نتیجه نشست صلح افغانستان در مسکو چه بود؟
برنده درازمدت این نشست روسیه خواهد بود و برنده کوتاه مدت آن طالبان هستند. آنان بگونه رسمی از یک تریبون جهانی در کنار نماینده های کشورهای همسایه مواضع شان را اعلام کردند و بطور غیر رسمی پشتیبانی آن کشورها را بدست آوردند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۳    ۱۳۹۷/۸/۲۰ کد خبر: 155839 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) نشست صلح افغانستان در مسکو با حضور نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند به همراه نماینده هایی از گروه طالبان به شمول شیرمحمد استانکزی، محمد سهیل شاهین، مولوی ضیا الرحمان مدنی، عبدالسلام حنفی و شهاب الدین دلاور و نماینده هایی از شورای صلح افغانستان بنام های حاجی دین محمد، حبیبه سرابی، عبدالخیبر اچقون و عطاالرحمان سلیم برگزار شد و ظاهرا بدون نتیجه مشخصی پایان یافت.

نماینده های هیات شورای صلح انتظار داشتند که با نماینده های طالبان بر سر یک میز به گفتگو و مذاکره بنشینند ولی هیات طالبان حاضر به این کار نشده تاکید کردند که تا زمان خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان با دست نشانده های دولت افغانستان هیچگونه ملاقاتی نخواهند داشت. اعضای دفتر سیاسی طالبان تاکید کردند که دولت افغانستان فاقد مشروعیت سیاسی و اجتماعی است بنابراین صلاحیت مذاکره با این گروه را ندارد.
اما حاجی دین محمد در موقع پذیرایی خود را به نماینده های طالبان رسانده و دقایقی با آنان گفتگو کرد.

استانکزی رییس هیات طالبان در کنار اینکه نشست با هیات حکومت افغانستان را رد می کند، احزاب سیاسی را به رسمیت شناحته اعلام کرد که طالبان تماس‌ها و روابطی با شماری از احزاب و اقشار سیاسی جامعه افغانستان دارند و آماده مذاکره با احزاب سیاسی کشور می باشند.

با این وجود، محمد محقق معاون ریاست اجرایی اعلام کرد که احزاب سیاسی افغانستان به نشست صلح مسکو دعوت شده بودند، اما رهبران حکومت وحدت ملی از شرکت آنها در این نشست ممانعت کردند.
سفارت روسیه در کابل از عطامحمد نور، حامدکرزی، محمد محقق و شماری دیگر از رهبران سیاسی افغانستان برای شرکت در نشست صلح مسکو دعوت کرد.

در کنار اینکه وزارت خارجه افغانستان در اعلامیه‌ای تأکید کرده بود که افغانستان در نشست مسکو شرکت نمی کند، علاوه بر نماینده های شورای صلح حکومت، عبدالقیوم کوچی، سفیر پیشین افغانستان در روسیه نیز در نشست مسکو شرکت داشت.

و اما نتیجه نشست صلح افغانستان در مسکو:
از نشست صلح افغانستان در مسکو اینگونه برداشت می شود که بدون هیچ نتیجه پایان یافته است در حالیکه اینطور نیست! این نشست، علاوه بر اینکه روسیه قدرت کشاندن طالبان را به مسکو به رخ آمریکا کشید، به نحوی ابتکار عمل نماینده های سیاسی طالبان را در دست گرفت و بگونه رسمی آنان را در آینده سیاسی افغانستان به رسمیت شناخت.
طالبانی که دست پرورده آمریکا و پاکستان بودند و دیگر برای آمریکایی ها زمان فعالیت شان به پایان رسیده و باید داعش جای شان را در افغانستان بگیرد، امروز به دامان روسیه کشانیده شدند.

احتمال می رود که دیروز آمریکا با کشانیدن مجاهدین به پاکستان و تحریک و تجهیز آنان باعث شکست روسیه در افغانستان شد و امروز روسیه با کشانیدن طالبان به مسکو، در پی انتقام از آمریکایی ها باشد.
هرچند طالبان حرف تازه ای در نشست مسکو نداشتند و همان خواسته های قبلی خود را مطرح کردند اما جدیت شان برای مبارزه با آمریکایی ها، روسیه را برای انتقام امیدوار می کند.
طالبان شروط خود از جمله حذف رهبران این گروه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل، آزادی زندانیان طالبان و به ‌رسمیت شناختن دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر را بار دیگر مطرح کردند.
آنان همچنان خواهان توقف تبلیغات منفی علیه امارت اسلامی افغانستان شدند.

