چرا خلیلی به ایران رفته است؟
با وجود اینکه خلیلی چندین بار از جانب ایرانی ها متضرر شده است، متاسفانه هنوز درک نکرده و از گذشته درس عبرت نگرفته است که ایرانی ها اتکای خوبی برای آینده وی در فردای سیاسی افغانستان نخواهند بود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۹    ۱۳۹۷/۸/۱۶ کد خبر: 155776 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) زمزمه برکناری محمد کریم خلیلی از شورای صلح و انتصاب عبدالرب رسول سیاف به این سمت بگوش می رسد اما یک گزارش تایید ناشده اعلام میدارد که سیاف از پذیرش این پست خودداری کرده است.
در هر حال، خلیلی قبل از برکناری از ریاست شورای صلح، بجای اینکه به ارزگان برود و به حملات علیه مردم هزاره رسیدگی کند، به ایران رفته است.
به گفته خودش، این سفر بنابر دعوت وزیر خارجه ایران صورت گرفته است.
هرچند این سفر در مقطع حساس برای هزاره ها بیشتر جنبه تشریفاتی داشت و شاید خلیلی بدینگونه خود را از صحنه قرار گرفتن در وضعیت بحرانی تصمیم گیری و اعلام نظر پیرامون کشتار و حمله به هزاره های ارزگان دور کرد که این موضوع نشاندهنده ضعف و ترس وی از حکومت و نگرانی از دست دادن ریاست شورای صلح بوده است.

هنوز بصورت روشن مشخص نیست که رییس فعلی شورای صلح چرا و برای چه منظوری به ایران رفته است و مناسبت دعوت وزیر خارجه ایران از محمد کریم خلیلی چه بوده است؟
در حالیکه اشرف غنی منتظر استعفای خلیلی است، شنیده می شود که با سفر خلیلی به ایران نیز موافق نبوده است و حتی اکرم خپلواک را گفت که از ریاست دارالانشای شورای صلح استعفا بدهد و به احتمال قوی در صورت کنار نرفتن خلیلی از ریاست شورای صلح، معاش و امتیازات اعضای این شورا قطع خواهد شد.

محمد کریم خلیلی، در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، از همکاریهای ایران با افغانستان، قدردانی نمود. وی به ضرورت برقراری صلح در افغانستان اشاره نموده و خواهان همکاریهای بیشتر کشورهای منطقه به ویژه ایران، در این زمینه شد.
وی اظهار داشت که ایران می‌تواند در جهت تسهیل روند صلح و ایجاد همنظری و هماهنگی میان کشورهای منطقه، افغانستان را بگونه موثر یاری رساند.
این سخنان جناب خلیلی بسیار کلی و مبهم بیان شد و روی نحوه همکاری ایران با پروسه صلح افغانستان هیچ صحبتی به میان نیامد.

خلیلی طی مصاحبه رسانه ای با شفقنا گفته است که "ایران در قضایای افغانستان به خصوص در پروسه صلح نیز می تواند نقش مثبتی را ایفا کند. از این جهت است که امیدوار هستیم سفر ما به جمهوری اسلامی ایران خیلی به ما کمک کند و آنچه که ما تقاضا داریم از هر زمینه ای که وجود داشته باشد استفاده کند تا صلح تقویت شود و با مالکیت افغان ها صلح برقرار شود. در این قضیه همه همکاران ما به خصوص کشورهای همسایه می توانند به ما کمک کنند. در پررنگ شدن روند صلح جمهوری اسلامی ایران کمک بزرگی می تواند به ما بکند".

خلیلی مشخص نساخت که ایران چگونه با پروسه صلح همکاری کند؟
همه می دانند که پروسه جنگ و صلح به دست آمریکایی ها است و بقیه کشورها مانند روسیه و چین و ایران میخواهند خود را در آینده سیاسی افغانستان سهیم بسازند و از جانب دیگر نگران امنیت مرزهای شان هستند که با نقشه آمریکایی ها داعش به مرزهای کشورهای شان نزدیک می شود. اما مشخص است که این سه کشور در دو دهه اخیر تا کنون نقش فعالی در جنگ و صلح افغانستان نتوانستند داشته باشند. اینکه خلیلی از ایرانی ها می خواهد که با او در آوردن صلح کمک کنند حتما منظورش وساطت نزد اشرف غنی است که کشور ایران از غنی بخواهد تا خلیلی را از ریاست شورای صلح برکنار نکند و الا کار دیگری از دست ایران در این مطقع زمانی برنمی آید که برای صلح افغانستان انجام بدهد.

