بی‌آزاری کم گناهی نیست در دیوان عشق!
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۱    ۱۳۹۷/۹/۱ کد خبر: 156083 منبع: پرینت

یک مدرّس ایرانی دانشگاه در رشته‌ی مدیریت می‌گفت: «سرشت و سرنوشتِ روحانیون، شبیه سرنوشت و سرگذشت گوسفند است! ما هم در عروسی و شادی، سرِ گوسفند را می‌بُریم و هم در عزا و مصیبت! هم قربانی حجِ مان گوسفند است و هم ولیمه‌ی عروسی مان!
هم در جشن‌ها و پیروزی‌ها و راحتی‌ها، روحانیون را مورد حمله و هجمه قرار می‌دهیم و هم در گرفتاری‌ها و گرانی‌ها و تنگناها!».

این گفته و گذاره در افغانستان و دنیای مجازی نیز صادق است. هم در مصیبت، عالمان دین را ذبح می‌کنیم و هم در عروسی! در زمانِ تهاجم و اشغال شوروی، آنها را سرزنش کردیم که چرا فتوای جهاد و دفاع دادند؛ اینک در تهاجم و اشغال امریکا، باز هم آنها را ملامت می‌کنیم که چرا حکم جهاد نمی‌دهند و با دولت دست نشاندۀ غرب، همسو و هم‌کاسه‌اند!

اگر دیگران با انتحار و انفجار و جنگ‌سالاری، موجبِ مرگ و جرح و رنجِ انسان‌ها می‌شوند؛ تاوانِ جنایت و قساوت آنها را عالمانِ دین می‌پردازند! در عین حال، اگر دیگران با انتحار در محفلِ عالمان (جشن میلاد پیامبر) باعث قتل و جرحِ یکصد عالم طراز اول کشور شوند؛ باز هم عالمان دینی مورد حمله و هجمه/ طعن و لعن قرار می‌گیرند که چرا قربانی ترور و انفجار شدند!

چرا این دو قشر (گوسفند و روحانیون) در غم و شادی/ شکست و پیروزی، قربانی و قصّابی می‌شوند؟
عمده‌ترین دلیل این وضعیت می‌تواند بی‌آزاری و بی‌دفاعی این دو قشر باشد. گوسفند، بی‌آزارترین و بی‌خطرترین و بی‌دفاع‌ترین گونه‌ای حیوانات است و هیچ شاخ و سُم و سَم و نیش و زهر و لگد برای دفاع از خود ندارد. روحانیون نیز بی‌آزارترین و بردبارترین قشر اجتماعی‌اند.

یک روحانی هیچگاه بی‌ادبی و بی‌اخلاقی را با نقضِ ادب و اخلاق پاسخ نمی‌دهد. خشونت و فحّاشی را با چماق و دشنام، تلافی نمی‌کند. روحانی در شأن خود نمی‌داند که با هرکس یا ناکس وارد جدل و جنجال/یا بزن و بکوب شود. روحانی میراث‌دار حلم و متانت و نجابتِ پیامبران الهی هستند و با «قالوا سلاما» از کنارِ خطاب و دشنام ناآگاهان و بیماردلان عبور می‌کند.

در یک کلمه، عالمان دین، انسان‌های نجیب، حلیم، بردبار و بی‌آزارند؛ مانند کبوتر و گوسفند و آهو! و همین نجابت و متانت/ بردباری و بی‌آزاری، مخالفان و منتقدان آنها را جری و جسور کرده، هزینه‌ی حمله به روحانیون را به صفر رسانده است؛ چنانکه بی‌آزاری و نجابت گوسفند، قصّابان و جلّادان و گرگان و درّندگان را جری و جسور/ بی‌پروا و بی‌تقوا کرده است!
بی‌گناهی کم گناهی نیست در دیوان عشق
یوسف از دامان پاک خود به زندان می‌رود

مسیح ارزگانی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علما
گوسفند
نظرات بینندگان:

>>>   خجالت بکش و توهین به علما نکن همه عالمان افراطی نیستند عالمان حق محور هم پیدا میشود هنوز
علی صادقی

>>>   امروز هر چه دارم از دست عالمان به عمل است که حتی دامن کیر عالمانوارسته شده است اختلاف نفاق خود خواهی ریاست طلبی زر اندوزی و اختراع دین ومذهب خلا صه در یک کلام عالم بدون عمل یعنی زر وزور و تزویر ولی این از قضاوت بدون شناخت ومعریفت دور است که هر دورا (عالم وارسته وعالم غیری وارسته ) با یک چوب بیرانیم وبیکویم همه ای علما و دانشمندان چنین وچنان است با ید تفکیک کنم وفرق بین شیخ انکلیس ( الهیار ی.....)ودا عش و ملا عمر .... امریکای بکذاریم در قلم وقصاوت طرف احتیاط را رعایت کرد ..
میرویس از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است