آیا ماموریت شش ماهه خلیلزاد نتیجه می دهد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۶    ۱۳۹۷/۸/۲۶ کد خبر: 155995 منبع: پرینت

آیا زلمی خلیلزاد میتواند این آب حیات را برای مردم افغانستان برساند. به عقیده من جنگ تنها مشکل این کشور نیست اما ممکن است ریشه بسیاری از چالش ها همین جنگ باشد.

دولت و مردم افغانستان در کنار اینکه با دشمن سرسخت روبرو اند با چالش های فراوان دیگر نیز دست و پنجه نرم میکند. فساد، بحران های سیاسی، مداخله گسترده بسیاری از کشورهای منطقه و فرا منطقه در امور افغانستان که معمولا با حمایت تسلیحاتی و مالی از گروه های مسلح تندرو در این کشور همراه است از بزرگترین چالش ها در افغانستان به شمار میروند.

بدون شک زلمی خلیلزاد ماموریت دشواری را در پیش دارد به ویژه این که آمریکا از او انتظار دارد طالبان را وادار به شرکت در گفتگوهای صلح کند. در کنار این برخی ها به این باور اند که زلمی خلیلزاد بخاطر به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نیز ماموریتی دارد که باید تحقق یابد.

به باور من کارهای زیادی است که باید زلمی خلیلزاد آنها را به نمایندگی از آمریکا انجام دهد. باور دارم آقای خلیلزاد از وضعیت پیچیده افغانستان آگاهی دارد شاید او باور داشته باشد آوردن صلح در افغانستان کار ساده ای نیست و این نیاز به زمینه سازی های داخلی و منطقه ای و فرا منطقوی دارد.

از سوی دیگر اگر مذاکره با طالبان به نتیجه برسد حکومت وحدت ملی و حامیان بین المللی این دولت باید برای پاسخ به خواست های احتمالی طالبان که به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری تغییرات در قانون اساسی و سپردن چند ولایت به طالبان رهایی بدون قید و شرط محبوسین آنها و خروج قوت های خارجی از افغانستان، آمادگی های لازم را داشته باشند.

در دوران حکومت حامد کرزی که خلیلزاد نماینده خاص امریکا در امور افغانستان بود وضعیت چنین بحران زا نبود حالا شرایط خیلی تغییر کرده است، جنگ شدیدتر و شورشیان قوی تر شده اند، اختلاف های داخلی میان رهبران افغانستان بیشتر شده و حمایت سیاسی و اقتصادی آمریکا از افغانستان نیز کمرنگ تر شده است.

در چنین شرایطی معلوم است که خلیلزاد به چه روش و چه امکانات در موافقت این ماموریت آن هم برای شش ماه امیدوار است.
گرچه امریکا به نتایج مثبت این ماموریت ولو به هر قیمت بشمول زیر پا گذاشتن دست آورد های 18 سال گذشته تمام شود دل بسته است.

احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خلیلزاد
سعیدی
نظرات بینندگان:

>>>   حیف ما که در افغانستان زندگی می کنیم فقط در افغا نستان روز گم کردن است

>>>   ماموریت هفده ساله امریکا چی کرد که حالا ماموریت شش ماهه کاری کند
ختم چنگ مربوط پاکستان (اسرائیلستان )میشود که موضوع دیورند معادن آب ها ، هند را باید طوری که می خواهد شود اگر به دلخواهش شد بعد دال وکلدار مزدورانش را قطع وبرای شان هدایت میدهد تا جنگ را قطع کنند .

>>>   Salam
آنهای که در بن تحت هدایت خلیل زاد حکومت شکل دادند و اشغال را به بهانه ی مبارزه علیه تروریزم بر مردم و‌کشور تحمیل کردند ، حال همین نیروی اشغال گر با همین تروریست ها روی گزینه ی قدرت معامله می کنند ، بیایند پاسخ خیانت های خود را دهند که چه دستاورد ی داشته اند !
طالب بیش از ۵۰ فیصد خاک کشور را تحت کنترول دارد و در سطح جهانی و منطقه ی هر روز مشروعیت حاصل می کند و امریکا و روس ها هر دو برای به دست آوردن رضایت طالب در رقابت اند !
عامل اصلی فاجعه کودتاه چیان بن اند .

>>>   سعیدی در این یادداش اش چیزی برای گفتن نداشت. از همان ادبیاتی استفاده کرد که طبق گذشته برایش معاش آور باشد.

>>>   اگر در برنامه ای فعلی آمریکا باشد چرا که نه بلیییییییی نتیجه خواهد داد .ولی خدا نقشه های شوم شان را بر گردن خود شان آویزان کند ان شاءالله.

>>>   ني بابا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است