پاليسى كاهش مشروعيت، گامى بسوى اداره موقت
در حال حاضر گزينه اى مناسب تر از تشكيل اداره مؤقت، تعديل قانون اساسى و شريك ساختن طالبان در قدرت، روى ميز اتاق بيضوى شكل كاخ سفيد وجود ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۳۹۷/۸/۲۴ کد خبر: 155956 منبع: پرینت

خليلزاد، نماينده دو رگه افغان - امريكايى تبار اداره ترامپ تلاش دارد تا با كاهش مشروعيت سياسى حكومت وحدت ملى، راه را براى به تعويق انداختن انتخابات و تشكيل اداره موقت هموار سازد.

اگر دقت نموده باشيم، از زمانيكه زمزمه هاى تقرر خليلزاد بعنوان نماينده امريكا در امور افغانستان، رسانه اى شد، فرار و ريزش مهره هاى وابسته به استخبارات خارجى از بدنه ارگ آغاز يافت. نخستين ضربه را اتمر وارد نمود كه متعاقباً با استعفاى اكليل حكيمى، شيدا محمد ابدالى و حالا اكرم خپلواك همچنان ادامه دارد.

فاكتور هاى متعدد ديگرى كه مشروعيت سياسى، نظامى، اقتصادى و اجتماعى ارگ را زير سووال برده، ميتوان چنين برشمرد:
- عدم همآهنگى و رقابت درونى ارگ و قصر سپيدار در درون حكومت.
- تقابل با اعضاى ائتلاف بزرگ در موارد مختلف.
- مواجهه با جريان بزرگ احزاب سياسى در خصوص انتخابات.
- محكوم بودن در اذهان جامعه مدنى و افكار عمومى.
- نارضايتى و عدم تائيد محور هاى معروف روحانى و دينى نظير، خانواده هاى مجددى، گيلانى و فقيه پغمان از انكشاف اوضاع.
- عدم تمايل طالبان مبنى بر گفتگو با ارگ.
- تشديد و گسترش جنگ و نا امنى در كشور و ناتوانى ارگ در مهار آن.
- بحران اقتصادى، افزايش بيكارى و پاهين آمدن ارزش پول افغانى در برابر اسعار خارجى.
- قرار گرفتن ابتكار عمل سياسى بدست قدرت هاى منطقه ى.

اداره ترامپ با درنظرداشت اوضاع كلى افغانستان، مصمم است تا اين دست شكسته را كه سالها است آويزه گردن شان است، در اسرع وقت رها نمايد. در حال حاضر گزينه ى مناسب تر از تشكيل اداره مؤقت، تعديل قانون اساسى و شريك ساختن طالبان در قدرت، روى ميز اتاق بيضوى شكل كاخ سفيد وجود ندارد.

از سويى هم عقبگرد به اداره مؤقت، به نحوى شكست امريكا را در افغانستان تداعى مى نمايد كه امريكايى ها خواهان آن نيستند. بناً سعى دارند تا اوضاع را بطورى آشفته و ملتهب سازند و ارگ را بطور فرسايشى و تدريجى، چنان فاقد مشروعيت جلوه دهند تا زمينه بطور طبيعى براى چنين هدفى از قبل تعين شده، مساعد شود. كه در آنصورت مقصر اصلى ارگ معرفى شده و كوزه و كاسه ها بسر خود افغانستان شكسته خواهد شد. و به زعم و محاسبه اداره ترامپ، امريكا آبرومندانه از اين غايله بدر خواهد شد.

اما همانگونه كه نقش و تقابل مستقيم و غير مستقيم كشور هاى همسايه، قدرتهاى منطقوى و جهانى در گسترده شدن بحران افغانستان كارساز بوده و است. به همان ميزان سهم و همكارى همه اين عوامل ميتواند در بهبود اوضاع مؤثر باشد. امريكايى ها نميتوانند بدون توجه و رعايت نقطه نظر هاى ساير عوامل تأثير گذار بر قضيه افغانستان، معضل پيچيده كشور ما را با خيمه شب بازى هاى خليلزاد، حل نمايند.

تجربه ثابت نموده كه اصرار بر تشبث يك جانبه و رويكرد خودمحورانه براى تغيیر اوضاع نه تنها مؤثر و كارساز نبوده بلكه ممكن و معقول نيز نيست.

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اداره موقت
کاهش مشروعیت
منصوری
نظرات بینندگان:

>>>   Ayam heeft een bericht gedeeld.
پیش بینی در مورد حکومت موقت را به مطالعه برنامه های اشرف غنی احمدزی نموده بودیم ، اکنون حقایق بر ملا میشود. چاه کن در چاه است!
غنی چاره جز استعفأ راه دیگری ندارد، بازگشت به سال ۲۰۰۱ اشتباهات بن اینبار تکرار نخواهد شد، بن سهم اقوام را وضاحت داده بود، کرزی و احمدزی حقوق سایر اقوام را نادیده گرفتند، سال ۲۰۱۹ برای همه هموطنان سال نیکو پیش بینی میشود.

>>>   اگر هدف و وظایف و مسئولیتها بجای احترام به آزادی و اقناع مخالف و مشارکت عمومی و تاًمین منافع ملی، برعکس بر مبنای و هدف حذف و نابودی همدیگر و منتقدین و مخالفین و جایگزینی دیکتاتوری باشد، این داستان و سرنوشت تلخ همچنان مانند گذشته های دور و نزدیک ادامه خواهد داشت و همواره کشور در آتش جهل و کینه و جنگ و دعواهای قومی و مذهبی و نژادی سوخته و خواهد سوخت و این شرایط همچنان منافع بیگانگان را تاًمین خواهد کرد. دموکراسی تنها ضامن و حافظ صلح و آزادی و عدالت و منافع ملی کشورهاست. پیروز باد صلح و آزادی و مردم افغانستان. در یک کشور آزاد باید همدیگر را بخشید که بخشش زیاد شده و صلح و دوستی نهادینه شود و جای جنگ و دعوا و کینه را بگیرد

>>>   Nasir Khalid
زبون تر، ذلیل تر،نوکرتر، دیده درا تر، خاین تر و فریبکار تر از گلبیدین تا کنون شاید هم ثبت تاریخ بشریت نشده باشد
گفته است با چندین سفارت در کابل تماس گرفتیم آیا شما کدام کاندید خاصی دارید برای ریاست جمهوری یا اینکه ما کسی را معرفی بداریم، یعنی اگر دارید معرفی کنید تا همه او را حمایت نماییم.
ایکاش شمه ی از مردی و شهامت وطنی خود ما در وجود این شیطان عصر وجود میداشت که ندارد....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است