هزاره ها قربانی تعصب نژادی میان دولت و طالبان
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۳۹۷/۸/۱۷ کد خبر: 155785 منبع: پرینت

اگر طالبان برای تصاحب قدرت و اخراج نیروهای خارجی در جنگ هستند در مناطق هزاره نشین نه قدرت وجود دارد و نه هم نیروهای خارجی، اگر طالبان بتوانند ارگ را که مرکز قدرت است تصرف نمایند و قوای خارجی را از افغانستان بیرون نمایند در آن صورت هزاره ها مانع کار آن ها نمی گردند، چون هزاره ها توانایی این کار را ندارند.

در جانب مقابل دولت وحدت ملی در قبال امنیت هزاره ها احساس مسوولیت نمی کنند، با وجود اینکه هزاره ها خود را تابع حکومت می دانند و به همین حکومت رأی داده اند و هیچ جبهه ضد حکومتی در مناطق هزاره نشین وجود ندارد بازهم حکومت وحدت ملی همواره در قبال حمله گروه های تروریستی بالای مناطق هزاره نشین یا در دفاع از امنیت هزاره ها سهل انگاری و بهانه تراشی نموده اند و یا هم به شکل از اشکال جانب تروریزم را گرفته اند.

از همه بدتر این است که قوای بیش از چهل کشور که در افغانستان وجود دارند در قبال قتل عام هزاره ها بی تفاوت بوده اند، به نظر می رسد که گناه هزاره ها این باشد که نه جبهه ضد دولتی دارند، نه افراد انتحاری و انفجاری دارند و نه بالای قوای خارجی و داخلی حمله کرده اند. از همین سبب مورد توجه هیچ جانب قرار نمی گیرند.

پس بی جهت نیست که گروه های افراطی و تروریستی یک روز به ارزگان، روز دیگر به جاغوری و یا در دیگر مناطق هزاره نشین حمله می نمایند، برای هزاره ها چه از جانب حکومت وحدت ملی و چه از جانب گروه های افراطی و تروریستی وضعیتی به میان آمده است که برای دورنمای آن به یک راه حل درست و سنجیده شده باید فکر کرد که چه باید کرد و از کجا باید آغاز کرد؟

حسن علی عدالت


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره ها
قربانی
نظرات بینندگان:

>>>   متاسفانه که ماجراجویان وتوطئه گران خاین به وطن ، مردم مومن،صادق،زحمت کش وصلح دوست هزاره را هدف قرار داده اند.
مردم هزاره جات درطول 100 سال گذشته با تمامی اقوام برادر افغانستان رابطه نیک وزندگی مسالمت آمیز داشته اندوخصوصا سال های جهاد مقدس در جبهات ضد تجاوز شوروی رابطه خیلی حسنه و صمیمی و همکاری همگانی داشته اند که تاریخ پرافتخار جهاد شاهد این واقعیت است.مردم هزاره زحمت کش همیشه در دور ترین نقاط افغانستان بدون ترس ووحشت مشقت ترین وسخت ترین کارها را برای آبادانی کشور انجام داده اند علاوه بران این مردم مومن و صادق در تولیدات زراعت ومالداری نقش موثر و مفید داشته اند.انواع میوه جات تر وخشک برای داخل و خارج از افغانستان از محصولات مهم افغانستان به شما میرود.
اما چرا وضعیت بدینحالت رسید؟سوء تفاهم، مداخله بیشرمانه ماجراجویان خائن داخلی وخارجی این جنگ قومی را در داخل افغانستان دامن میزنند تا پروسه صلح واشتی ملی را درافغانستان زیر سوال قرار داده و ناکام سازند.این ماجراجویان وخاینین بدانند که این خیانت و تفرقه افکنی قومی و مذهبی شان محکوم به شکست است.هرجنگ درنهایت به صلح منجر میشود.افعانستان به طرف رشد،ترقی،انکشاف متوازن وصلح وارامش به پیش میرودودرین جای شک نیست که روزی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان تحقق میابدونقشه شوم منافقین وماجراجویان خائن مطلقا نقش برآب میشود.
اقوام مومن و متحد افغانستان باید برای تحقق وحدت ملی بیش ازین اجازه ندهند که نفاق افکنان و دشمنان رنگارنگ مردم متحد افغانستان دست به توطئه و دسیسه های شیطانی و غرض آلود بزند و جنگ قومی و مذهبی را که همانا آخرین پلان شوم دشمنان خائن به وحدت ملی افغانستان است در مناطق مرکزی افغانستان پیاده کنند تمامی نقاط افغانستان وطن مشترک تمامی ملیت های ساکن درافغانستان هستند.گرچه همچنین پلان های خطرناک در حکومات گذشته گاهی بروز میکرد اما با زیرکی و هوشیاری سیاست مداران و اشخاص باصلاحیت اقوام وریش سفیدان حل و فصل میگردیدند.حالا هم وظیفه وطنی،ملی و اسلامی رهبران سیاسی و وزعمای اقوام وطوایف مختلف افغانستان هستند که دیر نشده برای رفع تشنجات منطقوی وقومی بدون تاخیر بشتابند ونگذارند که خدای نخواسته درگیری به سطح وسیع گسترش یابد ونقشه های شیطانی ماجراجویان ودسیسه گران تحقق یابد بالعکس باید صلح و برادری قومی در افغانستان جنگزده وویران شده باسرعت حکمفرما گردد.به پیش به سوی صلح،ارامش دائمی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برادر و برابر افغانستان.نابود باد انواع توطئه و دسیسه های خطرناک وماجراجوایانه دشمنان ملیت های ساکن درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   درود بر این نویسنده به جز حقیقت چیزی دیگر نگفته است

