نشست مسکو، آغاز رقابت جدی آمریکا و روسیه
احتمال می رود که آمریکایی ها برای چندین سال دیگر از شتاب داعش جلوگیری کنند و طالبان را تا چند صباحی دیگر نگهدارند تا حساسیت روسیه نسبت به نفوذ عمال آمریکایی داعش، کمتر شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۶    ۱۳۹۷/۸/۱۹ کد خبر: 155801 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) نشست صلح مسکو، با حضور نماینده های طالبان، نمایندۀ آمریکا و ده کشور منطقه در شهر مسکو روسیه برگزار شد.
سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه این نشست را افتتاح کرد.
وی در افتتاح این نشست گفت که افغانستان نباید دوباره به میدان رقابت قدرت‌ها مبدل شود. کشورهای ما با تهدیدهای هراس افگنی جهانی روبرو هستند که یکی از هدف‌های آنها افغانستان است. پیشتاز این گروه‌ها داعش است که با حمایت خارجی ها، می‌کوشد از افغانستان برای گسترش ناامنی به آسیای میانه و فراتر از آن استفاده کند.
سرگئی لاوروف افزود: هیچکس نباید در باره گروه بازی های ژیوپولتیک فکر کند و افغانستان را به یک حوزه رقابت بین بازیکنان خارجی تبدیل کند، چرا که این مساله پیامد های ناگواری برای مردم افغانستان و همسایگان خواهد داشت.

در این نشست، پنج تن از اعضای گروه طالبان به شمول محمدعباس ستانکزی، عبدالسلام حنیفی، شهاب‌الدین دلاور، ضیا‌الرحمان مدنی و محمدسهیل شاهین هستند شرکت کردند.
نماینده های طالبان می‌گویند که یگانه راه تأمین امنیت در افغانستان بیرون شدن نیروهای خارجی از کشور است.
محمدعباس ستانکزی، یکی از این نماینده‌ های طالبان گفت: ما اکنون با امریکایی ها دربارۀ بیرون شدن نیروهای شان از افغانستان گفتگو می‌کنیم. وقتی درباره بیرون شدن نیروهای شان به یک راه حل برسیم، به مرحله دوم گفتگوها در میان افغان‌ها خواهیم رفت تا دریابیم که چگونه صلح بیاید.
عبدالسلام حنیفی، نمایندۀ دیگر طالبان در این نشست نیز بیان داشت: وقتیکه نیروهای اشغالگر انعطاف نشان بدهند اعلان بکنند که ما از افغانستان بیرون می‌شویم، بعدأ ما در میان افغان‌ها کدام مشکلی نخواهیم داشت.

از جانب دیگر تعدادی از سران سیاسی معتقدند که مشروعیت طالبان در جایگاه دیپلمات ها قابل توجیه نیست. داکتر رنگین دادفر سپنتا در نشست انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل گفت که مشروع سازی به یک پدیدۀ نامشروع موجب می‌شود که نمایندگان آی اس آی و طالبان در صالون‌های بین المللی مورد قبول دیپلومات‌ها قرار بگیرند.
اما عمر داوود زی در این نشست مذاکره با طالبان را توجیه می کند ولی از نبود نماینده رسمی دولت افغانستان شکایت دارد: حکومت هر قدر ضعیف و بد باشد، اما حکومت ما است و باید کنار زده نشود.

در همین حال، نصیر احمد اندیشه، دربارۀ عدم شرکت حکومت افغانستان در این نشست گفت: حکومت افغانستان به این اصل که صلح به مالکیت افغانان و رهبری افغانان باشد و دیگر زمانی که طالبان در یک نشست بین المللی شرکت می‌کنند، این نشست باید آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان باشد.

در هرحال نظرات متفاوتی پیرامون نشست صلح افغانستان در مسکو مطرح می شود اما چرا روسیه در این مطقع زمانی وارد عرصه سیاسی افغانستان بصورت جدی شده است؟
آنچه مشخص است، روسیه در رقابت با آمریکا وارد صحنه کشورهایی می شود که قبلا مستعمره روسیه بوده و از نظام کمونیستی آن کشور الهام می گرفتند و در تقسیم بندی انگلیسی به جانب روسیه تعلق داشتند که چند دهه است آمریکا با ضعیف شدن روسیه، برای غارت آن کشور ها وارد عمل شده و از هیچ جنایتی در این زمینه دریغ نکرده است.

روسیه با آمریکا در قابت کشورهایی مانند لیبیا، عراق، سوریه، اکراین، افغانستان و ... قرار داشته و در مراحلی بصورت جدی با سازو برگ نظامی وارد شده و در تمامی عرصه های وارد شده، نقشه های آمریکا را با شکست مواجه ساخته است که امیدواریم با ورود مستقیم در عرصه مذاکرات صلح افغانستان نیز با همان جدیت عمل نماید.

