یک دختر بچه بجای یک استاد نظامی!
یک دختر بچه محصل در رشته تجارت چه سنخیتی با معینیت پالیسی و استراتژی وزارت داخله دارد که به این سمت منصوب شده است؟ شاید پشتون بودن، تثبیت وفاداری به سفارت آمریکا، خوش زبانی، خوش رویی و .... 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۳    ۱۳۹۷/۹/۱۴ کد خبر: 156299 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) حسنا جلیل یک دختر بچه مدرسه ای در مقام یک استاد نظامی به عنوان معاون پالیسی و استراتژی وزارت داخله گماشته شد.
گفته می شود که حسنا جلیل در رشته اداره و تجارت از دانشگاه امریکایی در کابل سند ماستری دارد.

هرچند این دختر خانم قبل از این سرپرست ریاست پالیسی وزارت معادن بوده است و معلوم نیست بر اساس کدام تخصص و تجربه به این سمت گماشته شده بود، اما یک دختر بچه محصل در رشته تجارت چه سنخیتی با معینیت پالیسی و استراتژی وزارت داخله دارد که به این سمت منصوب شده است؟

اشرف غنی اکثر افراد با تجربه و دارای تحصیلات عالی نظامی را از وزارت های داخله و دفاع و دیگر ادارات دولتی تقاعد می دهد که بجای آنها دختر بچه های محصل را جایگزین کند!؟

اکثر ادارات کشور از افراد باتجربه خالی و به پسر و دخترهای جوانی واکذار می شود که تمامی اهتمام شان رسیدن به آرزوهای شخصی شان است و اصلا از اداره و خدمت به مردم و حتی انجام امور پیش پا افتاده معذور هستند و اصلا نمی دانند که این مملکت به تخصص و تجربه نیاز دارد نه به بچه بازی اداری!

تقرر حسنا جلیل، دختر جوان 25 ساله به‌حیث معین وزارت داخله، انتقادات زیادی را در پی خواهد داشت اما حتما چندین خصوصیت دارد که با این سن کم، معینیت دو وزارتخانه را تجربه می کند. شاید این خصوصیات شامل پشتون بودن، تثبیت وفاداری به سفارت آمریکا، نزدیک بودن به مقام های ارشد تاثیر گذار بر اشرف غنی، خوش زبانی و خوش رویی و ....

شاید در کشور ما قحطی آدم باسواد و با تجربه آمده است که از یکسو دست به دامن طالبان می شوند که بیایند و در حکومت شریک شوند و پست های مهم را اشغال کنند و از سوی دیگر پسرها و دخترهایی که باید برای رسیدن به مدارج عالی در حال تحصیل باشند را به مراکز مهم اداری راهنمایی می کنند و در مقام های معاونت وزیر و دیگر پست های مهم و حساس دولتی می گمارند.

ولی یک واقعیت انکار ناپذیر وجود دارد که باید بپذیریم و آن اینکه این حکومت به لطف آمریکایی ها، بچه بازی شده است و اکثر تصامیم و کارهای این حکومت بچه گانه است حتی اگر از افراد مسن سر بزند! و کسی به عواقب تصامیم نادرست و بچه گانه توجه ندارد چه رسد به بهبود وضعیت این سرزمین و آینده فرزندان ما در این کشور!

نمی خواهم یکبار دیگر به ناهنجاری های سیاسی و نظامی و اجتماعی و ... اشاره کنم که تکرار مکررات است، اما شما بگویید که کجای این مملکت درست است که انتخاب وزرا و معینیت های شان درست و اصولی باشد؟

خداوند بزرگ عاقبت ما را بخیر کند
(4)


یک دختر بچه بجای یک استاد نظامی

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حسنا جلیل
وزارت داخله
وزارت معادن
معینیت
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت سرتا قدم رسوا و ربشخند!
تخصص وشایستگی معیار نیست کلشان پبرو ملا لندی شدن و به بفکر تعویض دادن هستن.
میگن امنیت کشور زیر تهدید بیست گروه تروریستی و صدها افراد مسلح غیر مسول مواجه است !
باکدام معیار انتخاب معین پالسی صورت گرفته است.....؟
ملت هم غافل و خواب در گوش خرگوش...
مختار

