از سوراخ فراخ قومی تا سوراخ تنگ دولتی
وقتی حکومت نمی‌تواند پنج کیلومتر سرک پخته را تامین امنیت کند، مردم مجبورا از یک تفنگ‌دار قومی‌ دفاع بکنند، در چنین وضعیت سوراخ شکاف‌های قومی، فراخ‌تر و سوراخ‌های تنگ‌دولتی تنگ‌تر می‌شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۴۹    ۱۳۹۷/۹/۶ کد خبر: 156167 منبع: پرینت

شکاف‌های قومی فراخ‌تر از آنِ است که تصور هم نمی‌شود. ممکن اندیشمندان سیاسی و جامعه‌ شناسان دلیل‌های مختلف ارایه کنند؛ ولی آنچه که در افغانستان برجسته‌تر از همه به نظر می‌رسد، این‌ است‌ آنان‌که دغدغه عدالت‌خواهی و برابری داشتند/دارند، از سوی ساختاری سیاسی موجود و گذشته تحقیر شدند/می‌شوند، حذف شدند/می‌شوند، بیگانه خوانده‌شدند/می‌شوند، مورد تعصب و ستم قرار گرفتند/می‌گیرند.

از سوی دیگر ساختار و مشارکت سیاسی، قومی ارباب‌محور و خان‌محور بود و است. بت‌های قومی، خان‌ها و ارباب‌ها محراق توجه بودند/هستند. مردم از مزایایی عدالت و قانون برخوردار نشدند/نخواهندشد، حاکمیت قانون را ندیدند/نخواهند دید، پناه‌گاه قانونی نداشتند/نخواهند داشت. از همین‌رو وقت مردم از شر بیکاری، بی‌عدالتی، ستم و تبعیض به خان پناه بردند/می‌برند، مسلم است که از جنایت‌ها و فسادهای خان فسادسالار و جنگ‌سالار خود در برابر بی‌عدالتی که در جامعه علیه‌ شان از سوی غیر روا داشته شده است/می‌شود، دفاع بکنند.

وقتی حکومت نمی‌تواند پنج کیلومتر سرک پخته را تامین امنیت کند، مردم کشته شوند، سربریده شوند، مال و منال‌شان به غارت برده شود، مجبور از یک تفنگ‌دار قومی‌شان که در حفظ جان و مال مردم می‌کوشد، دفاع بکنند در چنین وضعیت روشن است که سوراخ شکاف‌های قومی، فراخ‌تر و سوراخ‌های تنگ‌دولتی که بر مبنای مناسبات قومی دوخته شده تنگ‌تر می‌شود.

زمانی شما در اداره دولتی کار می‌کنید، تبعیض و بی‌عدالتی بیداد کند، بی‌سوادترین و نافهم‌ترین آدم سر شما ریاست کند، امتیاز بالاتر از شمای‌که تحصیل کرده‌اید، تخصص دارید و کاردان هستید بگیرید، چون شما ازنگاه قومی وابسته به دستگاه نیستید، حتا نمی‌توانید اعتراض کنید، مرجع و زمینه قانونی هم وجود نداشته باشد که از حق قانونی‌تان حمایت کند، سر سودای شکایت را به کجا می‌برید؟ معلوم دار است که سر از آستین قوم بیرون می‌کشید و تحقیرها و بی‌مهری‌های‌که درحق شما شده است از حنجره قوم‌ فریاد می‌کشید.

زمان آن است که بر وضعیت موجود تامل کرد، انتقادها را شنید و حمل بر تعصب نکرد و دید که یک آدم بیکاره بیش از ده موقف دولتی دارد، ولی یک نخبه دیگر که قومی نمی‌اندیشد و از عدالت اجتماعی سخن می‌گوید در بست ماموریت می‌پوسد یا هم درکوچه‌ها از گرسنگی جان می‌دهد و یا دست به چاپلوسی و توجیه‌گری بی‌عدالتی‌ها می‌زند.

