سیک‌ها و هندو های افغانستان به کانادا می‌ روند
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۶    ۱۳۹۷/۹/۹ کد خبر: 156212 منبع: پرینت

در یک اقدام کم سابقه، کانادا درنظر دارد سیک ها و هندو های ساکن در افغانستان را که با مشکلات امنیتی روبرو هستند، به این کشور انتقال بدهد.
به گزارش رادیو آزادی، احمد حسین وزیر امور مهاجرین کانادا گفته است که طرح انتقال صد ها تن از هندو ها و سیک های ساکن در افغانستان تقریبآ نهایی شده و قرار است این طرح از اوایل سال آینده میلادی به اجرا گذاشته شود.

قرار است دولت کانادا طرح انتقال سیک ها و هندو های افغانستان را به همکاری « بنیاد منمیت بولار» که در کانادا فعالیت دارد، عملی نماید.
این اقدام پس از آن صورت گرفته است که در حمله انتحاری تاریخ دهم سرطان امسال در ولایت ننگرهار نزده نفر به شمول هفده تن از سیک ها کشته شده و بیست تن دیگر، جراحت برداشتند. در این رویداد، اوتار سنگ خالصه یگانه کاندید انتخابات ولسی جرگه افغانستان نیز در این انفجار جان خود را از دست داد.
بنیاد منمیت بولار تخمین می زند که در حال حاضر حدود دو هزار سیک و هندو در افغانستان زنده گی می کنند. اما امار دقیقی از اتباع سیک و هندوی افغانستان در دست نیست.

بر اساس برخی آمار غیر رسمی که منتشر شده است، حدود بیست و پنج هزار سیک و هندو در دهه نود میلادی در افغانستان، به ویژه در کابل، ننگرهار، لغمان و هلمند زنده گی می کردند.
نهاد های دفاع از حقوق اقلیت ها در کانادا در واکنش به حملاتی که بر اقلیت سیک و هندو در افغانستان صورت گرفته است، قبلآ واکنش نشان داده و خواستار تامین امنیت سیک ها و هندو ها در افغانستان شده بودند.

«جامعه سیک ها و هندو های کانادا» در ماه اسد امسال در صحبت با دیپلومات های افغانستان در شهر تورانتوی کانادا، نگرانی عمیق خود را نسبت به تهدید های امنیتی که متوجه اقلیت هندو و سیک افغانسنتان است، ابراز کرد. اعضای این نهاد، نامه یی را نیز به خانم جمیله امان یکی از دیپلومات های افغان در قنسلگری افغانستان در تورانتو تسلیم کردند تا به دولت افغانستان سپرده شود.
در این نامه نگرانی شدید جامعه سیک ها و هندو های کانادا به خاطر عدم مصئونیت اقلیت سیک و هندو در افغانستان ابراز گردیده بود.

روای هودا یکی از اعضای «جامعه سیک ها و هندو ها کانادا» در این دیدار گفته بود که آنان تلاش می کنند تا بتوانند زمینه اسکان مجدد هندو ها و سیک های افغانستان را در کانادا مساعد بسازند.

سیک ها و هندو باوران کانادا، اقلیت پر نفوذی را در کانادا تشکیل داده اند. شماری از سیک ها و هندو ها در رآس نهاد های حکومت فدرال کانادا قرار دارند. هرجُن سجن سنگ وزیر دفاع کانادا که زمانی در ولایت قندهار در ترکیب نیروهای کانادایی رهبری یک گروه از نظامیان کانادایی را به عهده داشت، یکی از فعالین سیک در کانادا است.
دولت افغانستان قبلا گفته است که برای تامین امنیت سیک ها و هندو های افغانستان و سایر اقلیت های ساکن در کشور، اقدامات جدی را روی دست می گیرد.
تاکنون روشن نیست که دولت افغانستان نسبت به این اقدام چی واکنشی نشان خواهد داد.

برشنانظری- کانادا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سیک
هندو
کانادا
نظرات بینندگان:

>>>   هم متاثر هستم وهم خوش.متاثر زیرا زیراهموطنان نازنین من مجبور شدند تاوطن اصلی خو درا ترک کنند٬ وخوش بدان لحاظ که وارد یک جامعه عقلانی میشوند وازین مصایب افغانستان رهایی میابند.هر جا باشندنان شان گرم واب شان سرد.
عاقل

>>>   اشرف غنی احمدزی وعده دارد اما عمل درک ندارد امنیت کدام منطقه و مردم راگرفته که از سک ها و هندو ها را بگیرد حرف های ان جز دروغ عوام فریبی و اغوا گری چیزی دیگری نیست .