>>>   هوشنگ سامانیان
بانو حسنا جلیل دانشجو دانشکده تجارت، تجربه کاری در بست ۶ وزارت معادن و فعلا معینه جدید پالیسی و استراتژی وزارت امور داخله افغانستان !
حسنا جليل مشهور به ( شاه ککو ) به عنوان معین پالیسی وزارت امور داخله تعين شده است، به نظر شما آیا با گماشتن چنین قندی گلها در سطح رهبری سکتور امنیتی بخصوص وزارت داخله، امیدواری بر پیروزی نیروهای امنیتی در مقابل طالب و سایر گروه های تروريستى امکان پذیر است؟

>>>   خوشگله
تنها کمالش در نگاه

>>>   اگر این دختر هزاره میبود هیچ شکایتی نخواهیم داشت اما یک پشتون که به اثر سعی وتلاش خود به مقام بالا میرسند مورد قبول ما واقع نمیشود

>>>   جنرال های ورزیده نظامی را به تقاعد سوق می‌دهند جوانانی حد اقل سواد نسبی نظامی ندارند به پست های مهم میگمارند، و با تروریسم جهانی هم عملآ در جنگ استیم!
ارش

>>>   دا وطن ولی نجوریژی!

در ماه‌های پسین نیروهای امنیتی تلفات بی‌پیشینه‌ی را متحمل شدند و دلیل کلان آن هم ضعف مدیریت در رهبری این نیروها خوانده شده‌است.

صدها افسر تحصیل‌کرده و با تجربه پیش از این‌که به سن و یا مرحله قانونی باز نشسته‌گی برسند، تقاعد داده شده‌اند و هزاران بی‌واسطه دیگر به احتیاط سوق گردیده‌اند.

اقدامات این‌چنینی در پهلوی این‌که نمایان‌گر تصفیه قومی در ساختار های امنیتی است، نبود اراده به سرکوب دشمن را نیز نشان می‌دهد.

در این میان اشرف غنی به‌هدف ایجاد تیم انتخاباتی و امتیاز دهی به افراد با نفوذ، تلفات سنگین نیروهای امنیتی ناشی از ضعف مدیریتی را نادیده گرفته و با تعیین یک دختر خانم جوان به حیث معین پالیسی وزارت داخله، بی‌پروایی به جان نیروهای امنیتی و سرنوشت مردم را آفتابی ساخت.

استخدام حُسنا جان جلیل به‌عنوان یک جوان در حالی که امر مبارک است اما فقط مصرف کمپاینی دارد و هیچ نوع درد ضعف پالیسی را درمان نخواهد کرد.

مردم و سربازان افغانستان تا چه زمانی هزینه سیاست‌های کثیف قومی و سلیقه‌یی ارگ را بپردازند؟

پ ن: حالا یک مجموعه زنان خود شیفته می‌آیند و ما را به زن ستیزی متهم خواهند کرد.

ف فطرت

>>>   دو معاون پالیسی!

به خدا از ترس خاتینو، به‌ویژه فمنیست‌ها، آدم از یک انتصاب بی‌جا و ناشایسته، انتقاد هم نمی‌تواند، زیرا متهم به زن‌ستیزی می‌شود، در حالیکه منتقدین، به غیرمسلکی بودن فرد انتقاد دارند، نه به جنسیت فرد. من به خاطر اینکه متهم به زن‌ستیزی نشوم، مجبور شدم، یک معین پالیسی مرد را که قبلاً هم نقد کرده بودم، ضمیمه کنم.

۱. تمیم عاصی که اداره عامه (روابط عمومی) خوانده است، به عنوان معین پالیسی وزارت دفاع ملی منصوب شده بود که به شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفت.

۲. بانو حسنا که تجارت و بازرگانی خوانده است، به‌عنوان معین پالیسی وزارت داخله منصوب شده که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

آیا در کشوری که با ده‌ها گروه تروریستی مسلح و در واقع، با اژده‌های هفت‌سر، طرف است، افراد غیرمسلکی و نسبتاً اشتوک، می‌توانند، برای وزارت‌های امنیتی، پلان‌های جنگی و امنیتی بسازند؟
جعفری

>>>   در هر پست که لعلان میشود در ریاست ها 4 سال تجربه کاری مرتبط به وظیفه باید داشته باشد نمیدانم از معینیت چند سال باید تجربه کاری داشت این دختر خانم اگر در 6 سالگی مکتب رفته باشد به 18 سالگی از مکتب خلاص همراه با 4 سال پوهنتون میشود 22 و ماستری 23 ساله و مستقیم سر پرست یک معینیت میشود در تیم منحرف بی بی گل باید باشد در غیر آن اصلا خلاف قانون کار و استخدام کاریست چون هیچ تجربه ندارد لعنت به این کشور که نخبه ها بیکار میگردند اطفال وظیفه اجرا مینمایند چون تغیی دادن ذهن اطفال زود خیلی آسان است تا انسان های با تجربه . درین کشور چه کار های نا شدی که نمیشود اگر این غنی و بی بی گل دوباره در راس کشور باشند یقین داشته باشید که فامیل هایتان هم از کنترول تان بیرون میشود .

