د شرافت رسى يا ريسمان شرافت! (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۷    ۱۳۹۷/۹/۱۰ کد خبر: 156239 منبع: پرینت

مى گويند در زمان داود خان اداره ى بنام (پشتو تولنه) ايجاد شد تا معادل كلمات خارجى را به زبان پشتو درست نمايد تا به اين ترتيب از تهاجم فرهنگى، خالص ماندن زبان پشتو و عدم ترويج واژه ها و اصطلاحات زبانهاى خارجى در بين مردم جلوگيرى بعمل آيد.

كلمات خارجى ايكه از سوى اداره مذكور معادل سازى مى شد، از طريق راديو افغانستان و يا نشريات چاپى انيس يا هيواد نشر و پخش مى شد تا مردم آنرا در مكالمات روزمره استفاده نمايند.

از آنجایي كه كاركنان (پشتو تولنه) چندان مبتكر و مسلكى نبودند، اغلب نميتوانستند بجاى يك كلمه خارجى، يك كلمه پشتو درست كنند. معمولاً دو كلمه يا يك جمله درست مى كردند، كه مدام مورد تمسخر جوانان شوخ و شيطان آن زمان قرار مى گرفت. از جمله كلماتى را كه معادل سازى نموده بودند، چند مورد آن چنين بود:
- راديو = ژغ دبلى يعنى صندوقچه صدا
- سگرت = د فكر د سمولو سوته يعنى سوتهِ آرام كردن فكر
- نكتايى = د شرافت رسى يعنى ريسمان شرافت

با ديدن تصوير ریيس جمهور مظلوم كشور ما كه بيچاره براى حساب دادن و گزارش دهى به سويس رفته، به اين فكر غرق شدم كه آيا آنچه در گردن مباركش بسته شده، ريسمان شرافت است يا ريسمان آبرو ريزى يك ملت؟

نميدانم اين آقا چگونه سالها عمرش را در غرب گذرانده كه نكتايى بستن را بلد نيست. ضمناً اين بى بى گلِ بدبخت در اين آدم چه ديده كه سر او عاشق شده. حالا كه اينگونه است، در جوانى ها چه بدسليقه ى بوده. راستى شايد قبل از ازدواج بيش جادوگران لبنانى رفته و شنيده كه ستاره غنى خان بلند است و يك روزى پرنده اقبال بر سرش مى نشيند و از چوپانى به پادشاهى خواهد رسيد كه بى بى گل او را سالها به اميد بانوى اول شدن، تحمل نموده.

عارف منصوري


ریيس جمهور

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ریيس جمهور
غنی
شرافت
نظرات بینندگان:

>>>   اسرائیلستان گفته است:
پاکستان 40 هزار تن گندم به افغانستان هدیه می دهد ،
حکومت افغانستان نباید کمک گندم های تاریخ گذشته وغیر صحی را قبول کند ، پاکستانی ها این کمک را صرف بخاطر آن درنظر گرفته اند که قلا هند مقدار زیاد گندم ازطریق چاه بهار توسط کشتی فرستاده بود
کنک های پاکستان که شامل بم راکت انتحاری انغجاری ماین میشود کافی است به گندم های تناریخ گذشته اش ضرورت نیست
ر

>>>   زمانیکه هیئت اصلاح لوایح دکانها درشهر مصروف بودند نوشته یک سلمانی را که در فارسی (( سلمانی نورمحمد )) بود با علاوه کردن یک حرف ( د ) آنرا چنین به پشتو تبدیل کردند:
(( د سلمانی نورمحمد ))
ر

>>>   حیف این ملت که چنین ریس حکومت دارد.

>>>   آنچه در گردن دارد، قلاده ای است که یهود و نصارا بر او پوشیده اند. مردم افغانستان، با همه بدبختی ها و ناتوانائی هائی که عاید حالش است، هرگز به چنین سگانی احترام و ارزش قایل نمی شود.
غزیز غزیزی

>>>   در ان دوران یکی از ازبکهای هموطنه هم در ادراۀ پشتو تولنه استخدام نمودند . کارمندان در سر کلمۀ تشناب جنجال بودند که غیر از فارسی یک کلمه دگه باید پیدا کنیم گفته . بیجاره هموطن مذکور ما قرار سعی میکرد و بلآخره گفت : "پوقتون" کلمه مناسب است در مقابل توالت انگلیسی و تشناب فارسی آن . فقط قبول نشده

>>>   براي آمبولانس كلمه كلمه معادل نيافتند و نامش را مرده كش تيز رفتار گذاشتند.