پیشامد خلیلی به جانب ایران نشاندهنده این است که وی نتوانسته است از آمریکایی ها و اروپایی ها و دیگر کشور ها برای خودش پشتوانه بسازد که به سراغ ایران آمده است و برای بار دیگر خود را بدامان ایرانی ها انداخته تا شاید از وی در روند بعدی سیاست افغانستان حمایت نمایند.
با وجود اینکه خلیلی چندین بار از جانب ایرانی ها متضرر شده است، متاسفانه هنوز درک نکرده و از گذشته درس عبرت نگرفته است که سیاستمداران ایرانی ها اتکای خوبی برای آینده وی در فردای سیاسی افغانستان نخواهند بود

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلی
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی دالرهای آمریکا را برابر چشمان خود دیدند، از تومن های ایرانی صرف نظر کردند و به صاحبان دالر ایمان آوردند؛ پروژه قوم گرایی و سست کردن باورهای مردم و تکه تکه کردن شیعیان افغانستان را بادریافت دالرهای آمریکایی به اجرا گذاشتند و کردند آنچه را نباید می کردند...!!!

>>>   خلیلی رفته از ایران به طالبان اخطار میدهد در حالیکه کم کاری های دولت را نمی بیند.

>>>   ایرانی ها نه تنها به خلیلی که به خیلی از کسانیکه میتوانستند امروز بازوهای تشیع و ایران در منطقه باشند پشت کرد. این عادت ایرانی ها است که پیش پای خود را میبینند و به آینده توجه ندارند.
هراتی

>>>   محمدکریم خان رهبرقهرمان جامعه هزاره جات رفته به مغازه هایش درخیابان ولیعصروجردن تهران سرکشی کند.
ملا

>>>   شايد صلح را در ايران جستجو ميكند. ويا اينكه از انجا به تركيه و بعدا قاچاقي به اروپا برود.

>>>   آمده از ایران اسلحه ببرد و بازمانده های هزاره جات را همانند افکاری و صادقی نیلی و اختری سرپل و سروری و دیگر فرماندهان شهید هزاره جات را کمین بزند تا طالبان را راضی به صلح کند.

>>>   یکبار ایرانی ها در زمان کرزی خلیلی را دور زدند و با داودزی قرار و مدار گذاشتند و کیسه های پول را بجای اینکه به خلیلی بدهند به کرزی و داود زی دادند. انجا خلیلی از ایرانی ها خشمگین شد و سعی کرد به غربی ها نزدیک شود که باز نشده و دوباره به دامان ایرانی ها برگشته است. اما حالا شاید دیر باشد زیرا از شورای صلح هم در حال برکنار شدن است.
شیما کابل

>>>   خود خلیلی در زمان روسها قاچاق انسان میکرد وهم وطنان را به ایران میبرد که قبل از قاچاقبری یک دکان کوچک ساعت سازی در کابل داشت .شاید از صلح افغانستان نا امید شده و رفته که کار قبلی اش را شروع کند

>>>   امروز هم مردم هزاره و هم سایر مردمان کشور ما از کریم خلیلی معامله گر تاریخ زر اندوز قدرت طلب عوام فریب دل خوش ندارند و انرا بحیث یک شخص معامله گر پول پرست عوام فریب قدرت خواه میشناسند از طرفی که پول و قدرت برایش داده شود فرمانبردار و دست بوس ان میگردد صادق به هیچ طرفی و کسی نیست و پله ترازو را میبیند که کدام طرف وزمین است کسیکه به رهبر خود بخاطر کرسی ان خیانت کند چه ارزوی خوبی و صداقت را از ان خواهیم داشت.

>>>   خليلي هوشيار است ، با دست خالي ارزگان چه ميكند برود ، رفته ايران كه پول و اسلحه بياورد بخاطر نجات هزاره هاي غزنى و ارزگان

>>>   درافغانستان هیچ فرد سیاسی درقالب حزب وتشکل نیست که مزدور بیگانه نباشد وخائن به وطندار خود.چرا؟
کدام حزب ازبودجه خود وعایدات خود تأمین می شود ومنبع مالیش کجاست .یک حزب نام ببرید.استقلال کشور به همین ترتیب به تاراج می رود.
شیوای بلخی

>>>   چرخش دوباره، به طرف ایران
بازهم خلیلی، رهبر جریان انحصار به فکری دوشیدن ایران افتاده است ..!

تفاله های سازمان نصر افغانستان یعنی ابناء وقت ها و مترصدان وزیدن بادهای موافق آمال دنیایی باردیگر فیل شان یاد هندوستان کرده است...!
جریان انحصار طلب سازمان شر... جریانی که برای پیشبرد اهداف شیطانی خود از رهگذر تحریف شخصیت مزاری و بزرگنمایی این فرد بیسواد و فاقد خرد و سیاست، فقط به دنبال معامله و زراندوزی و تیغ زدن و اخاذی هستند.از کاه، کوه ساختند و بر موج سوار شدند و تومن ها و دالرهای زیادی به دست آوردند.

من شناخت کافی و دیرینه از این جریان، کادرهای کلیدی، اندیشه و اهداف آن، دارم.
اینها همان ابناء الوقت هایی هستند که براساس شرایط و مقتضیات زمان، یک روزی به شدت سنگ پیروی از «ولایت فقیه» را بر سرو سینه می زدند و خط ولایت از نظر اینها آنقدر تنگ و باریک تفسیر می شد که اکثریت مردم و از جمله «انسانهای معتدل و میانه»، «خوانین» و «ارباب هزاره» (سران و بزرگان هزاره) حق ورود نداشتند. کسی که افکار افراطی این جماعت را نمی پذیرفتند،با واکنش تند و برخورد حذفی مواجهه می شدند. ادبیات تند و خشن و غیر انسانی به کار می بردند و تا آنجا که با سوء استفاده از «ولایت فقیه»، جنگ های خانمانسوز داخلی را دامن زدند.