>>>   اقلا خواننده وصاحب معرفت اجتماعي و مدني است
در حاليكه تا حال گرفته هاي پير. دهنده وزير و معين بود وَيَا ريشداران بيسواد مملكت را به خاك وخون نشاندند

>>>   جان قندولک چتو خوبش است ...
هههههههههههههههههههههههه

>>>   بیایید قضاوت واقع بینانه کنیم حسنی جلیل فارع پوهنتون امریکایی در کابل است دختر خانم لایق با تجربه و کارکن ازینکه ان بست در وزارت داخله باید به کسی داده میشد که به زبان انگلسی وارد باشد با جامعه بین اللملی تعامل کرده بتواند و دونر میتنگ ها را مدیریت کند و از جانب دگر باید مشکل جندر مراعات گردیده باشد . تا یک حدی این بست تشریفاتی هم است نظامی یا اوپراتیفی نیست .
قابل تشویش نیست حسنی جان جلیل بوجه احسن ار عهده ان در می اید .

>>>   وقتیکه یک پنچرمین رنج وپلاس را گذاشته و به چوکی های بلند مانند معنیت ریاست جنرالی تعین می‌شود ‌حتا نشستن بالای چوکی مقام را نمیداند چرا یک دختر که عمر خود را در تحصیل صرف نموده وبه درجه ماستری رسیده تعین نشود ویا یک کفش دوز که از لب دریا کابل رفته و به چوکی معاونیت نشسته ویا یک خردوان که از عقب خر آمده و معاون می‌شود چرا یک دختر تحصیل کرده که دیپلوم ماستری دارد چرا معین یک اداره نشود ازین نوشته های بی مورد و احمقانه پرهیز نماید. که هیچ جایی را نمیگرد

>>>   ده ها عدد دکتر هزاره وجود دارد که دولت به عنوان منشی ادارات هم قبول نمی کند.

>>>   نگاه عاشقانه و .... این دختر همه تروریست ها را رام خواهد کرد. اشرف بی ... به کجا می رود؟؟؟

>>>   الهامات امنيتى کودک محوری متفكر دوم جهان!
با درماندگى پوليس در مهار غایله ى تميم وردك كه رسانه ها از ناز او را تميم شنسب ناميدند. متفكر دوم جهان در فضاى معنوى نيمه هاى شب در ارگ به اين كشف روحانى دست يافت كه بايد از اينهمه مردان گردن كلفتِ بيكاره گذشت و سر رشته برنامه ريزى امنيت كشور را بدستان ظريف خانمى سپرد تا امنيت كشور را همچون امنيت خانه سر و سامان دهد كه با هر حمله انتحارى در كشور، يك چشم گريان نموده با گلوى پُر از بغض در برابر رسانه ظاهر شود و حادثه را تقبيح نمايد. تا شايد دل سنگ ترويستان بيرحم، نرم شده، دست از جنايات بردارند.

روى همين ملحوظ و در تداوم استراتژى عرامفريبانه كودك محورى و ناشايسته سالارى ارگ، حسنىٰ جليل را منحيث معين پاليسى وزارت داخله مقرر نمود تا كشور بحرانزده ى ما را كه از تقابل با ٢٢ سازمان تروريستى ريز و درشت رنج مى برد، گل و گلزار نمايد.