روسیه با طرح مذاکرات صلح بصورت رسمی وارد عرصه سیاسی افغانستان شده و عنقریب است که برای مقابله با داعش، وارد عرصه نظامی افغانستان شود که در آنصورت آمریکایی ها متضرر خواهند شد. با این حساب، احتمال می رود که آمریکایی ها برای چندین سال دیگر از شتاب داعش جلوگیری کنند و طالبان را تا چند صباحی دیگر نگهدارند تا حساسیت روسیه نسبت به نفوذ عمال آمریکایی داعش، کمتر شود.

واقعیت قضیه این است که روسیه هیچگاهی بخاطر افغانستان وارد عرصه های سیاسی کشور ما نشده است، بل بخاطر احساس خطر از جانب داعشی های آمریکایی است که در حال نزدیک شدن به مرز های کشورهای همراه با روسیه هستند و در آینده می توانند برای روسیه و امنیت آن کشور خطرآفرین باشند و بصورت مستقیم اهرم فشار آمریکا بر روسیه واقع شوند.

روسیه با نزدیک شدن به طالبان و دیگر کسانیکه در افغانستان ذینفع هستند، امیدوار است بتواند از فشارهای آمریکا بر کشورش کم کند و بدینوسیله در یک رقابت جدی با آمریکا در افغانستان قرار بگیرد که این موضوع هم برای روسیه منفعت دارد و هم برای آمریکا که می تواند از روسیه در قبال کوتاه آمدن در افغانستان امتیاز بگیرد. اگر آن امتیازات بر معادن در حال غارت افغانستان بیارزد.

در هرحال ما در یک جنگ نابرابر در مقابل قدرتنمایی های کشورهای آمریکا، روسیه، اروپا، چین، هند، پاکستان، عربستان و ایران قرار گرفته ایم و برای ما در حال حاضر راه گریزی نیست. بالاجبار تن به تقدیر داده ایم و نظاره گر غارت کشور و نابودی تمامی زیربناها و تاریخ و فرهنگ و مردم خود هستیم!
خدای بزرگ بداد ما برسد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست مسکو
آمریکا
روسیه
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   نوکران پاکستان
چوچه های سمیع الحق
هرکه پول بیشتر داد ته پایش میخوابند.

>>>   طالبان شما اولین اشغالگران هستید که از پاکستان به امر باداران تان ای اس ای به افغانستان امدید کشتید و مردم را لت و کوب کردید و امروز به امر باداران تان ای اس ای انتحاری میکنید و مردم مسلمان ما را میکشید شما که میخواهید با عساکر خارجی مجادله کنید چیزی کرده نتوانستید در ده سال گذشته شاید ده خارجی را کشته باشید اما در عویض صد ها هزار مسمانان بیگناه را از بین بردید به نام اسلام زور شما به امریکا نمیرسد ما یک حکومت با دسپلین مانند اندونیزیا و یا بنگلدیش و یا مصر کار داریم که شما را نابود و مردار کند و از صحنه دنیا از بین ببرد
بصیر نظری

>>>   چرا در پاکستان کسی جهاد نمی کند که قوای امریکا در آن وجود دارد؟
چرا در قطر و بحرین و عمارات کسی جهاد نمی کند که قوای امریکا در آن وجود دارد؟
چرا در عراق کسی جهاد نمی کند که قوای امریکا در آن وجود دارد؟
بالاخره چرا در عربستان کسی جهاد نمی کند که تعداد قوای امریکا از افغانستان کرده زیاد تر است و حج تمام حاجی ها مکروه است و قبول نمیشود و الله (ج) در خانه اش در کعبه اسیر شده است و کعبه کلکین ندارد که سر خود را بکشد و فریاد برآورد و در وازه اش نیز قفل است و فقط پادشاه عربستان سال یک مرتبه خبر اش میگیرد.
مردم افغانستان را لوده گیر کرده اند و هفده سال است که قتل عام میکنند.
هرکسی که دیگر نام جهاد را گرفت،در رویش تغ کنید،زیرا مردم را به قتل و خونریزی دعوت میکند.
مردم چین بخاطر دفاع کشور شان،یک دیوار ده هزار کیلومتری در مقابل مهاجمان مغولی در شمال کشور شان ساختند.
دولت افغانستان بخاطر پشتنو لر و بر بودی،نمیخواهد که دیوار اعمار شود.
پس خود مردم افغانستان یک دانه نان در کمر شان ببندند و بطرف سرحد بروند و خودشان در سرحد دیوار جور کنند.
در غیر آنصورت هم دولت افغانستان و هم پاکستان و هم ایران و هند و روسیه و امریکا و کشور های عربی مردم افغانستان را قنل عام خواهند کرد.