راهبردشان، اتهام و فرافکنی، بازی با عقاید، احساسات و افکار عمومی مردم هستند؛ می بینند چه چیز روی بورس است؛ یک روزی «عقاید و آموزهای دینی» در اولویت است؛ نسیم تازه و لطیف «ولایت فقیه» درحال وزیدن است؛ اینها فورا وارد این بورس می شوند؛ زمان دیگر، آمریکا کعبه آمال این جماعت واقع می شود آنگاه که این رژیم با انفجار مشکوک برج دوقلوی خود وارد عرصه معادلات افغانستان می گردد. استکبار، منبع تعیین سرنوشت و توزیع قدرت قرار می گیرد؛ آزادیهای لجام گسیخته و نامتوازن و هنجارشکنی از نوع غربی، توسط مهره های تربیت یافته، متاع دلچسب بازار می شود. با شکل گرفتن این گردبادها، جریان فرصت طلب، شروع می کند به پوست ریختن و گرفتن رنگ و لعاب جدید؛ تغییر جهت می دهند؛ موضع عوض می کند. دیگر گفتمان دینی برای «فرزندان باد»، موضوعیتی ندارد به کنار؛ بلکه علیه دین موضع می گیرند.

طرفداران سروپا قرص دیروز ولایت فقیه، چهره لائیکی به خود می گیرند. از دین گرایی روی برمی تابند و سر از آپارتایت(نژادپرستی) در میاورند. در این فضا، احساسات قومی و نژادی مردم را به بازی می گیرند. از این طریق به تفرق و تشدید اختلاف میان اقوام شیعه دامن می زنند تا بدینسان پایگاه مردمی شخصیت های فعال غیر هزاره را تضعیف و تخریب نموده به این هدف که عرصه سیاست را در انحصار تنگ و بخیلانه هم قطاران و هم فکران خود درآورند. خلاصه اینها دین و آیین ندارند؛ لذا اصول ثابت و مشخصی ندارند؛ به هروسیله ای چنگ می زنند؛ ابناء وقت و مترصد وزیدن بادهای موافق امیال دنیایی شان هستند.

یقینا اینها همچون همیشه دچار اشتباه محاسباتی شده اند؛ زیرا برای باطل یک جولان است؛ پایدار نمیماند. پایداری و ماندگاری تنها از آن حق و حقیقت است.
وضعیت موجود، پرده از نفاق دیروز اینها برداشت و چهره کثیف شان را آشکار ساخت؛ در فردای نه چندان دور که باطل رنگ می بازد و دوباره چهره دلربای حقیقت، نمایان و جلوگر می گردد، باز نفاق امروز اینها برملاتر خواهد شد.

به نظر می رسد که آمریکا به ایده اخاذی باند خلیلی پی برده و درِ خزانه آمریکا به روی فرزندان باد، بسته شده و دوباره به یاد تومن های ایران افتاده اند...باشد که فرصتی دوباره دست دهدو در خزانه آمریکا بر روی شان باز گردد...
نگارنده: بصیر

>>>   خلیلی و محقق هر دو معامله گران بزرگ هزاره هستند. اینها هزاره ها را چندین بار فروخته است. مشلا جنبش تبسم. جنبش روشنایی. ....به کسیکه پشت این دو تا معامله گر روان باشد.

>>>   دمی خلیلی که شهرک حاجی نبی و پولهای بانکی خلیلی در دبی است پیش اشرف عنی کوچی است. همچنان که پولهای معلم عطا را بلوک کرد.

>>>   آقای خلیلی صادقانه درجهت صلح و ارامش قلبا تلاش دارد. کوشش خلیلی به مفهوم نماینده گی فلان شخص نیست بلکه سیاست مداران صادق ووطن دوست ازین وضعیت کنونی کشورش به ستوه امده اند و همه برای حل مسالمت آمیز جامعه جنگزده شان همیشه در تلاش اند تا راه معقول و منطقی وبدون ضایعات انسانی به صلح پایداروهمه جانبه برسند.مردم مناطق مرکزی افغانستان درطول تاریخ افغانستان صلح جو بوده و همیشه راه های معقول و منطقی جامعه را برای پیشرفت و وحدت ملی و همزیستی مسالمت آمیز تلاش جدی وصادقانه نموده اند.گرچه مردم مظلوم و محرم مرکزی افغانستان ازتصمیمات مهم سیاسی توسط حکومات شوونیستی فاشیستی گذشته ها دور مانده اند اما با آنهم اگر برای حل و فصل منازعات و کشمکش های داخلی وسیاسی دعوت شده اند با آغوش باز و صادقانه با حکومات مرکزی همکاری لازم را کرده اند.ازینرو تمامی سیاست مداران مناطق مرکزی افغانستان بدون کدام سوء نیت برای حل مسئله صادقانه تلاش دارند تا مشکلات موجود افغانستان ازطریق تفاهم و گفتگوی منطقی حل گردند ودربن زمینه همکاری با جوانب مختلف قضایای افغانستان دارند تا انشالله روزی همه ملت زجر کشیده و جنگزده افغانستان آرامش واقعی و حقیقی دروطن شان حکمفرما گردد.
به امید آنروز