>>>   اگر جنرال ظاهر را در وزارت داخله دیدید، من اولاد خر باشم!
ضیاء الحق امرخیل: دست آورد من گُم کردن جنرال ظاهر بود.

اطلاع واصل شده از مجالس خاص به گزارشنامه افغانستان مشعر است که ضیاء الحق امرخیل مشاور ارشد دکترغنی گفته است که بنده در ازاء برکناری یا بازنشسته کردن جنرال ظاهر قوماندان سابق امنیه کابل حاضر به پرداخت پول رشوه بودم.
ضیاء الحق که سرسالار تقلب در تاریخ انتخاباتی افغانستان شناخته می شود، در محضر خودی ها افزوده است که افشاگر اصلی تقلب انتخاباتی، همان جنرال ظاهر بود و بارها از رئیس صاحب خواستم که علیه ظاهر پرونده سازی کرده و او را به تقاعد سوق دهد.

امرخیل استدلال کرده که من تقلبات را به پدر خود نکردم؛ به اشرف غنی کردم که رئیس جمهور شود. وی به نقل از رئیس جمهور گفته است که اگر شما جنرال ظاهر را در وزارت داخله دیدید؛ من اولاد خر باشم.
در خبر اضافه شده است که چندی قبل اوراق ذاتی جنرال ظاهر به عنوان قوماندان امنیه کابل برای رئیس جمهور آورده شد، و فهرست فعالیت های چشم گیر وی همه ضمیه اوراق مقری وی بود. اما رئیس جمهور نه تنها را مقرر نکرد بلکه اوراق را پاره کرد و از وزیر داخله خواست تا در مدت یک هفته اسناد تقاعدی وی را اماده کند.
چندی پیش ظاهر ظاهر با ده نظامی دیگر وزارت امور داخله به تقاعد سوق داده شد.
رازق مامون

>>>   هزاره ها راه بيرون رفت از اين مشكل دارند و ان راه عبارت از اتحاد قوي با ازبك و تاجك كه قوم خود شان و همزبان شان ميباشد است . يگانه راه بيرون رفت از اين مشكل همين است.
پشتون ها كوچي دارند ابدالي دارند خچل زي ، اچكزي و لر و بر و غيره دارند ولي همه خود را پشتون مينامند . فارس ها هزاره دارند تاجك دارند ايماق و قيماق و قزلباش و پشه اي و بلوچ و شمالي وال و غيره دارند . چرا همه خود را فارس نمينامند؟

>>>   شما تاجیک ها و هزارها حالا پررو شده اید و در نظرات خود را یک قوم مینامید شما از قدیم دو تا قوم بودید تا آخر هم دو قوم خواهید بود شما هیچ وقت نمیتوانید اتحاد کنید و قوم سرور شما همین پشتونها خواهد بود بیخود پر و پال نزنید
اتحادیه پشتونوالی جنوبی.

>>>   به جواب پشمتونوالي ! هزاره و تاجك از اول يك قوم و يك زبان بود و تا اخر يكي ميباشد. يك مدت كوتاه فريب تفرقه شما را خورده بودند ولي حالا نسل نوين و تحصيل كرده شان همه خود را يك قوم بنام فارسي زبان ميدانند. شما برويد از حسودي غم بخوريد.
فارسي زبانان زنده باد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است