در میدان هایی که شمشیر جهالت برنده تر است
در جایی که برتری با جهالت است و عده ای با انتحار و انفجار و ایلغار وحشیانه، آگاهی ها و زندگی مدنی را به خاکستر مبدل می کنند، تنها تکیه به دانش و مبارزهٔ مدنی، نوعی خودکشی جمعی است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۳    ۱۳۹۷/۸/۲۱ کد خبر: 155882 منبع: پرینت

ضرورت حفظ«نیمهٔ جهل» انسانی در میدان هایی که شمشیر جهالت برنده تر است.

آگاهی پیش از وقت گروه های کوچکتر در یک بستر کلانتر اجتماعی و فرهنگی جهل محور، خود به یک تهدید مرگبار مبدل می شود. چون پیشگامان علم و آگاهی در طول تاریخ بشر؛ پیش مرگان و قربانیان اصلی طرح و ترویج افکار نوین بوده اند. جامعهٔ انسانی آوردگاه مبارزه برای بقا و تسلط بر دیگران است. بقا - به خصوص در جوامع طبیعی و مبتنی بر غریزه- تنها با ابزارهای نرم و کابرد روش های صلح آمیز و دانش نظری ممکن نیست. برای بقا، حفظ «نیمهٔ جهل بنیاد» و قدرت «عصبیت غریزی» در کنار دانش و آگاهی؛ و ارتباط با جوامع کلانتر همسو، ضرور و حیاتی است.

در متمدن ترین کشورهای جهان، هم افراد، هم نهادهای سیاسی و نظامی، به نوعی نیمهٔ جاهلانهٔ خود را حفظ کرده اند. رقابت در عرصهٔ تولید و توسعهٔ جنگ ابزار های کشتار دسته جمعی؛ رقابت برای نمایش قدرت جاهلانه و نشان دادن چنگ و دندان برای تخویف دیگران است.
در جایی که برتری با جهالت است و عده ای با انتحار و انفجار و ایلغار وحشیانه، آگاهی ها و زندگی مدنی را به خاکستر مبدل می کنند، تنها تکیه به دانش و مبارزهٔ مدنی، نوعی خودکشی جمعی است.

برای بقا و زندگی در جهان هم به دانش نیاز است، هم به شمشیر؛ هم به علم و هم به قدرت!
ذات انسان مرکب از دو عنصر خیر و شر و آگاهی و جهالت است و این موجود، هیچگاه به آگاهی مطلق و خیر مطلق نخواهد رسید.
در جایی که جهالت حرف نخست و فرجام را می گوید؛ اکت آگاهی، بیشتر از جهالت؛ جاهلانه و ویرانگر است.
پس باید در کنار آگاهی و دانش، همیشه نیمه جاهلانه و رعب آفرین تان را با خود داشته باشید؛ چون دنیا آن قدر رحیم نیست که بقای موجودات بی دفاع و ضعیف را برای همیشه تحمل نماید.

یادآوری: مردم از« آدم های جیل» همیشه ترسیده اند. می گویند: فلانی بسیار جیل (جاهل) است؛ ازش دور باش.
در دنیا، بسیاری از افراد، گروه ها و دولت های«جیل» وجود دارند که جز با «جیل» با هیچ ابزار منطقی نمی توان از پس شان برآمد.

عزیزالله آریافر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شمشیر جهالت
آریانفر
نظرات بینندگان:

>>>   Ahmad Panah voelt zich droevig.
"انتحاری" گوگردی است که در تاقچه بالای دولتی نگهداشته میشود و در صورت نیاز و به مقدار کافی از آن کار میگیرند.
نکند نام دیگر "بمب" انتحاری باشد و ما بیخبران؟!...
بمب آتشی است که آتش عدالتخواهان و مبارزین را با آن خاموش میسازند.

>>>   Nawin
ریشه درد و رنج ما در ارگ است ، باید خشکاند .
دوای درد ما نابودی ارگ نشینان است ، باید نابود شان کرد .
لطفآ با تظاهر کنندگان یکجا شوید تا از مرگ تدریجی رهایی یابیم .
زور ملت زور خداوند است ، حتمآ نابود شان میکنیم .