>>>   کریم خلیلی و سروردانش کاملن تسلیم ریس جمهور غنی احمدزی شده و حلقه غلامی در گردن انداخته اند حالا دیگر نمیتوانند که خودرا ازین حلقه فاشیستی نجات دهند خلیلی که تظاهرات روشنایی را به تباهی کشاند دلیلش غصب و فروش املاک وزارت دفاع در تپه اسکارت توسط حاجی نبی برادراش که حالا مشهور به شهرک حاجی نبی مسما گردیده و پول های دزدی کرده اش در زمان معاونیت دوم ریس جمهور کرزی و ذخیره پول ها به دبی و ایران است و تعین و دوام کار پسر اش نقی بحیث سفیر در کشور قزاقستان و سرور دانش خود یک شخص مقام طالب پول دوست و معامله گری را از خلیلی اموخته است تا که میچلد میچلاند.

>>>   جناب خلیلی از اول یک سنبل بیش نبود. گلبدین را باید گفت گلی بی‌دین از اول امریکای بود حالا هم نفس امریکا و مزدرانش طالبان می‌‌باشد. تمام فاجعه‌ای افغانستان از دست گلی بی دین است. مانند این میماند که گرگ را چوپان رمه بی‌گری. صلح گلی بی دین در جنگ و کشتار است.

>>>   خلیلی وحکمتیار هردو از اجنت های معلوم الحال امریکا وانگلیس بوده بنا بر لزوم دید ومصلحت میتوانند انها را تعویض وتبدیل نمایند عجب نیست که خلیلی به جا های دیگر هم مرتبط ورشته های ضمنی داشته باشد ولی استخبارات خارجی انقدر خام وبی اطلاع نیستند که ندانند کدام عنصرشان به کجا وچگونه ارتباط دارند در ابتدا نیز انتخاب خلیلی در شورای صلح چندان موزون ومناسب به نظرنمی رسید ولی خارجی ها با این انتخاب بعض طرف های ذیدخل در قضیه ای افغانستان رامیخواستند راضی نگهدا رند انهم تا زمانی که مصالح شان ایحاب مبنمود وکنون که قضیه جدی شده وروابط میان طالب ها وخارجی ها ولو به ظاهر عمیقتر گردیده دیگر از بسا ملاحظات دیگر منصرف میشوند معلوم است که پروژه ای طالب سازی وداعش وحکمتیار ورشد کارنامه های منفی کرزی وغنی وعبدالله ووو از سالیان دور طرح ودر منصه ای اجرا است انها چندین هدف دارند که همزمان در حال تطبیق واجرا است اول قتل وکشتار مسلمان مهم نیست که طالب وداعش بی عقل می میرد ویا اردو وپولیس مجبور ونان اور ده ها فامیل ویا سنی ویاشیعه درین میان خود انها مشغول چپاول چیز های که ما نمیدانیم وتوسعه ای برنامه های استراتیجی استعماری خود هستند

برنامه ای بعدی انست که طالب را در ولایت های دور دست جابجا نموده شهرهای بزرگ را ذریعه ای انها محاصره وهمان پروگرام کانفدرا سیون به اصطلاح اسلامی !!!حکمتیار را تحت اداره ونظارت غیر مستقیم پاکستان واداره ای مستقیم بریطانیای کبیر کوشش مینماینددر اسیای میامه وسایزر مناطق نفت خیز نفوذ کنند
سفر علی بامیانی

>>>   موضوع بیست هزار جریب شهرک عینو بکلی درست است اما پشتونهااین زرنگی را هم دارند که راه خود را صاف می سازند اصلا ان زمین ها مربوط وزارت دفاع بود ودران زمان مرحوم ومغفور وشهید ارجمند مارشال محمد قسیم فهیم معاون ریس جمهوربودند ومحمد رحیم وردک وزیر دفاع بود خوب بیاد دارم که رحیم وردک وافعا ویا به تظاهر به دادن ان زمین به برادران کرزی مخالفت میکرد ولی انها با شطارت امر زمین را هنگامی که کرزی در سفر بود از انها امر ان زمین را از جناب مارشال شهید گرفتند ولی ازان شهرک بزرگ یک نمره زمین هم به یکی از نزدیکان مارشال ندادند وازان ناحیه ملیونها دالر کمای کردند گرچه روی ان زمین یک پروژه ای خوب ساختند وباعث ابروی شهر قندهار گردید ولی انها نه بخاطر قندهار بلکه برایمملو نمودن جیب خود این شهرک را ساختند این زمانی بود که درامد های ملیارد دالری کمک های سی ای ای وسایر سفارت ها در نظر نبود انگاه که سیل دالر ها از سوی هند وامریکا وانگلیس وایران سرازیر شد عواید عینو مینه هم رنگ باخت همه ای ان را جناب کرزی یک قلم به احمد ولی مرحوم وشاه ولی ومحمود جان بخشید که برادرها تاهنوز روی تقسیم پولهای باد اورده در دعوی وجنجال اند
حاجی بسم الله قندهاری

>>>   خلیلی و محقق برای چندین سال است که برای هزاره ها مرده است. هزاره ها رهبران جوان تحصیلکرده و وفادار به مردم را انتخاب خواهد کرد.