امین کاوه


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومی
دولتی
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
رادیوی آزادی را فاشیست ها مدیریت می کنند حتا گویندگان و مدیران بخش پارسی اش هم پشتون ها اند ، وقتی رسانه دست این ها بیفتند واقعن منبع تعصب ، نفاق ، جعل سازی می شود . پول این رادیو از مالیه ی مردم امریکا پرداخته می شود ، واقعن ملال انگیز است وقتی اداره ی امریکا پول مردمش را برای دستگاه های مریض هدر می دهد .

>>>   داکتر امیر انصاری
در آسترالیا نیز گرداننده گان رادیوی اس بی اس برای افغانستان پشتونهای فاشیست اند. اینها در آمریکا و اروپا و انگلیس و آسترالیا رسانه ها را در دست گرفته اند و برای مردم و همچنان سیاست سازان رسانه ها که بیشتر در شکل دادن اذهان سیاستمداران نقش دارند، دمساز شده اند

>>>   Zafari
وزارت داخله-ریاست امنیت و وزارت دفاع یکتا مجرم جنایی را در جبل السراج میبینند اما این لشکر جهل را نمیبینند چون اینها مربوط به قوم اشرف غنی اند.

>>>   Basir Ahang
فرید خروش در صفحه فیس بوکش خوشحالی کرده که بالاخره پس از دو روز تلاش بی‌وقفه جناب سرور دانش معاون ریاست جمهوری افغانستان؛ دختران نوجوان هزاره را از زندان آزاد کرده اند.
چه روی سرخی بزرگی! واقعن به شما و جناب سرور دانش تبریک باشه.
سرور دانش به عنوان معاون ریاست جمهوری از آدرس ملت هزاره چقدر پیش قومندان امنیه کابل عذر و زاری کرده باشه بیچاره.
باور کنید دل همه ی هزاره ها به حال شما خون می‌گرید.

اگر شیرین هزاره زمانی مجبور بود خودش را از کوه به پایین بیاندازد و از عفت و حرمتش دفاع کند٬ حالا در قرن ۲۱ از فضل وجود شما ها و جناب سرور دانش شمسیه ها مجبور می شوند فقط به خاطر هزاره بودن شان از خیابانهای کابل توسط پلیس دستگیر٬ حتک حرمت و زندانی شوند و عاطفه ها در مقابل چشمان همکلاسی هایش توسط پلیس کشور تیرباران شوند.

خوبست که جناب دانش پس از دو روز عذر و زاری توانسته دختران نوجوان هزاره را که در وقت برگشت از مکتب بدون هیچ جرمی بازداشت شده بودند٬ آزاد کرده است.
اما آیا می‌دانید در طول این سه شبانه روز برسر این دختران نوجوان چه آمده است؟

آیا از ویس برمک وزیر داخله و قومندان امنیه کابل پرسیده اید و یا صلاحیت دارید بپرسید که طبق حکم کدام قانون و بر اساس کدام جرم ثابت شده٬ دختران نا بالغ هزاره را بازداشت و حتک حرمت کرده است؟

آیا خبر دارید که در طول دو روز تظاهرات در غرب کابل و بامیان بیش از ۱۶ تن از جوانان هزاره توسط پلیس تیر باران شده اند؟
آیا می‌دانید که مغز های جوانان هزاره چگونه در خیابانهای غرب کابل باد باد شده است؟
آیا سرور دانش می تواند و غیرتش را دارد که از ارگانهای عدلی و قضایی بخواهد تا مطابق قانون افرادی که امر شلیک بالای معترضان داده بود را مورد بازخواست قرار دهند؟

بازهم سپاس از شما که چنین با خوشحالی اعلان می‌کنید که خواهران نابالغ تان را که بدون هیچ جرمی زندانی شده بودند پس از سه شبانه روز زجر و حتک حرمت آزاد کرده اید آنهم در کشوری که تروریست ها و آدم کشان طالب و گلبدین که از سوی محکمه به سالها زندان محکوم شده و در قتل صد ها انسان بی‌گناه دست دارند٬ دسته دسته از زندان آزاد می شوند و شما نیز برای شان کف می زنید.