من هيچ معلوماتى در مورد اين خانم هموطنم ندارم و نميخواهم در موردش پيشداورى منفى نمايم. اما حق اين سوال را براى خود محفوظ نگهميدارم كه بر اساس كدام تحصيلات، تجربه و سابقه كارى و مسلكى در اين بخش تؤظيف گرديده؟

محمد عارف منصوری

>>>   برای گذار به جامعهٔ دموکراتیک و مردم‌سالار، ما نیازمند تلاش‌های بنیادین هستیم. یکی از ضرورت‌ها، بحث تساوی حقوق زن و مرد است. مشارکت زنان در ساختار نظام مردم‌سالار، یک امر انکار نا پذیر است. افغانستان اگر از چند جهت آسیب دیده، یکی از خلاها درین سرزمین، عرف بد «مردسالاری» است و زنان را به عنوان نیم جمعیتِ مملکت، نا دیده گرفته‌اند. از دیروز به این‌طرف تصویر یک بانوی که گفته می‌شود به‌عنوان معیین پالیسی وزارت امور داخله تعیین گردیده، توسط «مردان» دست به دست می‌شود و با واژه‌گان تند، تحقیر‌آمیز و مرد‌سالارانه استقبالش می‌کنند. باور من این است که اکثر این همه توهین و استهزا که در حق این بانو صورت گرفته، ریشه در روحیه مردسالارانه و فرهنگ زشت زن‌ستیزی دارد. از آن‌جایی‌که زن همیشه «جنس درجه دوم» پنداشته شده، تقرر یک بانو در یک سمت مهم در نظر این مردان، یک رویداد کمیدی میاید. این درست است که کشور در حالت جنگ به‌سر می‌برد و مسوولین امنیتی، شخصیت‌های با تجربه باشند، بیایید صادقانه قضاوت کنیم، آیا مردان چه کردند؟ مسوول صدها هزار تلفات از قوای مسلح در ۵ سال گذشته کی‌ها اند؟ آیا زنان اند؟ بسیاری از یادداشت‌های که از دیروز نشر شده، ریشه در نقد علمی و حرفوی ندارد، بلکه اکثر آن متاسفانه بیان‌گر جامعه بدوی و زن‌ستیز است. این نوع محاسبه متاسفانه زمینهٔ گذار به جامعه دموکراتیک را به چالش می‌کشاند. من شخصن یکی از منتقدان جدی حکومت بوده‌ام و هستم، اما از قدم‌های مثبت باید استقبال کرد حتا اگر گاهی سمبولیک بود.
هارون معترف

>>>   از ماوشما یا افراط است ویاهم تفریط.یا مرد مرد سالخورده و کمر شکسته که شش زور میزنه از جایش خیسته نمیتانه یا جوانک لشمک بی تجربه که جو دو خره تقسیم کده نمیتانه.
عاقل

>>>   ده این مملکت چی جور است که این جور باشد
صلاحالدین

>>>   در وزارت داخله تمام معینان و ریسان و امران ان از یک قوم پشتون از جانب اشرف غنی قومگرای معتصب قوم و زبان شخص عوام فریب ...باز تعین گردیده است این بست معینت پالیسی را هم از همان چوکره قوم خو مقرر کرده است و از روزیکه برمک این شخص اغا بلی به اشرف غنی احمدزی بصفتوزیر وزارت داخله مقررگردیده است پلان های خصمانه ارگ و جابجایی قوم وزبان ارگ نشینان یکی پی دیگری تطبیق میگردد و برمک لشمک بجای یک سخنگوی ارگ اجرای وظیفه میکند نه بحیث یک وزیر که معین و ریس و غیره را خود در چوکات قانون تعین و مقرر کند در تمام بست های معینت و ریاست ها اگر یکنفر از سایر اقوام بجز قوم پشتون دریافت کرده توانستید مرا قومگرا و معتصب خطاب کنید در غیر ان باید قومگرایی و قوم اندیشی ریس جمهور غنی را با این تعین بستی های بچگانه ان نکویش کنید تا بداند که مردم با چنین طفل بازی ها و قوم اندیشی ها موافق نیستند انرا محکوم میکنند.

>>>   اصلاٌ غنی راه خود را در رهبری و حکومتداری گم کرده این کار ها همه از نا توانی و بیچاره گی صورت میگیرد. چند ی پیش یک اشتوک را معین اداری وزارت فواند عامه تعین کرده بود که رسوایی و دزدی آوازه خاص و عام شده بود. اسمعیل خان چند وقت پیش گفته بود که حکومت نیست کودکان است. دقیق گفته است. وقتیکه اینطور باشد چرا جنگ ادامه نداشته باشد و مردم هر روز در غرقاب خون غرق نشود.

