خون و آتش در ارزگان، خلیلی در تقلای صلح
هزاره ها به گروگان رفتند، سرهای شان بریده شد و راه ها و شاهراه های شان نام «جاده های مرگ» را گرفت، اما خلیلی همچنان سکوت کرد. کوچی ها همه ساله بهسود رفتند اما خلیلی همچنان در ارگ عزیز باقی ماند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۹۷/۸/۱۰ کد خبر: 155661 منبع: پرینت

نخستین نردبان معامله کریم خلیلی، خلع سلام هزاره ها بود که از آن بالا رفت در کنار کرزی جا خوش کرد. کرزی هم وقتی مطمین شد که هزاره ها فاقد سلاح اند، کوچیها را برای تداوم استبداد سلف اش عبدالرحمن دوباره به هزارستان آنهم زادگاه کریم خلیلی که معاون رپیس جمهور بود، فرستاد. بدون توافق خلیلی کرزی هرگز دست به این جنایت تاریخی زده نمیتوانست.

بعد وقتی مردم با عزت بهسود دراثر هجوم کوچیها، شهید، آواره ومال اموال شان را به آتش کشیده شدند، خلیلی برای گم کردن ردپای خود در این معامله خاینانه، چندی به بهسود رفت و بعد در کابل آمد و گریه کرد و گفت که:
- مساله کوچیها و ده نشینان حل گردید، رپیس صاحب جمهور به من اطمینان داد که این معضل تکرار نمی شود، اما پس از آن کوچی ها همه ساله بهسود رفتند اما خلیلی همچنان در ارگ عزیز باقی ماند و از هجوم وحشیانه ای کوچیها کلمه ای هم برزبان نیاورد.

هزاره ها به گروگان رفتند، سرهای شان بریده شد و راه ها و شاهراه های شان نام «جاده های مرگ» را گرفت، اما خلیلی همچنان سکوت کرد.

توتاپ را خط قرمز گفت، اما وقتی دولت به او خبر داد که دست نگهدار، چون در مظاهره 2 اسد، ما انتحاری ها را می فرستیم. یک شب قبل اش خط قرمز خلیلی، به خط زرد تبدیل شد و گویا در تظاهرات 26 ثور، نه بیانیه ای آتشین داده بود، نه هم روی خاک نشسته بود و نه هم از خط قرمز سخن گفته بود.

حاکمیت اوغانی برای تقدیر از این همه فدارکاری های خلیلی که به نفع فاشیزم رکاب زده بود و منافع قوم خود را در بازار معامله سیاسی به حراج گذاشته بود، او را به ریاست شورای صلح (رییس صلح با طالبان) گماشت. خلیلی هم با استفاده از این سمت، به یکی از تسهیل کنندگان تسلیمی یار سابقه اش گلبدین حکمتیار به «دولت تحت امر امریکا» در آمد و اینک خلیلی در کنارگلبدین و غنی، قتل عام هزاره را تماشا می کند و حتی زبان در نمی کشد، تا خاطر بادار آزرده نشود و هم وحدت ملی کاذب ترک برندارد.

در مساله علیپور به یقین که مشوره خلیلی در کار بود و او فقط پس از آنکه پلان گرفتاری فرمانده قهرمان ما، علیپور ناکام شد، چند سخنی از روی زمانه بر زبان آورد.
در ارزگان خاص تا کنون 42 نفر شهید شده اند و حد اقل 402 خانواده آواره گردیده و خانه ها و قریه ها در کام آتش فرو رفته اند و طالبان با سلاح مجهز از جمله دوربین های «شب بین» مجهز اند و هزاره کشی می کنند. فرمانده قهرمان حکیم شجاعی این مرد میدان و تهمتن روزهای دشوار، با افرادش، شجاعانه با طالبان می جنگند. اما خلیلی در پی صلح با همانهایی است که امروز در ارزگان خاص، نسل کشی هزاره را تداوم می بخشند. دولت و خلیلی چنان سکوت کرده است که گویا هزاره های ارزگان، شهروند افغانستان نیستند، از دیسانت کماندوها، از حرکت ارتش و پولیس برای سرکوب کردن طالبان خبری در میان نیست.

