بازی با انتخابات پارلمانی به نفع نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۹    ۱۳۹۷/۹/۳ کد خبر: 156109 منبع: پرینت

در شرایطی که کوره آتش جنگ هنوز داغ است و هم‌زمان تلاش‌ها به منظور زمینه‌سازی برای شروع مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان جریان دارد و از جانب دیگر بحث‌ها پیرامون تشکیل حکومت موقت نیز هنوز گرم است، اعلام نتایج انتخابات پارلمانی و تشکیل پارلمان جدید در کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است. هرچند کمیسیون انتخابات با تأخیر سیزده روزه تنها نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی پنج ولایت را شام گذشته دوم قوس اعلام کرد، اما تأخیر در اعلام نتایج کلی این انتخابات هنوز پا بر جا است و معلوم نیست که نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی سایر ولایت‌ها چه زمانی اعلام خواهد شد.

در هر صورت، به هر میزانی که کمیسیون انتخابات در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی امروز و فردا کند و زمان اعلام نتایج انتخابات را به تعویق بیاندازد، به همان میزان حکومت وحدت ملی در موقعیت بدتر و در شرایط دشوارتر از وضعیت کنونی قرار خواهد گرفت.

حکومت وحدت ملی در حال حاضر در شرایط بسیار ناگوار قرار دارد. از یک طرف آتش جنگ در هر طرف زبانه می‌کشد و از طرف دیگر تلاش‌های امریکا به منظور زمینه‌سازی مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان تشدید یافته است. هم‌زمان با این، طرح تشکیل حکومت موقت نیز بر سر زبان‌ها افتاده است و این روزها در بیشتر محافل سیاسی در داخل کشور مورد تأمل و بحث قرار گرفته است. این در حالی است که دولت برای مهار جنگ، رسیدن به یک دست‌آورد قابل قبول در امر مذاکره با گروه طالبان و همچنان مقاومت در برابر طرح تشکیل حکومت موقت، نیاز جدی به استحکام پایه‌هایش و از جمله تشکیل پارلمان قانونی در کشور دارد. علاوه بر این، دولت افغانستان برای آن که در نشست جنوا که قرار است تا چند روز دیگر برگزار شود، حرفی برای گفتن داشته باشد و در این نشست از عملی شدن تعهداتش به جامعه جهانی نمونه ارایه کند، نیاز دارد تا نتایج انتخابات پارلمانی را اعلام کند و از آن به عنوان یک دست‌آویز بسیار مهم برای جلب همکاری‌های جامعه جهانی در این نشست بهره بگیرد. بنابراین، امروز و فردا کردن کمیسیون مستقل انتخابات در امر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی به بهانه تأمین شفافیت و دیگر بهانه‌ها، حکومت وحدت ملی و در مجموع دولت را در یک موقعیت بسیار بدتر از شرایط کنونی قرار خواهد داد.

گروه طالبان هم‌زمان با گرم شدن بحث مذاکرات صلح و اقدام امریکا برای زمینه‌سازی این مذاکرات، جنگ خود در برابر دولت را تشدید کرده است. به همین دلیل، دیده می‌شود که ولسوالی‌ها و مناطق بسیار امن افغانستان این روزها صحنه جنگ این گروه با نیروهای دولتی است و اراضی تحت کنترل دولت کم‌کم محدودتر می‌شود. گروه طالبان به هر میزانی که بتواند دولت را در بخش امنیت به چالش بکشد و به تصرفات تازه‌ای دست یابد، به همان میزان در میز مذاکرات صلح و در اقناع افکار عمومی جهان و به ویژه امریکا از موقعیت بهتر با دولت وارد چانه‌زنی خواهد شد و در امر تعیین سرنوشت آینده افغانستان سهم بیشتری خواهد برد و نقش مؤثرتری بازی خواهد کرد. این تهدیدی است که حکومت وحدت ملی نباید آن را دست‌کم بگیرد و برای استحکام پایه‌های نظام دست به هیچ کاری نزند و فقط تماشاچی وضعیت باشد. بنابراین، برای عبور موفقانه حکومت از این ورطه، اعلام نتایج انتخابات پارلمانی به صورت شفاف بسیار مهم است و اما تعلل کمیسیون مستقل انتخابات می‌تواند زمینه‌ساز بی‌اعتمادی بیشتر مردم نسبت به حکومت، پارلمان و در مجموع دولت شود. می‌دانیم که با بی‌اعتمادی مردم نسبت به حکومت، فضا برای بازی‌های گروه طالبان در میان مردم فراخ‌تر و خیال برقراری امنیت و محدود ساختن ساحات زیر کنترل گروه طالبان نیز به یک امر محال تبدیل خواهد شد.

در کنار این، اکنون تلاش‌ها بر این است تا زمینه مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان فراهم شود؛ هرچند هنوز به صورت دقیق قابل پیش‌بینی نیست که چنین زمینه‌ای فراهم خواهد شد یا نه. اما اگر چنین زمینه‌ای فراهم آید، در آن صورت، دولت زمانی می‌تواند از موضع قدرت وارد مذاکرات صلح شود که پایه‌هایش به لحاظ مشروعیت قانونی، نلرزد و استوار باشد. یکی از پایه‌های دولت، پارلمان است. اعلام نتیجه انتخابات از یک طرف و تأمین بودن شفافیت انتخابات از طرف دیگر، برای تشکیل پارلمان مقتدر و مشروع و در نتیجه استحکام یکی از پایه‌های دولت بسیار مهم است. درست است که همگان چشم به راه اعلام نتایج انتخابات و تشکیل پارلمان جدید هستند، اما این چشم به راه بودن به معنای آن نیست که اعلام هر نوع نتیجه‌ای از جانب مردم پذیرفته شود. بنابراین، کمیسیون انتخابات نباید بیش از این مردم را منتظر بگذارد و با رنگ‌پذیری از بازی‌های سیاسی، تلاش کند نتیجه مورد نظر خودش را از دل انتخابات بیرون بدهد. در شرایط حساس کنونی، کم‌ترین اشتباه می‌تواند سرآغاز یک بحران بسیار خطرناک در کشور باشد و در آن صورت تنها مسوول کسانی خواهند بود که مرتکب چنین اشتباهی شده‌اند. لذا تلاش عمدی برای جلوگیری از تشکیل یک پارلمان قدرتمند در کشور که باعث تحکیم نظام و استواری دولت شود، خیانت ملی و نابخشودنی است و می‌تواند دولت را امر مذاکرات صلح در موقعیت بسیار ضعیف قرار دهد.