>>>   به نظر من من اکثر نظرات کاربران از اعتقادات مذهبی و تعصبات دینی نشاًت می گیرد که بر ضد حقوق و برابری زن و مرد، و مدرنیته می باشد، وگرنه چرا یک زن نمی تواند ماًمور و معاون پلیسی شود؟ آیا فقط باید ملا و آخوند و ریش و پشمیهای متعصب مذهبی حق حاکمیّت و معاونت داشته باشند؟
آینه چون عیب تو بنمود راست *** خود بشکن آینه شکستن خطاست.

>>>   بسیار زیبااست

>>>   احمقانه است این دختر بچه چه تخصص یا تجربه در این کار دارد

>>>   باید زنان ودختران ما در تمام سطوح اشتراک کنند وادورانی که زنان درسختی ومشکلات بودند ختم شده است. درست است که وظیفه اصلی دختران وخواهران ما پرورش فرزند وپرداختن به امور خانه است وازقدیم هم گفته اند مادر گلستان خانه است. من اصلا تفکرات مسخره فمینیستها را قبول ندارم وانرا انحراف میدانم؛ اما دین مبین اسلام یک جایگاه رفیع وپر ارزش برای زن درنظر گرفته وانچنانکه زن در غرب یک هرزه ویک کالا است در اسلام زن مادر است واز دامن زن مرد به معراج میرود..از طرفی جوانگرایی مفکوره بسیار با ارزش برای دولتهای دموکرات ومتمدن است وبه هر حال فرد پیر وفرسوده باید جایش را به جوانترها بدهد اما این کار وزارت داخله بسیار اشتباه ونابجا است چرا؟؟؟ چون جایگاه معینیت استراتجی وپالیسی وزارت داخله به یک فرد کارکشته وباتجربه حداقل یک
دهه کار نظامیگری دارد.معینیت وزارت معادن از زمین تا اسمان با معینیت پالیسی واستراتجی وزارت داخله فرق دارد وباید یک استراتجیست نظامی بران تقریر شود .محترم حسنا جلیل باید در کنار یک استراتژیست نظامی بمدت ده سال مشق وکارکند.//
داکتر عبدالرب اچک زی

>>>   ديپلوم و تجربه هاي وزير داخله را هم معلومات دهيد تا ما بتوانيم منصفان قضاوت كنيم كه اب دوختر خانم لياقت اي چوكي را داود يا خير .
لالا هراتي

>>>   این دختر خانم جوان که احتمالا اکثرسن خود را درامریکا گذرانده باشد به یک وزارت امنیتی مناسب نمی باشد
لطفا هرتقرر را قومی نسازید
درشرایطی که ضربات کوبنده برارتش و پولیس افغانستان وارد می شود تفرر یک خانم ۲۵ ساله در مقام بالای ی در وزارت امنیتی یعنی داخله افغانستان مناسب نمی باشد ، شاید هم تصمیم سفارت امریکا درکابل بوده باشد که اکثرمقامات مهم امنینی را تعین میکنند.
ما جنرالان مرد و زن در ارتش داریم که شاید مناسب ترباشد و بتوانند چنین وظیفه مهم امنیتی را به عهده بگیرند شاید ده ها جنرال تحصیل کرده سالها در وزرات داخله کار کرده باشد ، که ارزو دارند یک روزی به مقام های بالاتر برسند ، تقرر ناگهانی این خانم می تواند روی شان تآثیر منفی بگذارد .این درحالی است ، که تقرر خانم حسنا جلیل که احتمالا بیش از نمی از سن خود را در امریکا گذارنده است و هنوز به خصوصیات جانعه افغانستان وارد نیست در قالب چنین پست امنیتی حساسی نگنجد . این نقد هیچ ارتباطی به این که گویا این دختر خانم پشتون و یا غیر پشتوان باشد نبوده و این خانم جوان و تحصیل کرده می تواند در وزارت های امور زنان و یا کار و اجتماعی نقش فعالی را ایفا نماید ، یا به وزارت خارجه استخدام و پس از مدتی به عنوان سیفر افغانستان دریکی از کشورهای اروپایی و یا امریکا مقرر شود . درهرصورت این دختر خانم تحصیل کرده و هزاران دخترتحصیل کرده دیگر افتخاری است به کشورمان .