اگر خلیلی در فاصله 24 ساعت دیگر برای ختم هزاره کشی در ارزگان، اقدام نکند، بدان معنا است که مانند گذشته او در تبانی با دولت فاشیستی و تروریستان طالبی، در پی نابودی قوم اش بوده و کرسی دالری ریاست شورای صلح را در بدل ریختاندن خون هزاره، معامله کرده است.

چرا خلیلی؟
خلیلی از دید حاکمیت کنونی نماینده اصلی هزاره ها شمرده می شود. دولت میداند که سرور دانش فرستاده ی خلیلی در ارگ است و محقق هم فاقد ثبات و وزنه سیاسی. اما خلیلی برای دولت غنی بسیار مهم است، چون در راستای سیاست های وی عمل می کند. ولی این بدان معنا نیست که محقق و دانش برائت داشته باشند. این دونفر بعد از خلیلی، همان نقشی را دارند که بازیگری سیاسی خلیلی در این تیاتر مضحک قبیله سالاری به نمایش در آمده است. اما اگر خلیلی بیش از این هزاره کشی را در ارزگان نظاره کند، هزاره ها به زودی به سراغ او رفته و انتقام خون فرزندان شان را ابتدا از او خواهند گرفت.

علی تقوایی


خلیلی در تقلای صلح

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلی
کوچی ها
ارگ
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   به جوانان، نخبگان، قلم بدستان و تحصیلکرده های محترم پشتون سلام!
من از سرزمین سوخته، از کوه ها و قله های سرد، از بی مهری و کم لطفی زمان می نویسم.
من از لبِ کِشتِزاری که انسانها در آن با فقر اقتصادی ولی با غَنی مندی از شعور، شعف و انسانیت بر باقی مانده ی از زمین های به تاراج رفتۀ خویش بدون کفش و با لباس فرسوده قُلبَه می رانند حکایت دارم.
من از جمع آوری کردن پس مانده علفزارهای که طعمه و پامال رمه های کوچی گشته قلم میزنم.
من از درون خانه های نیم سوخته و مخروبه که از ظلم و ستم دوران حکایت دارد با شما درد دل میکنم.
من از شهرهای تخریب شده از انفجار و انتحار قصه دارم.
من از دهات و محلات در محاصره افتادۀ گروه های ترویستیی بنام های داعش و طالب فریاد میکشم.
من از کلبه های محزون از هجران پدر، برادر، مادر، خواهر، شوهر، خانم، پسر و دختر آه و ناله دارم.
من از زیر آوارهای بجا مانده از توحش و بربریت نفس می کشم.
من از تبعیض، ستم، جنگ و خشونت به ستوه آمده ام.

هموطنان، همشهریان و برادران پشتون من!
اگر بگویم خدای بی مهر، کم لطف، بی انصاف و ... تکفیر ام میکنند، بهتر است بگویم خدای مهربان، خدای عادل و خدای همه ما ! ما و شما را در یک سرزمین به بنام افغانستان قرار داده است، که ناخواسته و ناخودآگاه سرنوشت ما باهم گِره خورده است. تمام بدبختی ها و ناهنجاریهای این سرزمین را باهم می کشیم. در هر آتشی که در این سرزمین روشن میگردد همه در آن میسوزیم و خاگستر ما را باد یکجا بر زمین می پاشد و یا به آسمان می برد.