بطور یقین برنده درازمدت این نشست روسیه خواهد بود و برنده کوتاه مدت آن طالبان هستند. آنان بگونه رسمی از یک تریبون جهانی در کنار نماینده های کشورهای همسایه مواضع شان را اعلام کردند و بطور غیر رسمی پشتیبانی آن کشورها را بدست آوردند. زیرا کشورهای همسایه افغانستان از رشد داعش که با کمک آمریکایی ها و عرب ها در افغانستان گسترش میابد، نگران امنیت مرزهای شان هستند و طالبان تنها قدرت نظامی است که تا کنون عملا با داعش مبارزه کرده است، برخلاف ادعاهای دولت افغانستان که اول وجود داعش را انکار می کرد و حالا هم در جابجایی و تجهیز و نجات آنان از محاصره های طالبان، به آمریکایی ها کمک می کند.

در هر حال، با نشست مسکو، صلح افغانستان با چالش های بیشتری روبرو می شود، زیرا طالبان از این ببعد با کمک روسیه و ایران و کشورهای آسیای میانه بیشتر تجهیز و تمویل خواهند شد و آمریکا برای تنبیه روسیه و ایران، داعش را بیشتر حمایت کرده و حوزه نفوذ داعشی ها را در افغانستان گسترش می دهد تا روسیه و ایران و چین نتوانند جلوی نقشه های آمریکایی در منطقه را بگیرند.

اگرچه قاطعیت روسیه برای نابودی داعش در سوریه و عراق باعث نابودی و فرار شان شد اما در افغانستان بعید بنظر می رسد که روسیه به این زودی وارد مراحل جدی رویارویی با آمریکایی ها شود و این مساله خود سبب می گردد که تا سالهای دیگر جنگ در افغانستان ادامه داشته باشد.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نشست مسکو
طالبان
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   کل اروپا و بخصوص آلمان را متفقین با مرکزیت و هدایت آمریکا از دست و اشغال نازیهای هیتلری آزاد شد و بعد از استقرار دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان به ثبات سیاسی رسید و در مدت پنجاه سال آلمان و اروپای ویران و با خاک یکسان شده از نو ساخته شده و پیشرفت کرد، ولی وقتی به کشور ما می رسد یکدفعه همه جهادی می شوند و هنوز هم تحت تاًثیر شعارهای طالبان و روسیه و متحدین مرتجعش کشور ما را در خون و آتش و ترور عقبماندگی و فقر و فلاکت نگهداشته اند چرا؟

>>>   دقت شما در انتخاب مطالب و همچنین زاویه دید شما قابل تقدیر است و کارشناسی شما در حیطه سیاسی افغانستان در درجه اعلی با تجربه زیاد قرار دارد. آفرین
شیما کابل

>>>   حاجی دین محمد ورقه جاسوسی اش را به ملای طالب می سپارد دیدید؟؟

>>>   هیات امارت طالبان به رهبری شیر خلقی به مزار ولادیمیر ایلچ لینین کبیر اکلیل گل گذاشتند و با نعره های تکبیر و الله اکبر به روان پاک او دعا کردند.

>>>   بیسوادی و فقر فرهنگی چندین دسته بودن قومی و فقر اقتصادی که در مجموع بالای ثبات سیاسی و ثبات فکری وبیخبر بودن از مسائل ژئوپولتیک جهان و منطقه و اعتماد و پناه بردن بدامن ابرقدرت شرق و فعلا غرب همگی بهترین دلیل غرق شدن وطن و ملت در جنگ و بدبختی شده .نگاه کنید که همسایگان وطن و کمی دور تر از سرحدات ما کشور های هستند که بکمک سرمایه های طبیعی و دانش و پشتکار خودرا بکجا رسانده اند هیچگاه چشم بکمک های خارجی ویا سازمان‌های بین‌المللی به اصطلاح بشر دوستانه نیستند.

