غنی: هزار میلیارد دالر منابع داریم
اشرف غنی از دیگر غارتگران معادن در جهان خواست تا بیایند و در این وضعیت بلبشوی امنیتی هرآنچه که از ته مانده قدرت های بزرگ باقی میماند نیز به سرقت ببرند و افغانستان را به کشور بدبختی دیگری مانند آفریقا تبدیل کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۳۹۷/۹/۸ کد خبر: 156201 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) کنفرانس دو روزه جنوا با هدف بررسی کمک‌ های بین‌المللی به افغانستان، با حضور وزرای خارجه ۶۲ کشور جهان و نمایندگان ۳۵ نهاد بین‌المللی پایان یافت.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در کنفرانس جنوا یکبار دیگر چوب حراج بر ذخایر و معادن افغانستان زد و از همه سرمایه گذاران جهان خواست تا در افغانستان سرمایه گذاری کنند.
وی در اینباره به کشور های دیگر نوید داد که در حال حاضر افغانستان دارای پتانسیل تولید ۲۲۰ هزار مگاوات برق خورشیدی و ۸۰ هزار مگاوات برق بادی است.
او افزود که افزون بر وجود فرصت برای جهش جدی در حوزه انرژی، در عرصه ارتباطات هم افغانستان ظرفیت بالایی برای توسعه شبکه موبایل دارد.

قابل توجه است که اشرف غنی با وجود مشکلات بی برقی در کشور و صرف هزینه های کلان در این زمینه تا هنوز نتوانسته است یک طرح قابل اجرا و دقیق در عرصه برق رسانی به مردم ارایه بدارد ولی اینک از سرمایه گذاری خارجی ها در عرصه تولید برق در افغانستان حرف می زند.
بودجه هایی که اگر بجای خرید برق از کشورهای دیگر صرف تولید برق در افغانستان میشد بطور یقین اینک افغانستان از واردات برق به کشور بی نیاز می شد.
همچنان در عرصه موبایل و تلفن که شرکت های مخابراتی با کمک حواریون جناب غنی، مردم را غارت کرده اند و هنوز حکومت نتوانسته است تا آنان را در چارچوب مقررات مخابراتی جهانی تنظیم کند، اما از دیگر غارتگران در این زمینه نیز میخواهد به افغانستان بیایند و آنان نیز در غارت مردم افغانستان سهم بگیرند.

اشرف غنی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد که ارزش منابع طبیعی افغانستان یک‌هزار میلیارد دالر است و بهره‌برداری از این منابع نیازمند سرمایه‌گذاری گسترده در بخش معادن است.
در اینجا گفته های سران طالبان صدق پیدا می کند که اشرف غنی از خود هیچ اختیاری ندارد و صلاحیت تصامیم اصلی و بزرگ در افغانستان از عهده وی خارج است و باید در این زمینه ها خارجی ها و به خصوص آمریکایی ها تعیین تکلیف کنند. اما حالا غنی از آمریکا اجازه گرفته است که از دیگر غارتگران به افغانستان دعوت نماید؟

معادن افغانستان طی چهار دهه اخیر بقدر کافی غارت شده است، حتی سنگ های قبرهای تاریخی نیز به سرقت رفته و ذخیره آثار عتیقه ما از موزیم های کشورهای غربی و عربی سر درآورده است. همچنان معادن مشخص و مشهور سنگ های قیمتی مانند لاجورد، لعل، یاقوت، طلا و مس و غیره ... اینها قسمتی از آثار به سرقت رفته ای است که دیده شده و به چشم آمده است، اما آن قسمت از ذخایری که ما هنوز اطلاعات کافی نسبت به آنها نداریم مانند اورانیوم و لیتیوم و غیره سال ها است که توسط آمریکایی ها و انگلیسی ها و عرب ها و پاکستانی ها و ترک ها و چینایی ها و ... به سرقت می رود و ما هیچ اطلاعی از نحوه سرقت و حتی مقدار سرقت نداریم. در این وضعیت اشرف غنی از دیگر غارتگران معادن در جهان می خواهد تا بیایند و در این وضعیت بلبشوی امنیتی هرآنچه که از ته مانده قدرت های بزرگ باقی میماند نیز به سرقت ببرند و افغانستان را به کشور بدبختی دیگری مانند آفریقا که تمام معادن شان به سرقت رفت و مردم اش حالا از جمله گرسنگان جهان بشمار می روند، تبدیل کنند.

در همین حال، غنی پیش‌بینی کرد که طی ۵۰ سال آینده کشورش صاحب موقعیتی طلایی در مهمترین تقاطع بازار ۴ میلیارد نفری قاره آسیا شود. او همچنین تاکید کرد که برای تصاحب این جایگاه، افغانستان نیازمند اصلاح قوانین پولی، نظام آموزشی و برقراری محیط کارآفرینانه است.
واقعیت قضیه است که غنی شاید تیوریسین خوبی در عرصه جهانی باشد و پنجاه سال آینده افغانستان و حتی دیگر کشورهای جهان را پیش بینی کند اما در حیطه عمل هرگز فرد واقع گرایی نیست و فقط به درد تیوری می خورد که حرف بزند و پیش بینی کند.