وقتیکه تاریخ دو صد و هفتاد و چند سالۀ افغانستان را مطالعه میکنیم، همواره این کشور تحت سیتره و سلطنت قوم محترم شما (پشتون) بوده اما در موازات آن جنگ، خشونت و خونریزی هم از سوی قوم شما جریان داشته، که استراتژی و ایدئولوژی آن معلوم نیست؟ اگر قبیله یا گروهی حاکم بوده، قبیله و گروه دیگری در برابر آن قرار داشته همدیگر را به عدم مشروعیت محکوم کرده اند، این روند تا حال ادامه دارد که هر روز از ما قربانی میگیرد. آنچه ذهن هر انسان آگاه و عاقل را مغشوش و آشفته می سازد این است که این جنگها برای چیست ؟ چرا آگاهان قبیله های محترم پشتون در هردو جناح بدون کوچکترین اعتراض و واکنش کاملاً در سکوت قرار دارند؟. آیا جنگ و خشونت برای شما لذت بخش و یک وجیبه است؟. یا کدام دلیل دیگردارد؟

آنچه برداشت می گردد این جنگها شاید از دید قبیله شما هم مشروع، نامشروع بوده از این لحاظ که سران هر دو طرف جنگ؛ طرف مقابل را به عدم مشروعیت محکوم کرده اند. مشروع از این منظر که برادران پشتون هیچگاه کسی یا گروه و جریان درگیر را به عدم مشروعیت محکوم نکرده اند که محوری ترین و ژرف ترین سوال همین است. از سال ۱۳۸۰ به آن طرف را کار ندارم باشد برای تاریخ مکتوب. اما آنچه ما شاهد آن بوده ایم (از آمدن آقای کرزی بعنوان رییس اداره موقت تا اکنون) گروه های تروریستی چون طالبان و القاعده و در اخیر داعش با حکومت درگیر بوده اند که در رأس یک طرف این درگیری ها، کرزی و اشرف غنی احمدزی پشتون و طرف دیگرآن ملا عمر، ملا منصور و ... هم پشتون قرار دارند، هم این طرف (حکومت) ادعای مشروعیت دارد و هم آن طرف (تروریستان). اینکه دو طرف در رأس هرم قدرت چه ادعای دارند باشد برای خود شان. با مردمان عامه و بی سواد پشتون هم حرفی ندارم. اما شما طیف دوم که در میانه های قدرت قرار دارید و به نحوی در دولت کار میکنید و طیف سوم که دارای سواد، آگاهی و خرد هستید اما خارج از چوکات دولت مصروفیت دارید، چرا دوگانه برخورد میکنید؟ چرا خط و مشی واضح و روشن در قبال طرفهای متخاصم ندارید؟

به این معنی که شما برای هر دو طرف اشک می ریزید و برای هردو جناح الله اکبر میگوئید، کشته های طالب، داعش و دولت همه برای شما شهیدند، هم برای طالب و داعش و تروریستان خارجی پناه گاه و امکانات میدهید و هم خود را حامی دولت قلمداد میکنید. چطور ممکن است دو طرفِ درگیر بر سر یک موضوع از مشروعیت و حقانیت برخوردار باشد که هم طالب و داعش مشروعیت داشته باشد و هم حکومت! این بسیار جالب است وقتیکه از یک برادر آگاه پشتون ما بپرسیم که طالبان و داعش چه قسم مردم اند؟ با جسارت تمام میگویند که "دیر شه خلک دی" اگر بپرسیم که کرزی و اشرف غنی چطور آدم هستند؟ میگویند "دواړه ده ملت بابا دی" اگر بپرسیم که از شخصیت ملاعمرچه میدانید؟ "دا خو یو شه مجاهد وه" متعجب می شویم که طالبان، داعش و القاعده که با این همه قباحت و قساوت آدم می کشند، سر خانه ها پرچم می زنند و صدها جنایت دیگر را انجام میدهند هم خوب و برحق، حکومت که در برابر آنها می جنگد هم خوب و مشروع؛ پس این جنگ و کشتار و فلاکت و بیچارگی برای چیست؟ شما هم معاش دولت خوش تان می آید و هم تفکر طالبان و داعش! شما خر و خرما و خورجین را یکجا میخواهید! هم میخواهید لعل بدست آید و هم دل یار نرنجد.