>>>   قلمزنان روشنفکر که عصبیت قومی از سر و روی تان می بارد !
- آیا از خود پرسیده اید که طالب و طالبانیزم چیست ؟
- آیا باور دارید که آقای ستانکزی نماینده و سفیر طالبان در دوحه « قطر » از زیر ریش امریکایی ها بلند شده ، می رود روسیه و در آنجا بر علیه منافع امریکا با روس ها همسو می شود ؟
- آیا از خود پرسیده اید که هیآت طالبان با چه شناسنامه ی داخل خاک روسیه شدند ؟
- آیا به نگر تان پاکستان ی که شریان اصلی مالی و ذهنی طالبان را در اختیار خود دارد ، بی تفاوت می ماند که چهار تا بی سر و بی پا به جای پاکستان تصمیم بگیرد ؟
آیا از خود پرسیده اید که چه تفاوتی بین باور های طالبانی و هیآت مذاکره کننده از جانب دولت به خصوص آقای کوچی سفیر افغانستان در مسکو و کاکای رئیس جمهور وجود دارد ؟
- چرا مطمین استید که دیگران کاه و جَو خورده اند و تنها شما عالی جنابان شیر آدم نوش جان کرده اید ؟
و ده ها آیا و چرا های دیگر !
چرا به چشم خود و چند تا از دنیا بی خبر ، خاک می زنید ؟

>>>   هيچ كسي از كشته شدن صدها انسان بي گناه اين سر زمين خم به ابرو نمي آورد،
صداي كودكان و بيوه زنان را كسي نه ميگفت و نه ميشنيد،
گرسنگي، بيكاري، بيچارگي ، اختناق، بربادي و ..... زبان نداشتند....
مردم نان مي خوردند و خوب مي دانند كه مصارف هر دو جناح توسط كدام كشور و كشور ها تامين مي گردد.
ديگر وقت آن رسيده است كه افراد آگاه و خصوصا جوانان كه اصل قرباني اين اوقات تلخ هستند، متحد شوند و يك ظرفيت جديد را جهت نجات كشور به ميان آرند.
ديگر معلوم است كه نه طالبان فروخته شده ،بر مردم رحم مي كنند و نه دولت پوشالي كه از چهره هاي بسيار زشت و احزاب متروك و فرتوت با أهداف تداوم اقتدار نامشروع ،بميان آمده است.
ديگر همه بايد بخوبي بدانيم كه تقوي سياستمداران بيچاره ما خيلي پايينتر و سست تر از تقوي گربه ها مي باشد.

>>>   د اسلم سلیم
هیچ کشوری برای ما صلح و دموکراسی ، عدالت اجتماعی ، رفاه ، توسعه اقتصادی اجتماعی نمی آورد ، نه امریکایی ها نه روسها نه شرقی ها و نه غربی ها.
صلح ، دموکراسی وعدالت اجتماعی ، رفاه و توسعه اقتصادی و اجتماعی به گدایی از دیگران و بیگانه ها تامین نخواهد شد، هرقدر گداتر شویم همانقدر زنجیر های وابستگی وذلت ، دست و پاهای مانرا محکمتر می بندد.
هیچ وطن فروشی برای این کشور و آمدن صلح ،دموکراسی وتامین عدالت اجتماعی و رفاه ، توسعه اقتصادی و اجتماعی کار نخواهد کرد.
ملیت ها واقوام این کشور باید اول باهم پیمان صلح ببندند باهم عهد کنند که یکدیگر را تالان نمی کنند و نمی کشند و صادقانه و درکنار هم برای رفع این همه مشکلات کار می کنند.

>>>   Mazdak Farid
گذشته ازترکیب قومی طالبان،آنها برای هژمونی یک قوم جنگ می کنند.آنها در کشمکش های هویتی برای یک هویت می تپند و برای حذف هویت های دیگر.آنها تنها جنگ می کنند.آنها تنها برای جنگ ساخته شده اند.آنها تنها برای کشتن و ویران کردن ساخته شده اند .طالب را در جاغوری و ارزگان و غزنی و فاریاب و کابل و... بایددید نه در پشت میز های گفتگو برای تحقیر صلح.