واقعن درود به همت و غرور تان!

>>>   لشکر فاطمیون ، هزاره های بی دفاع را دریابید !
درین روز ها طالبان بی فرهنگ به همراهی ارگ نشینان نیکتایی دار طالب دوست سخت در هراس و ترس آمدن لشکر فاطمیون از سوریه در جنگ با طالبان اند . دستگاه تبلیغی شان چنان می چرخد ، تو گویی که سور اسرافیل دمیده است . هزاره های متمدن و فرهنگ دوست با احتجاج ها و خیزش های مدنی علیه بیداد شوونیسم قبیله بر خواستند ولی در پاسخ این تمدن گرایی ، طعمه خون و آتش دستگاه قبیله گردیدند . خیزش های مدنی در جوامع متمدن و مدنی می تواند راه رسیدن به خواست های مردمی و اجتماعی باشد نه در جامعه ملوک الطوایفی اوغانی . اگر لشکر فاطمیون با زور و قدرت بتوانند جلو خودسری ها و یکه تازی های شوونیست های قبیله را بگیرند و از ناموس وحریم خانواده های هردم شیهد هزاره دفاع نمایند ، قدمی است بسوی رسیدن به تفاهم و همدیگر پذیری اگر طرف خردمند شود . در برابر زور گویان باید زورآور بود نه گدا پیشه زیرا در قانون طبیعت کمزور پایمال است .
جنگ امروز در سرزمین ما جنگ نگهداری ارزشهای فرهنگی و تمدنی است نه مذهبی ، کسانی که درین جنگ ها حصه میگیرند ، نباید دستاویز شان رسیدن به ارزش های دینی و مذهبی باشد ، گرچی در روی کار نامش را گذاشته اند جنگ اخوانی با رافضی . به باور کامل می توانم بنویسم که داعش و طالب در پایان کار با میانجیگری آمریکا و غرب به تفاهم خواهند رسید و آنروز سیاه ترین روز برای برادران هزاره من خواهد بود . آنروز نخستین روز نسل کشی هزاره ها خواهد بود و آنروز آمریکا چشمان خود را میان جامعه جهانی با لته ننگین ویتو بسته خواهد کرد و کسی ره به سرنوشت غمگینانه قوم هزاره در افغانستان کاری نخواهد بود .
هم میهنان سربلند و با غرور هزاره من . درین جنگ کسی شما را یاری نمی رساند ، ما تاجیک ها چنان در بند اخوانیزم و سلفیسم گیر مانده ایم که سالهاست جنگ سیاسی می کنیم تا معاون شویم ولی با انداختن کلخی از پلخمان به سوی خندقی ، عاشقانه نعره یی تکبیر سر می دهیم تو گویی جهانی کفر را مسلمان نموده ایم . برای ازبیک ها هم چنان تابلیت خواب آور ترکستان شرقی نوشانیده اند که سالهای سال دیگر در رویای خیالی ترکستان لر خود خواب خواهند بود .
هموطن هزاره من ، فقط استوار به خود و نیروی مردمی خود باشید ، از ارزشهای فرهنگی ، تمدنی و مذهبی خود در برابر جنایات بشری مجاهدین جهادالنکاح ایستاده شوید . نخستین آمد آمد لشکر فاطمیون پایه های کاخ شوونیسم را لرزانده است و اگر فعالیت های محاربوی شما با این لشکر سیاه و اهریمن سرشت طالب و داعش رویارویی شود ، شما پیروز خواهید شد زیرا هدف نهایی شما انصاف و عدالت است و دفاع از ارزشهای انسانی ولی از مقابل شما اهریمنی است و تجاوز بر حریم دیگران .
اگر تفنگ ندارم که در جبهه با یکجا بجنگم ، قلم من همیشه برای پیروزی شما کاغذ سپید را رنگه خواهد کرد .
منصور بدری

>>>   دقیقاً جغرافیای که ما داریم زنده گی میکنیم سراسر به مرض تعصب و قوم پرستی دچار است.
خداوند رحم کند به حال این ملت بیچاره.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است