اشرف غنی در طی دوره های مسوولیت اش در افغانستان ثابت کرد که به شدت فردی قوم گرا است. آنگونه که در تیوری های علمی خویش بیان می کند هرگز در میدان عمل ثابت نشده است و کاملا تابع سیاست های خارجی ها و نیروی سرسپرده آمریکایی ها است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
جنوا
نظرات بینندگان:

>>>   ارزش معادن افغانستان پنج تریلیون بود،بعداً به سه تریلیون پایین آمد و حالا به یک تریلیون تنزیل پیدا کرده است.
درست است که ارزش افغانی روز بروز در مقابل دالر پایین می آید.
اما پایین آمدن ارزش معادن را به این سرعت،دفعه اول است که میبینم.
اگر به همین منوال ادامه پیدا کند،یک وقت میرویس کرزی خواهد گفت که ارزش معادن ما یک صد هزار دالر تخمین شده است.

>>>   بلی. دولت فاشیستی دیکتاتوری تکقومی کابل ظرفیت تولید 50 هزار میگاوات برق و ظرفیت تولید چندین هزار طالیب و داعش را در یک ما دارد.

>>>   ازقدیم داشتیم وحالاهم داریم مگرطایفه انتحاری نمیگذاردکه کشورپیشرفت کند وسرپای خودایستاده شود
فقط درغم چندتا اشپشی وبیسوادخودهست خلاص که شاید فهمیده ترین شان همین مغزمتفکرباشد اینهاافغانستان معامله کردن واگرنه امریکا بعد ازنابودی القاعده درافغانستان دیگرکارشان تمام شده باید بروند پی
کارخودشان این طایفه انتحاری انهارا مانع میشود ومیگوید که منابع افغانستان را باید چپاول کنید بعد بروید

>>>   آقای غنی ، هزار میلیارد که سهل هست، 100 صد هزار میلیارد دالر هم منابع داشته باشیم، در جنگ و خونریزی دود شده به هوا خواهد رفت. تا موقعی که پایه های سیاسی و قوانین حاکم در کشور ملی و مردمی نباشد، پایه های اقتصادی نیز در دست و انحصار رانت خواران، مفت خوران، و راهزنان دولتی، خرافاتچی ها و متعصبین دینی در جنگ و خونریزی و ویرانی کشور هزینه و صرف خواهد شد. بعبارتی ساده، پایه های سیاسی ملی و دموکراتیک اقتصاد پوپا و پایدار را می سازد که لازمهً آنهم استقرار دموکراسی و قوانین حقوق بشر جهان جهت رفع تبعیض و تاًمین منافع ملی و عدالت در کشور هست.

>>>   اشرف فني از قرارداد ها با شركت هاي داخلي حق گيري دارد حالا ميخواهد وند شركت هاي خارجي را هم بگيرد و معادن را ارزان بفروشد

>>>   زراعت افغانستان بزرگتر از معادن آن است اگر آبها مهار شوند و زراعت بازاری شود هر افغان دارای معدن خواهد شد.
افغانستان استعداد تولید انرژی برق است که بنا به ضرورت منطقه میتواند صادرکننده آن شود.
اگر زیرساختارها ساخته شود افغانستان عواید و فرصتهای زیادی از ترانزیت و تجارت منطقوی کمایی میتواند تا افغانستان را به بندر منطقه تبدیل کند.
خوب است که هر چه زودتر و ارزانتر معادن آهن ، زغال و سایر فلزات و غیرفلزات به فروش و بهره برداری برسد تا هم از عواید آن زیربناهای فیزیکی و انسانی مان مهیا شود و هم قبل از اینکه دوران سوخت فسیلی و فلزات سنگین بگذرد بتوانیم خود را مثل یک کشور پیشرفته آماده همگامی و رقابت با دنیای مدرن بسازیم و از شر حریصان منطقه و جهان آرام شویم.
اس پ هزاره

>>>   Dehganpoor
" خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش بدست خویش بنوشت.
به آن ملت سروکاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت ".
این شعر اقبال لاهوری را باید با آب طلا نوشت که حال و احوال مملکت ما را چه بازیبایی خاص ، واقع بینانه ودرست بیان نموده است.
این هم رئیس جمهور چنین ملتی ( هر حرکت و طرز لباس پوشیدنش غیرنورمال است ) که سالهاست تقدیرش را خارجی ها نوشته است.
ببینید و خود قضاوت کنید !

>>>   امریکا ادعا دارد که 1000 ملیارد دالر در افغانستان مصرف کرده.
یعنی این معادن پیش فروش شده.
سهم بی بی گل 250 ملیون دالر

>>>   مردم افغانستان رااعتقادات ومزخرافات بیچاره کرده ومیکند تمام کشورها درحال پیشرفت هستن وخواهندبود
اما مردم افغانستان روزبه روزفقیرتروبدبخترمیشون
این نتیجه اعمال ماست
جوبکاری گندم درونمیکنی جودرومیکنی
وتازمانی که مردم افغانستان سرنوشت وتقدیررابیخیال نشن همین اش وهمین کاسه است
وتمام معادن ماراغارت میکنن وبه ما سلاح میدهن تا همدیگروبکشیم
ومشغول باشیم
اگرهمین غیرمسلمانان اختراعات وپیشرفت نمیداشتن دنیا به همان عقب می ماند وهیچ وقت مسلمانها پیشرفت نمیکردن چون افکارمسلمان کشتن وویرانی است البته مسلمان نماها نه مسلمانهای واقعی
دنیا ثانیه به ثانیه درحال پیشرفت هستن اما مادرحال جنگ
مانیازمندکمک هستیم
ما اواره هستیم
مافقیرهستیم
این نتیجه تفکر ماست نه خواست خدا