>>>   Mutaref
طالب ارگی، طالب گرگی، طالب تندرو، طالب کندرو، همه و همه که نطفهٔ یک پاچه هستند، در مسکو جمع شده‌اند تا در مورد «ما» تصمیم بگیرند؛ اما در خفا متحد یک مانیفست اند.
به‌ هر رنگ‌ خواهی جـامه‌ مي‌پوش‌
مـن‌ از طـرز خـرامت‌ می‌شنـاسم‌

>>>   قدرت ما در اتحاد ماست
افغانستان به یک قیام سرتاسری ضرورت مبرم دارد.
م.ی.م
کابل

>>>   آن های که دست به هرشيطنت میزنند. به راحتی نقشه قتل یک نفر را طرح ریزی میکند ویا بخاطر یکنفر یک ولایت را به ناآرامی میکشد. خدا ناترس است به هیچ عقایدی اعتقاد ندارد برای همین است که بدون ترس از خدا راحت نقشه قتل و برهم زدن وضعیف نمودند یک شهر را عملی میکند .مطمئن باشید که صددرصد در قضیه ولايت اروزگان یکنفر یا از سیاست های خبیثانه غنی انتقاد کرده ویا به حرفهای غنی توجه نکرده گناهی این خانواده های آواره دربدر دراین ایام زمستان وآن های که در محل زندگی شان بشهادت رسیدن کودک بودن گناهی این هارا که میدهد .اینقدر پادشاهان خائن وريس جهمور های بی رحم ومنشه طلب درتاریخ جاری افغانستان گذشت و حالا زیر خروار ها خاک مدفن اند باز هم به این تازه به دوران رسیده ها پند و تجربه نمی شود. چوب تر صدا ندارد. بلاخره مجرمین وخاينين به جزای اعمالشان میرسد چون درتاریخ های گذشته شاهد تکه وپاره شدن خاينن و خانواده های شان بودیم.من تعجب می کنم این چهار روز دنیای زودگذر چه ارزشی دارد که این خانين بی وجدان وبی رحم دست به هر نوع جنايت میزنند بدون اینکه احساس مسولیت بکنند من مطمين هستم که حادثه کندز حادثه فراه حادثه اروزگان همه این ها(با نقشه های تباکننده اشخاص فاسد وخاين صورت گرفته این جانی ها میخواستن بخاطر یک نفر بی ارزش تمامی شهر مزارشریف ویران وکشتو خون براه بی اندازند
(جان محمد کندهاري

>>>   آغاز فلم است وقت آنست که کشور ها عملا وارد یک جنگ گرم شوند درین میان مردم افغانستان باز هم قربانی جنگ فرسایشی دیگر . در شرایط قرار داریم که یک دولت بی حد و اندازه بی کفایت داریم مسله قومی بیشتر از منافع ملی برایشان ارجعیت دارد .
تازمان که همه اقوام افغانستان روی بک برنامه توافق دید گاه نداشته باشند ما نمی توانیم ازین حالت بدر آیم .
این برنامه ها نمی تواند یک شبه نوشته شودچنان که ارگ شب خواب می بیند و فردا آنره عملی می‌کند

>>>   شیر محمد استانکزی رییس فعلی دفتر سیاسی طالبان در دفتر قطر، در زمان جمهوریت مرحوم محمد داوود خان با چندین جوان دیگر برای تحصیلات عالی نظامی به هندوستان رفتند.
زمانیکه این جوانان مشغول تحصیل ارکانحربی بودند، کودتا نامیمون و منحوس هفت ثور بوقوع پیوست. این جوانان تحصیل یافته و نظامی از هند مستقیماً به پاکستان آمدند و در کمیته نظامی جمعیت اسلامی افغانستان فعال گردیدند.

شیر محمد استانکزی بعدها بنابر ایجاد اختلاف ها و نارضایتی ها از تنظیم جمعیت اسلامی به مانند بسیاری از بزرگان جمعیت مانند انجنیر احمد شاه احمدزی، استاد یاسر شهید و غیره، به تنظیم اتحاد اسلامی مجاهدین افغانستان برهبری استاد عبدالرب رسول سیاف رفت، ولی در آنجا هم بنابر فضای مخصوص سیاسی و غیره که در آن تنظیم حاکم بود، باقی نماند و به تنظیم حرکت انقلاب اسلامی افغانستان برهبری مرحوم مولوی صاحب محمد نبی محمدی پیوست.

آقای شیر محمد استانکزی که حالا در میان پیروان حرکت طالب ها بنام ملا شیر محمد استانکزی شهرت یافته است، شخصیت مسلمان، مجاهد، خوش نام و بسیار با استعداد می باشد.
او چون در هندوستان مشغول تحصیلات عالی نظامی بود، به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد.