>>>   بلی دوستان خلیلی بدترازمرده است
مرده درشب اول قبر دو ملائیگه سوال میکند مرده اکر
اعمالش خوب بود جواب میدهد اکر نبود
جای شان در جهنم است
وانشالله طالبان آدم کش جای شان در عمق جهنم است
وبا دالر وهابی شیاطین
وبعد جای دولت مردان خائین هم در جهنم است
درآن جا قدرت در کار نیست
یازی زی یا پختون بودند
وسلام هم وطن مهاجر

>>>   راست گفتید.همینطوراست.

>>>   در اول سخن باید گفت که کریم خلیلی و سرور دانش را مردم شیعه و هزاره دیگر خودشان نمیدانند بمثابه یک خاین عوام فریب پول پرست دانسته از رهبری خود انها را عزل کرده شده نمیتواند که هم رهبر ما شیعه ها و هزاره ها باشد و هم همدست با قاتلان مردم ما از دوران حامد کرزی تا امروز خلیلی با قوم پشتون داخل ارگ که معتصب و قومگرا و دشمن اقوام دیگر خارج از قوم خود شان هستند و حکومت تگ قومی خود شانرا میخواهند خلیلی با انها همراه و هم نظر است و اکنون چنان زیر بار ارگ وترس از اشرف غنی احمدزی شانه خم کرده که رسمن با گرفتن تذکرهبرقی از قومیت خود گذشته قومیت غنی احمدزی را به بسیار خوشحالی هم خودش و هم شاگرد اش قبول کردند و بگفته خود شان افتخار هم به اینکار شان میکنند به همین لحاظ است که به کشتن مردم شیعه و هزاره نه تنها که غمگین نمیگردد بلکه خوشحال هم میشوند خلیلی و دانش را مردم ما از خود رانده بحیث رهبر خود نمیشناسند هیچگاه دشمن خود را کسی رهبر خود نمیدانند حالا خلیلی و دانش از جمله دشمنان ما هستند نه رهبران ما.

>>>   هنوز زود است گذشت زمان نشان خواهد دارد که خلیلی و باند مخوف سازمان نصر چقدر بر این ملت ستم روا داشته اند. همه را خاین ساختند تا خود خادم ملت بمانند اما؟؟؟

>>>   خلیلی محقق ترسو تا کی این طالبان اوغان مردم هزاره را بکشد مردم غیور هزاره به پا خیزید تاکی اوغانهای طالب شیعه ها را بکشد تاکی ظلم رهبران هزاره خود شان را د اوغان ها فروخته اندازه گلبدین غیرت ندارد که اوغان طالب ادمکش را از بندی خانه اشرفغنی خلاصش میکند ولی شما در باره مردم هزاره هیچکاری نمیکند میترسین که مارا بکشد

>>>   سلام برادران مشکل بسیارزیاداست باکناره گیری یا جنگ علیه آنان خلیلی هیچ کاری نمیتواندبکند

>>>   Homayoun Paiez
سال هایی که کابل بانک در اوج شهرتش بود؛ یکی از دوستان من که مرد تحصیل کرده و در عین حال شغل بازرگانی داشت؛ از خارج کشور برای مدتی به وطن بر گشته بود؛ بنده به او دیداری داشتم و در این دیدار در حالیکه دوستان دیگری آن جا حضور داشتند؛ میان دوستان ار هر دری سخن می رفت؛ از جمله در مورد کابل بانک و موفقیت هایش هم تبصره هایی شد. آن دوست تحصیل کرده و جهان دیده و بازرگان من، همه را مخاطب قرار داده گفت: " دوستان، اینجا مسایل طوری جریان دارد که متاسفانه شما نمی بینید...؛ سوال، سوال قدرت است ، در نظریهء قدرت یکی هم این است: هر گروه و قومی که سر چشمه هایی اقصادی قدرت را بدست داشته باشد؛ قدرت سیاسی هم از آن او خواهد بود... بنا بر این، قوم حاکم، هر گز اجازه نخواهد داد که کابل بانک ویا نهاد اقتصادی دیگری به دست تاجیکان و یا کدام قوم دیگر، باقی بماند و یا باشد...!!
در آن زمان، حرف های دوست تحصیلکرده و جهان دیده و بازرگانم برایم، قابل فهم و باور نبود؛ ولی بعدن، جریانات کابل بانک و انحصار دیگر نهاد های اقتصادی و... حقانیت گفته های دوستم را برایم به اثبات رساند.
ایکاش، انحصار گران، وقتی دستان آقای فرنود را از اقتصاد کوتاه کرده بودند؛ ولی، نا مردانه به این ذلت نمی کشتندش؟!!!
اگر فاشیسم، یک کم دیگر در این جا ریشه بگیرد؛ وای به حال حق طلبان و آزادی خواهان و نه و چرا گویان!