>>>   خدا به داد افغانهای مظلوم برسد

>>>   Amirzada II
آیا رئیس هیات طالبان در مسکو یک خلقی است؟

رهبران طالبان از ملا عمر تا مقامات پایین رتبه آنان معمولا چهره های خود را در تلویزیون ها و انظار عامه نشان نمی دادند و اکثرا از اسم مستعار استفاده می کنند.
یکی از دلایل اساسی اینست که بسیاری آنها آدم های مشکوک و نقاب پوش اند. چنانچه یا خلقی سابق اند و یا پاکستانی و یا عربی، چیچینی و یا سکولار های غربی.
خلیلزاد، کرزی و غنی و یک تعداد دیگر بحیث لابیست ها و نمایندگان رسمی آنها در غرب چهره های آشکار طالبان بودند، که بنام طالبان نیکتایی پوش معروف اند.
طالبان اصلی طالبان مدارس دینی پاکستانی با عمامه سیاه و ریش دراز و منطق قرون وسطایی معمولا ظاهر میشوند.
اما رئیس هیات طالبان عباس استانکزی در مسکو به نظر می رسد که از نوع جدید طالبان با ریش کوتاه و عمامه نیمه طالبی و منطق و ادبیات سیاسی متفاوت ظاهر شد.
بسیاری ها تصور می کنند که شاید او از جمله نقاب پوشان خلفی سابق باشد. زیرا ماشین جنگی عمدتا قوای هوایی و مدیریت سیاسی امارت سابق طالبان را خلقی ها با تغییر چهره می چرخاندند.
برخی دیگری فکر می کنند که روسها از طریق خلقی ها ممکنست نفوذ در میان طالبان داشته باشند.
شاید حضور استانکزی در مسکو هم تصادفی نبوده باشد. عده ای هم تصور میکنند که ممکنست استانکزی تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های نظامی شوروی سابق انجام داده باشد.
روسها با داشتن دختران زیبا و ودکای تلخش شهرت جهانی دارند که حتا متواضع ترین ملاها و روحانیون در برابر آن تاب نیاورده اند.
پرسش خانم های روسی بدون چادر با طالبان توجه بسیاری ها را بخود جلب نمود. چنانچه برای ۴ تن طالبان وسوسه انگیز و جالب بود، ولی برای شخص استانکزی که ممکنست تربیت شده روسیه باشد یک چیز عادی به نظر می رسید.
طالبان عجیب موجوداتی استخبارات خارجی و فرهنگ قبیلوی قرون وسطایی اند که افغانستان را به میدان وحشت و تباهی تبدیل کرده اند.

>>>   Kakar
یکی از مشخصات ګروه طالبان؛ پنهانکاری و فرار از انظار عامه واستفاده از هویت های جعلی است۰ چنانچه دومین امیر المومنین طلبه های کرام ملا اختر منصور نیز در پاکستان دارای پاسپورت پاکستانی ولی بنام وهویت دیګر در انظار ظاهر شده و با نام جعلی میان ایران وپاکستان ودبی در رفت وآمد بود

>>>   Moatamed
واقعا باید خون گریست بر حال این سرزمین کهن که تاریخ ،هویت و سرنوشتش به دست این وحوش اوغانی افتاده است

>>>   Khorasani
هارون جان ) مردم جهان بشمول پاکستان از پشتونها استفاده بنفع خود میکنند پاکستان ازین تقابل دوباره خزینه میلیارد دالری خودرا می‌گیرد شوروی انتقام خودرا از امریکا می‌گیرد خراب سرزمین من میشود بدست پشتونها همین میگویند امریکا براید که ادم‌ادم‌را بخورد وبس مثلیکه نجیب به بینن سوان گفت کسی قبول نکرد جوی خون روان شد ‌کابل ویران اردو ونظام برباد شد پاکستان عین سناریو را بازی دارد پای طالب را توسط خود غنی گل بی دین وکرزی به همانجا کشید ‌اعتبار بین المللی به یک گروه تروریستی داد واینک خودشان در چال خود بند مانده اند جالب تر اینکه غنی هم احمد زی ‌استانکزی هم زی دو زی از قوم پشتون یکش در امریکا ودیگرش هم در دامن روس از دو‌قدرت بزرگ جهان طالب کمک هستند که بیاید مردم مارا بکشند آنها که تقابل کنند امریکا نبراید وطالب را روس‌ها کمک کنند کی می میرد بیوه میشود همه مردم همین سرزمین یعنی از پشتون کرد وطنفروش اگر کسی در دنیا یافت بیاید دستهای مر ببرید ؟؟؟؟ دریغا ای دریغا که وطن بدست کوچی اوغان افتید