البته روحیه و رویکردِ حقیقت و واقعیت ستیزانه در شما چیزی تازه ی نیست، تمام مورخین و قلم بدستان شما از بدو تأسیس کشوری بنام افغانستان تا حال اینگونه بوده اند؛ درهیچ تاریخ ثبت نشده است که شما از کدام شاه، وزیر و یا گروه و مَلِکی بلحاظ بعضی کاستی های شان انتقاد کرده باشید. آیا در طول تاریخ افغانستان کسی از سردمداران و دولت مردان شما مرتکب اشتباه و تخطی نگردیده است؟ مسلماً که انسان عاری از سهو و خطا نیست و یا بنحوی دچار کاستیهای می شود که منجر به انحراف و انحطاط آن میگردد. لازم است که آن را برای اصلاح نسل های بعدی مکتوب کرد تا تکرار نشود.

وقتیکه طالبانِ محله ی تان افراد و اشخاص خارجی مجهول الهویه را در خانه ها، قریه و مناطق تان جا میدهند، لب به انتقاد و اعتراض نمی گشائید مسلماً که داعشیان هم میتوانند سرِ خانه های تان به رنگهای مختلف پرچم بزنند. در صورتیکه در برابر آن همه ظلم و ستم طالب و داعش سکوت میکنید، معلوم است که کرامت و ارزشهای انسانی تان در حدِ تقلیل پیدا میکند که بجای بُشکه بیست لیتری پلاستیکی برای انفجار استفاده میشوید. اگر به اصل ماجرا دقت داشته باشید چرا انسان پشتون جهت برآوردن اهداف پاکستان، عربستان، آمریکا، روسیه، ایران و کشورهای دیگر و سیاستمداران داخلی مورد استفاده قرار گرفته و آماده اند تا تمام کرامت و ارزشهای انسانی و اسلامی خود را نادیده گرفته به امید بهشت واهی و خیالی خود را منفجر نمایند؟.

به یقین گفته میتوانیم که علت تمام این حوادث و بدبختی ها کتمان واقعیت ها و رویداد های تاریخی است‌. اگر ما بگوییم که طالبان و داعش بد اند در برابر آن مبارزه قاطعانه و صادقانه نیاز است شما فوراً عکس العمل نشان داده می گویید که این دشمنی با پشتون است. اگر بگوییم که حلقاتی در حکومت با داعش و طالب برای منافع شخصی خویش همکاری دارند، بلا معطل مارک خیانت و مزدوری بیگانه را می خوریم. اگر بعضی کارکردهای دولت را مورد انتقاد قرار دادیم باز هم به خیانت ملی و ..‌. متهم می شویم.

اینجا لازم و حتمی است که از شما بخواهیم تا موضع و موقف خود را مشخص نمایید، نمی شود که هم دولت خوب باشد و مشروع و هم طالب و داعش و تروریستان دیگر. حالا شما بگوئید اگر این دولت بر حق است و مشروعیت دارد، دیگر مخالفین مسلح آن برادر خوانده نشود بلکه دشمن هستند. پس با دشمن باید با تمام ابزار و امکانات جنگید و افراد نفوذی دشمن را هم که از داخل حکومت با آنها همکاری مالی، فکری و فیزیکی میکنند حمایت نکنیم و آن را شناسایی و به جزای اعمال شان برسانیم اگر نه، این دولت مشروعیت ندارد و مشروعیت ازآن مخالفین است، بیائید با این دولت مقاطعه نموده طالب و داعش را با تمام نیرو همکاری نمائیم تا به قدرت برسند. نگذاریم دولت نامشروع بر گرده های ما حکومت نماید.
در اخیر ما شما را به تصمیم گیری قاطع و واقع بینانه فرا میخوانیم تا با پیروی از آن مسیر خط و مشی ما را ترسیم نماییم‌‌.

