چانه زنی ها بر سر سفره های انتخاباتی جهادیان شمال
چندین روز است که جهادیان شمال سفره های پر از نعمات خداوندی از "شیر مرغ تا جان آدم" در کاخ های مجلل پهن کرده اند، ولی تا هنوز نتوانسته اند سه معاون وفادار به تکنو کراتان ملحد معرفی کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۰    ۱۳۹۷/۸/۹ کد خبر: 155645 منبع: پرینت

در ۱۸ سال اخیر ما شاهد دو قطب انتخاباتی بودیم؛ قطب جهادیان منسوب به شمال و تکنوکراتان جنوب در زیر چتر پشتونولی.
بسیاری مردم جنوب از طالب تا مجاهد به تکنوکراتان ملحد و دست پرورده مکاتب صهیونیزم در زیر چتر پشتونولی بیعت کردند. اما در شمال مر دم از چپ تا راست به جهادیان شمال بیعیت کردند.

تکنوکراتان پشتونولی با شعار سقوط جهادیان جنگ سالار شمال در راستای حاکمیت پشتون محوری وارد بازی شدند.
اما جهادیان شمال با شعار "شاخ کمونیزم را شکستیم" و شاخ "تکنوکراتان ملحد" را نیز خواهیم شکست وارد بازی شدند.
اما در انتخابات ۲۰۱۴ ریاست جمهوری جهادیان شمال علیرغم اینکه انتخابات را برده بودند، ولی تکنوکراتان به زور امریکا شاخ جهادیان شمال را شکستند.
حالا در انتخابات ۲۰۱۹ بسیاری جهادیان شمال به این نتیجه رسیده اند که صد بار هم انتخابات را ببرند، امریکاییها به آنها اجازه حکومت کردن نمی دهند. زیرا جهان بر سر تکنوکراتان سرمایه‌گذاری استراتیژیک نموده اند.

چندین روز است که جهادیان شمال سفره های پر از نعمات خداوندی از "شیر مرغ تا جان آدم" در کاخ های مجلل پهن کرده اند، ولی تا هنوز نتوانسته اند سه معاون وفادار به تکنو کراتان ملحد معرفی کنند.
واقعیت این است که بیشترین وقت آنها صرف خوردن غذاهای لذیذ و نماز های شکرانه و دعا بر سر یافتن سه تا معاون وفادار سپری میشود.
اما در جرگه پشتونولی همه چیز از قبل تعیین شده است و نیاز به بحث های داغ و چانه زنی نیست.
در محور سفره پشتونولی سفیر امریکا و انگلیس نشسته و کاندیدای مورد اعتماد شانرا برای بزرگان پشتونولی معرفی می کنند. هیچ کسی جرات مخالفت را ندارد. در نتیجه همه تابعیت می کنند و با دعای خیر توسط استخاره چی معروف رییس جمهور مورد حمایت آمریکا معرفی میشود.

در مجلس جهادیان دو مشکل عمده وجود دارد: نخست اینکه در قانون اساسی افغانستان معاون سوم گنجایش ندارد. چانه زنی برای معاونیت سوم ضیاع وقت است.
همچنان یک مشکل کلان در مجلس جهادیان این است که هر کس به یک مهره تکنوکرات خاص پشتونولی بیعت کرده است. یکی خود را معاون وفادار غنی میشمارد، دیگری معاون وفادار زلمی رسول و سومی به داوود زی بیعیت کرده و چهارمی به حنیف اتمر و حتی به گل زمان هم بیعیت شده است.

در جرگه پشتونولی مشکل بر سر رییس جمهور نیست، زیرا این مشکل را امریکاییها حل می کنند. ولی مشکل در انتخاب معاونان در کمپ‌پشتونولی بسیار داغ است.
اتاق فکر پشتونولی به این باور است که از میان شمال معاونان فاسد، بیسواد و ترسو انتخاب شود تا ادعای قدرت و حق طلبی نکنند.

یک تفاوت اساسی میان شمال و جنوب این است که در شمال شعار های جهادی در ۱۸ سال اخیر بیشتر بلند بوده است. ولی در جنوب شعار پشتون محوری و تمامیت خواهی بسیار پر رنگ بوده است.
با توجه به دو گرایش متضاد قدرت میان شمال و جنوب انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ در محور پشتونیزم کشور را به پرتگاه تباهی بیشتر سوق خواهد داد.
برای نجات افغانستان از این پرتگاه و توازن قدرت میان شمال و جنوب باید بجای معاونیت پرستی بی اقتدار باید ریاست جمهوری را از دست تکنوکراتان تبهکار بیرون کرد. شکستن شاخ تکبر تکنوکراتان تبهکار با اسلام سیاسی و جهادی غیر عملی است.

