سعیدی: انتخابات برگزار شود اما با شفافیت کامل
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۷/۸/۲۴ کد خبر: 155948 منبع: پرینت

داکتر زلمی خلیل زاد طی نشست های که با رییس جمهور اشرف غنی، داکتر عبدالله، استاد عطا محمد نور و جنرال عبدالرشید دوستم و دیگران داشته تاکید نموده تا انتخابات ریاست جمهوری بخاطر مصالحه و مذاکره با طالبان به تعویق انداخته شود. ظاهراً آقای اشرف غنی مخالفت کرده اما از سوی دیگر بعضی از سیاسیون حکومت عبوری یا موقت بشمول دایر شدن لوی جرگه را پیشنهاد کرده اند.

شما میدانید بعد از سقوط حکومت طالبان با همه کمی و کاستی ها با همه تقلب و خیانت ها بزرگ‌ترین دست‌آورد‌های نظام بعد از طالبان همین انتخابات بوده است. پروسه انتخابات به نظام مشروعیت قانونی میدهد مردم را به ارزش‌های مردم‌‌سالاری باورمند تر میسازد انتقال قدرت از طریق آرای مردم آن هم بشکل مسالمت آمیز یکی از ارزش های دمکراسی است.

همه میدانند بر اساس قانون اساسی کشور، تمثیل اراده آزاد مردم از طریق انتخابات آزاد، عمومی، سری و مستقیم، اساس و مبنای مشروعیت جمهوری اسلامی افغانستان را تشکیل می‌دهد. با خیانت های که در انتخابات قبلی صورت گرفت در نتیجه ما شاهد چندین بحران انتخاباتی پیهم دیگر نیزبوده‌ایم که در اثر آن مشروعیت نظام، باور به ارزش‌های مردم‌سالاری و پایه‌های اجتماعی و سیاسی شدیدا لطمه وارد گردیده و متاثر و حتی بدنه نظام لرزان شده است تردیدی وجود ندارد کمیسیون انتخابات در حال حاضر با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم میکند و آرزو دارد اعتماد از دست رفته را یکبار دیگر بدست آورد.

با درنظرداشت اهمیت ویژه‌ای که پروسه انتخابات برای مشروعیت نظام و ثبات سیاسی در کشور دارد بخاطر شفافیت در انتخابات نکات ذیل را خیلی ضروری میدانم:
1- شیو ثبت نام رای‌دهندگان باید تغییر کند سیستم بایومتریک از نمایشی به حقیقی مبدل گردد.
2- در تعیین حوزه‌های انتخاباتی تجدید نظر صورت گیرد تا مشکلات برگزاری انتخابات شورای ولایت ولسوالی ها بخاطر ساحات معین به مشکلات و سرحدات هر ولایت و ولسوالی ها مواجه نشوند.
3- در حال حاضر اعاده اعتماد و باور مردم به پروسه انتخابات خیلی شکننده است یکبار دیگر باید این اعتماد به وجود آید.
4- استفاده از تکنالوژی در پروسه انتخابات یک اصل است اما نه به آن شیوه که سیستم بایومتریک در انتخابات پارلمان که 28 میزان 1397 استفاده شد.
5- تقویم انتخاباتی با در نظرداشت قوانین به وقت و زمانش باید اعلان شود متاسفانه این کار تا هنوز نشده هر قدر به تعویق بی افتد بحران زا میگردد.

نتیجه :
به باور من برگزاری انتخابات بهتر است از آنکه یا به تعویق افتد یا برگزار نشود در ضمن شفافیت نیز یک اصل انکار ناپذیر است انتخابات پر از تقلب برای کشور صلح و آرامش نمی آورد بلکه بحران را فراگیر تر و مشکلات را زیادتر نظام را زمینگیر تر میسازد به باور من با در نظر داست مراتب فوق حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات مکلف اند تا تقویم انتخابات ریاست جمهوری را را با درنظرداشت رویداد‌های متوقع فوق الذکر، به شمول انتخابات شورای ولسوالی ها ، بعد از مشوره و رایزنی با تمام جوانب ذیدخل سیاسی به شکل یک بسته واحد و عملی، مطرح و اعلان نمایند. در غیر آن، افغانستان از همین حالا به مسیر یک بحران شدید و عمیق سیاسی در حرکت است که در صورت به میان آمدن چنین بحران، دست‌آورد‌های 18 ساله اخیر به باد فنا رفته، بحران مشروعیت داخل یک مرحله جدی و جدید گردیده و بلاخره بحران سیاسی به حدی خواهد رسید که یکبار دیگر کشور عزیز ما را در پرتگاه نابودی قرار دهد. در صورتی که انتخابات عادلانه صورت نگیرد دوره کاری این حکومت یک یا دو سال دیگر تمدید شود مسوولیت کُلی آن بدوش حکومت، کمیسیون‌های انتخابتی و سیاسیون کشور می‌باشد که عواقب آن جز منافع دشمن و شعله ور شدن جنگ های داخلی و ویرانی افغانستان دیگر چیزی نخواهد بود.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سعیدی
انتخابات
شفافیت
نظرات بینندگان:

>>>   انتخابات بخير برگذار ميشود تشويش نداشته باشيد غني صاحب خليلزاد را گفته كه در اموز دولت افغانستان كدام صلاحيت نداري وظيفه ات مامور سفارت امريكا براي صلح است وبس حتي سفير هم نيستي .

>>>   اقای سعیدی بیچاره خودرا در انتخابات پارلمانی از کابل کاندید کرده بود و به تعداد 57 رای بدست اورده
همسایه در دیوار اقای سعیدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است