نویسنده جوان هزاره:
ازبرگه: حکیم شجاعی

>>>   متاسفانه که ماجراجویان وتوطئه گران خاین مردم مومن،صادق وزحمت کش وصلح دوست هزاره را هدف قرار داده اند.مردم هزاره جات درطول 150 سال گذشته وخصوصا سال های جهاد مقدس با تمامی اقوام افغانستان رابطه خیلی حسنه و صمیمی داشتند.اما چرا وضعیت بدینحالت رسید؟سوء تفاهم، مداخله بیشرمانه ماجراجویان خائن، این جنگ قومی را در داخل افغانستان دامن میزنند تا پروسه صلح واشتی ملی را درافغانستان زیر سوال قرار داده و ناکام سازند.این ماجراجویان وخاینین بدانند که این خیانت و تفرقه افکنی قومی و مذهبی شان محکوم به شکست است.افعانستان به طرف رشد،ترقی،انکشاف متوازن وصلح وارامش به پیش میرودودرین جای شک نیست که روزی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان تحقق میابدونقشه شوم منافقین وماجراجویان خائن مطلقا نقش برآب میشود.هرجنگ‌درنهایت شان صلح است.اقوام مومن و متحد افغانستان باید برای وحدت ملی بیشتر خودها اجازه ندهند که نفاق افکنان و دشمنان رنگارنگ تان دست به توطئه و دسیسه های شیطانی و غرض آلود بزند و جنگ قومی و مذهبی را که همانا آخرین پلان شوم خائن به وحدت ملی افغانستان است در مناطق مرکزی افغانستان پیاده کنند.گرچه همچنین پلان های خطرناک در حکومات گذشته گاهی بروز میکرد اما با زیرکی و هوشیاری سیاست مداران و اشخاص باصلاحیت اقوام حل و فصل میگردیدند.حالا هم وظیفه وطنی،ملی و اسلامی رهبران سیاسی و ملی اقوام وطوایف افغانستان هستند که دیر نشده برای رفع تشنجات منطقوی وقومی بدون تاخیر بشتابند ونگذارند که خدای نخواسته درگیری به سطح وسیع گسترش یابد ونقشه های شیطانی ماجراجویان ودسیسه گران تحقق یابد بالعکس باید صلح و برادری قومی در افغانستان جنگزده وویران شده باسرعت حکمفرما گردد.
ومن الله التوفیق.
انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   خلیلی پول پرست یک خاین و دشمن قوم خودش است دشمن به این معنا که پول و سرمایه و مقام و چوکی را بالاتر از کشتن و بستن و از بین رفتن ملیت هزاره ترجیح داده است در حالیکه همین پول و سرمایه و شان و دب دبه را از برکت نام همین قوم هزاره تصاحب گردیده ورنه این همان یک شخص عادی بود که نه پولی داشت و نه سر مایه که امروز مالک ملیون ها دالر از ریختن خون همین قوم هزاره بخود ذخیره کرده و خودش و بچه و فامیلش حالا در ناز و نعمت زندگی فروش خون مردم هزاره عیش و نوش میکنند و صاحب چوکی ومقام گردیده اند شرم باد به خلیلی عوام فریب زر اندوز خون فروش قوم خودش .