نبرد قدرت در افغانستان میان اسلام و سکولاریزم نیست. این یک نبرد تاریخی میان سلیمانی های اوغان و فرزندان هندوکش است که سه سده است به اشکال مختلف جریان دارد.
معاون شدن بی اقتدار بمعنای خود کشی سیاسی است.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هارون امیرزاده
جهادیان شمال
نظرات بینندگان:

>>>   لالا جان پشتونها در مورد وطن فکر میکنند شمال در مورد جیب، مفهوم وطن وجیب در ذات خود فرق وتفاوت دارد.

>>>   منم میگم لالا جان هردو بوطن فکر نمیکنند.اگر فکر میکردند وضعیت کشور این گونه نبود.

>>>   بترس !
که در نتیجه نه چرگی و نه پرگی یعنی نه ریاستی نه معاونیتی نصییب شان شود هه هه هه هه هه.

>>>   بنابر معلومات انجنير حبيب الرحمن رهبر حزب جمهوري افغانستان از طرف تيم ايتلاف به حيث كانديد اول در نظر است. ايشان هم تكنوكرات است وهم انگليسي بلد است و هم غربي است و هم تاجك است. و هم از سياست مداران سابقه دار افغانستان و رهبر يك حزب برحال. انچه تيم ايتلاف دنبالش بود پيدا كرده.
سمير استراليا

>>>   ْدرمورد کدام وطن فکر میکنند ٬ همان وطنی را که از سالهای سال بدین سو گاهی به انگلیس ( شاه شجاع ٬ عبدالرحمن ٬ دوست محمد ٬ نادرغذاروغیره) ٬ گاهی به روسها ( تره کی ٬ امین ٬ کارمل ٬ نجیب ) ٬ گاهی به پاکستانی ها ( گل بی دین راکت یاروملاکور) ودرآخرهم به امریکایی ها ( کرزی ٬ غنی ٬ اتمر٬ احدی ٬ زاخلیوال ٬ گیلانی ها وغیره ) فروخته وسند دست بوسی به امضاء رسانیده اید.
کوه کن

>>>   مجاهدین امروز تا دیروز فرق کرده است یک انقلابی خصوصیاتی دارد کی سران شمال از ان فاصله دارد در اتخابات فعلی نازدانه هایشان را معرفیکرده انداین ها مجاهدنیستند( شریف)

>>>   گروه شمال بجز خود و همپیمانانش کسی دیگر را نمی پذیرد

>>>   اتحاد شمال بجز پنجشیر تاجکان دیگر را برسمیت نمی شناسند ولی وقت انتخابات نزدیک میشوند باز همه یادش می اید

>>>   کاملا درست است. به سیاستمداران شمال هیچ باور نداریم چرا که هرکدام شان زیر پای یگدیگر را خالی میکنند. اینها به مزدوری خوب است

>>>   Salam
اخوانی های جمعیتی یک فاجعه اند به روشنفکران تاجیک و یک لشکر توطیه علیه عدالتخواهان اند . اینها علیه طاهر بدخشی قرار گرفتند و هم اکنون هم عده ی از اینها با اشاره مهره های مزدور و مهره های که در هژده سال اخیر برای استحکام حاکمیت قبیله ی با کرزی همدست بودند وبرای مهمند منار ساخته اند ، مشغول و مصروف توطیه علیه عدالتخواهان تاجیک اند و در همدستی و‌همکاری نهاد های دست نشانده ی حکومت غنی دنبال حذف شخصیت های مطرح تاجیک در میان مردم اند . اینها از قدرت گرفتن شخصیت های عدالتخواه بیش‌تر از غنی هراس دارند ودر این سالها از هیچ دشمنی دریغ نکرده اند.

>>>   Badry
- افغان ستان لاشی را ماند که بدنش به دندان کرگس ها و لاشخوران افتاده و امید زنده ماندنش تنها به معجزه بسته گی دارد ، اما مردم ناتوان و خوش دلش آرزوی بهبود و زنده شدن این لاش را از کرویات سرخ و سفید خون ریخته شده لاش برجا افتاده دارند ، نه از کشیدن لاش از دندان لاشخوران .
- افغان ستان پیرمرد گدایی را ماند که از بام تا شام نزد دوست و دشمن دست گدایی پیش دارد و به دل شکر الله تعالی می کند که چقدر خوشبخت است .
- افغان ستان مردمی را در خود جا داده که در گلخن بنده گی شرق و غرب غرق اند ، دار و ندار خود را فدای مرده پرستان می آزرم می کنند ، اما افتخار آزادی ، خود ارادیت و استقلال هم دارند .
- افغان ستان موجود هرزه یی را ماند که بعد استعمال شدن داخلی ها و خارجی ها در کوچه ها و پس کوچه ها ، ادعای آقایی و باداری دارد و حتی گاهی مردمانش خود را ببر و شیر هم خطاب می کنند .
شهروندان افغان ستان با تاریخ ۵۰۰۰ ساله خود چنان خوار و ذلیل شده اند که مزدوری را سیاست ، وطن فروشی را افتخار ، دزدی را سوءتفاهم ، غلامی را سرداری و مرده پرستی را کمال باور و غرور می پندارند .
با چنین حالتی می خواهیم هم به تمدن رسیم و هم رستگار شویم ! آیا امکان دارد؟

>>>   امكان دارد احمد ضيا رييس جمهور شود چون شخص ملي است و شخصيت نرم زباني دارد و نفوس مردمي زياد دارد و همچنان مورد تاييد ازبك هزاره و تاجك و نورستاني و بلوچ است و در بين پشتون هم طرفداراني دارد.

