جنگ ارزگان و حق پایمال شده هزاره ها در تاریخ
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۵    ۱۳۹۷/۸/۹ کد خبر: 155644 منبع: پرینت

اگر یهودی ها حق دارند که بعد از قرن ها دوری از سرزمین آبایی شان، به این سرزمین برگردند و دولت و جامعه تشکیل بدهند چرا دیگر اقوام و طوایف این حق را نداشته باشند؟ از قتل عام و نسل کشی هزاره ها یک قرن و اندی سپری می شود، و در جریان این نسل کشی پاک سازی قومی و غصب سر زمین هزاره ها نیز توسط قباییل پشتون تحت رهبری و حمایت قاطع عبدالرحمان صورت بست. هزاره ها اکنون بی زمین ترین مردم افغانستان هستند، ولی این وضعیت را تحمل کرده اند، اما تاخت و تاز پشتون ها برای غصب زمین باقی مانده هزاره ها همچنان به شدت ادامه دارد. جنگ در ارزگان خاص هیچ منطق دیگری را بر نمی تابد، جز اینکه هدف پشتون های ارزگان کوچاندن هزاره ها از این ولایت و کامل کردن غصب زمین هزاره ها است.

آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی، از بازگشت یهودی ها به اورشلیم حمایت کردند. و ادعای تاریخی این قوم را حق دانستند، در حالیکه به لحاظ حقوقی حقانیت یهودی ها در تصاحب اروشلیم مورد تردید های فراوان است. ولی در افغانستان هیچ کشوری، از حق پایمال شده ای هزاره ها و غصب بیشتر از نصف سرزمین این مردم، دفاع نکرده است و هیچ سخنی از برگشت زمین های غصب شده هزاره ها در میان نیست. در حالیکه غصب و تصاحب سرزمین هزاره ها از قندهار تا ارزگان و اجیرستان و جاهای دیگر یک واقعیت مسلم تاریخی است و در اسناد دولتی هم ثبت شده است و از این حادثه بیشتر از 130 سال هم نمی گذرد.

هزاره ها زمین و ملکیت های غصب شده ای شان را باید جدی بگیرند، و از نهادهای بین المللی و سازمان ملل متحد خواهان رسیدگی به این قضیه شوند. به خصوص که زمین های باقی مانده هزاره ها هم به شدت در معرض تصاحب و زورگیری قباییل خود سر پشتون قرار دارد و نیز نسل کشی عبدالرحمانی مدام و مستدام تا همین اکنون بی وفقه تداوم داشته است.

مطرح کردن حق غصب شده هزار ها در نهادهای معتبر بین المللی، حق مشروع و مسلم هزاره ها است و از این حق باید استفاده شود. این همه حقوق خوانده و حقوق دان به درد چه میخورند، اگر توان مطرح کردن حق مسلم شان را ندارند؟ با این وضعیتی رخوت باری که هزاره ها اختیار کرده اند بعید نیست که کسی هیچ حق و حقوقی برای شان قاییل نشود.

صفرمحمد مظفری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   گرچه درست میگوئی اما شاید آنان بگویند کسی شمارا در قریه نمیگذارند وشمامیگوئید .....

>>>   جناب صفر : همان کمونست ها یکی از اهداف شان اصلاحات ارضی بود که برای همه زمین توزیع شود اگرعملی میشد حالا اکثرا اوغان هزاره تاجک لازبک همه صاحب زمین میشدند
بهمین دلیل آنها قدیس بودند
ر

>>>   حق هزاره ها پایمال نشده بلکه دو چند شده است در یک زمان انها را کسی جو الی نمی گرفت مگر حالا همه شا ن زن و مرد شا ن صا حب منصب است همه شان رقص سنده شد اند

>>>   یهودی ها ادعا می کنند که در طول تاریخ به حق شان ظلم و تبعیض شده است و از بعضی کشور ها به همین خاطر باج میگیرند. هزاره ها نیز مانند یهودی ها مظلوم نمائی می کنند، اگر باشد که از دولت افغانستان باج بگیرند.

