سپنتا: نظام طالبانی در افغانستان حاکم می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۷/۹/۵ کد خبر: 156132 منبع: پرینت

داکتر رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی در حکومت پیشین می گوید که افغانستان و منطقه در حال تغییر بوده و این کشور به سوی سیاست طالبانیزم در حرکت است.
به گزارش رادیو آزادی، سپنتا روز یکشنبه در دور چهارم نشست امنیتی میان افغانستان و هند که از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک دو کشور در کابل راه اندازی شده بود گفت، اگر افغان ها بخواهند یا نه این تغییر برگشت ناپذیر آمدنی است.

او افزود: امروز با اندوه ما در آستانه یک تغییر اجتناب ناپذیر در افغانستان و منطقه قرار داریم، تغییری که برای ما افغان ها بسیار درد آور و غم انگیز است، شاید این مورد پسند ما نباشد که نیست اما واقعیت چنین است، به نظر من بخواهیم یا نخواهیم یک نوع طالبانیزه شدن سیاست جامعه آمدنی است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سپنتا
نظام طالبانی
نظرات بینندگان:

>>>   تا جایی که از بیانیه اخیر دونالد ترامپ در مورد صلح افغانستان معلوم میشود، هنوز تا طالبانیزه شدن افغانستان یعنی به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان،راه درازی پیشرو است.
او در بیانیه خود گفت: مردم افغانستان جنگجویان خوبی هستند(این که مردم افغانستان را چه فکر کرده است، به خودش ارتباط میگیرد). ما تلاش های همه جانبه خویش را بخاطر آوردن صلح در افغانستان انجام میدهیم.اما این که این تلاش ها نتیجه میدهد،هنوز معلوم نیست.
همین که در آخر او میگوید که نمیداند که این تلاش ها نتیجه میدهد و یا نه،مانند انشأ الله افغانها است که قاطعیت ندارد.

>>>   هر تغیرات که باعث قطع جنک وخون ریزی مردم شود ویک صلح سراسری حاکم باشد مورد قبول ملت است به امید هر چه زود تر آنروز.

>>>   طالبان بخاطری خواهدامد که همه مردم افغانستان یاغی
و زورگوی شده هم زن و مرد همگی دنبال خلاف کاری
ودزدی وعیاشی هستند یگانه کسی که میتواند این مردم
سرجایشان بشاند همان رژیم طالبان است دولت فعلی هیچ کاری
کرده نتوانست نه فساد اداری ازبین برده توانست و نه امنیت رابرقرار توانست پس باید طالب
بیاید واین کشور را اداره کند درزمان طالبان چطورهمگی
ارام و لم وسم بودند کسی صدای خودرا بلند نمیتوانست کسی جرت زنا و دزدی را نداشت اما حالا
افغانستان پرشده از فاحشه خانه دزدی که حتی خود
ریس جمهورافغانستان هم متهم ردیف اول است پس برای مردم غریب همان دولت طالبان خوب است کارکرده
میتوانی حق کسی راکسی به زورگرفته وخورده نمیتواند
عیاشی و بچه بازی و زنا نیست زن و بچه مردم در امان است حکومت فعلی حکومت سرمایه داران است
همه مردم غریب پایمال است ادم غریب نه نان برای خوردن دارد نه امنیت جانی دارد پس همان حکومت طالب خیلی بهتراست ...
کریم

>>>   آقای سپنتا ، حامد کرزی و مجموع اداره‌ی فاسد اداری اش و بعدا عدم وحدت عمل و گفتار میان رهبران وحدت ملی افغانستان عملا زمینه را برای آوردن طالبان در افغانستان مساعد گردانید .حامیان خارجی شما بعد از صرف میلیارد ها دالر و از دست دادن جوانان شان در خاک ما و عده ای زیاد از این عساکر خارجی بعد از برگشت به کشور های شان دچار فشار های روانی شده و دست به خود کشی زده اند و این هزینه ی دگری برای این دولت ها است از اینرو آنها بعد از مطالعه ای دقیق گذشته ای طالبان دریافتند که این نیرو امانتدار تر از حکوماتی است که آنها طی این مدت با جان و مال از آن دفاع کردند اما نتیجه هیچ. صفر.
بلی این تغییر اجباری توسط آمریکایی‌ها
و دگر کشور های فعال ذیدخل در افغانستان در حال نضج گرفتن است و مبارزه ای اصلی بعد از این تغییرات در افغانستان آغاز خواهد شد و من یقین دارم که از پدرام تا رهبران هزاره و پنجشیری ها و حتی پشتونها بدون تعصب برای طرد و دفع طالب در آینده به هر شکلی باشد با هم متحد خواهند شد و دگر این همه بد بینی ها و تبلیغات منفور ملیتی علیه یکدگر که اکنون وجود دارد ، در آینده وجود نه خواهد داشت زیرا در این مدت هفده سال چون همه امکانات مالی و نظامی باد آورده سیاسیون را مغرور و غافل از واقعیت ها ساخته بود . شمشیر داموکلس عنقریب بر سر و گردن این افراد ملیت ستیز که شب و روز مصروف تخریب یکدگر بجای کار و زحمت بودند ، آویزان خواهد شد و با اندک غفلت گردن شان زده خواهد شد.گرچه اکثریت مطلق اینها به دوبی فرار خواهند کرد اما باز هم راه دشوار برای یک افغانستان سیکیولر در پیشرو است.
حنظله»»»»

>>>   افغانستان یا افغانلند یک نام جعلی است که توسط انگلیس به این کشور داده شده۰ اسم اصلی این دیار آريانا و ايران و خراسان است.
اين نامها را رنگین دادفر سپنتا مشاور امنیت ملی در حکومت پیشین بايست مى شناخت بويژه که گفتار اش پارسى ايست .