آقای شیر محمد استانکزی با وجودیکه سالیان سال منحیث مسوول نظامی جمعیت اسلامی، اتحاد اسلامی و بعداً حرکت انقلاب اسلامی افغانستان در کویته مسوولیت کامل تنظیم های متذکره را در آن حوزه بسیار مهم افعانستان بدوش میکشید و امکانات وسیع سلاح و پول چندین ولایات مهم جنوبغرب افعانستان را بدست داشت، ولی شخص پاک نفس میباشد.

با او و فامیلش از نزدیک آشنا هستم.
او از لوگر است و با معصوم استانکزی کدام قرابتی ندارد.
من گرچه شخصاً با طالبان و سیاست های شان از بدو تاسیس شان تا به امروز شدیداً مخالف میباشم، ولی نکات مثبت بعضی شخصیت های شان را نمیشود نادیده گرفت.
میشود با کسی مخالف بود، ولی حقایق را نباید کتمان نمود.

باید اذعان نمود که نمایندگان طالبان در نشست مسکو بسیار خوبتر، منطقی تر و سیاسی تر از نمایندگان معامله گر و مزدور صفت رژیم کابل درخشیدند.

والله اعلم بصواب
ویس ناصری

>>>   Mardanyar
اینها همیش جف میزدند که ما مجاهدین مسلمان و باهم برادر هستیم .
...
اگر شما مسلمان و برادر میبودید یک روسی در وسط شما ایستاده نمی شد و شما را به اشتی دعوت نمیکرد .
شما همه تان شیطان هستید مردم را فریب دادید و قتل کردید .

>>>   سیامک هروی :
مگر می‌شود یک استانکزی عضو شورای رهبری امارت اسلامی طالبان باشد و یک استانکزی رییس امنیت ملی جمهوری اسلامی افغانستان و آن یکی بچه خاله‌ی این یکی باشد و هیچ زد و بند و داد و معامله‌ای هم در وسط نباشد.
مگر می‌شود از این بچه خاله‌های عزیز و صمیمی یکی از طالبان و انتحاری حمایت کند و دیگری از سربازان سر برکف ؟

>>>   Nawid Khorasane
شما چی گله دارید آیا اولین بار چنبن جنایت را در کشور می بینید این تکرا تاریخ نافلین و این طایفه هست و نه شرم نه وجدان ونه هم ایمان دارند بالاتر از همه انسانیت

>>>   Fatah
هرگاه چونین چهره های زشت نام میکشد یقین که عاقبتش خیلی ناگوار بوده البته این دو استانکزی اندکی به انسان شباهت دارند مانند چهره شان عمال و سوگند شان به پاکستان چون گلبدین و وفادار اند و برای هداف بادارانیشان هیچ جنایت سرکشی نمی کنند

>>>   Dara
قضاوت به شما دوست ها...چقدر زن های بی دفاع از طرف این گروهک تروریستی، بخاطر گپ زدن با مرد نا مهرم سنگ سار شدند، اینها را کی سنگ سار کند با این نگاه های عاشقانه شان به طرف دختران روسی

>>>   عارف
ايشان از حزب کمونستی خلق افغانستان است که در وقت حاکمیت حزبش خون صد ها جوان مسلمان را ریخته است وی به نوکر بودن عادت کرده

