همه وجدانهای بیدار را دردفاع از هزاره ها فرا میخوانم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۹۷/۸/۲۱ کد خبر: 155867 منبع: پرینت

وضعیت هم‌وطنان عزیزهزاره‌ی ما درارزگان و اخیراً در جاغوری ومالستان جگرسوز وفاجعه‌ بار شده است. برسراسراین مناطق اشک وخون جاری شده است. دو منطقه‌ی «حوتقول » و «داوود » جاغوری از سوی رسنه و لرگه پیوسته تهدید می‌شوند، اما ابعاد فاجعه اکنون به صورت وحشتناکی گسترش یافته است. از همه‌ی وجدان‌های بیدارونهاد های انساندوست ملی وبین المللی می‌خواهم در دفاع از هم‌وطنان هزاره‌ی ما بسیج شوند و صدای اعتراض خود راعلیه عاملین بی‌رحم این فجایع اعلام بدارند.

من مثل همیشه با برادران هزاره‌ی که تحت ستم و ظلم واقع شده اند ابراز همبستگی می‌کنم، و از حقوق شان دفاع می‌نمایم. اما باور من این است که این حمایت‌ها به تنهایی کافی نیست باید همه‌ی مردمان تحتِ ستم کشور به‌ ویژه مردم نجیب هزاره برای یک راه‌ حل اساسی و بنیادین اندیشه کنند. در باره‌ی آن راه‌ حل‌ها بارها و بار ها سخن گفته ام. که یکی از آن جمله : « محلی شدن امنیت » است.

دکترلطیف پدرام


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پدرام
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   درود بردکتر پدرام و آن اندیشه های بلند و بی آلایشش که همیشه حرفهای ناب و منطقی می زنند حیف که در این خرابستان خریدار و پشتبان ندارد، به امید روزی که مردم ما به بلوغ فکری سیاسی برسند از چنین شخصیت های که واقعا درای علم ودانش وهم بدون تعصب میخاهد خدمت کند، حمایت کنند.
حق شناس

>>>   Saboor Raheel
یگانه دلیلی که صد فیصد از داکتر پدرام دفاع نکرده ام و نمی کنم گرایش انسان به خسران و بی اعتباری طبعیت انسانی است. حرفهای دیگری نیز دارم. اما به خدا قسم که هیج قامتی بلندتر و استوارتر از او در سنگر عدالت نمی بینم.

عکس او را با این پیام نمی گذارم که مردم ما زود به شخصیتها دلبسته می شوند و شخصیتها را خدای خود می سازند و پرستش می کنند. می خواهم بگویم که پدرام تا همین لحظه و همین لحظه یگانه صدای بلند آزادی و عدالت است.

در کنار عدالتخواهان هزاره، تاجیک و ازبک و پشتون برای رهایی مردم از چنگال فاشیزم باید متحد شد و برای ساختن یک نظام فدرالی و پایان دادن به فاشیزم قومی و حکومت مرکزی انحصاری پایان باید داد.

فاشیزم نظام مرکزی می خواهد و نظام مرکزی یعنی فاشیزم قومی. آزادی و عدالت بدون تقسیم قدرت و تقسیم کشور به واحدهای فدرالی ممکن نیست.

پدرام در همین سنگر است!‌

>>>   Omar Ahmad Parwani
ارگ غافل‌ گیر شد
اول این که معترضان ما شجاعت بخرج دادند تا درین هوای سرد برای دادخواهی شب زنده داری کنند
دوم ارگ را غافل گیر کردند که نتواند مسیر ها را کانتینر بندی کند و انتخاری تدارک ببیند
سوم هیچ نماینده ای را اجازه ندادند که به ارگ برود بلکه نماینده ارگ را پیش مردم خواستند
درود‌بر شرف و شعور نسل درس خوانده ی هزاره

>>>   Haroon Mutaref
ميدان تحرير،
دادخواهی برای تامین امنیت.
خواست‌های فوری:
حملات عاجل هوایی بر مواضع طالبان در مالستان، جاغوری، ارزگان و دیگر شهرستان‌ها صورت گیرد.

>>>   لطیف پدرام
به این دولت شوونیستی که پایه هایش را لرزان کرده ایم اجازه نخواهیم داد برای تحقق اهداف فاشیستی و کشتار ما دوباره پاهایش تقویت شوند.پایه هایش را باید بیشتر لرزان بسازیم تا سقف فروریخته اش به یکبارگی فرو بریزد.
از نیروهای مبارز تاجیک،هزاره،اوزبیک،ایماق، پشه یی ، افغان(پشتون)، ترکمن، بلوچ و غیره می خواهم برای رسیدن به عدالت طبقاتی و قومی و مهم تر از همه آزادی میهن شان متحد شوند.