افغان چه معنى و مفهوم دارد? فرهنگ افغان چه است? زبان پديده فرهنگى است. زبان خود فرهنگ و هنر است. زبان فرهنگ و هنر مى سازد. زبان فرهنگ وهنر را نگه مى کند
1- زبان افغانى چه است?
2- هنر افغان چه است ?
3-غذای افغانی چه است ?
4- موسيقي افغانى چه است?
5-ادبيات نظم و نثر و تياتر افغانى چه است?
6- زراعت يعنى فرهنگ کشاورزى افغانى چه است?
7- سيستم زراعتى و قنات و کاريزسازى که تهداب آبادى و شهر نشينى افغانى چيست?
8- ميتولوژى يعنى اسطوره هاى پيشدادى افغانى چي است?
9- رقصها و ترانه ها و سرودهاى افغانى چيست?
10- فرهنگ باغ سازى و باغدارى افغان چيست?
11- فرهنگ جنگلدارى افغان چه است?
12- آيا افغان فرهنگ شهرنشينى را مى دانند و يا کوچى در شهر?
13- آداب و رسوم و جشنهاى افغان چيست?
14- آثار فرهنگ باستانى افغان چه است?
15- آيا سينا و مولوى بيرونى و على شير نوايى ويا امير خسرو و يا ناصرخسرو افغانى نوشته بودند?

کلمه افغان زخم سرطانى ويا دانه ناسور که بايد با جراحى از ستان خور بريده شده و به پشته سليمان کوه انداخته شود هر کسیکه خودرا افغان میداند دروازه های آريانم به روی شان باز است میتوانند به جايگاه آبايى خود اسراييل و يا دورادور کوه سليمان بازگذشت نمايند.

آيا اسراييل آب دهن اوغو را تجزيه و آزمايش ژينى نکرد و نگفت که اوغان ازجمله اقوام گريخته بنى اسراييل اند? آيا سليمان پادشاه اسراييل نبود?

شما افغان آنقدر پررو هستيد کستاخ استيد که کيش و خويش و اصل و نسب تانرا به باد افگان در بالاى سرخ افگان با سگ افگان و مزه سياه و سبز افگان فراموش ى سپرده ايد!

>>>   پشتون هويت صادق است!
پټهان هويت اعتبار است
روهيله هويت والا و بلند است
افغان هويت کاذب است!

>>>   اقا زاده که زیاد بر ضد کلمه ای افغان چسپید ه ای . اولا امنیت سرتاسری را در کشور بیاور نظم اجتماعی را بیاور اقتصاد جامعه را سرو سامان بده وطنت را از گدایی گری ازاد بساز خرج دسترخوان خویشرا از راه حلال تامین کن به هموطنانمت از هر ملیتی باشند مهر بورز بعدا به این کلمات افغان و پتان و خراسان و اریانا بپرداز. امنیت شب و روز خودت و ناموس ات را اجنبی ها گرفته اگر مامور دولت استی معاش تو و امثال ترا مالیه دهندگان یهود امریکا و اروپا میدهد اگر دکاندار و یا تاجر استی همن زمینه را هم خارجیان بعد از سال ۲۰۰۲ برایتان مساعد ساخت و دستگاه دولتی ضعیف و صد ها مامور اضافه بست شد و جای ارگانهای دولتی را موسسات شخصی گرفت که این هم از خیرات خارجیان بوده است که شاید به نفع شخصی شما تمام شده باشد . از اریانا و ایران حرف میزنید شما ایا میدانید که سطح زندگی مردمان عادی در همانوقت چه گونه بود ؟ در مورد خراسان شما باید گفت که اسم خراسان تنها بری افغانستان امروز خلاصه نمیشد قبل از ان منطقه ای اناتولی را نیز خراسان یعنی سرزمین طلوع افتاب مینامیدند و لی ایا شمابازهم از وضعیت زندگی رعیت در اندوران کدام تحلیلی دارید با حضور چند شاعر و نویسنده نمیشود که به اندوره افتخاری کرد . موجز اینکه اولا خود و وطن را در سطح کمال ترقی و اگاهی سیاسی و اجتماعی برسانیم بعدا بر اساس ارای عموی یا رفراندم میشود در تغییر نام کشور تصمیم بگیریم. بدون یک جامعه مترقی و دموکراتیک دیدن چنین خواب ها سراب است و افغانستان هنوز برای دموکراتیزه شدن واقعی سا لهای دراز بکار دارد حتی جناب شما یک فرد ملیت ستیز استید که به عرف و عادات و عنعنات کسان دگر توهین میکنید این خودش بذات خود عمل غیر روشنفکری و تبعیض امیز است . پس بهتر است نخست شما از خود تغییر و تحول را اغاز کنید . سلامت باشید.
خیرخواه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است