>>>   Najib Salam
شير خان خودش مقصر سر نوشت بد خودش است ، او اگر به قوم و مردمش وفادار بود و به عنوان يك بازرگان و مرد بازار و داد ستد مى توانست سرمايه هايش را در راه رفاه مردم شفاف سرمايه گذارى كند ولى او در خدمت كرزى و باند او قرار گرفت و با آنها معامله كرد و تمام سرمايه و انرژى اش را در خدمت پيروزى كرزى قرار داد، سر انجام قيمت خوش باورى هايش را با مرگش پرداخت .
قبيله كسى غير از خودش را اجازه نمى دهد تا در سياست و تجارت سر بلند كند .

>>>   Saboor Raheel heeft een bericht gedeeld.
ما را ذره ذره نابود می کنند، و این حق ماست. سزاوار نابودی استیم و این سرنوشت محتوم ماست. چرا که به هیچ صورت به خود نمی آییم. هرگز هم به سرنوشت جمعی فکر نمی کنیم. هرگاه به شخص خود مان کمکی و مساعدتی و امتیازی برسد، دیگر چیزی به نام آرمان و مردم و منافع مردم نمی شناسیم. همه معامله گر و مزدور شده ایم. همه!
چشم به راه بنشینید تا یک یک نوبت برسد. اما تا آن وقت هم خود در خدمت رژیم قرار بگیرید و هم از چاکران و مزدوران خودی رژيم که چون سگ به دربار قبیله پاسبان اند تعریف کنید، تمجید کنید و با آنها عکس یادگاری بکیرید!

>>>   در اوج بحران اقتصادی جبهه مقاومت شیرخان فرنود با کمک مالی شخصی سه لگ دالر، کشور را از سقوط در برابر طالب و پاکستان نجات داد!
وقتی خبر وفات حاجی صاحب شیر خان فرنود راشنیدم سخت اندوهگین شدم و بیاد خاطراتی که در آن شرایط یعنی زمان مقاومت فداکاری نموده بود افتادم ، اوضاع اقتصادی تمام جبهات درحالت بحرانی قرار داشت.

آمر صاحب شهید بسیار به تشویش بود ، به جمشید گفت : به احمد ولی زنگ بزن وقتی همرای شان صحبت کرد همه صحبت در مورد مشکلات مالی بود که جبهات از یک ماه بدل اعاشه نگرفته بودن درشمال کابل اعاشه خشک توزیع می شد آنرا قرضه برای یک ماه تهیه نموده بودیم وقتی ازصحبت با احمد ولی فارغ شد آهی کشید بدون آنکه حرفی بگوید ؛ من گفتم آمرصاحب چیزی شده ؟
گفت : نی بعد از دو دقیقه درحالیکه بر بالشت تکیه کرده بود به آسمان آبی رنگ به ستاره های درخشان نگاه میکرد ؛روی بطرف من کرد وگفت رحیم خان مشکلات چطور شود ؟
من گفتم : این مقدار پول که مشکلات ماراحل کند نمیدانم ! بعد از لحظ یادم آمد که حاجی ذبیح شیخانی یکی ازتجاران مشهور ما در دبی است به آمرصاحب گفتم یک نفر بیادم آمد گفت : کی هست !
گفتم : حاجی ذبیح به جمشید گفت عاجل حاجی ذبیح را پیدا کن ؛ چون خداوند کار ساز شد حاجی صاحب پیدا شد .
آمر صاحب گفت : هرطور میشود بما پول قرض پیدا کن ، مشکلات را برش تشریع کرد .
درست بیاد ندارم شاید یک ساعت بعد حاجی ذبیح به جمشید زنگ زد که چارلگ دالر پیدا کردم وقتی جناب آمرصاحب خبر شد خیلی خرسند شد .
حاجی ذبیح که درچنین شرایط سخت که امید پنجاه هزار دالر را نداشتیم چارلگ پیدا کرده بود امر صاحب از حاجی ذبیح بسیار تشکری کرد برایش آفرین گفت و گفت : بگو این اندازه پول را از کجا کردی حاجی ذبیح گفت:
یکی از تجاران مشهور از برادران قندز بنام حاجی شیر خان فرنود لطف کرده است همین که مشکلات را برایشان ازصحبت شما که با من حکایت کردین باز گو کردم وی گفت هرآنچه در توان داریم فدای آمرصاحب ، آمرصاحب به حاجی ذبیح گفت نمبر حاجی شیر خان فرنود را به جمشید بدهید تا از همکاری شان تشکری کنم ، همین بود که طالبان در تالقان شکست خوردند.
یکماه بدل اعاشه جبهات ماورائ کوکچه را که جنرال محیب الله خان مسئولیت آنرا داشت برایش اجرا کردم ؛ بعدا به بدخشان پول روان کردم تا اینکه پول دولت آمد مشکلات تاحدی مرفوع شد خبر مرگ فرنود صاحب برمن ناگوار بود خیلی اندوهگین شدم کسی ازحق دفاع او نکرد بیچاره قربانی خوبی های خود شد اگر نه همه میدانند که سبب بحران کابل بانگ حاکمان قدرت بودن من این مطلب رابخاطری نوشتم تاجوانان بدانند که درگذشته و روز های دشوار چه حادثات صورت گرفته بود و شیر خان چه جوانمردی کرده بود خداوند آقا فرنود را غریق رحمت اش کند ، جنت جایش باشد وقتی من را غیرقانونی به پلچرخی آوردن میخواستم در بلاکی که ایشان زندانی بودند بروم متاسفانه جای نبود چند باری که دیدمش فقط برش گفتم ماشما جز صبرخدا چاره ای نداریم.
"حاجی عبدالرحیم "
پانوشت: یاران مسعود سخت نامردن، برای آزادی فرنود سکوت کردن و او را در چنگال توطئه رها کردند.
سعیدی