>>>   این بدان می ماند که کسی به پشک بگوید برو به اشپزخانه آنجا گوشت و خوراک زیاد است. پشک خودش میدانند که اشپزخانه کجاست و این را هم میداند که در کدام اشپزخانه چه پیدا می‌شود . قبل از اینکه دیگران را تشویق به سرمایه گزاری کنیم اول باید جلو دزدی، چوروچپاول وغارت داخلی و خارجی را بیگیریم . دوم باید سرمایه داران ملی خود مان را تشویق کنیم. سوم از سرمایه داران خارجی دعوت کنیم که سرمایه داران ملی مارا کمک کنند نه اینکه خود و بدون مشارکت ما سرمایه گذاری نمایند. چون سرمایه دارها اصلا صادق نیستند به خصوص که سرمایه دار خارجی باشد. این غنی یا ساده است یا لوده یا دیوانه.
محمد از کانادا

>>>   وزارت داخله کاملا پشتونیزه شد !

1-معاون اول وزارت امورداخله -پشتون
2-معین ارشد امنیتی وزارت داخله -پشتون
3-معین اداری - پشتون
4-معین پالسی - پشتون
5-معین محافظت - پشتون
6- معاون معینیت پالسی-پشتون
7-رییس ریاست عمومی استخبارات- پشتون
8-رییس عمومی قطعات خاص-پشتون
9-رییس توقیف خانه ها -پشتون
10-رییس عمومی جنایی-پشتون
11-رییس عمومی لوژستیک-پشتون
12-رییس عمومی مالی-پشتون
13-قومندان اکادمی پولیس - پشتون
14-رییس کشف -پشتون
15-رییس جرایم سنگین-پشتون
16-رییس جرایم خاص-پشتون
17-رییس دفتر معیین ارشد-پشتون
18-رییس دفتر معین اداری-پشتون
19-رییس دفتر معین پالسی - پشتون
20-رییس دفتر معاون اول -پشتون
21-رییس ارکان معینیت ارشد-پشتون
22-رییس انجنیری -پشتون
23-معاون نظامی معینیت تامیناتی -پشتون
24-قومندان عمومی پولیس محلی -پشتون
25-قومندان سرحدی -پشتون
26-قومندان میدان هوای کابل -پشتون
27-قومندان های چهار زون پولیس-پشتون
28-قومندان امنیه کابل-پشتون
29-رییس پیژنتون - پشتون
30-رییس پولیس محافظت بین المللی -پشتون
31-قومندان زندان پلچرخی -پشتون

>>>   افغانستان ثروتمند ترین کشور دنیا

لیتیوم: برابر با نفت عربستان.
تمام کمپانی های دنیا از جمله اپل، سامسونگ و حتی ناسا خواهان لیتیوم هستند. چون لیتیوم در ساخت باتری های موبایل و سایر فناوری نوین مورد استفاده قرار میگیرد.
معدن لیتیوم افغانستان با تمام نفت عربستان برابری می کند، ولی هم اکنون توسط نیروهای خارجی استخراج و تاراج می شود...

آهن حاجی گگ: ذخایر به مقدار دو میلیارد تن.

اورانیوم: هیچ کسی تا حال نتوانسته ارزش آن را اعلام کند و در ساخت فناوری هسته ی استفاده میشود. معادن آن در ولایات هلمند و کنر وجود دارد.

مس: ذخایر آن در افغانستان برابرست با بزرگترین و ارزشمندترین معدن مس جهان در کشور شیلی.

طلا: بزرگترین معادن دست نخورده طلای جهان همین اکنون در افغانستان موقعیت دارند و مقدار بسیار کمی آن از سوی دشمنان بشکل غیرفنی استخراج میشود.

گاز: مجموع ذخایر آن با ارزش بیش از یک تریلیون دالر، یعنی نصف ارزش مجموعی گاز عراق

زمرد: با کیفیت تر از زمرد کشور کلمبیا و حتی در جهان است که ذخایر آن در پنجشیر و نورستان موقعیت دارد.

لاجورد: باکیفیت ترین، بزرگترین و قدیمی ترین معادن لاجورد جهان، حتی فرعون های مصر از لاجورد استخراج شده این معادن در قصرهای خود استفاده میکردند. این سنگ گران بها باعث بقای طولانی طالبان شده است.

آب: افغانستان همه ساله بیش از 50 میلیارد متر مکعب آب را به کشورهای همسایه بطور مجانی میدهد که ارزش حداقل آن به دالر میشود پنجاه بیلیون یا 50 میلیارد دالر سالانه میشود

الماس: الماس ناشفاف و برنگ های زرد، سبز و سرخی مایل در بعضی از نقاط کشور یافت شده که گفته میشود اگر معادن آن یافت و استخراج شود، حتی باکیفیت تر و با ارزش تر از الماس آفریقایی خواهند بود.