>>>   مردنه دو ختیم و زما کس نمی خرند ...............رو رو زنانه دوز که مردان ما خرند
بصیر نظری

>>>   معادن سرشار افغانستان در گرو جنگ
به اساس گزارش های رسانه های معتبر امریکایی ، بزودی استخراج معدن طلایِ بدخشان و پس از آن مسِ سرپل توسط امریکاییان آغاز خواهد شد .
" آقای یان هنام " مدیر عامل شرکت بزرگ استخراج معادن امریکا که به سلطان معادن شهرت دارد به نیویارک تایمز گفته است : « ما استخراج طلای بدخشان را از اوایل سال 2019 شروع خواهیم کرد . زیرا بررسی های اولیه مقدار قابل توجهی طلا را نشان می دهد . »
استخراج معادن طلای بدخشان و مس سرپل که قرارداد مرموز آن چندی پیش در حضورسید منصورنادری وزیر پیشین شهرسازی و مسکن یکی از شرکای شرکت بزرگ استخراج معادن و همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه ، توسط نرگس نهان وزیرمعادن و پطرولیم ، به صورت مخفی در امریکا امضا شد ، دزدی آشکاری است که در روشنی اشاره های صریح دونالد ترامپ رییس جمهورامریکا و توجه خاص رییس جمهورغنی صورت می گیرد .
این قرارداد که پس ازانتقادات زیادی علنی شد ، زمینه ی آغاز تاراج علنی دارایی های مردم افغانستان و در نتیجه تامین هزینه های حضورامریکا درافغانستان را مساعد خواهد ساخت .
متکی به یک گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا باری دریک گفتگوی تلفنی ازمحمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان خواسته است که جهت فراهم آوری مخارج جنگ افغانستان باید وارد عمل شود . او به صراحت و قاطعیت گفته است که باید افغانستان نیزهمانند کشورهای ثروتمند عرب ، هزینه های جنگ را خود تامین نماید .
به پیروی ازهمین دستوراست که رهبران حکومت وحدت ملی ، وزرا و مسوولان وابسته به شبکه های مافیایی ــ امپریالیستی ، زمینه های آسان و ارزان بهره برداری و استخراج معادن ما را توسط شرکتهای سودجو و چپاولگر امریکایی ــ انگلیسی مساعد می گردانند .
به گفته ی سید اکرام افضلی رییس دیدبان شفافیت افغانستان ، این قرارداد که بدون گذشتاندن مرحله ی مناقصه ، عقد شده است ، زیر فشار سفارتهای امریکا و انگلیس در کابل و توجه خاص رییس جمهورغنی به منظور جلب عطوفت رییس جمهور ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صورت گرفته است .
شبکه ی نظارت برمنابع طبیعی افغانستان هم امضای قرارداد های مرموز و غیرشفاف استخراج معادن کشور با شرکتهای امریکایی ــ انگلیسی را تاراج و دزدی قانونی خوانده به این باوراند که ، مقامات افغان با امضای این قراردادها زمینه های دزدی قانونی معادن این کشور را برای امریکا و انگلیس فراهم می نمایند .
هرچند درگذشته گزارش های فراوانی درباب استخراج مخفیانه ی معادن افغانستان از رسانه های معتبر بین المللی به نشر رسیده است ؛ اما اینبار دونالد ترامپ رییس جمهورمیلیاردرامریکا که چشم طمع به ثروتهای سرشار زیرزمینی افغانستان دوخته است ، میخواهد به صورت آشکاربه بهانه ی تأمین هزینه های جنگ ، معادن ما تاراج نماید .
به باورآگاهان ، بی اتفاقی و بی تفاوتی مردم نسبت به سرنوشت شان ، زمینه های ادامه ی بی ثباتی ، ادامه ی کشتار و همچنان ادامه ی چپاول دارایی های ملی افغانستان را مساعد نگهداشته است .
تنها اتحاد محکم و بیداری ما ضامن ثبات و حفظ دارایی های ملی ما میتواند باشد .
فروغی

>>>   اگر از اقای مرتضوی درین مورد پرسان شود باور دارم در جواب خواهد گفت شما با این تعلیمات محلی تان بهتر میدانید یا جناب ریس جمهور مغز متفکر دوم جهان .