>>>   ریس جمهورما طنزپرداز ماهری است. او آگاهانه ریسمان شرافت رابه اندازه پالان خر انتخاب کرده که به این خارجی هابه زبان طنز بگوید که ای بچه های خر! زمانیکه من رمه وگله می چراندم پالان خری که سوارش بودم بهتر ازین ریسمان به اصطلاح شرافت شما بود. حالا که مرا مجبور کرده ایداین رابه گردنم ببندم،من هم اینگونه می بندم که شمامجبور شوید به تاریخ مراجعه کنید وبفهمید که روزی روزگاری این را درازگوش عزیز من در کون خود بسته می کرد......

>>>   گردن آویز زینتی!!!!!!!!!!!!

>>>   اولآ این تصویر فوتو شاپ شده است.
ثانیاً دمبوره را بنام شرنگ سوتی یاد میکردند،نه سگرت را.
ثالثاً کورس پشتو تولنه برای مامورین دولتی اجباری بود که بعد از ختم آن معاش شان چند افغانی زیاد میشد که مأمورین این پول را کاغذ تشناب میخریدند.
رابعاًموضوع خالص سازی لغات ها تنها در افغانستان مود نبود،بلکه در ایران نیز در دوران رضا شاه واژه ها و یا لغات های عربی را از فارسی دور میکردند و در عوض لغات های فارسی جابجا میکردند.
چنانچه خود واژه را جایگزین لغت کردند.

>>>   به لحاظ خدا شما مردم چرا رولا غنی را بانوی اول مملکت یاد میکنید در حالیکه نه خودش در افغانستان تولد شده و نه پدر و مادر ان از افغانستان بوده در زمان حکومت های گذشته واضح درقانون اساسی ذکر شده بود کسیکه متولد افغانستان نباشد و یا زن خارجی داشته باشد ریس جمهور چه که در اردو و پست های بلند دولتی قرار گرفته نیتواند بعوض اینکه بگوید بانوی اول مملکت بهتر است بگوید رولا غنی خانم ریس جمهور ساختگی و توافقی جانکیری .

>>>   هموطن ها مودیل نکتائی را فوتوشاپ کرده اند. اگر چه در دیوانه گی و بیعقلی این شخص هیچ شک وتردید نیست مگر نه تا این حد نکتائی بسته کردنش.

>>>   ههههه...
بقه و یخمالک
کوچی و نکتاهی

>>>   چون غنی همیشه خم خم( کپ کپ) را میرود نکتایی اش هم کپ می‌شود . بهتر این است که برایش یک نکتایی کوتاه مثلا ده سانتی ولی کشک دار ساخته شود، البته یک سرش را به گردنش و سر دیگر اش را به کمر بند یا ازار بندش بسته کنند. پرابلمش برای ابد حل میشود.
محمد از کانادا

>>>   پشتو تولنه و كورسهاي اجباري پشتو براي مأمورين دولتي دو موضوع جداگانه بود. بهر حال در انوقت تأثير موتر و يا بگفته إيراني ها لاستيك را موتر چپلي و جلبي را كگه وگه خوگه ميگفتند. غني، خليلزاد، احدي، قيومي فعلن سرپرست وزارت ماليه از جمله كساني اند كه در دانشگاه امريكايى در بيروت تحصيل كردند و بحيث موره هاي آينده در افغانستان در نظر گرفته شدند. گرفتن زنهاي يهودي هم شامل اين پروژه بود. غني و خليلزاد هنوز هم خانمهاي يهودي دارند. در غير ان مگر يك دختر مغز نداشته باشد كه همراي اين كلمرغ ، ديوانه رواني عروسي كند. در فاميل خود اين بدبخت بنام "آغايگل ديوانه" ياد ميشود.

>>>   خداوند متعال در قرآن کریم فرموده که شما قومی را تمسخر مکنید ،و از جمله مومنان باشید و یکی دیگر را تمسخر مکنید واما برعکس شما مردم هیچ شرم وحیا ندارید بغیر از ریشخندی توهین شخصیت انسانها توهین به اقوام توهین به لسانهای مادری مردم افغانستان ،همه به فکر آرامی وطن هم هستید،امید خداوند متعال همه مارا ببخشد و صلع و وصفا در افغانستان بیاورد و مردم ما را به قرآن وسنت رسول الله صل الله وسلم آشنا سازد ،همه لسانهای مادری مردم افغانستان شیرین ودلکش است و برازنندگی های خود را دارد ، امید خداوند متعال همه تقوا در آمور دین ودنیا دهد.
عبدالله ریحان

>>>   از کسی که در تعصب و قومگرایی و عوام فریبی غرق باشد چنین چیزی نا متحمل نیست کرسی ریاست جمهور انرا چنان مست و سرشار کرده که همه چیزی خود را فراموش کرده تا نکتایی بستن و کالا پوشیدن و رفتار و گپ زدن را.

>>>   ریسمان شرافت از او فرار می کند او قلاده ای خدمت به گردن کرده


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است