>>>   برادر محترم جوان هزاره/نامه از سر درد شما سخت درد اور ونیشدار است؛ وباعث تالم وتاسف است؛ جهل بیسوادی دنیاپرستی نوکری اجانب ونامسلمانی انسان را به بیراهه میبرد وانسان در بیابان ظلم همنوع کشی قساوت وسنگدلی گم وگور میشود .بارها در همین سایت afgan paper برای برادران ووطنداران خود بصورت کامنت از اینکه درکشورما نسبت به یک قوم یا سایر اقوام ظلم میشود وجنایت وخیانت بالایشان عمل میشود نوشته کردم. بگذاراربابان زر وزور وتزویر قوانین وسنتهای الهی را زیر پا له کنند وبرای رسیدن به دالر وچوکی وشهوت پرستی این چند روزه عمر بی ارزششان تمام شود.فکر میکنی گلبیدین ها؛اشرف غنی ها چند سال وروز دیگر زنده میمانند؟ یک قوم که خود را برتر میداند وحاضر است برا برتر ماندن دین وایمان وانسانیت خودرالجن مال ولگدمال کند به چه چیزی رسیده است؟ دیر یازود دست برتر انتقام الهی ریشه انها را میکند.شما فکر میکنی چرا دایناسورها نسلشان برچیده شد ایا این ظالمان از دایناسورها بالاترند؟قوم شریف هزاره باید با ارگانیزیشن وسازماندهی بر علیه این تبه کاریه وستمکاریها برخیزند که خداوند یار وپشتیبان مستضعفان ومقسطین است.//
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   Najib Salam
هزاره ها و تاجیک ها در داخل و خارج مصروف قهرمان سازی های تملق آمیز بودند و در سوگ اچکزی ها اشک ریختند ، اما خون کودکان و مردم بی گناه باشنده گان استان اروزگان را ار یاد برده اند و یک شمع هم روشن نمی کنند . عده ی هزاره ها در خارج و داخل برای مرحوم جنرال رازق چه اشک ها که نریختند و چه شمع ها که دود نکردند.

>>>   haznawy
خصـی هـای هـزاره چقـدر حـق السـکوت خـواهـند گـرفـت !؟
ایکـاش هفـتاد سـال قـبل مـادران اینهـا سـقط جـنین میکـردند و یا پدران شـان از کـاندوم اسـتفاده مـی نمـودند ..

>>>   خلیلی دلال درباراست کسی که از دلالی پول بدست بیاورد هیچ وقت غیرت و وجدان ندارد

>>>   قومای عزیز حمله به قومای خود مان یک طوطه دشمن هیچ کس را دراین موقع بد نگویم تاریخ مردم خودش قضاوت خاهد کرد

>>>   آقای نویسنده جوان هزاره آفرین برشما خوب نوشته ای.
من خودم یک پشتون هستم . انتظار مااین است که نویسندگان و روشنفکران پشتون ما جواب سوالات و نوشته شمارا اگر واقعیت غیری آن چیزی است که شما گفته اید بدهند.

>>>   Abdul Lalzad heeft een bericht gedeeld.
نسل کشی در ارزگان!
==============
* طالبان در ارزگان نسل کشی به راه انداخته اند...
* معاون دوم رئیس جمهور می گوید: «مردم باید خود شان از خود دفاع کنند»...
* طالبانی که بر ضد دولت و مردم می جنگند، «برادران ناراضی» کرزی - احمدزی اند؛ اما مردمانی که در صف دولت و بر ضد طالبان می جنگند، «گروههای مسلح غیرمسئول» اند!
* طبیعی است که باید برداران خود را گسترش دهند و دیگران را سرکوب کنند...
* آیا مردم ما هوشیار می شوند یا نه...

>>>   Khalid
جناب سرور دانش با این جمله یکه گفته ایا موقع ان فرا نرسیده است شرافتمندانه از وظیفه استعفی بدهید. ادامه کار برایتان ننگ تاریخ است
{{سرور دانش گفت که از چند روز به این سو «گروهی از تروریستان بر مردم بی‌دفاع ارزگان یورش بوده و کشتار بی‌رحمانه و آوارگی مردم را در پیش گرفته است.»
جای تاسف است که نه حکومت محلی و نه حکومت مرکزی برای دفاع از مردم کاری نکرده است و دردآورتر آنکه برخی از سخنگویان نهادهای امنیتی اظهار بی‌اطلاعی کرده است. سرور دانش}}
پس وظیفه شما در این حکومت چیست؟؟؟

>>>   خلیلی و دانش نگگت باد. شما مردم هزاره را تحقیر کردید چرا از ساختار دولت فاشیستی کنار نمی روید؟ تا تکلیف همه روشن بشه که با کی طرفه؟
مهاجر از ایران.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است