کدام کنفرانس امنیتی هرات؟
مرکز مطالعات استراتژیک بخاطر چی بنیاد گذاری شده، توسط چه کسانی تمویل میگردد، توسط چه کسانی اداره و جه برنامه هایی دارد... امپریالیزم برای سیطره برکشورهای دیگر از ابزار گوناگون استفاده میکند... 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۵    ۱۳۹۷/۸/۸ کد خبر: 155613 منبع: پرینت

چند روز پیش شاهد راه بندها و تدابیر شدید امنیتی بودیم. اینکه مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان بخاطر چی بنیاد گذاری شده، توسط چه کسانی یا نهادهایی تمویل میگردد، توسط چه کسانی اداره و جه برنامه های دارد، کاری ندارم. نه اینکه بی تفاوت بوده و نمیدانم بلکه مانند روز روشن است که امپریالیزم برای سیطره برکشورهای دیگر از ابزار گوناگون استفاده میکند و این کار را در بسیاری کشورها انجام داده و می دهد.

شهروندان هرات به این باور بودند که چون گردانندگان این برنامه هراتی های دانشمند و دارای روابط بین المللی هستند شاید بتوانند گرهی از مشکلات را باز کنند که چنین نشد و گرهی دیگر بر این کلافه افزود گردید.
امنیت تمام کشور و بویژه هرات در خطر جدی قرار دارد، اگر چشم ها را باز کنیم از همین هوتل ارگ و قلعه اختیارالدین مخالفین مسلح را مشاهده خواهیم نمود چه رسد به نقاط دور دست که نظام و قانون دیگری حاکم است.

آمار نشان میدهد ک وضعیت اقتصادی مردم روز تا روز بدتر گردیده و تعداد اشخاص زیر خط فقر درحال افزایش است.
حکومت ناتوان و مسوولین ناکار برای ادامه کار خویش به تیکه داران دین، مذهب، قوم و غیره باج پرداخته و دست آنها را باز گذاشته تا هرچی میخواهند در محلات و مناطق خویش انجام دهند. فساد در دستگاه حکومت و ارگان های مربوط به یک سنت و قانون تبدیل گردیده که مثال بارز و عریان آن انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان است و بسا مشکلات دیگر.

به روال سالهای گذشته اینبار نیز این کنفرانس دایر و مبلغی پول مصرف، صحبت های کتابی تکرار و پرونده ای آن بایگانی خواهد گردید و جالبتر از همه اینکه همان اشتراک کنندگان فیلتر شده و همان آرزوهای ایده آلیستی در جاهای دیگر بخاطر اغفال مردم هم که شده یک جلسه ترتیب و نظرات شان را جویا میشوند.

در کشورهای دیگر نیز چنین سازمان هایی وجود دارد و چنین بحث هایی صورت میگیرد، اما کردانندگان، مسوولین حکومتی با توانمندی و استفاده از وضعیت گوشه ی چشمی هم به منافع ملی دارند. به دور و بر ما نگریسته وقتی منافع ملی مطرح است می بینیم دونالد ترامپ و کیم ال سونگ یگدیگر را در آغوش گرفته چین و ژپان جبهه واحد اقتصادی در مقابل امریکا ایجاد میکنند و ....
هفت سال مدت زیادی است اگر اندکی هم خود ارادیت و روح آزادگی وجود میداشت حالا به دست آوردی کوچک اما ملموس رسیده بودیم که متاسفانه چنین نشد.

نکته ای دیگر اینکه هراتی ها نمک نشناس نیستند و شکر گذار خدمتگذاران هرات هستند، حالا که برای تفریح و رفع خستگی به پارک ایکو (فرقه سابقه) می روند در عوض شهربازی، حوض آب تنی، گلهای رنگارنگ، چمن های سبز، درخت های سر به فلک کشیده و رستورانت های عصری، به خیمه های بیجاشدگان خانه های ساخته شده و زمین های غصب شده برمی خورند که نه تنها زیبایی و ساخت شهر را به چالش کشیده، به یقین خسارات و تاثیرات ناگوار و جبران ناپذیری بر اقتصاد، فرهنگ و امنیت برحای خواهد گذاشت.

هراتی های عزیز !
از هیولای امپریالیزم و دست نشاندگانش توقع و امید خدمت نداشته باشید برای ساخت کشور و آزادی آن باید خود کمر همت بندیم.
بااتحاد و همدلی پیش بسوی فردای روشن.

نور احمد برزین خطیبی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس هرات
خطیبی
نظرات بینندگان:

>>>   مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان عبارت از یک مرکزی است که در آن مسایل استراتیژبکی افغانستان که شامل تحولات استراتیژیکی در داخل افغانستان و همچنان در منطقه است،مورد بحث قرار میگیرد.
مهمترین این چالش ها مسایل امنیتی است که چگونه با استفاده از ظرفیت های داخلی،در همکاری با کشور های منطقه و قدرت های جهانی،جهت تأمین امنیت،گام های سازنده گرفته شود.
بحث انکشاف اقتصادی و از بین بردن فقر در افغانستان،نیز یکی از چالش های دیگر است،که دولت افغانستان چگونه با سیاست های اقتصادی خویش،با استفاده از منابع دست داشته و کمک های جهانی و تأمین شرایط خوب سرمایه گزاری برای سرمایه گزاران،زمینه شغل و کار برای مردم و زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند،تا افغانستان از نگاه اقتصادی به پای خود ایستاد شود و دیگر ضرورتی به کمک جامعه جهانی نداشته باشد.
مسایل تعلیم و تربیت و خدمات صحی و بلند بردن سطح آموزش مردم و از بین بردن بی سوادی،از چالش های دیگری است که با گذشت هرسال باید ما شاهد پیشرفت هایی درین رمینه باشیم.
مبارزه علیه فساد و رشوه و اختلاس و زرع و کشت و قاچاق مواد مخدره جالش دیگری است که باید علیه آنها مبارزه جدی صورت گیرد.

>>>   نوشته ی که دیر نوشته شد، اما بجا نوشته شد.

>>>   هفت نشست این کنفرانس که مخارج آن بیش از ۴ ملیون دالر بوده - نتیجه آن مساوی به صفراست - مرکز معاملات استراتیژیک درتمام سال همین یک فعالیت نمایشی را انجام میدهد وبس

>>>   سوال من ازجنابان محترم گرداننده گان مرکز مطالعات استراتیژیک اینست که ازعمر مرکزآن ممکن چهارسال ویا بیشترازآن بگذرد ، هرسال یک یا دومرتبه ازطریق تلویزیون ها میشنویم که جلسات آن درهرات باستان دایرمیشود اما ازنتیجه ودست آوردهای آن درقبال فیصله ها وتصامیم آن هیچ آگاهی نداریم .
فکرمیکنم که یک پروژه خوب بادست آوردهای کلان برای مسئوولین اش میباشد که جیب های شانراپرولباسهای شانرا مفشن میسازد اما نتیجه آن برای مردم فقیرودربه در کشورما چیزی جز خبراطلاع رسانی ازآغازوختم جلسات آن چیزی دیگر نمیباشد.
خوشا بحال کسانکیه ازهمچو امکانات پردرآمد برخوردارمیباشند.
بااحترام
ع.ج.ل
ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است