>>>   Haroon Amirzada II
دروغهای شاخدار طالبان روسی
کنفرانس مسکو به ریاست وزیر خارجه روسیه از بسیاری لحاظ از نگرانی های دولت غنی گرفته تا رقابت با آمریکاییها قابل بحث است.
اما آنچه بیشتر توجه بسیاری رسانه های خارجی و اجتماعی افغانستان را جلب کرده سیما و منطق هیات پنج نفره طالبان به مسکو است.
به همه هویدا است که طالبان یک گروه تروریستی خیلی وحشی نامرد هستند که نه به کودکان رحم می کنند و نه به زن و مرد پیر.
این هم پوشیده نیست که آنها یک گروه اجیر ساخت پاکستان اند ولی حالا سر از گریبان مسکو رقیب امریکا کشیده اند.
هیات طالبان به رهبری شخصی بنام عباس استانکزی هیچ حرفی منطقی و طرحی نداشتند به جز از منطق جنگ و تهدید.
اگر تمام جنگ طالبان بر سر خروج آمریکا از افغانستان است مشکل تانرا چرا با آمریکاییها حل نمی کنید پس در مسکو چه می کنید؟
کشاندن پای مسکو در جنگ افغانستان نه تنها باعث خروج آمریکا از افغانستان نمی شود، بلکه باعث تباهی بیشتر افغانستان و بی ثباتی تمام منطقه خواهد شد.
حیف مسکو با دختران نامدار زیبا و ودکای تلخش و حیف وقت رسانه ها که وقت گرانبهای شان را صرف کنفرانس و پرسش و پاسخ ازین وحشیان متعفن کردند.
نیت مسکو اینست که توسط این وحشیان انتقام شوروی سابق را از امریکاییها بگیرند، ولی فردا همین هیولا ها به کمک آمریکایی ها سر از آسیای میانه، قفقاز، چچین و مسکو خواهند کشید.
طالبان در چشم همه دنیا در آمده ۵ دروغ شاخدار گفتند:
۱) "تمام مردم افغانستان از ما حمایت می کنند. تنها چند نفر دست نشانده امریکا مخالف ما هستند و بس"
این در حالیست که اکثریت مردم افغانستان از طالبان نفرت دارند. دست نشاندگان امریکا به رهبری غنی و کرزی و ده ها تن دیگر بر خلاف افکار عامه طالبان را فرزندان، برادران و افتخارات خود می شمارند. هر کس با طالبان جنگ کردند آنها را دولت سرکوب کرد. هزاران طالب را از زندانها آزاد کردند. در گذشته طالبان را پاکستانی ها مسلح می ساخت ولی حالا دولت افغانستان با جنگ افزار ها مسلح می سازند و در مناطق مختلف با چرخ بالها انتقال می دهند.
طالبان از یک طرف غنی را دست نشانده و دشمن خود خطاب می کنند ولی برخلاف با کاکای غنی بغل کشی و روی بوسی می کنند.
۲) "داعش تروریستان هستند و مردم را می کشند، ولی ما به مردم کمک می کنیم" روی دروغ گوی سیاه شود! آیا از شما کرده وحشی و تروریست در جهان وجود دارد؟ آیا داعش افغانی چهره دیگر طالبان نیستند؟
۳) "دولت داعش را کمک می کند و از محاصره ما نجات می دهند." این در حالیست که دولت تمام‌جنایات طالبان را بدوش داعش می اندازد.
مگر غنی با شما آیس کریم نمی خورد؟
۴) با آمدن امریکاییها کشت و قاچاق
مواد مخدر افزایش یافته است. بلی، این درست است. مگر آمریکایی ها با شما در تولید و قاچاق مواد مخدر شریک نیستند؟
این در حالیست که طالبان نقش کلیدی در حفاظت و تولید مواد مخدر در هلمند و قندهار دارند. و بخشی از در آمد شان از مواد مخدر تامین میشود.
۵) "ما یک نیروی مستقل داخلی افغانستان هستیم و با پاکستان هیچ رابطه نداریم" روی دروغگوی سیاه. مگر با پاسپورت پاکستانی به مسکو نیامدید؟

>>>   روسیه هرگز راه حل سیاسی و دموکراتیک برای حل مشکلات افغانستان نداشته و همواره بصورت دوبهم زن و راهزن و سوء استفاده کننده وارد شده و دخالت می کند.

>>>   Amirzada II
آیا رئیس هیات طالبان در مسکو یک خلقی است؟
رهبران طالبان از ملا عمر تا مقامات پایین رتبه آنان معمولا چهره های خود را در تلویزیون ها و انظار عامه نشان نمی دادند و اکثرا از اسم مستعار استفاده می کنند.
یکی از دلایل اساسی اینست که بسیاری آنها آدم های مشکوک و نقاب پوش اند. چنانچه یا خلقی سابق اند و یا پاکستانی و یا عربی، چیچینی و یا سکولار های غربی.
خلیلزاد، کرزی و غنی و یک تعداد دیگر بحیث لابیست ها و نمایندگان رسمی آنها در غرب چهره های آشکار طالبان بودند، که بنام طالبان نیکتایی پوش معروف اند.
طالبان اصلی طالبان مدارس دینی پاکستانی با عمامه سیاه و ریش دراز و منطق قرون وسطایی معمولا ظاهر میشوند.
اما رئیس هیات طالبان عباس استانکزی در مسکو به نظر می رسد که از نوع جدید طالبان با ریش کوتاه و عمامه نیمه طالبی و منطق و ادبیات سیاسی متفاوت ظاهر شد.
بسیاری ها تصور می کنند که شاید او از جمله نقاب پوشان خلفی سابق باشد. زیرا ماشین جنگی عمدتا قوای هوایی و مدیریت سیاسی امارت سابق طالبان را خلقی ها با تغییر چهره می چرخاندند.
برخی دیگری فکر می کنند که روسها از طریق خلقی ها ممکنست نفوذ در میان طالبان داشته باشند.
شاید حضور استانکزی در مسکو هم تصادفی نبوده باشد. عده ای هم تصور میکنند که ممکنست استانکزی تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های نظامی شوروی سابق انجام داده باشد.
روسها با داشتن دختران زیبا و ودکای تلخش شهرت جهانی دارند که حتا متواضع ترین ملاها و روحانیون در برابر آن تاب نیاورده اند.
پرسش خانم های روسی بدون چادر با طالبان توجه بسیاری ها را بخود جلب نمود. چنانچه برای ۴ تن طالبان وسوسه انگیز و جالب بود، ولی برای شخص استانکزی که ممکنست تربیت شده روسیه باشد یک چیز عادی به نظر می رسید.
طالبان عجیب موجوداتی استخبارات خارجی و فرهنگ قبیلوی قرون وسطایی اند که افغانستان را به میدان وحشت و تباهی تبدیل کرده اند.