>>>   همه میدانند حقوق هزاره ها را بیشتراز دیگران لیدران ورهبران خودشان پامال نموده اندمنافع انی وزود گذر وناچیز را گرفته اند واهسته اهسته مظالم وتهاجمات فرهنگی وملی را در حق این ملت بیچاره پذیرفته اند ومشاورین داخلی وخارجی شان نیز مبنی بر تقاضای وقت وشرایط نقشه های حریف لدود را سطحی وسرسری انگاشته به نحوی خودرا با این مشاکل درگیر نساخته اند وجا جای هم فقط از احساسات مذهبی وهمت وغیرت این قوم بهره بردند ولی مشکلات واقعی وبنیادی انها را در نظر نداشته اند بیچاره افغان وبالخاصه هزاره ها هیزوم سوخت جنگ های منطقوی وبین المللی گردیده تنها قربانی را اینها داده اندگاهی این اتفاق افتاده که فرهنگ وعنعنات این قوم با نقشه وبرنامه های استعماری به تقابل بوده هیچ راه حلی به ان سراغ نمیشود مثلا استفاده از مفکوره ای تکفیری ها ومردم قبایل بانحوه ای اجتهاد های فقهی که برگزیده اند در تضاد می افتد واحیانا تمثیل ها ونمایش های جمعی جهت هیبت وبزرگ نمای احساسات عده ای خود غرض ومتعصب را تحریک مینمایدوبعضا اعمال کشور های دیگر چون سوریه وعراق و...برمناسبت اینها با سایر اقوام بی تاثیر نمیباشداین است ریشه واساس مشکلات این قوم که ملجا وخلاصی به ان سراغ نداریم واین استغاثه وفریاد ها هم دردی را دوا نمیکند وبجای نمی رسدوبزرگان هم بخا طررسیدن به منافع سیاسی ومادی خودازین قوم استفاده بعمل می اورند درست است که با استقاده از نفوذ سیاسی ما ویا مصارف هنگفت مالی سه فرزند خودرادر پارلمان راه میدهیم وبا این کار دست کسانی را که خلافتها وپادشاهی هارا میراثی میساختنداز پشت می بندیم چه خوب بوداز کدر های دیگر وجوانهای اگاه وبیدار دیگر این قوم کار گرفته میشد اینها وهزار ها مشکل دیگر که برای حل اینهاراه نجات وفرار حد اقل در کوتاه مدت دیده نمیشود وپیشی نیان گفته اند که مصایب قوم عند قوم فوایده یعنی از مصیبت یک تعداد مردم بعض مردم دیگر مستفید وبهره مند میشوندکه درین میان قرعه ای فال مصایب را بنام این قوم زده اند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   هزاره قوم شریف سرزمین ماست ولی شجاعی و بعضی افراطیون سیاسی ایها را علیه اقوام دیگر بنام حق طلبی قرار میدهند، کدام قوم کشور در باغ های سرخ و سبز میگررد که هزاره نمی گردد. لطفآ از تعصب دست بکشید به نفع تان نیست