>>>   Askaree
ﺑﻠﻲ ﺗﺎ ﻏﻨﻲ و ﺩاﺭﻭﺩﺳﺘﻪ ﺟﻨﺎﻳﺘﻜﺎﺭﺵ ﺳﺮﻧﮕﻮﻥ ﻧﺸﻮﺩ. اﻣﻨﻴﺖ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻧﻘﻂﻪ اﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ' ﭼﻮﻥ اﺯ ﻃﺎﻟﺒﺎﻥ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ.

>>>   جهل را با جهل پاسخ دادن فقط جهل را جاودانه می کند. انسان ذاتی ندارد که ثابت باشد. انسان پروژه ای ناتمام است و تکوین اش منوط به وسایطی است که از آنها استفاده می کند.

>>>   پس تو نويسنده چرا اينقدر پر پره ادبي نوشته كدي ؟
يك جمله بگو : در مقابل جاهل بايد جاهل بود. در مقابل ظالم بايد ظالم بود. در مقابل جاهل و ظالمي كه ترا بخاطر زبانت ميكشد بايد مسلح بود، و حتي اگر تا پل اتك دوباره گريختند ، صلح شد گفته سلاح خود را دي دي ار نكنيد.
انها از شير مردان مقاومت ميترسند ولي همين شما قلم بدستان بوديد كه قهرمانان جهاد و مقاومت تان را در متون تان جنگ سالار گفته تخريب نموديد. حالا هم اگر شما تخريب نكنيد مقاومت گران پوز اين طالبان جاهل را به خاك ميمالند.

>>>   اقای اریافر!
بااحترام به نظر شما میخواستم عرض میکنم که:جهالت در هرشکل وقالبش جهالت است وباتکیه به ان به یقین بجایی نمیتوان رسید.
دیگران با تکیه به علم ودانش به سر منزل مقصود رسیدند. ازینجاست که مانند برادران هزاره ما٬ مکاتب راباید ازنظر کمی ومخصوصا کیفی باترویج علوم مثبته تقویه کرد. حلال هر مشکلی علم وفهم ودانش است برای نجات وطن کتب ترش کرده وبوی گرفته ملاه را قات کرده وبه ذباله دان تاریخ باید سپرد.واین یگانه راه فلاح ونجات است.
عاقل

>>>   Salam
حاکمیت فاشیستی غنی اخلاقن در میدان سیاست باخته است یگانه وسیله ی که معترضین و مردم را می تواند پراگنده کند و پخش رعب و‌ترس نمائید ، انتحار و‌انفجار است .غنی هم معترضین جنبش روشنایی را که می توانست به ختم حکومتش منجر شود با بکار گیری انتحار موفقانه شکست داد ، امروز عین عمل را باز تکرار کرد . ترور و‌انتحار جز تاکتیک های کشنده ی این حکومت است .

>>>   Amin
چرا جنبش سبز و نارنجی از تضاهرات بر ضد نسل کشی هزاره ها در مالستان وجاغوری صدا بلند نمیکنند .
چون میترسند حتی به معاونیت هم قبول نشوند.
بعد از هزاره ها نوبت دیگران هم میرسد.
هزاره نسبت به تاجیکها تحصیل کرده وآگاه اند . مطمئن باشید این سرکوب های سازمان یافته گاز انبوری طالبان ودولت هزاره را نابود نخواهد کرد بلکه آنها را بیشتر از پیش آگاه وتیغ شان برنده تر خواهد شد.
اما محافل سیاسی تاجیکها چیزی برای گفتن ندارند . افکار شان هنوز هم گروگان چند نفر معامله گر بی مرام به اسم مجاهد است .