>>>   Kakar
یکی از مشخصات ګروه طالبان؛ پنهانکاری و فرار از انظار عامه واستفاده از هویت های جعلی است۰ چنانچه دومین امیر المومنین طلبه های کرام ملا اختر منصور نیز در پاکستان دارای پاسپورت پاکستانی ولی بنام وهویت دیګر در انظار ظاهر شده و با نام جعلی میان ایران وپاکستان ودبی در رفت وآمد بود

>>>   Salam
تعجب نکنید اگر غنی و طالبان ، هزاره و تاجیک و ازبیک می کشند، اینها دشمنی با هم ندارند ، هدف شان زدودن دیگران است . این ها یکی اند و پشتونوالی برای شان هدف است نه چیزی دیگری !
در رسم دیپلوماتیک چنین حرکتی نهایت نزدیکی میان دوگروه را نشان می دهد .

>>>   داکتر امیر انصاری
اینها حیثیت دو تیغ یک قیچی را دارند. با جنگیدن شان هزاره ها و تاجیکها و اوزبیکها را قیچی و نابود میکنند

>>>   Moatamed
واقعا باید خون گریست بر حال این سرزمین کهن که تاریخ ،هویت و سرنوشتش به دست این وحوش اوغانی افتاده است

>>>   Khorasani
هارون جان ) مردم جهان بشمول پاکستان از پشتونها استفاده بنفع خود میکنند پاکستان ازین تقابل دوباره خزینه میلیارد دالری خودرا می‌گیرد شوروی انتقام خودرا از امریکا می‌گیرد خراب سرزمین من میشود بدست پشتونها همین میگویند امریکا براید که ادم‌ادم‌را بخورد وبس مثلیکه نجیب به بینن سوان گفت کسی قبول نکرد جوی خون روان شد ‌کابل ویران اردو ونظام برباد شد پاکستان عین سناریو را بازی دارد پای طالب را توسط خود غنی گل بی دین وکرزی به همانجا کشید ‌اعتبار بین المللی به یک گروه تروریستی داد واینک خودشان در چال خود بند مانده اند جالب تر اینکه غنی هم احمد زی ‌استانکزی هم زی دو زی از قوم پشتون یکش در امریکا ودیگرش هم در دامن روس از دو‌قدرت بزرگ جهان طالب کمک هستند که بیاید مردم مارا بکشند آنها که تقابل کنند امریکا نبراید وطالب را روس‌ها کمک کنند کی می میرد بیوه میشود همه مردم همین سرزمین یعنی از پشتون کرد وطنفروش اگر کسی در دنیا یافت بیاید دستهای مر ببرید ؟؟؟؟ دریغا ای دریغا که وطن بدست کوچی اوغان افتید

>>>   II
چرا خلیلزاد در هر انتخابات برای افغانستان "ولسمشر" انتخاب می کند؟
از کنفرانس بن تا به امروز زلمی خلیلزاد برای افغانستان ولسمشران تعین می کند.
تقریبا به یک سنت تبدیل شده که در هر انتخابات سر و کله خلیلزاد و جلالی پیدا میشود. تمام تکت های انتخاباتی ساخت دست خلیلزاد از طریق زور و زر بقدرت میرسد.
این است فلسفه سیاسی انتخابات در افغانستان.

>>>   Mutaref
طالب ارگی، طالب گرگی، طالب تندرو، طالب کندرو، همه و همه که نطفهٔ یک پاچه هستند، در مسکو جمع شده‌اند تا در مورد «ما» تصمیم بگیرند؛ اما در خفا متحد یک مانیفست اند.
به‌ هر رنگ‌ خواهی جـامه‌ مي‌پوش‌
مـن‌ از طـرز خـرامت‌ می‌شنـاسم‌

>>>   قدرت ما در اتحاد ماست
افغانستان به یک قیام سرتاسری ضرورت مبرم دارد.
م.ی.م
کابل

