی تا امروز در شمال، غرب، و مناطق مرکزی زمین های درجه اول زراعتی به ناقلین پشتون داده شد و در آنجا جابجا شدند در حالیکه مردمان اصلی آنجا ها همه بی زمین و در فقر بودند و هستند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است