باوجود این همه ثروت، ما در چه حالت قرار داریم؟؟؟
تنها مدیریت سنگ مرمر افغانستان کافیست تا افغانستان را به کشور خودکفا مبدل سازد.
محمودى

>>>   طبیعی هست که هر کشوری بدنبال منافع خود می باشد. آمریکا صرفاً بخاطر کسب سرمایه در افغانستان حضور ندارد، این گپ ها را القاعده و طالبان و دیگر ارگانهای تروریستی و اسلامی عقبمانده و ورشکسته مذهبی و قومی و ایدئولوژیکی تولید و به دهان و زبان مردم و عوام الناس می اندازند تا بدینوسیله ضعف و جنایتها و عقبماندگیهای فکری و سیاسی خود را مخفی و سرپوش گذارند. منافع ملی آمریکا همانند منافع ملی کشورهای دیگر فقط با وصول صلح و ثبات و حفظ دست آوردهای حقوق بشری در منطقه تاًمین می شود، که مرتجعین و چپیهای ورشکسته آنرا ترس و ضعف آمریکا قلمداد و تبلیغ کرده و با ترور و آدمکشی باعث نا امنی کشورهای مسلمان گشته و با دستان خود کشور را به فقرو فلاکت نشانده اند می باشد.

>>>   Farid
در نظام سلفی هندو باوران جای ندارند،حنفی باوران جای ندارند، شیعه ها جای ندارند،"لامذهب" ها جای ندارند و هرکه مخالف است جای ندارد. ببینید؛این "اسلامیت و افغانیت"مارا به کجا می برد. هفده سال اخیر؛سال های حذف و تصفیه بوده نه صلح و رفاه.جامعۀ جهانی آن چه را برای خود نمی پسند؛ چرا برای ما می پسندد؟برای "ما" ! مای که گمراه است،مای که گیچ است،مای که نمی رود؛برده می شود. مای که سرنوشت خودش را به دست نخبه های بازاری و ارزان فروش سپرده است.
نگذاریم سرزمین ما خانۀ روبوت های سلفی گردد!
"تداوم" تمامیت خواهی و اتکا به طالبان خانۀ مشترک تمام قوم هاو فرهنگ های با عزت سرزمین مارا ویران میکند!

>>>   ثروت و سرمایه و منابع و سنگ الماس که دست و پا و عقل و توان و شعور برنامهً و مدیریت ندارد، منابع را عقل و تدبیر و برنامه ریزیهای های سیاسی و ملی به رفاه و آسایش جامعه مبدل می سازد که متاًسفانه کشور ما دستخوش کشاکشهای سیاسی و مذهبی و قومی و نژادی و ایدئولوژیکی می باشد، در این شرایط امکان برنامه ریزیهای بلند مدت و رشد اقتصادی غیر قابل پیش بینی و اجراست.

>>>   این معادن را که صد فیصد میبرند. چند وقت پیش یک دوستم خبر داد که طیاره های امریکایی خاک دشت لیلی را بخاطر حاصلخیز بودنش میبرند. گفته میشود خاک امریکا بعد از این همه سال بهره برداری از حاصلیخزی مانده.
حماقت در این سطح چطور امکان دارد؟!!! مگر اینکه کاسه ای زیر نیم کاسه باشد!

>>>   من خودم باشنده تورخم هستم . ما هر روز می بینیم صدها موتر باری ناتو از مرز تورخم از افغانستان خارج میشود . اما دولت جرات تلاشی انها را ندارد که خارجیها با خود چه میبرد .
خداوند به داد ما برسه .

>>>   دزدهای بین المللی غربی زیر کوه های کشور ما را خالی کردند . کجا است این دولت فاسد که از هیچ چیز خبر ندارد . سرمایه ملی ما را دزدهای کافر بیدین غربی دزدی میکنند و به کشورهای شان انتقال میدهند . اما کرزی راحت در قصر شاهی مجلل به خواب است . ایا کسی است که او را از خواب بیدار کند ؟؟ ارزش معادن افغانستان بیش از 10 هزار میلیارد دالر است .
امریکاییها و غربیهای دزد جنایتکار دروغ میگویند .
....بر دزدهای غربی .

>>>   ....بر سازمان جنایتکار ناتو .

>>>   مدت 13 سال است که معادن افغانستان توسط نیروهای اشغالگر ناتو از دو مرز تورخم و حیرتان مزار شریف و از فرودگاه های کشور دزدی میشود .
چه کنیم دولت نداریم که جلوی راهزنان را بگیرند .

>>>   ما مردم افغانستان هنوز چهره شیطانی غربیها را که در ظاهر لبخند اما در باطن خنجر زهر الود بدست دارند نشناخته ایم .
ما باید اینها را بشناسیم که اینها دروغگو فریبکار دزد قاتل هستند .
احمد

>>>   بدبختی مردم افغانستان به صورت جانکاه و خطرناک زمانِ آغاز میشود، که قرارداد ها با امریکا و شرکأ امضأ و استخراج معادن افغانستان شروع شود.
اینها آنقدر از مواد شیمائی و مسموم کننده برای استخراج معادن استفاده خواهند کرد، که زمین و آب های زیرزمینی و سرزمینی ما در مدت 10 سال آینده دیگر قابل استفاده نخواهد بود و مردم منطقه به امراض گوناگون مبتلا خواهند شد. این تجربه ممالک قاره افریقاست که بعد از 100 سال آزادی سیاسی از استعمارگران غربی جزء زمین سوخته و فقر چیزی برای شان نمانده.
دیشب فلمِ را در یکی از شبکه های تلویزیون دیدم که نشان میداد، که شرکت های نفت و گاز در ایالت پنزلوینیا (امریکا) جهت استخراج نفت و گاز آنقدر مواد مسموم کننده شیمیائی را در داخل معادن پَمپ میکنند( این متود جدید را fracking میگویند)، که آبهای زیرزمینی درین منطقه مسموم شده و قابل استفاده شهروندان نیست. مردم تانک های آب را از مناطق دوردست خریداری میکنند. با وجود اعتراضات گسترده از جانب مردم در طول ده سال، دولت امریکا مانع کار شرکت های نفت و گاز درین منطقه نشده است.
حال سرنوشت آینده افغانستان را خود تان میتوانید ترسیم کنید.
نادر