>>>   Saboor Raheel
کابل در چنگال تروریستهاست. هر لحظه بخواهند می توانند عمل کنند. آیا عملا چنین نیست؟

توضیح دولت در مورد انتحاریهایی که در مواقع دلخواه حکومت و در کمترین فرصت وارد عمل می شوند چیست؟ چرا انتحاریها برای نجات دولت و از هم پاشاندن و سرکوب اعتراضات وارد می شوند؟ این تبانی عملی را دولتیان چگونه توضیح می کنند؟

نخستین انتحاری در مظاهرات جنبش روشنایی در چهارراهی دهمزنگ روی داد. آن اعتراضات نیز علیه دولت بود. انتحاری جنازه محمدسالم ایزدیار و انتحاری های مشابه دیگر نشان می دهد انتحاریون در راستای خواستهای دولت وارد عمل می شوند. اگر چنین نیست،‌ چگونه ممکن است که در کمتر از ۲۴ ساعت پلان انتحاری طرح و عملی می گردد؟ این انتحاری ها از کجا می آیند؟

معنی دیگر این وضعیت همین است که دولت نه تنها در جاغوری و فراه و کندز بلکه در شهر کابل نیز قادر به تامین امنیت نبوده تروریستها هرزمانی که خود خواسته باشند وارد عمل می شوند و نیازی به طرح برنامه ندارند. کابل در دست تروریستان است که هر لحظه می توانند آن را برای مردمش به حمام خون تبدیل کند.

شاه حسین مرتضوی از منتقدینی که همکاران سابق دولت بودند شرم می خواهد.
شرم و حیای غنی و دستگاه دولت ناکاره یی که اختیار پایتخت را تروریزم از دست شان گرفته است کجاست؟

>>>   Salam
غنی و باند فاشیست های قبیله ی تنها زبان زور و تفنگ را می فهمند . مگر فرهنگ اعتراض مدنی را طالب و غنی و یون می فهمند !
تفنگ ، قیام های قهر آمیز راه حل و کلید مهار این قرون وسطایی ها است .

>>>   الله همسخن
اندکی توجه کنیم می‌دانیم که خانه خرابی ما(مردم افغانستان) چقدر عمیق است. گروه‌های تروریستی عملن می‌کشند، انتحار می‌کنند و شبیخون می‌زنند. سخنگویان حکومت با دو گزارک فیس‌بوکی، به اصطلاح رهبران بیرون از دستگاه را مشغول کامنت‌بازی می‌کنند. باشندگان فضای مجازی با نوشتن و لایک و کامنت خودشان را تخلیه‌ی می کنند. خلاصه: توان درست اندیشیدن و تغییر ایجاد کردن را از مردم گرفته

>>>   طالبان چون جاهلن میخواهن بااستفاده ازجهل برمردم حکومت کنن
بایک جاهل مودبانه صحبت کردن اشتباه است
بایدمثل خودش جواب بدهی وگرنه دین ودنیایت راخراب میکند
ویابایدتاقیام قیامت درفقروبدبختی ونوکری زندگی کنی
یک گروه یایک ادم جاهل خواسته اش رابه زوربن دیگران تحمیل میکند
طالبان بایدکلا نابودشون

>>>   Arya
هر کسی در مقابل منافع قبیله قرار گیرد باید قربانی شود!
سفاکان عصر ما در کاخ های مجلل و ادارات حکومتی هر روز در این ماتم سرا انسان های آزاده را هدف قرار میدهند تا پروژه های نا تکمیل نیاکان شان را به اکمال برسانند.
نمیدانم کجایی این جنایت حافظ وحدت ملی، همدلی و همدیگر پذیری است؟ تا به کی باید اقوام غیر افغان سکوت کنند تا وحدت مولی آسیب نبیند؟
روح همه شهدای آزادی و عدالت شاد باد

>>>   آقای باقر دست فرموده اید در جای که سوته نباشد انسانیت نیست امروز مصیبت بالای تمام ولایات افغانستان است که در آتش میسوزد مانند هلمند فراه قندهار پکتیا خوشت جلال آباد کنر بدخشان ایا در این ولایت ها انسانها زنده گی نمیکند یا تنها این دو ولایت انسان هستند از این معلوم می‌شود که همه انسان اند ولی شما خود را در لباس جهالت زده اید از خداوند برای تان ادب انسانیت وعلمیت تمنا داریم به امید اینکه زود به جاده انسانیت بیاید