>>>   بهتر
بیچاره ها از این وضعیت کشور و مردم جاهل خلاص میشن

>>>   هندي بصورت عموم ، و هنود و سك بطور خاص مردمان فرست طلب و سود جو هستند ، تنها در افغانستان نه بلكه در جهان به بهانه ها رفته و تجارت و كار بار را با نيرنگ و چال از دست مردمان اصلي اين سر زمين ها ميگيرند ، امريكا، استراليا، كانادا و اكثر اروپا ، إمارات عربي و غيره شاهد اين حقيقت هستند ، و هنود و سك مقيم افغانستان هم عاشق من و تو و يا خاك ما نبوده و نيستند، هر چه زودتر بروند ، اصل و نسب اينها خائنتر از انگليس هاي متجاوز بوده و هستند.
سال گذشته در آستراليا در مراسم ياد بود از كشته هاي قواي استراليا و زيلاند جديد در تركيه (جنگ گولي پولي) ، عده زيادي از هنود و سك تازه وارد در آستراليا هم در جمله مارش كننده ها با دهل و سرني اشتراك كرده بودند، و در مطبوعات سمعي و بصري از ايشان پرسيده شده بود كه اشتراك شما در اين رژه و راه پيمائي چه علت داشتند، ميگفتند كه ما هم در دوران خدمت با قواي متجاوز انگليس تلفات جاني داديم ، از جمله در جنگ هاي افغان و انگليس و اشغال افغانستان و فتح كابل در آنزمان .
بايد سالهاي قبل حكومت هاي خائن افغان اين اجانب متجاوز را اخراج ميكردند.

>>>   به نظر من این یک خجالت و شرم جهانی است برای برای طالبان بی فرهنگ و بخصوص بحکومت بیکفایت افغانستان که و ذلیل که نمی تواند از اتباع و باشنده گان اصلی کشور یعنی از جامعه اقلیت های کشور محافظت و تامین امنیت شان را فراهم کند. بهترین مردم افغانستان همین سیک ها و هندوباوران بودن که دست شان به هیچ جرم و جنایت آلوده نیست دیگران از کمونیست گرفته الی جمیع احزاب اسلامی بنام اسلام آنقدر جنایت و مردم بیگناه را قتل عام کردن که آبروی دین مبین اسلام را در مقابل ادیان سماوی اخرا شرمنده و خجالت زده کردن بخصوص حزب اسلامی به زعامت گل بیدین راکیتیار که در جنایت از انسان و ابلیس به کیلومترها سبقت گرفته...

>>>   اين هموطنان شريف، زحمتكش و بي آزار افغانستان در پهلوي ساير مردم مظلوم وطن درين سالها مشكلات زيادي را متحمل شدند، حمله هاي مسلحانه اخير وقتل ٢٠ نفر به شمول أوتار سنگهه يگانه كانديد اين اقليت، غصب جايداد هاي شان توسط گرگان جهادي ،مكلف شدن شان به ملون بودن لباس براي شناخت شان در استبداد آدامكشان طالب ،محروميت از همه حقوق حقهء انساني و مدني براي اين اقليت ، واقعا درد آور بود ، حالا خوشبخت هستند كه اقلا اولاد شان در محيط و فضاي آرام و انساني زندگي كنند و كسب علم كنند
ولي وطن يك اقليت شريف خودرا براي دائم از دست ميدهد
حالا مردم مظلوم و بيچاره ء افغان در داخل باقي مانده اند كه تحت سلطهء حكومات فاشيستي و مشت جنگسالاران فاسد و دزد مجبور اند به زندگي غير تضميني دوام دهند
مهاجر كابلي

>>>   خوش بحالشان تبریک بهشان میگم از طرف برادران هزاره
یک راه مردی گریز است و هجرت کامیاب باشد اما حالا افراد زیادی حاضر هستند با پرداخت مبالغ هنگفت خود را سیک جا بزنند

>>>   باور کنید بعضی اشخاص خود را هندو ویاسیک معرفی خواهد .

>>>   در مورد اظهار نظر آخر عرض شود:
۱- هزینۀ تشخیصِ هویتِ هندو با غیر هندو بسیار کم است یعنی اینکه فقط تنبان اش را پائین کشیده و به شکلِ آنتن اش نګاهی مختصر می اندازد، اګر آنتن کُند بوده باشد یعنی غیر هندو است و اګر آنتن تیز باشد یعنی مردکه هندو هست.
نکتۀ دیګر اینکه:
۲-عجب دنیای فریبندۀ است،
در فکر اکثریت ها نیستند که از بابت جنګ و خونریزی و بیماری و انتحاری و وحشت و ګرسنګی می میرند ولی در فکر نجاتِ چند نفر اقلیت، از فرط نګرانی!! دچار اسهال شده اند. نفرین بر این استعمار ګران نوین.

>>>   یک نفر که خود را محمد سنگ معرفی کرده بود،درخواست پناهندگی اش از طرف کانادا رفع شد و گفتند که امکان ندارد که او هندو باشد.
اما او دعوی کرد و گفت که پدر محمد تیز نام اش عبدالله بود،اما او مسلمان نبود.
بنأ نام آدم بیانگر دین آدم نیست.
او دعوی را برد و پناهندگی اش قبول شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است