>>>   جاي بسي تاسف است كه سرمايه ملت و اثار تاريخي اين وطن توسط صليبهاي غارتگر در حال چپاول است ولي در اين زمينه دولت اجيل كابل سكوت كرده است. چه زيبا فرمودند اب در كوزه و ما تشنه لبان ميگرديم. ان تاجيك يا هزاره كجاست كه خود را روشنفكران افغانستان ميداند. به فكر من اين همه لاف و پوچ است روشنفكران به فكر منافع شخصي خود هستند قلبم پاره پاره است به خاطره اين وطن دوست دارم لعنت بفرستم به خودم كه روزي در اين وطن پيدا شده ام ولي ميدانم اين كلمه من اشتباء است اما چه كنم از دست نامردان و خاينين و وطن فروشان چه كنم؟
والسلام حبيب الله يوسفزي

>>>   یا هو !
رحمت خدا بر تو و مرام پاکت آقای یوسف زی .
در این دولت موجوده یک فرد وطندوست دیده نمیشه .

>>>   اقای یوسف زیزیزیزیزی تو باید اول این شکایت پیش بن لادن ....بکن دومن پیش
این شکایت پیش ملا عمر کور بکن سیومن بروپیش ....چهارمن کریم خرگ
بعدش برو پیش بیشرفک اشرفک ینگه یهودیت 6 بروپیش زرداری نواز بیشرف
7بار آخر بیه پیش تاجیک وهزاره اوز بک که همگی این آشغال هارا ازخراسان
زمین گم گور کنن این مزدوران راپیش خدمتان یهودی را
با احتام سمیع

>>>   سلام ودرود .
این طالبان ظلمت وادمک های بی همه هیچ زمینه ساز هر نوع معامله وشرارت سالاری در افغانستان است .
فاضله های یورانیوم پاکستان را در قندهار سطحی دفن نکردن اکنون مادران نوزاد های ناقص را به دنیا نمیاورد جواب این را کی هابدهند .
در حالیکه اگر این موضوع واقعیت داشته باشد که نزدیک به واقعیت است همه محکوم مینمایدوانها هیچ پیوند به جز از پیوند وعلاقه مندی به تسلط به منابع ما ندارد .

>>>   امریکا در راس اپریالزیم جهانخوار واستعمارگر ان بزرگ تک محوری قرار داشته از سال ها قبل که به پاکستان ومجاهدین سلاح مهمات وپول میداد جیرات نکرده بود در برابر هر دالر خود هزار دالر کمایی را در نظر داشت.
حالا که به افغانستان لشکرشی کرده از خاطر اسلام نیست بلکه منافع اقتصادی خودش در اولویت قرار داشته ورین جا خون میریزاند جوانان خودرا قربانی میکند سرش را مار نگزیده یا طالب را به وجود آورد یک بار دورشان کرد حالا دوباره حضور شانرا پررنگ ساخت. اهداف از پیش تعین شده داشت .
بااحترام عذیدی

>>>   آیا تنها افغانستان معدن دارد که شما این قدر به معدن های خود مبالید. امریکا و آلمان خودش نیز معادن فراوان دارند، علاوه بر آن هر رقم مواد معدنی و مواد خامی که ضرورت داشته باشند با قیمت به مراتب ارزانتر از افغانستان متوانند بدست بیاورند.
مواد معدنی افغانستان پول نیست که بگیری و در جیبت بیاندازی و به خارج ببری.
این معادن تصفیه خانه ها ضرورت دارد، انرژی برق ضرورت دارد. از همه مهمتر خط آهی تا سرحد بحر ضرورت دارد و انتقال آن نیز توسط ریل و کشتی مصارف زیاد میخواهد. سرمایه گذاری میخواهد، حفاظت محیط زیست میخواهد.

>>>   جبیب الله یوسفزی ماهیت واقعی ماجرای اشغال نظامی افغانستان به وسیله کرزی بی دانش وقدرت خوا در پشت پرده با مریکا صورت گرفت است.

>>>   آقای یوسف زی اگراین گپ رانگوید پس چه دروغ دیگررا بگوید که مردم را فریب دهد درغیرآن معدن استخراج کردن امکانات , برق میخواهد ومحل که این معدن کشف شده درکجا است ومردم دیده اند یاخیر

>>>   ماشاء الله به ای میگن تحلیل!!!

>>>   امریکا دیگر قادر نیست با این سلاح زنگزده اش {طالب،ناتو}به جنگ ملت ها برود.به شرط انکه ما متحد شویم ونگرش ملی گرایانه پیدا کنیم.هنگا م با ان ابزار انرا یعنی حزب مردمی که دران از تعصبات خبری نباشد مثا لش اوایل جهاد با دستان خالی در مقا بل روسها که همه یکدست بودند بعدها که تنظیم ها پیدا شدبی اتفاقی شروع شد.که ما ثمره اش را میبینیم وتا امروزادامه دارد.مسول این پیامدها کی هاست؟ایا بیرونی ها و یا خودمان.در فلسفه گفته اند اساس درون است.بیرون شرط است.حالا ما ملامت هستیم که بی اتفاق هستیم.یا بیرونی ها که تجاوز میکنندومارا به انقیاد کشیده اند.؟
وطنخوا

>>>   ما مردم خیال پلاو میزنیم.......همین است.. که پس مانده هستیم.....بنده خود اینجینیر معدن هستم...بنده خدا اگر ۱۰۰۰ میلیار. ارزش داشته باشد برای استخراج آن شرایط لازم است...و برای ایجاد ای شرایط آمریکا باید ۲ برابر هزار میلیار. پیشه خرج کند....در خواب بیند پنبه دان...