>>>   رئیس هیت طالبان در مسکو یک خلقی است ؟

>>>   رهبران طالبان از ملا عمر تا مقامات پایین رتبه آنان معمولا چهره های خود را در تلویزیون ها و انظار عامه نشان نمی دادند و اکثرا از اسم مستعار استفاده می کنند.
یکی از دلایل اساسی اینست که بسیاری آنها آدم های مشکوک و نقاب پوش اند. چنانچه یا خلقی سابق اند و یا پاکستانی و یا عربی، چیچینی و یا سکولار های غربی.
خلیلزاد، کرزی و غنی و یک تعداد دیگر بحیث لابیست ها و نمایندگان رسمی آنها در غرب چهره های آشکار طالبان بودند، که بنام طالبان نیکتایی پوش معروف اند.
طالبان اصلی طالبان مدارس دینی پاکستانی با عمامه سیاه و ریش دراز و منطق قرون وسطایی معمولا ظاهر میشوند.
اما رئیس هیات طالبان عباس استانکزی در مسکو به نظر می رسد که از نوع جدید طالبان با ریش کوتاه و عمامه نیمه طالبی و منطق و ادبیات سیاسی متفاوت ظاهر شد.
بسیاری ها تصور می کنند که شاید او از جمله نقاب پوشان خلفی سابق باشد. زیرا ماشین جنگی عمدتا قوای هوایی و مدیریت سیاسی امارت سابق طالبان را خلقی ها با تغییر چهره می چرخاندند.
برخی دیگری فکر می کنند که روسها از طریق خلقی ها ممکنست نفوذ در میان طالبان داشته باشند.
شاید حضور استانکزی در مسکو هم تصادفی نبوده باشد. عده ای هم تصور میکنند که ممکنست استانکزی تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های نظامی شوروی سابق انجام داده باشد.
روسها با داشتن دختران زیبا و ودکای تلخش شهرت جهانی دارند که حتا متواضع ترین ملاها و روحانیون در برابر آن تاب نیاورده اند.
پرسش خانم های روسی بدون چادر با طالبان توجه بسیاری ها را بخود جلب نمود. چنانچه برای ۴ تن طالبان وسوسه انگیز و جالب بود، ولی برای شخص استانکزی که ممکنست تربیت شده روسیه باشد یک چیز عادی به نظر می رسید.
طالبان عجیب موجوداتی استخبارات خارجی و فرهنگ قبیلوی قرون وسطایی اند که افغانستان را به میدان وحشت و تباهی تبدیل کرده اند.
kabuli

>>>   احمدشاه مسعودهم امریکای بودکه علیه اومیجنگیدین؟؟؟
طالبان دنبال قدرت بوده وهستن واگرتمام افغانستان ویران شودوتمام افغانها اواره شودوتمام جوانان کشته شودبرای انها اهمیتی نداردچون طالبان تشنه قدرت هستن وبه زورمیخواهن حکومت کنن به مردم
یک گروه بیکاروبیسوادوبی عقل راچگونه ما بعنوان ریس قبول کنیم
افغانستان بایدساخته شودومردم ازفقروتنگدستی واوارگی بایدنجات پیداکند ایاطالبان میتواند کشورابادکند؟؟؟
ایاطالبان میتواندبه اقتصادکشورکمک کند؟؟؟؟
ایامردم بایددولت ودولت مردان راانتخاب کنن یاهرکسی زورداشت بایدحکومت کند؟؟؟؟
ایادردین اسلام جوازدارد به مردم به زورحکومت کنید اگرمردم شمارانخواست انها رابه گلوله ببندید؟؟؟
جمشیدی هرات

>>>   Salam
امریکای ها و روس‌ها هر دو می خواهند تا طالبان مشروعیت جهانی یابند تا کنار آمدن با این نیروی افراطی قومی و دینی را سهل تر کند . روس ها تا زمانی که نیرو های مقاومت تحت رهبری شهید مسعود و استاد در شمال و شمال علیه طالبان مبارزه می کردند و سد محکم علیه نیروهای افراطی مذهبی بودند ، تشویش نداشتند ، اکنون این نیرو ها همدست با امریکا اند و‌روس ها دیگر اعتماد به این نیرو های تسلیم شده ندارند ، و چاره ندارند تا طالبان را باخود داشته باشند زیرا باور روس ها این است که طالبان دیر یا زود در شمال و شمال شرق دست بالا خواهند داشت و نیروی که بتواند قدرت نظامی طالب ها را به چالش بکشد وجود ندارد، روس ها نمی خواهند تا این نیروی نظامی و سیاسی که پشتیبانی حاکمان پشتون را در کابل با خود دارند از دست دهد.

>>>   صلح و ارامش متضن همه چیز است اما متاسفانه صلحی که با طالبان صورت خواهد گرفت برای مردم ترقی پرور افغانستان و بخصوص زنان و دختران بیشترین صدمه را خواهند برداشت.