>>>   پیش از ترک کردن خیابان باید تماس مستقیم با مردم در جاغوری، مالستان و ارزگان باشد و دیده شود که چقدر دولت در وعده‌های خود جدی و صادق است. هر روز نمی‌توان خیابان را ترک کرد و دوباره مردم را به میدان کشید.
حضور در خیابان باید تا برآورده شدن خواسته‌های اولیه اعتراض ادامه یابد. غیر از آن ایجاد اجماع در بین معترضین سخت است و مردم دچار پراکندگی و سردرگمی می‌شوند. به نظر من همه باید روی ماندن تا برآورده شدن خواسته‌ها در میدان جنگ متحد در خیابان بمانند. این عهد اول معترضین بوده است.

>>>   Omar Ahmad Parwani
آیا کسانی که میدانند و کسانی که نمیدانند برابر اند ؟
این فرق باید بین نسل درس خوانده و نسل درس نخوانده اقوام افغانستان می بود
—————
حامد حیدری :
در ١٨ سال پشتون ها از طرف طالبان تكه تكه شدند و بد بخت شدند، هيچ پشتون براي ارامش مردمش در كابل صدا بلند نكرد، فقط با استفاده از نام قومش امتياز گيري كرد و انها را براي رسيدن به قدرت وسيله قرار داد.
تاجك و ازبك داستان شان بدتر از اينست.
حالا كه قوم روشنفكر افغانستان ( هزاره) بخاطر ارامش مردمش خواب نميكند ، شب سرد كابل را در جاده سپري كند و درد مالستان و جاغوري را در كابل فرياد ميكند ، به اين قوم سر تعظيم فرود بايد اورد.
واقعا ارزو كردم كاش هزاره ميبودم.

>>>   چرا همه وجدان های بیدار را برای نجات تمامی مردم افغانستان فرا نه میخوانی، مگر دیگران انسانها نیستند؟
از آدم کم ظرف توقوع بیشتر شده نه میتواند.
شریف

>>>   Baha
من به عنوان انسانی که به مرز های سیاسی، دینی و تباری باوری ندارم، از مبارزان هزاره ها دفاع کرده ام و همین اکنون شماری زیادی از تاجیکان ازهزاره ها دفاع می کنند و جنوساید حکومت فاشیستی را محکوم کرده اند.

>>>   من به صفت تاجك ، هزاره را قوم و همزبان خود ميدانم چون هزاره و تاجك هردو يك قوم اند كه بنام فارسيوان ياد ميشوند. من قوم خود را يعني فارسيوان را حمايت ميكنم و در غم و خوشي شان خود را شريك ميدانم. اميدوارم ساير برادران هم چنين فكر كنند و از استعمال يك نام كه همانا فارسيوان است لذت ببرند و ببينند كه چگونه اتفاق و اتحاد ما ميتواند بلا ها را از سر ما دور كند.
به پيش به سوي اتحاد

>>>   آقای پدرام تشکر از در صحنه بودن شما.

>>>   بلی همه با وجدانها باید در دفاع از بی وجدانها برخیزند.

>>>   شبکه های تروریستی داخل نظام فعال شدند
انفجار
دقیقا از همان جایی که مظاهره کنندگان جدید رد شدند در نزدیکی مکتب استقلال، یک انتخار‌ کننده خودرا انفجار داده.
متاسفانه تلفات داریم

>>>   Allahyar
فراه را دریابید !
در ولایت فراه هم فاجعه انسانی رخ داده است !
طالبان شب گذشته در قریه خوست ولسوالی خاک‌سفید بیش از هفتاد نفر ملکی تاجیک تباررا به جرم همکاری با دولت باخانواده هایشان درنیمه های شب تیرباران کرده و جنایت ضد بشری را مرتکب شده اند.
كجاست دادخواهان حقوق بشر وفريبكاران ارگ ریاست جمهوری ?
درتمام ولایات اقوام غیرپشتون به دستورفاشیستان ارگ کشته میشوندوهیچ آدرس ونهادی ازآنان بعنوان شهروندان این سرزمین دادخواهی نمی کند , لعنت به اینگونه حکومت ورئیس جمهور !