>>>   در حقیقت تمام این غارت ها را طالبان مزدور سبب شده اند.... و هنوز هم به کارکردهای خود افتخار میکنند...
جوانمرد از قندهار

>>>   ... در سال 2008 اعلان ګردید که این معدن در ولایت هلمند کشف شده است و تخمین شده است که ارزش این معدن بالا تر از 3 تریلیون دالر است که اګر این معدن استخراج ګردد افغانستان شاید از عربستان سعودی نیز غنی ګردد.

>>>   وای برما مردم که تاهنوز انجنیر معدن ما گپ ناتوانی می زند و مردم را خیال پرداز می نامد.تامادامیکه همچوتو انجنیرهایی در کشور ما وجودداشته باشد کار ما همین خواهد بود که دیگران به سهولت معادن ما را استخراج کنند و ما گپ ناتوانی خویش رابلند کنیم.

>>>   وقتي امريكائيها آمدند نيمه مردم يا 30 فيصد مردم افغانستان از كشور خارج شده بودند سركها تما ويران بود شعبات حكومتي به توشكهاي چرك و چتل و نصوار داني فرش بود نه قانوني بود نه پارلماني نه اصولي بودجه افغانستان در پارلمان پاكستان تصويب ميشد جنرالان پاكستاني روساي تنظيميه جلال آباد قندهار مزار هرات بودند تمام جوانان به ايران و پاكستان و يا در داخل بيكار بودند نه سكتور دولتي بود نه سكتور خصوصي بنام امنيت مردم از ترس كيبل هاي ظايفه جاهل ملك براي آنها زندان شده بود جنگ و قتل عام قومي در ولايات از ظرف اعراب ترورست و پاكستاني هاي فرستاده شده از طرف آي اس آي براي ايجاد تفرقه عميق قومي صورت ميگرفت همه اينها گذشت حالا كه مردم توقع سركهاي حلقوي خط آمن را دارند فراريان دوباره بخانه هاي خود برگشته اند ده ها كمپني بنام هاي مختلف تاسيس و مردم صاحب كار و روزگار شده اند زندگي اقلا 60 فيصد مردم بهتر شده اردو و پوليس ملي ساخته شده همراه با قوانين و مقررات اينها همه به كمك خاجيها و امريكا شده در کدام جاي افغانستان معدن بوده كه خارجي ها بدون كار و پروژه سازي و استخراج آن را برده اند اگر بردن اينگونه به دور از چشم ديگران و بدون سرمايه گذاري امكان دارد پس چينائي ها چرا پانزده و بيست سال را برنامه ريزي ميكنند؟ آنها هم مانند گفته شما مثل امريكائي ها بوكي ها را پر كنند و بروند
آنچه براستي غارت ميكند خود مردم افغانستان است كه در ولايات معادن را كه مال تمام مردم است دزدانه غير اصولي استخراج و به پالكستان ميبرند و ميفروشند
ما ملتاستيم كه بار دوش جهان استيم و هيچگاهي به ديگران كوچكترين كمك نكرده ايم در كجائي جهان كوچكترين پل باشد كه او از طرف افغاني براي همكاري با ديگران ساخته شده باشد؟
اما خود ما از ديگران توقع داريم تمام جهان به ما مديون باشند و بدون دليل خدمت ما را كنند و از آنها انتقاد كنيم كه چرا چنان و چنين نكرده اند مقامات با صلاحيت مصروف اختلاس رشوت... باشند و از بيگانه ها انتظار داشته باشيم چرا افغانستان را براي ما جنت نساخته اند

>>>   هیچ شخصی حتی طفل که میداند قضیه چیست نیست که نداند اصل موضوع چست بزرگان ما خوبتر میدانند ولی بخاطر ترس که نباید این درآمدی که دارد از دست بدیهد سر تکان نمی دیهد. باخود باید بی اندیشیم و یکمی فکر کنیم که آیا این امکان دارد که در طول 12 سال با وارد شدن تریلیون ها دالر وضعیت مردوم چه تغیر کرده فقط پنج درصد مردوم که از راهای غیر قانونی پول اورده اند دیگر چیزی وجود ندارد. این یک چیز واضح است. ولی افسوس که این عمر که ما داشتیم همه و همه به باد برباد رفته و همه لحظه ها را در انتظار گذاشتیم... خدا... کند کسی را که میدانیست ولی خموش نشست.

>>>   ... ایا ساختن یک کشور این قدر اسان است در 11 سال می خواهیم یک کشور پیشرفته داشته باشیم که امکان ندارد هرکس این را می داند که هیچ کس برای رضای خدا کار نمی کند فرمانده هان...ما...نکردند غربی ها بکنند. ...ما چه انتطاری از این ها داریم؟؟؟؟

>>>   از خود افغانستان خارجی ها چیزی نبرده اند. شاید تا اندازه یی در قاچاق مواد مخدره دست داشته باشند .اما آنچه واضح است این است که پول های کمک شده جامعه بین المللی توسط مسًولین جامعه بین المللی در خود افغاستان و خارج افغانستان و همچنان توسط مسًولین خود افغانستان اختلاس و حیف و میل شده اند.