>>>   حكومت از دست پنجشيري بعد از مارشال فهيم خطا خورده و از ديگرانش چيزي جور نميشود. بعد ازين كسي مامور چولر هم قبولشان ندارد. اينبار نوبت تاجكان ديگر ولايات است تا حكومت كنند.

>>>   غنی و بنی و چنی و چرسی اتمر و متر و پینر گلو و بلو و دلو چلو کرزی و برزی و شرزی یکی اینها بدرد بخور کشور ما و در جهت منافع کشور ما نیستند همه اینها صدقه جنرال عبدارزاق شهید شوند و پسرو ان گردند در بیشتر از صد سال اخیر کشور ما کلان های انها و خود شان جز خیانت و نفاق افگنی و جنایت دیگر کاری درین کشور نکرده اند باید که رهبری دولت از دست انها کشیده شود و بیک قوم دیگر داده شود تا در کشور رفاه و اسایش و امنیت و عدالت برقرار گردد .

>>>   وطندار
تکنوکرات و پشتون کرات را یک طرف بگذار
اگر همین جمعیتی ها در بین خود به رهبری یک شخص موافق شدند بدان که دنیا گل وگلزار است
معلم عطا ، صلاح الدین، عبدالله، قانونی، بسم الله، ایزدیار، واقف حکیمی، برادران مسعود و ده ها شمشیری دیگر که هرکدام میگویند منم ، دعوای زعامت را دارند حتی ضیا مسعود و برادرش یکدیگر را به زعامت نمیپذیرد
نزد این ها نه جهاد مهم است و نه وطن چیزیکه مهم است فقط وفقط قدرت ، چوکی و پول
مجالس و محافل پر زرق برق دایر می نمایند لیکن نه اخلاص است و نه صداقت
منتظر یکدیگر اند تا از گوشه یی صدا براید که فلان صاحب خودت سزاوار رهبری هستی . صدایی که هیچ وقت شنیده نخواهد شد
زلمی پهلوان

>>>   جناب امیر زاده شاید تحلیل شما بجا وثواب باشد اما فکر قاصر بنده به این باور ها قد نمیدهد خارجی ها از شمالی ها هراس ندارند زیرا برخلاف انچه شما بیان داشته اید در میان اعضای کنفرانس تنها دوکس به نمار وروزه اعتقاد دارند یکی اقای نور ودیگرش اسماعیل خان وما بقی اگر میسر بشود هرچه بالای دستر خوان بیاورید می نوشندوتا بسیار مجبور نگردند سجده نمی نمایند واز ناحیه ای وفاداری به خارجی ها هم هرکه ریشش دراز تر با وفاتر است وهرکه بیشتر در برابر خارجی ها حساسیت نشان میدهد زیاد تر مخلص تر میباشدخلاصه خارجی ها بیشترینه در پی تطبیق برنامه های از قبل تعبیه شده اند سی سال قبل پلان کرده بودند که چه کسانی مناسب ریاست ارگ اند وکه ها باید سمت معاونیت را احراز نمایند ازینرو هرگاه نتیجه ای جلسات شمالی ها با برنامه ها تطابق یابد کار وفق مرام است ودر میان انها کسانی هم است که لیست را از قبل دیده اند وبر همان اساس فیصله مینمایند وچانه زنی ها تمثیل بیش نیست
فدوی هروی

>>>   محترم بابه قو هم خود را از حوزه مقاومت و شيران كانديد نموده. استخاره چي هم در مقابل يك چوكي برايش استخاره نموده نتيجه اش مثبت بوده بنابرين بيهوده وقت تان را ضايع نكنيد بابه قو را به حيث رييس جمهور تان قبول نماييد و زياد چرت هم نزنيد.
با احترام قلندر خان معاون اول

>>>   قلندر خان !
اصل گپ را تو گفتي ، اگر استخاره چي مشهور استخاره كرده باشد بابه قو حتما رييس جمهور ميشود و درين شكي نيست كه بابه قو بهتر از بابه قوقوي فعلي باشد. من براي تان تبريك عرض ميكنم اگر كدام چوكي وزارت به ما هم لطف كنيد ممنون ميشويم و دعا گوي تان ميباشيم.
وحيد كار پال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است