طرح تشکیل حکومت موقت نیز هشداری است که هم اکنون دولت افغانستان با آن روبرو است. به هر میزانی که انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان ناکارآمد ثابت و اعلام نتایج آن با تعلل و تأخیر همراه شود به همان میزان طرح تشکیل حکومت موقت نیز قوت خواهد گرفت. وقتی تمامی طرف‌ها متوجه شوند که کمیسیون انتخابات و حکومت از پس برگزاری انتخابات نسبتاً شفاف بیرون آمده نمی‌توانند، در آن صورت روی طرح تشکیل حکومت موقت بیشتر پافشاری خواهند کرد. دلیل این امر نیز آن است که هم تمامی طرف‌های داخلی و هم تمامی همکاران بیرونی افغانستان اعتمادشان را نسبت به کارکرد حکومت و کمیسیون انتخابات از دست خواهند داد و برای آن که بتوانند کاری برای آینده افغانستان انجام دهند، گزینه تشکیل حکومت موقت را روی دست خواهند گرفت. واضح است در صورتی که حکومت و کمیسیون انتخابات نتوانند از پس انتظارات حداقلی مردم افغانستان و جامعه جهانی برآید، در آن صورت چه نیازی به حفظ و استمرار آن است؟ بنابراین، حکومت و کمیسیون انتخابات در یک آزمون بسیار مهم به سر می‌برند و با خودداری از بازی با آرای مردم و نتایج انتخابات، می‌توانند به بقای نظام کنونی و جلوگیری از تشکیل حکومت موقت و پی‌ریزی یک نظام دیگر در کشور جلوگیری کنند.

با توجه به مواردی که ذکر شد، اعلام نتایج انتخابات در شرایط حساس کنونی برای استحکام پایه‌های دولت و استمرار نظام کنونی از اهمیت حیاتی برخوردار است. بازی با آرای مردم در این شرایط به معانی بازی با سرنوشت آن‌ها و در نتیجه بازی با سرنوشت نظامی کنونی است. بدترین پیامد این بازی، ضعیف شدن دولت و در نهایت فروپاشی آن است. از این رو، با اعلام نتایج انتخابات به صورت شفاف و نیز با تشکیل یک پارلمان مقتدر و قانونی، می‌توان از ضعف‌های دولت کاست و زمینه بقا و استمرار آن را تا حد خیلی زیاد فراهم کرد. انتظار عمومی این است که کمیسیون انتخابات، تن به بازی‌های سیاسی ندهد و حکومت نیز تلاش نکند در امور انتخابات مداخله کند و به این ترتیب به استواری نظام کمک صورت گیرد.

خلیل‭ ‬روشنگر
8 صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کمیسیون انتخابات
بازی انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   فرو پاشی نظام دیموکراتیک را مردم نمخواهند که جای انرا امارت اسلامی طالبانی ساخته و پرداخته پاکستانی بگیرد اما همین ریس جمهور قومگرای معتصب قوم و زبان عوام فریب دروغگو بیکاره خود خواه را با دارو دست خاین ان هم نمیخواهند همه میداند که انتخابات پارالمانی با همین اشخاص از کمیشنران دست چین زیر امر ریس جمهور غنی پر تقلب و دلخواه ارگ چیزی دیگری نیست سالی که نیکوست از بهار ان پیدا است مردم خواهان پارالمان شفاف حکومت قانون و عدالت شهروندی بدون تعصبات قومی و لسانی و سمتی یک حکومت مسول و جوابگو بقانون هستند نه این حکومت فاسد معتصب قومگرای سمت پرست بیکاره قانون گریز و یا امارت طالبانی منافق شیطان صفت ظالم وابسته به پاکستان دشمن کشور و مردم افغانستان را مردم حکومت دیموکراتیک با پایه های وسیع ان را خواهان اند که حق و عدالت و حقوق شهروندی بدون تعبیض در ان حکمفرما باشد.

>>>   بنده منحیث یک شخص آزاده بامیانی نتیجه اعلان شده را بهتر از تصور میدانم درست است کاندید حزب غالب ناکام شده ولی شاید نتیجه فعالیت ضعیف حزب بوده یا که سایر کاندیدان توانستند بهتر اعتماد و نظر مردم را جلب کنند.
مردم افغانستان به ظرفیت هایی رسیده اند و نیز مملکت صاحب دار شده که دیگر سخت است مثل گوسفند و اجیر با آنها برخورد کنیم و بگذارید مردم تجربه های جدید خود را هم بگیرند بیازو کار از کار گذشته و سیستم و امکانات غربیها کمتر قابل مبارزه است و ملت گشنه افغانستان بهر صورت بطرف نان خیز خواهند برداشت.
اس پ هزاره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است