>>>   حضورامریکایهاوایساف گرچنداهداف فرامنطقه ای استعماری داشت هم پیامدهای مثبت ومنفی راداشت .
درزمینه اقتصادی بابرقراری دولت باوجود اقتصادبیماردارای رانت وفساداماقدمهای ابتدایی برداشته شد. نکات منفی دیگرمصرف زدگی ووارد شدن فرهنگ مصرف گرایی وتجمل است که باعث شد این فرهنگ غلط ونداشتن قناعت فقر وتراز منفی شدیدتجاری رابهمراه داشته باشد .
اقبال لاهوری می گوید ماگلیم خویش راخود بافیده ایم وبوریای ماازقالین خارج بهتراست وامام خمینی می فرماید مانان وپنیر خود رامی خوریم وروی پای خودایستاده می شویم .
البته تبعات حضورخارجیان بسیارفراترازاین امور است وبخشهای فرهنگی اجتماعی واقتصادی ونظامی راشامل می شود .نهاد نواندیشان بلخ

>>>   جان کاکایش!
خو دت که پیسه نداری،آبادی های ملکه که قهرمانا چپه کدن،حتی ده جنگلات طبیعی هم کسی رحم نکد، حیوانات کوه و دشت یا فرار کدن یا توسط تفنگای همی دلاور مردا از پای در آمدن،تا دست شان رسید مرغای کوه،حیوانات جنگل و حتی ریشه درخت و گیاه های کوهی ره کشیده برده ده پاکستان سوداکدن، ده مسجدا اگه کمی تکه قدیمی بنارس و یا ابریشمی پیدا میشد همو ره هم بردن، زین اسپ و پالان خر هم نماند،کاسه و افتو ه لگند مسی هم نماند، ده هر خانه اوغانستان خد اقل ده دانه سکه نقره ا ی پیدا میشد همو ره هم بردن.همی گپا ره خبر خو داری ،خوده ده بیخبری میزنی .
حالی کتی ازی تحلیلای عالمانه و اقتصادیت میخواهی چی ره ثابت کنی ،تو چی داشتی که اوره امریکا برده ، باز میخواهی چه شوری ره برپا کنی، به لیاز خدا و گور مرده ها دست از سر ای مردم بیچاره بردارین
ملا بسمل آخوند

>>>   بجا تحلیل کرده اید خانه ایتان آباد بچه تان برخوردار، سلامت باشید.
اما یک برادر بسیار لوده مجاز (اولین نظر دهنده) یک تحلیل بسیار طفلانه و عجولانه کرده است فقط زندگی همین است شکم را حیوان وار پر از خوردنی کن، گاو وار بخواب، شد زندگی!
نه برادر عزیز چشم بصارت را باز کن که زندگی گذشت چنانچه بزرگان گفته اند که چهل سال است که گدایگر هستی اما شب جمعه را نشناختی! اگر عامل را جستجو کنی فقط به یک مرجع منتهی میگردد که کفار دوست مسلمان نمیشود نمیشود و هر نمیشود!
به امید هوشیاری نظر دهنده گک کمعقل
وسر افراز افغانان عزیز

>>>   پیش شرط اینکه افغانستان و دیگر کشورهای مسلمان بتوانند به لحاظ علمی واقتصادی رشد کرده و روی پای خود بیاستند بایستی زمینه های رشد استعداها و عملی شدن ایده های مردم مهیا و فراهم شود. مسلم هست انسانها در خفقان و استبداد و آنجا که با خرافات هم آغوش و گریبانگیر هستند هرگز به آن روند طبیعی رشد قدم نگذاشته و به ترقی نخواهند رسید . از طرفی دیگر ما مسلمانان وقتی توان رشد و رقابت با دیگر کشورهای آزاد و مترقی را نداریم، همانند کمونیستهای ورشکسته و تئوری باف عاقبت شروع به خیالبافی و دشمن تراشی کرده و تمامی عجز و تقصیرات داخلی حاکمان دیکتاتور خود را به خارج حواله و ربط می دهیم. یک مثال. مرغ زیبایی سالها در قفس نگه داشته می شود. آیا این مرغ در قفس توان و امکان یادگیری تغذیه و حفاظ خود و پرواز کردن را یاد خواهد گرفت؟ هرگز! جامعه ما مثال همان مرغ در قفس هست که افکار مردم با حصارهای تحجر احاطه گشته و همیشه دیکتاتورها و دیگران برای آن تصمیم گرفته اند. زنده باد آزادی. زنده باد مردم افغانستان. زنده باد صلح و دموکراسی

>>>   جناب نویسنده مقاله! کمی انصاف هم خوب است. از کمک خارجی ها در طول این همه سال حرفی به میان نیاورده اید.
در طول بیش از 200 سال پشتونها چه گلی به سر مردم افغانستان زده اند و ما خود ما برای کشور چه خدمتی کرده ایم که از بیگانگان توقع داشته باشیم؟!!!
حکومت افغانستان به خاطر کمک های خارجی روی پای خود ایستاده است، اگر نه افغانستان غیر از مواد مخدر چه دارد که برای کشورهای دیگر صادر کند.
البته آب دارد، معادن دارد ولی مورد بهره برداری قرار نگرفته است.
حسین از هرات

>>>   شخصی که نفر اول را لوده خوانده خودش... بوده که موضوعات جاری را ریشئی مد نظر نگرفته و فقط از سواد کمش برای نظر دادن استفاده کرده و حتی فکر این را هم در مغزاش نگنجاده که این غربیها بود که ما را با تیلفون موبایل، کمپیوتر و هزاران راحتی های دپگر آشنا نمودند وگرنه ما همان می بودیم که خداقل هفت قرن عقب ماندگی مان را به نسل های بغدی انتقال می دادیم که نتایج وحشتناک اش را در طی این سی سال به چشم خویش مشاهده کردیم

>>>   وقتکه ثروت کشورهای اسلامی به دست یهودیها غارت می شود. من برای وهابیها و باطلان تبریک می گویم.