>>>   طالبان خود شان نيروي خارجي اند. ايشان متشكل از پنجابي، عرب، چچني، تاجكستاني، ازبكستاني، بنگله ديشي و پشتون هاي پاكستاني اند.
قربانعلي غزنوي

>>>   طالبان شما اولین اشغالگران هستید که از پاکستان به امر باداران تان ای اس ای به افغانستان امدید کشتید و مردم را لت و کوب کردید و امروز به امر باداران تان ای اس ای انتحاری میکنید و مردم مسلمان ما را میکشید شما که میخواهید با عساکر خارجی مجادله کنید چیزی کرده نتوانستید در ده سال گذشته شاید ده خارجی را کشته باشید اما در عویض صد ها هزار مسمانان بیگناه را از بین بردید به نام اسلام زور شما به امریکا نمیرسد ما یک حکومت با دسپلین مانند اندونیزیا و یا بنگلدیش و یا مصر کار داریم که شما را نابود و مردار کند و از صحنه دنیا از بین ببرد
بصیر نظری

>>>   از خود فروخته گان طالب انتظار بهتري نميرود كه حتي قدمي براي صلح و رضايت خدا و بندگان رنج كشيده اين كشور بردارند. دوزخ جايتان باد اي وحشي هاي تاريخ بشريت.

>>>   سلام ولی همین موقف طالبان که بیرون شدن خارجی هاراخط سرخ خودمیدانند بسیارعالی است چون تازمانیکه خارجیها درافغانستان باشند همه جنگها را معنی جنگ داخلی بین افغانها میدهد یعنی جنگ باخارجی درکارنبوده
وبعد ازخارجیهاهم ادامه دارد ولی بارفتن خارجیهاازافغانسنان دیگر جنگ بی معنی میشود وکسی شوق جهاد وطالب بود داعش بودن را ندارد وصلح میشود حالااین جنگها که برماتحمیل شد بگذاریم که طوری آبرومندانه تمام شودکه حداقل آبروی دین ما نرود
حداقل یکی ازپنج بنای مسلمانی ما که جهاد ازبد نامی نجات پیداکند.
کریم ملکی

>>>   مجاهدین باجنگ خیلی طاقت فرسا حکومت داکترنجیب را ازکارانداختد البته با دادن خلیلی تلافات انسانی زیاد که هم مردم بیگناه ودولت دران متقبل شدندامااخرش چی شد دوباره همگیشان زیر پرچم امریکایها ارام گرفتند وفقط جیبهای خودراپر از زر ودالرکردند اما امیداست که طالبان این کار وخیانت را بامردم افغانستان نکنند.
س ی

>>>   طالب ها راست می گویند چرا امریکا خاک ما را رها نمی کند تمام زن و مرد ما را در بی راهی اورده است
>>>   شاید کنفرانس مسکو برای افغانستان چندان ثمر بخش نبوده اما دیگران هریک بهره ای خودرا ازین گردهم ای گرفتند وسلاح های بدون صدا را فیر وحریف را مجروح ساختند تبعیض ها وتفاوت های اشکار در برخورد مزدوران بیرونی ها نمایان بودکا کای یکی که نماینده ای خاص محسوب میگردد خودرا درانجا یعنی در کنفرانس جا میزند ولی دیگران ازرفتن منع میشوند وطالب ها مطلب روسها رابیان میکنند وچیزی که امریکای ها هم شاید میخواهند به مردم سوژه ای برامدن خودرا تلقین نمایند وقتی طالب خارجی هارا عنوان میکنند خارجی از نظر انها هر متجاوز وبیگانه نیست مقر اصلی وپناه گاه وقرار گاه خود شان نزد خارجی هاست وبسیاری اوقات طیاره های خارجی ها انها را تمویل مینماید واز یکجا بجای دیگر منتقل میسازد وکسی نمیداند که انها به کدام پاسپورت به مسکو رفتند ودر کدام کشور قرار گاه ودفتر سیاسی شان است در مجموع این مجلس بیشتربه تمثیل ودرامه می ماند تا واقعیتکه در اینده ها کسانی که از کنه موضوع وحقایق خبر نداشته باشند تمسخر نمایندذ در حالی که مساله ازینقرار نیست در قتل وکشتن افغانها روس وامریکا وانگلیس وایران وپاکستان همه وحدت نظر دارند وهمه عقده های داشته ونداشته را فرومی نشانند وزخم های خورده وناخورده را مرهم میگذارندواز هیبت وصلابت این قوم غیور هراس دارند وانها را با جبون ها ومردوران تربیت یافته ودیکته شده ها تعویض مینمایند وحتی از تن بیجان وضعیف ما هم میترسند دارند بالای نعش بیجان ما فیر میکنند از ترس این که مبادا دوباره جان بگیرند وزنده شوند واز انها انتقام بگیرند
گل نبی عیدی زاده

