از برکات و حسنات تحفه یک نظام صادر شده ...!!
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۸    ۱۳۹۷/۸/۱۶ کد خبر: 155774 منبع: پرینت

شمه ای از یک ارقام وحشتناک اقتصادی را بخوانید.
بلی هموطن عزیز من، این تحفه صادرشده زیر نام دموکراسی همراه با بازار آزاد تازه از دیدگاه برنامه سازان اش معلوم میشود که آهسته آهسته نشانه های میزان گویا شاخص ترقی وانکشاف (نابودی وبدبختی من و شما) درتمام ساحه خصوصآ اقتصاد روز بروز مشخص میشود. در بخش سیاسی، نظامی و امنیتی الحمدالله اینکه به کجا رسیده اییم من بحثی ندارم؛ زیرا "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است..."

اما در واقعیت امراین کشور ازدید مردمش ووضعیت اسفناکی را که هر لحظه با گوشت و پوست خویش لمس میکنند که مصیبت اش تا استخوان رسیده است، در تمامی جبهات از جبهه نظامی گرفته تاجبهه سیاسی اقتصادی عملا بازنده است.

ولی من شمه ای از شاخص یک بخش اقتصادی صادرات را البته نه از صادرات پوست قره قل، پشم، شیرین بویه، قالین ... که بازار عنعنوی در بیرون داشتیم، بلکه تنها از صادرات کشمش برای شما در اینجا تذکر میدهم و قضاوت بعدی و میزان نابودی اش درکل وابسته به دیدگاه شما است....

ناگفته نباید گذاشت این ارقامی هم که به شما پیشکش میکنم از منابع دولتی گرفته شده است دقت کنید:
بر اساس آمار اتاق تجارت، میزان صادرات کشمش به روسیه که بازار اصلی و عنعنوی صادرات کشمش افغانستان میباشد از 70 هزار تن در سال به 10 هزار تن کاهش یافته است، درحلایکه سالهای قبل تا 140 هزار تن میرسید.
بازاراین نوع محصول کشور ما را ایران گرفته است و ایران هفت برابر میزان کشمش افغانستان را کاهش داداه است. در حالیکه کشمش افغانستان از نظر طعم و کیفیت درجهان بینظیر است.

از همه ناامید کننده اینکه در شش ماه امسال، هفت هزار تن کشمش به بیرون از کشور صادر شده است در حالیکه در سال‌های پیش، سالانه میزان صادرات این محصول به 20 مراتبه بیشتر می رسید.
علت اصلی چیست ؟

از آنجاییکه از یکطرف این نظام خود ارادیت اش سلب گردیده است و نمی تواند خود تصمیم بگیرد، معلوم است که بازی های منطقوی را کسانی دیگری به عهده دارند که اینجا گویا مهمان لم زده اند که یقینا مانع معاملات در کشور های منطقه خصوصا روسیه در این رابطه میشوند.
از طرفی هم این نظام بیکاره اقتصادی کمک به مولد اصلی را که در رشد و انکشاف تولید عملا سهیم است قطعا دستگیری نمیکنند و اگر این وضعیت منجمله نا امنی های در شمال و شمالغرب و نبود تعرفه های حمایتی و عدم کمک به مولدین اساسی ادامه پیدا کند ممکن است در چند سال آینده نامی از کشمش شمالی و قالینی... از شما ل نخواهیم شنید و بدبختانه به احتمال قوی جایش را درکل به کشت خاشخاش واگذار خواهند نمود.

راه بیرون رفت؟
به شکل خلاصه میتوان گفت تا زمانیکه این تحفه (پروژه) درد آور و مخرب و در ضمن ناموفق به صاحبان اصلی اش دوباره مسترد نگردد و تا وقتی فرمانبرداری و یا از وابستگی قطعی خود را نجات ندهیم و وضعیت اقتصادی را نظر به شرایط این کشور درنظر نگیریم و آنرا حد اقل دوباره احیا نکنیم؛ باور دا شته باشید که در چند سال بعد حتی واژه "صادرات" از قاموس این کشور برچیده خواهد شد.

صفوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشمش
صادرات
نظرات بینندگان:

>>>   كشور ما ٤٢ سال است متواتر در جنگ قرار دارد اگر مثل ايران يا پاكستان ارام ميبود حالا هزار چند ايران كشمش صادر ميكرديم و صد هزار چند ايران قالين ميبافتيم و مليون چندش بهتر ميبوديم . همين فعلا هم الحمد الله در بخش تكنالوجي و مخابرات و اردو و نظام و غيره ده ها بار بهتر از ايران استيم .
باغ هاي انگور شمالي بيش از ٢٥ بار توسط روس و طالب اتش زده شد و باغداران ما دوباره قلمه شاندند و هر بار ده ده سال ديگر زحمت كشيدند و منتظر ماندند تا بزرگ شود و انگور دهد. اگر يكبار باغ هاي انگور ايران انش زده ميشد امروز ايران يك كشمش هم صادر نميتوانست.
هاشم هروي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است