>>>   آن های که دست به هرشيطنت میزنند. به راحتی نقشه قتل یک نفر را طرح ریزی میکند ویا بخاطر یکنفر یک ولایت را به ناآرامی میکشد. خدا ناترس است به هیچ عقایدی اعتقاد ندارد برای همین است که بدون ترس از خدا راحت نقشه قتل و برهم زدن وضعیف نمودند یک شهر را عملی میکند .مطمئن باشید که صددرصد در قضیه ولايت اروزگان یکنفر یا از سیاست های خبیثانه غنی انتقاد کرده ویا به حرفهای غنی توجه نکرده گناهی این خانواده های آواره دربدر دراین ایام زمستان وآن های که در محل زندگی شان بشهادت رسیدن کودک بودن گناهی این هارا که میدهد .اینقدر پادشاهان خائن وريس جهمور های بی رحم ومنشه طلب درتاریخ جاری افغانستان گذشت و حالا زیر خروار ها خاک مدفن اند باز هم به این تازه به دوران رسیده ها پند و تجربه نمی شود. چوب تر صدا ندارد. بلاخره مجرمین وخاينين به جزای اعمالشان میرسد چون درتاریخ های گذشته شاهد تکه وپاره شدن خاينن و خانواده های شان بودیم.من تعجب می کنم این چهار روز دنیای زودگذر چه ارزشی دارد که این خانين بی وجدان وبی رحم دست به هر نوع جنايت میزنند بدون اینکه احساس مسولیت بکنند من مطمين هستم که حادثه کندز حادثه فراه حادثه اروزگان همه این ها(با نقشه های تباکننده اشخاص فاسد وخاين صورت گرفته این جانی ها میخواستن بخاطر یک نفر بی ارزش تمامی شهر مزارشریف ویران وکشتو خون براه بی اندازند
(جان محمد کندهاري

>>>   نظر به اعمال و حرکات غنی احمذزی باید که قیام ملی براه انداخته شود این سخن تان کاملن بجا است باید قیام از مناطق هزاره نشین قیام مردمی شروع گردد زیرا اکثر وقت دیده شده که ملیت هزاره بفریب حرف های کریم خلیلی و سرور دانش و جنرال مراد علی مراد این سه شخص وفادار به غنی احمدزی بخاطر حفظ چوکی و مقام شان مردم هزاره را فریب داده به نفع غنی احمدزی و دوام حکومت تگ قومی ان مانع تظاهرات و قیام های مردمی ملیت مردم هزاره مانع و سد واقع شده اند واز همبستگی انها با سایر مردم که برضد اعمال قومگرایی و تعصب قومی تظاهرات براه انداخته بودند هاره ها با انها یکجا نشده اند در حالیکه سایر مردم با هر حرکت های مدنی و تظاهرات مردم هزار دوشا دوش انها یکجا در حرکت بودند به همین اساس قیام را مردم هزاره براه اندازندتا دیگر اقوام با انها یجا و یک گام گردند .

>>>   Salam
تعجب نکنید اگر غنی و طالبان ، هزاره و تاجیک و ازبیک می کشند، اینها دشمنی با هم ندارند ، هدف شان زدودن دیگران است . این ها یکی اند و پشتونوالی برای شان هدف است نه چیزی دیگری !
در رسم دیپلوماتیک چنین حرکتی نهایت نزدیکی میان دوگروه را نشان می دهد .

>>>   اکثریت طالبان ترورست و بخصوص رهبران و قوماندانان طالبان اعضای حزب خلق کمونست دو اتشه هستند در زمان جنگ های تنظیمی من هم با فامیلم به پشاور مهاجر شده بودیم در انزمان ای اس ای پاکستان صاحب منصبان زمان حکومت کمونستی را و بطور خاص افسران که در حزب خلق بودند با معاش مکلفانها را در جای خاص جمع کرده بودند و اوازه چنان انداخته شده بود که این افسران را بخاطر قطع جنگ و اوردن امنیت در افغانستان فرستاده میشوند اما در زمان اشغال طالبان ترورست با پشتوانه نظامی و تسلیاتی پاکستان دیدیم که همان کمونست های خلقی بنام ملا و مولوی در گروه مزدور ای اس ای امارت اسلامی طالبان دیده شدند یکتن از همین کمونستی خلقی بنام شیرداد که از ولایت پاکتیا بود در زمان حزب کمونستی منشی سازمان در ریاست ساختمانی وزارت دفاع بود با لنگی و ریش کلان با وی بر خوردم برایم گفته که من بنام مولوی شیر خان در قوای چهار زرهدار قوماندان هستم همان کمونست هی خلقی امروز بنام ملا و مولوی نام گذاری شده اند .

>>>   خودت نکَش ،اورادریک جلسه امنیتی با اسکات میلر یکجا بساز بعد او خوب می فهمد چی کند

>>>   همو شیرک است حالا هم خلقی است می بنی که ریشش را میزند واصلاح میکند

>>>   Dadnia
همه ای این سرکردگان قومی چه کرزی و خلیل زاد و غنی و گلبالدین و طالب همه چون یک کمپنی ایتعمتری باهم شریک استند. سرویس اطلاعات انگلیس همه چیز را میداند ، اما امریکایی ها هم فریب میخورند
هدف امریکایی ها حضور در این منطقه است. تصمیم ترک این منطقه برای امریکا دشوار است، چون برگشتی دیگر ندارد.
تنها تاجیکان ساده دل درک نمیکنند ، شعردمیگویند، شعار میدهند و اباس خوب میپوشند

>>>   Nawa
ايديالوژي سهيونيستي وشهونيستي قبايل هميش يكسان است اگر كمونست ديروز پدر معنويش تره كي بود امروز ملاه هاي پنجابي وعرب