>>>   پدرام:
در زمان رضاشاه پهلوی جهان پهلوان غلام رضاتختی به شکل مشکوکی درگذشت. ساواک شایعه کرد که تختی خودکشی کرده است. آغاز انقلاب ایران بود. هنوز شاه در قدرت بود. نشریات ایرانی از ترس شاه نتوانستند بنویسند ساواک تختی را کشته است اما نشریه ی "توفیق"نوشت: تختی را خودکشی کردند.
زنده یاد شیرخان فرنود را ذره ذره"خودکشی کردند" من در پارلمان نسبت به آن ظلم هشدار داده بودم. اما آن صدا شنیده نشد و تنها ماند. نوبت خلیل فیروزی کی می رسد، که او را نیز ذره ذره خودکشی کنند؟
چرا عزیزی بانک و مسوولان اش به چنین سرنوشتی مواجه نشدند؟ پاسخ روشن است: هزاره و تاجیک و شیعه نبودند. چند سال قبل که فساد عزیزی بانک در مجلس نمایندگان مطرح شد و اعضای ایتلاف حمایت از قانون ظاهرا آن را جدی گرفته بودند یکی از نزدیک ترین عزیزان من که در عزیزی بانک کار می کرد، مرا به رستورانت استانبول دعوت کرد و از من خواست به عنوان یکی از سخنگویان آن ایتلاف پارلمانی، آن غایله را در برابر پول خاموش کنم. و اعضای ایتلاف را قانع بسازم از بررسی عزیزی بانک بگذرند من به آن دوست عزیزم که خوشبختانه زنده است و هم اکنون در کابل تشریف دارد،گفتم: فرض کنید از عزیزی بانک پولی بگیرم و این رشوه ستانی کاملا محرم بماند، وجدانی هم در کار نباشد، همین که پشت تربیون مجلس قرار بگیرم و از صداقت و راستی سخن بگویم و به قانون شکنان و رشوه خواران بتازم، حتما تو دوست عزیزم پیش چشم های من مجسم می شوی. آن گاه زبان من لکنت پیدا می کند و عرق شرم بر پیشانی ام می نشیند. چرا که مردم و رسانه ها اگر ندانند اصول اخلاقی و محکمه ی درونی ام که میداند! از آن دوست عذر خواستم و گفتم در آن مجلس آدم های دیگری هستند که در برابر پول و امتیاز تاب مقاومت ندارند. سراغ آن ها را بگیرید از من کاری ساخته نیست. به نظرم چنین شد و موضوع بررسی عزیزی بانک خوابید، ساکت ماند و تا همین اکنون در فراموشی ماند.

>>>   انا لله وانا الیه را چعون !
آدم خوبی بود خداوند بهشت را جایش سازد

>>>   تحلیل شما تکرار همان تاریخی است که عبدالرحمن با مفتیان درباری هزاره مثل خلیلی دانش و محقق قوم هزارره راه قتل عام کردند.
علی از ایران.

>>>   آدم زنده را مرده پنداشتن جرم است مگر شما اقا زاده ها از این دولت کمک نمیگیرید ،درصفوف دولت قرار ندارید ،خلیلی آدم نیک است بخاطرصلع و صفا خوشی وخوشبختی زندگی افغانستان تب و تلاش میکند ،او رسالت دارد تا بخاطر مردم افغانستان که همیشه رنج وظلم وستم را کشیده کوشش کند تا صلع را در وطن قایم سازد ، در مقابل صلع سنگ اندازی ظلم است ،بگزارید این پروسه به پیروزی برسد و مردم ما از این بدبختی و از ظلم ظالمان نجات یابد
عبدالله ریحان

