قربانی پشتون برای هزاره
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۱    ۱۳۹۷/۸/۲۶ کد خبر: 155996 منبع: پرینت

در مالستان، از روزهای نخست که جنگ آغاز شد، اولین گروه که به کمک مردم مالستان شتافت، نیروهای خیزیش مردمی از ارزگان و قندهار بود. من آن‌ها را در شیرداغ دیده بودم. بریال از پشتون‌های ارزگان که در زمان فرماندهی حکیم شجاعی در خاص‌ارزگان ولسوال بوده، ضمن آوردن نیروی مردمی، دوربین‌دار هم با خود آورده بود. او شجاعی را با نام یاد نمی‌کرد. «سردار آزاره» می‌گفت.

آن‌ها تا حال در میرآدینه مستحکم در کنار مردم ایستاد اند و تا حال چند نفر قربانی داده‌اند. در روزهای نخست جنگ دو نفر از خیزش‌های مردمی قندهار و ارزگان به دست طالبان کشته شدند. در دو روز گذشته نیز زخمی و شهید داده‌اند. درست است که برای تطبیق حاکمیت ملی و تثبیت قلمرو افغانستان می‌جنگند اما از سوی دیگر مجبور به این جنگ نیستند. می‌توانند نجنگند.

این در حالی‌ است که بسیاری از نیروهای خودی حالا تبدیل به اجیر‌های طالبان شده‌اند و برخلاف منافع مردم، حفظ سرزمین و دست‌آوردهای چند سال اخیر می‌ایستند. برخلاف آموزش می‌ایستند. طالبان اگر حاکم شود، اول مکاتب را بسته می‌کنند و برای اجیر‌های خودی این چیزها هیچ اهمیت ندارد.

در تاریخ هم بنویسید که طالبان وقتی می‌خواستند بر یکی از امن‌ترین جای افغانستان مسلط شوند، پشتون‌ها در برابر طالبان ایستادند و قربانی دادند. در جنگ ارزگان در میان سربازان شهید دو نفر آنان ازبیک تبار بودند. این که با چه نیت و عزم و اراده می‌جنگند، شاید از اهمیت فراوان برخوردار نیست اما مهم است که آنان در کنار هزاره‌ها می‌جنگند، و هدف هزاره‌ها از جنگیدن معلوم است، «علیه بنیادگرایی».

خالق ابراهیمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   هیچگاهی آنهایی که با هم میجنگند همدیگر خودرا نمیشناسند و این عمق فاجعه است.

>>>   بدون شك همه پشتون ها موافق با طالب نيستند . مثال عمده ان حكمتيار صاحب است كه سخت طالب را بد ميبيند و طالب را چوچه روس و پاكستان وبقاياي كمونيست و خلقي ها ميداند .
سياف صاحب هم طالب را باغي و متمرد و نادان ميشمارد و از ٢٢ سال پيش تا حالا با ايشان چلنج ديني داده كه از نظر اسلام طالبان مردار ميميرند ولي درين ٢٢ سال طالب نتوانسته يك عالم در بين خود پيدا كند كه حاضر به اين چلنج شود.
مجددي صاحب طالب را ننگ قرن در پيشاني پشتون و افغانستان ميداند.

>>>   خیلی خوب !

>>>   اگر همه مردم افغانستان متحدمی بودند پاکستانی ها هیچ غلطی کرده نمیتوانستند

>>>   اقای خالقی در اخیر مقالش دانسته ویا ندانسته زخم بزرگ بر پیکر ملت هزاره زد وهدف مبارزه ای این قوم غیور را مقابله با بنیاد گرای خواند طبعا ایشان میداننداین اسم را خارجی ها علیه مخالفین خود استعمال مینمایند دریک جا کلمه ای محافظه کار را بکار می برند و در جای دیگرنامش را افراطی ها می مانند ویا بنیاد گرامیگویند این همه را بالای مسلمانهای که مبارزه وجهاد می نمایند استعمال می نمایند ومعلوم است که حساب این مردم <مسلمانهای واقعی >از داعش وطالب والقاعده و... که خود ساخته وبالای ملت های اسلامی مسلط کرده اند جدا است در اسلام بنیاد گرای جا ندارد مسلمان مسلمان است کسی که به خدا وروز اخرت وپیامبر ایمان داشته باشد منتهابعضی ها همچو من حاضر نیست از منافع مادی واغراض واهوای شیطانی بگذرند وعده ای هم ایمان را اصل قرار میدهند ودرین راه قربانی میدهند که اسمش را میگذارند بنیاد گرا
لالی از ننگرهار

>>>   صد درود و رحمت بر روان پاکشان.صد رحمت بر این شهدای گرانقدر

>>>   این مطلب باید ذهن کورمغزان را باز کند!

>>>   خوب است که ما شویم، نفاق به نفع هیچ کس نیست

>>>   این گزارش را بخوانید و از بدگوئی علیۀ پشتون ها بپرهیزید، زیرا به مفاد تان نیست.

>>>   من به انهاییکه ّشتون ستیز اند میگویم این هم نمونه از هموطندوستی ّشتونها!

>>>   خوش باوری امثال خالقی این مملکت را خراب کرده است.

>>>   حقیقت رابطه بین اقوام همین است اما کشتار ونفاق فعلی مصنوعی وساخت پاکستان است

>>>   واقعاً آقای لالی ننگرهای گپ های خوبی گفتند بنیانگرا چه معنا و مفهوی دارد فقط و فقط دشمنان اسلام این کلمه ها را استفاده میکند اسلام یک دین و یک آهین است تفرقه در دین اسلام نیست تفرقه را کسانی به میان می آورند که دشمن انسانیت و اسلام است اسلام یگانه دینی است که ارزش انسان را به تمام کافه جهان معرفی مینماید و از تفرقه و نفرت افگنی انسان ها را دور میدارد بیآئید تنها اسلام واقعی را مطالعه نماییم چرا اختلاف افگنی و اختلافات را دامن میزنیم آیا ما انسان هستیم و از انسانیت خبری داریم و ما خودمان را شناختیم انسان تا زمان که خود را نشناخت خالق خود را نمی شناسد.
عبدالمقتدر از بدخشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است