>>>   آغاز فلم است وقت آنست که کشور ها عملا وارد یک جنگ گرم شوند درین میان مردم افغانستان باز هم قربانی جنگ فرسایشی دیگر . در شرایط قرار داریم که یک دولت بی حد و اندازه بی کفایت داریم مسله قومی بیشتر از منافع ملی برایشان ارجعیت دارد .
تازمان که همه اقوام افغانستان روی بک برنامه توافق دید گاه نداشته باشند ما نمی توانیم ازین حالت بدر آیم .
این برنامه ها نمی تواند یک شبه نوشته شودچنان که ارگ شب خواب می بیند و فردا آنره عملی می‌کند

>>>   طالب یک نیروی شیطانی است و مزور و دروغگو و دهشت افگن است. دلیل جنگ نا مشروع خود را حضور قوای خارجی اعلانن کرده اند اما طفل هم میداند که دروغ میگویند. 20 سال پیش که غیر از پاکستانی ها خارجی در افغانستان حضور نداشت، چرا در آنزمان آدم می کشتند؟ چرا تاکستان های شمالی را اتش زدند؟ چرا مردم بامیان و مزار شریف را قتل عام کردند؟ آیا آنها خارجی بودند؟!!! مردم ذوق زده صلح با طالب نشوید، هنوز دلایل جنگ جاری در افغانستان از میان رفته که جنگ قطع شود. حتی اگر طالب صلح کند، قوای خارجی خارج شود باز هم صلح تامین نخواهد شد چون دلایل قوی برای دوام جنگ وجود دارد. زمانی گلبدین و حزبش ابزار جنگ بود و منحیث نیروی نیابتی پاکستان عمل میکرد اما حالا طالب همان کار را میکند، طالب برود گروه دیگری وظیفه نیروی شورشی ضد دولت را به پیش خواهد برد.
ما که از ابتدا طرفدار عدم حضور نیروی خارجی در کشور بودیم، همین قشر نخبه پشتون بودند که حضور نیروی ناتو را بر حضور نیروهای جبهه مقاومت ترجیح دادند!! حالا همان آدم ها آمده اند خارجی ستیز شده اند و خواهان خروج امریکا اند!! خدا وند بر این ملک رحم کند..... با این متر هایی که بعضی ها گز میکنند افغانستانی دیگر وجود ندارد و کشور به سوی اضمحلال کامل حرکت دارد.
روس ها هم یک جبهه جنگی را در سوریه برده اند خیلی مغرور شده اند اما بدانند که افغانستان سوریه نیست و تن مجروح این مملکت جنایات قوای روسی را درافغانستان فراموش نکرده اند. اگر میتوانند در امر ثبات و استحکام پایه های کشور سهیم باشند خوش بیایند اما اگر قصد حمایت منفور ترین گروه دهشت افگنی تاریخ جهان (طالبان) را به سر می پرورانند، افغانستان یکبار دیگر قبرستان روس ها خواهد شد. روس ها با حمایت مقاومت ضد طالب در سال های تسلط طالبان بر کشور توانستند تا اندازه خطاهای دوره تجاوز شوروی را جبران کنند اما با حمایت شان از طالبان افغان ها را برضد خود تحریک میکنند.
در نبرد روس و امریکا، افغان ها همیشه جانب امریکا راخواهند گرفت.

>>>   Mazdak Farid
بازی با کارت طالب بد وزشت است.روسیه و ایران اگر می خواهند به مردم سرزمین ما کمک کنند؛ باید نیرو های ضد طالب را پشتیبانی کنند.

>>>   کل اروپا و بخصوص آلمان را متفقین با مرکزیت و هدایت آمریکا از دست و اشغال نازیهای هیتلری آزاد شد و بعد از استقرار دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان به ثبات سیاسی رسید و در مدت پنجاه سال آلمان و اروپای ویران و با خاک یکسان شده از نو ساخته شده و پیشرفت کرد ، ولی وقتی به کشور ما می رسد یکدفعه همه جهادی می شوند و هنوز هم تحت تاًثیر شعارهای طالبان و روسیه و متحدین مرتجعش کشور ما را در خون و آتش و ترور عقبماندگی و فقر و فلاکت نگهداشته اند چرا؟