>>>   در دفاع از هزاره یا در تضعیف دولت نیم بند افغانستان؟
اس پ هزاره

>>>   متاسفانه که ماجراجویان ومتجاوزین خاین به وطن ، مردم مومن ،صادق ،زحمت کش وصلح دوست هزاره را هدف قرار داده اند.
مردم هزاره جات درصدهاسال گذشته با تمامی اقوام برادر افغانستان رابطه نیک وزندگی مسالمت آمیز داشته اندوخصوصا سال های جهاد مقدس در جبهات ضد تجاوز شوروی رابطه خیلی حسنه و صمیمی و همکاری همگانی داشته اند که تاریخ پرافتخار جهاد شاهد این واقعیت است.مردم هزاره زحمت کش همیشه در دور ترین نقاط افغانستان بدون ترس ووحشت مشقت ترین وسخت ترین کارها را برای آبادانی کشور انجام داده اند علاوه بران این مردم مومن و صادق در تولیدات زراعت ومالداری نقش موثر و مفید داشته اند.انواع میوه جات تر وخشک برای داخل و خارج از افغانستان از محصولات مهم افغانستان به شما میرود.اکنون که مردم هزاره جات راه علم ودانش را برای رشد فرهنگی ،علمی اقتصادی انتخاب کرده اند ماجراجویان و تنگ نظران خائن و دشمنان افغانستان پیشرفت و ترقی مردم هزاره جات را تحمل نمیتوانند با انواع توطئه و دسیسه برای این مردم زحمت کش ومومن مشکلات گوناگون خلق میکنند.
ازطرف دیگر بعضی سیاست مداران وماجراجویان این جنگ خانمان سوز را در داخل افغانستان دامن میزنند تا پروسه صلح واشتی ملی را درافغانستان زیر سوال قرار داده و ناکام سازند.این ماجراجویان وخاینین بدانند که این خیانت و تفرقه افکنی قومی و مذهبی شان محکوم به شکست است.افعانستان به طرف رشد،ترقی، انکشاف وصلح وارامش به پیش میرودودرین جای شک نیست که روزی صلح و امنیت سرتاسری در افغانستان تحقق میابد.بخواطر داشته باشیم که سرانجام هر جنگ صلح است.
اقوام مومن و متحد افغانستان باید برای تحقق وحدت ملی بیش ازین اجازه ندهند که نفاق افکنان و دشمنان رنگارنگ مردم افغانستان دست به توطئه و دسیسه های شیطانی و غرض آلود بزند و جنگ خانمان سوز زیر نام جنگ قومی و مذهبی در مناطق مرکزی افغانستان پیاده کنند. تمامی نقاط افغانستان وطن مشترک تمامی ملیت های ساکن درافغانستان هستند.گرچه همچنین پلان های خطرناک در حکومات گذشته گاهی بروز میکرد اما با زیرکی و هوشیاری سیاست مداران و اشخاص باصلاحیت اقوام وریش سفیدان حل و فصل میگردیدند.حالا هم وظیفه وطنی،ملی و اسلامی رهبران سیاسی وزعمای اقوام وطوایف مختلف افغانستان هستند که دیر نشده برای رفع تشنجات منطقوی وقومی بدون تاخیر بشتابند ونگذارند که خدای نخواسته درگیری به سطح وسیع گسترش یابد ونقشه های شیطانی ماجراجویان ودسیسه گران تحقق یابد بالعکس باید صلح و برادری قومی در افغانستان جنگزده وویران شده باسرعت حکمفرما گردد.به پیش به سوی صلح،ارامش دائمی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برادر و برابر افغانستان.نابود باد انواع توطئه و دسیسه های خطرناک وماجراجوایانه ای دشمنان ملیت های برادر وبرابروساکن درافغانستان.ومن الله التوفیق.
انجنیر عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   بسمه تعالي
خطاب به قوم تاجك ازبك هزاره!!

اخرين چانس براي تان متحد شدن و گرد امدن تان اطراف ايتلاف بزرگ است. ميدانم كه رهبران ما چندان كارنامه خوب نزد ما و شما ندارند ولي همين كه همت كردند و اين ايتلاف را ساختند تنهايشان نگذاريد و اخرين بار براي شان همه همصدا و همدل راي دهيد . البته فراموش نكنيد كه اين اخرين چانس طلايي براي سه قوم محترم مذكور است تا از زير ظلم نجات يابند.

خطاب به رهبران ايتلاف !!!
قرار نظر سنجي هاي غير رسمي مردم تان حاضزند به شما راي دهند و شما برنده صد درصد انتخابات استيد. ولي مردم تان شرط دارند.

شروط مردم تان !!!
١- كانديد اول تان بايد بيرون از سه قوم مظلوم نباشد.
٢- قول مردانه براي صلح واقعي و اگر صلح را طالب نپذيرفت قول نابودي كامل طالب را به مردم تان بدهيد.
٣- مسله ديورند را يكطرفه نموده و مرز ها را ميبنديد تا پشه شان هم از طرف پاكستان به وطن ما صدمه رسانده نتواند.
شرط مردم تان بايد شعار انتخاباتي تان باشد .
اگر قبول داريد پادشاهي مبارك تان اگر قبول نداريد برويد دوباره معاون بي صلاحيت شويد .

>>>   احسن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است