>>>   با حرف زدن چیزی درست نمیشه
وقتی کشت خشخاش نسبت به 11 سال پیش 10 برابر شده...یعنی بدتر شده نه بهتر پیشرفت یعنی صعودی بودن نرخ رشد یعنی اگر 11 سال پیش گشت خشخاش 1000 کیلو بود...الآن 500 کیلو باشه...نه 10000 کیلو...این یعنی 10 سال دیگر 20000 کیلو خواهد بود...معتاد بیشتر فساد بیشتر مصرف گرایی بیشتر کار مفید کمتر تولید کمتر رشد علمی و صنعتی کمتر... یک عده به بهانه دموکراسی هزاران دالر از امریکا و غرب می گیرند ولی در عمل جز تحمیل پیمان های استراتژیک با اربابان غربی خود بر اساس همان منطق دموکراسی به دیگرانی که مثل خود نیستند احترام نمی گذارند... فاشیست های وطن فروش در لباس دموکراسی...

>>>   سلام بعد از سلام بگوبم كدام اقتصاد در أفغانستان كه خارجي ها غارت كرده نو سينده محترم از كدام مرجع اين معلومات را پيدا نمودي لطفأ جواب بدهيد
سخن گوي محترم اقاي كرزي

>>>   اگر خودمان مرد می شدیم حالا همه چیز از خود داشتیم. وقتیکه نوکر شدیم همه سرمان باداری کرد. مثلی است که میگه: یا مرد باش یا نوکر مرد باش!

>>>   مرد باش نه نوکر نامرد

>>>   خوانندگان محترم،
اففانستان در یک مرحله حساس و بحرانی انتقال قرار دارد و بدون شک هنوز هم چالش ها و مشکلات زیادی باقی مانده است. اما این را نباید نادیده گرفت که قبل از سال 2001 در دوره طالبان ما شاهد ویرانی موسسات، زیربناها، و ساختارهای اجتماعی در افغانستان بودیم. و بعد از سقوط طالبان از قدرت، تعغیرات زیادی در افغانستان صورت گرفت که در زندگی روزمره افغانها به صورت واضع دیده میشد. به طوری مثال، در سال 2002 طبق احصائيه ها ، سواد، اوسط عمر، مرگ و میر نوزادان، بعلاوه تماس و معاشرت، برق و سرک های اسفالت شده در افغانستان محدود و یا از کیفیت پایان بودند. اما همکاری های مشترک میان افغان ها و جامعه بین المللی در یک دهه اخیرشرایط را به میان آورد که افغانها توانستند درعرصه های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به پیشرفت های چشمگیری دست یابند که بگونه مثال میتوان از اعمار و ساختمان مکاتب، شفاخانه ها، سرک ها، پل ها، مساجد، برج ها، و دیگر موسسات عامه یاد آور شد که این پروژه ها بواسطه موسسات یو اس ای دی و تیم بازسازی ولایتی (پی ار تی) تکمیل شده. برعلاوه، پیشرفت های زنان نیز در دهه اخیردر عرصه تعلیم و تعصیلات و امکانات اقتصادی همچنین قابل ملاحظه است. به طور مثال میتوان یاداور شد که تعداد جدید الشمولان مکاتب از سال 2000 که تعداد شان به 900000 میرسید این رقم در سال 2009 به 6.7 میلیون افزایش یافته، مخصوصآ برای دختران که تعداد شان درسال 2011 از چند هزار به 2.7 میلیون شاگردان در مکاتب ثبت نام شده اند. این ها صرف نمونه ازپروژه های است که یادآور شدیم. نظیراینوع پروژه ها نشان دهنده قدم های ارزنده بسوی پیشرفت و ترقی در افغانستان میباشد. طوریکه ایالات متحده دوره انتقال را تا سال 2014 طرح ریزی نموده است، و هم چنان نیرو های ناتو نیز فعالیت های رزمی شانرا در افغانستان به پایان میرسانند، بیاید به یازده سال گزشته نگاه کنیم، بیطرفانه قضاوت نمایم، و پیشرفت های قابل ملاحظه را که با پشتیبانی و حمایت جامعه بین المللی به دست اورده شده است، فراموش نکنیم.
آرین،
تیم گفتمان دیجیتال قومندانی مرکزی ایلات متحده امریکا، سینتکام
>>>   جبیب الله یوسفزی
بزرگترین علت همه بدبختی های کشور ما .... های چون طالبان و نوکر های پاکستان مثل خودت هستند، نه کسی دیگری۰

>>>   جبیب الله یوسفزی
بزرگترین علت همه بدبختی های کشور ما ....های چون طالبان و نوکر های پاکستان مثل خودت هستند، نه کسی دیگری۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است