>>>   متاسفانه که متجاوزین وماجراجویان، مردم مومن،صادق وزحمت کش وصلح دوست هزاره را هدف قرار داده اند.مردم هزاره جات درطول 150 سال گذشته وخصوصا سال های جهاد مقدس با تمامی اقوام افغانستان رابطه خیلی حسنه و صمیمی داشتند.اما چرا وضعیت بدینحالت رسید؟سوء تفاهم، مداخله بیشرمانه ماجراجویان خائن، این جنگ قومی را در داخل افغانستان دامن میزنند تا پروسه صلح واشتی ملی را درافغانستان زیر سوال قرار داده و ناکام سازند.این ماجراجویان وخاینین بدانند که این خیانت و تفرقه افکنی قومی و مذهبی شان انشالله محکوم به شکست است.افعانستان به طرف رشد،ترقی،انکشاف متوازن وصلح وارامش به پیش میرودودرین جای شک نیست که روزی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان تحقق میابدونقشه شوم منافقین وماجراجویان خائن مطلقا نقش برآب میشود.اقوام مومن و متحد افغانستان باید برای وحدت بیشتر خودها اجازه ندهند که نفاق افکنان و دشمنان رنگارنگ تان دست به توطئه و دسیسه های شیطان صفت و غرض آلود بزند و جنگ قومی و مذهبی را که همانا آخرین پلان شوم خائن به وحدت ملی افغانستان است در مناطق مرکزی افغانستان پیاده کنند.گرچه همچنین پلان های خطرناک در حکومات گذشته گاهی بروز میکرد اما با زیرکی و هوشیاری سیاست مداران و اشخاص باصلاحیت اقوام حل و فصل میگردیدند.حالا هم وظیفه وطنی،ملی و اسلامی رهبران سیاسی و اقوام وطوایف افغانستان هستند که دیر نشده برای رفع تشنجات منطقوی وقومی بدون تاخیر بشتابند ونگذارند که خدای نخواسته درگیری به سطح وسیع گسترش یابد بالعکس سعی وتلا ش نمایند تا صلح و برادری در افغانستان جنگزده وویران شده هرچه سریعتر حکمفرما گردد.
ومن الله التوفیق. الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   این تمام بدبختی های هزاره مسبب ان کریم خلیلی و سرور دانش خود فروخته شده به ارگ است ان دو تن بار بار هزاره ها را به ارگ نشینان طرفداران طالبان فروخته و زر اندوزی بخودشان کرده اند اما مردم هزاره این خیانت های انها را نسبت قومی بودن شان نادیده گرفته اند تا زمانی که مردم هزاره کریم خلیلی و سرور دانش را بحیث رهبران شان بدانند همین اش است و همین کاسه زمانی که جواب رد به خلیلی و دانش بنام رهبر شان دادند و رهبر واقعی و جوان شانرا بجای ان دو پول پرست زر اندو.ز تعین کردند انزمان دیگر نه کسی بالای انها تعرض خواهند کرد و نه جریت انرا خواهند داشت که به مال و جان شان تعرض کند و نه به قومگرایان طالب اندیشه فروخته خواهند شدند در غیر صورت ....

>>>   بجایی داد و فریاد زدن یکجا شوید،به پشتون ها رای ندهید،بر ضد پشتونهای تروریست ومزدور پاکستان بجنگید واز خود دفاع کنید،اشرف غنی خائن وتروریست پرور از همان اول نشان داد که بجای حمایت از مردم که برایش رای دادند نمک حرامی کرد واز تروریستان حمایت کرد ومیکند!‏ یک راه وجود دارد وآن دفاع،دفاع ودفاع است.
سبک دوش

>>>   صفر محمد مظفری...
دگران که خاموش اند بخاطریکه حقوق بلد اند. شما حقوق خودرا با یهودیان مقایسه کرده اید .مشابهت های بین شما و یهودیان وجود دارد مثلا صهیونیزم و حزب وحدت اسلامی افغانستان . هر دو سازمان محتویات سیاسی شان خیلی با هم مشابه است . و لی از لحاظ قدامت تاریخی یهودیان و دین شان قدامت بیشتر از سه هزار سال دارد و انها مدعی اند که قوم برگزید ه ای خداوند اند الغیب و عندالله. هزاره بعد از حملات چنگیز در افغانستان تولد شد شاید عمر شما در افغانستان هقت قرن بیش نباشد . افغانستان سرزمین همه ملیت ها است . شما میتوانید به جنوبی بروید کسی مانع تان نخواهد شد دولت های فعلی و اینده با ید بدانند که اگر نفوس مناطق مرکزی خلط نه شود نیم قرن بعد عملا با حمایت ایران مناطق مرکزی از پیکر افغانستان جدا خواهد شد. موضوع دگر طرح این موضوع به سازمان ملل مسخره خواهد بود زیرا هیج نوع شکنجه ای یا قتل عام هزاره ها در طول تاریخ به جز دوره ای طالبان صورت نگرفته است و هزاره ها به گونه ای در نیم قرن اخیر در قدرت مرکزی شریک بود ه اند . ملل متحد به حقوق مسلمانان برما رسید ه گی میکند که فضل خدا شما در چنین وضعیت نبو ده اید.شما از امیر میر غضب عبد الرحمان خان همیشه گله مند استید باید گفت که امیر بزرگترین و یگانه خدمتی که به افغانستان کرده است وحدت سیاسی افغانستان را تامین کرد اینکه به چه قیمتی انجام شده است فرقی تمیکند زیرا خصوصیات نظامهای قبلی فیودالی و نیمه فیودالی چنین بود . و من شخصا که حد اقل برکی از تاریخ وطنم را بلد م از امیر ممنونم.
بامیانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است