>>>   دکتور نجیب سلام :
انتحاری یا پلیس های ضد شورش ؛
این چگونه انتحاری است که وقتی غیر پشتون ها اعتراض می کنند در ظرف چند ساعت آماده می شود !
آنهای که سایکولوژی انسان را می دانند می فهمند که برای متقاعد کردن و آماده شدن یک فرد افراطی انتحاری مهم نیست انگیزه اش چیست ماه ها ضرورت است تا چنین فردی را آموزش داد و از نظر روحی آماده کرد که حاضر شود خود و هم نوعان خود را بدون احساس انسانی بکشد و قتل کند ، این کار ساده و آسانی نیست !
چگونه میسر است که در قلب و‌پایتخت کشور که از زمین و هوا کنترول می شود و نیروی های ناتو با تمام تکنولوژی خود آنجا حضور دارند و هر وجب خاک کشور را تحت نظارت دارند و هزار ها جاسوس در این طرف و آن طرف سر حد تربیه کرده اند و فعال اند در ظرف چند ساعت یک طالب پای لچ و قبیله ی همه این سد ها را عبور می کند و اعتراض های غیر پشتون ها را هدف می گیرد؟ باور این امر نه عقلانی است و نه هم عملی ، مگر اینکه این انتخاری ها در کابل مرکز پرورش نظامی ، سیاسی و سایکولوژیک داشته باشند و مانند سربازان واکنش سریع هر لحظه و در هر شرایطی آماده ی عملیات انتحاری باشند . چنین امکانات را تنها نهاد های حکومتی دارند و بس . من خدا را شاهد می آورم و باور مطلق دارم که این انتحاری ها بدون رابطه ی مستقیم با ارگان های امنیتی قادر به این عملیات های پیچیده نیستند ، اینها در کامپلکس های حکومتی مخفی و آماده اند و همین که دستور گرفتند در مدت زمان کوتاه آماده ی کشتن اند ، اینها ‌کماندو های مذهبی و قبیله ی این حکومت فاشیستی اند . مردم این پرسش را باید از خود بکنند که چرا تنها اعتراضات غیر پشتون ها انتحار می شود !

>>>   تمام برنامه هاي غني طالبان و زلمي خليلزاد و ساير متعصبين قوم شان از ترس كاميابي ايتلاف ملي است.
شما باور كامل داشته باشيد كه همه فهميده اند كه ايتلاف ملي برنده اين انتخابات است از همين رو طالبان را ترسانده اند كه اگر ايتلاف قدرت را بگيرد شما را در ظرف چند هفته نابود ميكنند و انها را وظيفه داده تا مناطق ايتلاف را نا امن و يا اشغال كنند .
وظيفه غني زمينه سازي تقلب در كمسيون انتخابات است و وظيفه خليلزاد فريب دادن امريكايي ها تا انتخابات به تعويق انداخته شود .
و يكتعداد ديگر شان مثل احدي ، حكمتيار، كرزي و غيره وظيفه دارند تا ايتلاف را متلاشي كنند و اعضاي ايتلاف را بازي دهند كه گويا امريكا انها را نميخواهد و انها بايد معاون باشند نه رييس جمهور.
بنابرين راه حل براي ايتلاف اين است كه :

١- در جستجوي بك لابي قوي در كاخ سفيد باشند تا دروغ بافي هاي خليلزاد را افشا و پلان هاي شوم شان را خنثي سازد و در ضمن امريكا را بفهماند كه ايتلاف بيشتر به نفع امريكا است تا اينهاي كه با طالب ارتباط دارند.

٢- بالاي غني فشار اورند تا انتخابات به موقع ان برگذار شود.

٣- ايتلاف شان را تقويت نموده مستحكم تر سازند.

٤- در فكر امنيت شخصي خود بوده به دعوت هركس و هرجا به ملاقات نروند.

عاقلان را تفكر در كار است.
بهلول دانا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است