>>>   یعنی مقصد ات این است که تمام تپ وتلاس خلیلی برای چوکی بود،نه برای هزاره ها؟
فکر میکنی که اگر خلیلی رییس شورای صلح نمیبود،حالا غالمغال را بخاطر سقوط غزنی و کشتن شاگردان مکتب امام مهدی می انداخت؟
فکر میکنی که اگر محقق معاون رییس اجراییه نمی بود،حالا در عوض آن که به ناتوانی خود در مقابل دولت اعتراف میکرد،غالمغال رابخاطر قتل هزاره ها سر میداد؟
فکر میکنی که منبعد وکلای جدیدی که به پارلمان می آیند،هر روز توصیف رییس جمهور و دولت را میکنند،تا خدای ناخواسته نشود که در دور دیگر انتخابات پارلمانی،توسط کمیسیون انتخابات نام شان در لست سلاح داران و قاتلین و مجرمان و زور گویان و غاصبان زمین و غیره،ثبت نشودوداز کاندیتاتوری حذف شوند.
هرچند یک تعداد شان نیز هستند،اما نه بخاطر آن از لست افتادند،بلکه بخاطر جر و بحث قومی و انتقاد از رییس جمهور و حکومت از لست کاندیدان حذف شدند.

>>>   * برای غنی چه فرق می کند که اتمر برود و محب بیاید؟ برمک برود و ضیا بیاید؟ شهیم برود و یفتلی بیاید؟ ستانکزی برود و صالح بیاید؟ بهرامی برود و محمدی یا بریالی بیاید؟
* برای ما چه فرقی داشت که قسیم فهیم، ضیا مسعود، یونس قانونی یا دوستم، خلیلی و دانش معاون بودند (یا هستند)؟

>>>   راست گفتی برادر وکلای ما هم در این روز ها بعوض داد خواهی و شکوه از عملکرد ارگ در انجام جنایات در حق مردم تشیع و هزاره در کابل و غزنی به مدح سرایی ارگ مشغول اند در حالیکه همه انها جوانان با تحصیل اند مانند مهدوی جعفری و غیره .

>>>   خليلي و داكتر عبدالله اگر واقعا سياست مدار باشند به ايتلاف ميپيوندد

>>>   استادخلیلی و اقای محقق درقلب شیعیان افغانستان قرار دارند نه درزبان معاندین

>>>   استادخلیلی کوچک نمی شود

>>>   چرارئیس شورای صلح در نشست مسکو اشتراک نکرد ؟
چرا نماینده با صلاحجیت حکومت اشتراک نکرد ؟
چهار نفر ماور پایین رتبه که از خود هیچ صلاهیت تصمیم گیری ندارند آیا از آنها کار ونتیجه مطلوب بدست می آید هرگز.
به دست بوسی ظریف شتافت
پس شورای صلح صلح نمی خواهد حکومت هم از همچو شرایط بحرانی استفاده میکند
...

>>>   خليلي صاحب ادم خوب است تا حالا تحمل كرده ببينيد كه در اخير به ايتلاف هزاره ازبك تاجك ميپيوندد و اين ايتلاف انشاالله پيروز است و روز هاي سياه اين سه قوم مظلوم به پايان ميرسد . فقط يكصدا همه به ايتلاف راي دهيم ورنه نامردي در حق قوم خود خواهيم نمود.

>>>   این ملاقات های نمایشی که بیشتر به منظور حفظ قدرت نه آوردن صلح صورت می‌کرد به درد ملت تمی خورد . هزاره ها دنباله رو هستند هر دولت بیگانه و هر شخصی در داخل برای ایشان سمت را قایل شود بدون در نظر داشت منافع ملی با این اینگونه معامله آماده هستند .

>>>   پروفيسور سياف اين پست و ساير پست ها را قبول نميكند چون او قدرت طلب نيست و همچنان طالبان را باغي ميداند كه عليه حكومت اسلامي مجاهدين كه در راس ان دو پروفيسور دين قرار داشت بغاوت نمودند .
اگر مفام و چوكي را قبول ميكرد حالا چند بار صدر اعظم و وزير شده بود. او يگانه پست را كه دوست دارد عبارت از استادي است . او خود اين موضوع را در سال ١٣٧٥ در زمان اوج قدرتش و بعد از ان بار بار بيان داشت و از همين جهت هميشه اعضاي حزبش را به عوض خودش در پست هاي مختلف در حكومت هاي مختلف معرفي ميكند . از پست صدارت احمد شاه احمد زي گرفته تا الحال.
يكبار كانديد كرد انهم بخاطر كه هدف خدمت داشت و علما وي را كانديد داده بودند ولي موفق نشد.
بايد اعتراف نمود بدون در نظر داشت ساير مسايل ، بازهم تكرار ميكنم بدون در نظرداشت ساير مسايل بخاطريكه برادران هزاره ما ازرده نشوند. سياف يگانه رهبر پشتون است كه تعصب زباني ندارد.
ما خوب پشتون را بايد خوب بگوييم و بدش را بد. او شخص قابل احترام است. مانند گلبدين بد زبان و بي وفا نيست. تا اخر پاي دوستي مياستد. پشتون واقعي است و يگانه رهبر مردانه ، صادق، غير متعصب، عالم ، و بدون ريا در بين رهبران پشتون است ، از همين جهت تعدادي زيادي از تاجكان يكجا با برادران پشتون غير متعصب خود در حزب او عضويت دارند.

شمس هروي


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است