>>>   فقط یک گزینه ی خوب برای افغانستان وجود داشت انهم اتحاد با ایران بود که انهم چند سال قبل سوخت ، گزینه ی دیگری وجود ندارد ، مردم افغانستان ، شما فقط یک انقلاب دیگر مردمی نیاز دارید ولاغیر ، که انهم احتمال مصادره شدنش هست اما تنها راه برونرفت افغانستان از این شرایط فقط استقرار حکومتی جدید بدون وابستگی و سیاستمداران خوب برای تعامل درست با همسایگان است ، افغانستان خودمختار خواسته ی همه ی همسایگان افغانطتان است اما وقتی ناتو در افغانستان باشد روسیه و ایران احطاس امنیت نمیکنند ، وقتی هند باشد پاکستان احساس امنیت نمیکند ، وقتی روسیه باشد ناتو احساس امنیت نمیکند ، وقتی چین باشد امریکا نگران میشود و.... و همه ی اینها میدان رقابتشان میشود افغانستان و بازنده فقط مردم افغانستان هستند
تنها راه برونرفت از بحران افغانستان اول بیرون کردن نیروهای خارجی است دوم جلب حمایت همه جانبه ی ایران بعنوان کشوری که بیشترین منفعت را از استقلال کامل افغانستان میبرد تا قدرت شیعیان را تقویت کرده و تعادل قدرت و پیشرفت اقتصادی حاصل شود ، بدلیل فشار هایی که روی ایران است افغانستان راه حل خوبی است تا ایران از این فشارها خلاصی یابد و اگر افغانستان از این شرایط به درستی و در راستای اتحاد و همکاری بیشتر با ایران استفاده کند موفق خواهد بود ، اما دولت افغانستان عامدانه حتی همکاری های سازنده با ای ان را خراب کرده
این اقدامات احساس امنیت ا جانب افغانستان را از ایران میگیرد و در همکاری های بعدی به مشکل میخورند

>>>   هیات امارت طالبان به رهبری شیر خلقی به مزار ولادیمیر ایلچ لینین کبیر اکلیل گل گذاشتند و با نعره های تکبیر و الله اکبر به روان پاک او دعا کردند.

>>>   Hamid
حکومت مفلوک غنی بر چه مبنایی می خواهد با طالبان صلح کند؟ طالبان با سیاستی از قبل اعلام شده، به چیزی کمتر از ایجاد امارت اسلامی و به زیر کشیدن تمامی دست آورد های نظام جدید قانع نیستند وخروج نیروهای نظامی خارجی و بر قرار کردن امارت شان از شروط و اهداف اساسی شان برای دست کشیدن از جنگ است و تا حالا در هیچ اعلام موضعی، از این مطالبات کوتاه نیامده اند.

>>>   لطف کرده بگوئید این مردم حول چه محوری باهم متحد شوند؟ بازار تزویر و ریا و زهد فروشی داغ است، در کشوری که دکانداران دینی اسلام را مبداً و شعار و هدف رسیدن به آخرت یعنی وضعی بمراتب هر روز بدتر از دیروز که روانهً بهشت گردند چه معنی و مفهوم و نتیجه ایی برای مردم افغانستان داشته و دارد؟ اینان تقلید کور کورانهً میمون وار مردم دور اسلام و مذاهب تفرقه افکنانه و خونریزش را می خواهند، در یک جامعهً آزاد و مدرن که ملا و آخوند دیگر دکان دین و احکام شرعی وحشیگری تزویر و ریا و نان دونی ندارد، حالا این قوم ریاکار و عقبمانده با این مقدس بازی و تقدس گرایی کدام اتحاد را به وجود آورده و مشکلی را حل خواهد کرد؟ اسلام و مذاهب آن همانندایدئولوژی چپ بلای جان و مال مسلمانان و کشورهای ما شده است. ای دادو بیداد از ماست که برماست. گوش اگر گوش تو، ناله اگر نالهً ماست --- آنچه البته بجایی نرسد فریاد هست.
فریاد.

>>>   رقص روسها به ساز پاکستان
طالب وبن لادن وداعش ازیک ریشه اند
هرسه افراطی زخارستان یک اندیشه اند
آفـت افراطیـون تـنها نه در بُـسـتان فـتـاد
در بــن آزادی انـســـان مـثــل تـیـشـه اند
دزدان گـردنــه، آدمـکــشـــان حــرفــوی
قـاتـل خـلق خـدا زشت و جنایت پیشه اند
صخـرۀ خـارا چـه می دانـد از نـرمی دل
هشدار! افراطیون مانند شنگ و شیشه اند
گرگ وکفتاروشغالان رابه شهرماچه کار
وحشیان غار و جنگل در کنام و بیشه اند
ظالم از ظالم حمایت می کند در هـر کجا
خلق مظلوم بیکس و بیپیسه و بیتوشـه اند
مردم بیچاره را خلع سـلاح کـردند؛ لیک
طالب و داعش هرجا دست اندر ماشه اند
روی مردم در و کلکین را اگربربسته اند
وحشی و افـراطی و جـانی کنار گیشه اند
دالر تریاک در جیب سـران جنگ ریخت
چون که افراطی و اشغالگر تاجرپیشه اند
از سـیاستـنامـۀ خـونـین قـدرت‏هـای قـرن
نـام آزادی بـرون، افـراطـیـون کلـیشه اند
روسـهـا رقّاص امریکا و پاکسـتان شدنـد
طالبان در سـاز پاکستان تار و گوشـه اند
مسکو و واشگتن و پنجاب وحکّام ریاض
جنگ را آتشگـر و بحران را ره‏توشه اند
خـلـق را قـربــانی کـیـن ســتم‏کاران کنـند
نزد مخلوق وخدا خوار وخجل همیشه اند
تا که قدرت‏ها ز افراطی حمایت می کنند
بــرخــلاف دانــش و آزدای انـدیـشـه انـد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است