>>>   Khorasani
ایکاش قدرت حاکمیت واین چوکی پاک نزد هزاره ها میبود اکنون معادل جاپان میبودیم ولی انگلس بخاطر انتقامقوم هاجوج وماجوج را حاکم ساخت که دعوای میراث داشته ریس جمهور نماز ‌کلمه نمیداند وزیر مخابرا وزیر مالیه خط فارسی خوانده نمیتواند نماینده غنی در مسکو تقسیم اوقات را به انگلیس نمیداند واینها بالای ما حکومت دارند وای به حال ما دریغا یکروز چرخ بگام ما شود واین قوم گم شود

>>>   با احترام کامل به نظر دهنده اول به فکرم قدیما میگفتند که برلین و ساختمان رایش تاگ و دفتر زیر زمینی آدولف هیتلر را قوای شوروی گرفته بودند، ببینین تبلیغات این کمونیستان بی خدا چقدر قوی بوده که اینهمه سال ما فکر میکردیم هیتلر را شوروی شکست داده در حالیکه در اصل فرشته های نجات بشریت یعنی یونایتد استتس و همکاران مقبولش این کار را کرده بودند تشکر که پرده از این راز پنهان برداشتین

>>>   هر روز به دامن یکی افتادن ما را خوار و زبون تر میکند.دشمانان اسلام به مسلمانان دوست شده نمی توانند. نه روسیه و نه آمریکا و نه هیچ کشور غیر اسلامی نمی خواهند و نمی توانند صلح را بر ما تحفه دهند...
ما با اسلام به عزت رسیدیم اگر جای دیگر به دنبال عزت برویم خوار و زبون می شویم. این گفته زیبا حضرت عمر فاروق (رضی) بعد از صد ها سال امروز تحقیق یافته. تا زمانی که از خدانخواهیم و دست به دعا و زاری بلند و سر به سجده به درگاه الله بی نیاز فرود نکنیم هر لحظه خوارتر و زبون تر می شویم.

>>>   اگر هدف و وظایف و مسئولیتها بجای اقناع مخالف و مشارکت عمومی و تاًمین منافع ملی، بر عکس بر حذف و نابودی همدیگر و استقرار دیکتاتوری بنا شده باشد، این داستان و سرنوشت تلخ همچنان مانند گذشته های دور و نزدیک ادامه خواهد داشت و همواره کشور در آتش جهل و کینه و دعواهای قومی و مذهبی و نژادی سوخته و خواهد سوخت و منافع بیگانگان را تاًمین خواهد کرد. دموکراسی تنها ضامن و حافظ صلح و آزادی و عدالت و منافع ملی کشورهاست.پیروز باد صلح و آزادی و مردم افغانستان.

>>>   اینجا هرکس میایند و نظر شخصی خود راارایه میکند اگر پشتون است به نفع خود و اگر تاجک است به نفغ خود سخن میگوی و اگر از قومی دیگر باشد به نفع خود .. اما افسوس به حالتان افسوس به تعلیم تان افسوس که در افغانستان هستین بسیار شرم است تعصف است نه پشتون باش و نه تاجک و نه قومی دیگری بلکه یک مسلمان خو باش عقلا از فرامین اسلامی خو با خبر باشین ... همه شما توهین >‌ تحقیر > یاوه گویی و غیره علیه یکدیگر میکنید . به نظرم اول خو اتش دوزخ شما رو خواهد سوختاند نه گذشت دارین و خودگذری دارین به همه تان تاسف است

>>>   ما سیستم و قوانینی می خواهیم که در آن رنگ و نژاد و زبان و عقیده هیچ حق تقدمی و ارجعیتی بر دیگری نداشته باشد و انسانها نسبت به استعداد و خلاقیّت و تواناییها و احساس مسئولیت و لیاقت و عمل خود از هم تشخیص و تمیز داده شده باشند و هزاره و پشتون، و غیره زیر چتر قوانین دموکراتیک، حاکم و صاحب و ناظر بر سرنوشت خود به صلح و دوستی و ثبات رسیده و باهم زندگی کنند.بقیه شعارها و دستانها مغرضانه، انحرافی و تفرقه افکنانه هست.پیروز باشید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است