>>>   امروزه اگرکشورهای مانند امریکا، روسیه، چین، آلمان و…کشورها حرف اول را درسطح بین الملل میزند و یا کشورهای مانند افغانستان، نایجریا، سومالی و…کشورها با فقر وبد بختی دسته و پنجه نرم میکنند، این تمایز را هیچ چیزی دیگری بجز پالیسی ها واستراتژی های شان ایجاد نکرده اند. بنابراین وقتی، استراتژی وپالیسی_ (سیاستگذاری) از این همه اهمیت برخوردار میباشند؛ پس چه بهتر خواهد بود که ابتدا بدانیم این پالیسی و استراتژی چیست؟ که موفقیت وپیشرفت سازمان ها و دولت ها  وابسته به آن هستند.
استراتیژی، عبارت ازتعیین هدف های اساسی و بلند مدت یک اداره و گزینش اقدامات وتخصیص منابع لازم برای دست یابی به این هدف هاست
1. استراتژی، برنامه ای است که هدفهای بنیادی، سیاست ها و زنجیره اقدامهای یک اداره را درقالب یک مجموعه ای منسجم تنظیم مینماید
2. استراتژی برنامه جامع وکامل است که نشان میدهد یک اداره ازکجا و چگونه به سمت مأموریت واهداف خود حرکت ميكند
3. پالیسی عبارت از یک سلسله اقدامات هدف دار که به وسیله ای (یک فرد یا گروه از افراد ) که قدرت و مشروعیت پالیسی عمومی را دارا باشند، برای مقابله و رفع مشکل عمومی شکل میگیرد
4. پالیسی عبارت از وسیله ای برای تعیین اولویت ها درانجام دادن امور وفعالیتها درجامعه است.
پالیسی:  عبارت از راه وطریقه معتبر اجرای فعالیت بوده که بر اساس اصول استوار بوده ودر نهایت به هدف مطلوب می انجامد.
پالیسی معین کننده شیوه ها وروش های رسیدن به استراتیژی است  و بعباره دیگر پالیسی (خطمشی)عبارت از طرز فعالیت یا روش کاری بوده که در روشنایی شرایط موجوده واز گزینه های داده شده وبه صفت رهنما در اتخاذ تصامیم چه در حال وآینده میباشد، وهکذا پالیسی می تواند یک پلان کلی در سطح بالا، که شامل اهداف کلی وطرز العمل های پذیرفته شده به ویژه از جانب دولت باشد
وقتي در تعريف گفته شد كه طرح پاليسي و استراتيژي توسط فرد يا گروه أفراد كه قدرت و مشروعيت لازمه را داشته باشد بنآأ طراح پاليسي و استراتيژي بايد معلومات و خبرت وسيع و عميقي از ادارهء داشته باشد
در مسائل امنيت مثلا مطلع باشد به : تعداد پرسونل،نوع تعليمات ايشان ضرورت به پرسونل در كوتا مدت ودراز مدت و چگونگي مهارت هاي شان ، نوع وظائف،تعليماتنامه و قوانين وظيفوي و ضرورت تعديلات آن نظر به پلان ها و تغيرات در آينده ، وارد بودن از نحوهء همه وسايط، تجهيزات اطمينان از تدارك همه ضرورت ها ،
مؤثريت تشكيلات در همه جزوتامهاي امنيتي كشور ، پلانهاي اكمالاتي و تثبيت تغيرات و ضرورت ها در آينده ، شناخت وسيع از پرسونل و نحوه ء كار شان ، معلومات وسيع از جميع ولسوالي ها ، مناطق سرحدي ،چگونگي امنيت درآن ساحات ، مناطق نا امن ، شناخت از همه ادارات وزارت و تشريك مساعي و أخذ معلومات و إحصائيه ها از ايشان
ارتباط با سائر ادرات پاليسي ساز دولت ، تطابق پاليسي ها و وارد بودن به استراتيژي هاي كلان و عمومي دولت تا در روشني ومطابقت با آن طرح هاي اداره خود را انسجام دهد و بالاخره وزارت را در امر ايجاد تشكيلات و اداره مستحكم، رهبري درست و اهداف مشخص ياري دهد
براي اين هدف معلومات وسيع و عميق مسلكي،حقوقي ،جغرافياي كشور ،وارد به تحولات و شرايط سياسي بيرون و داخل ،ارزيابي از مجموع فعاليتهاي أداره در كامياب بودن ويا ناكام بودن در برآورده شدن اهداف ، لازم است

اگر يك يك وظائف و اقدامات ادرات پاليسي سازي و طرح استراتيژي ها را شرح دهيم گپ به درازا ميكشد ولي اين اداره را بايدقلب يك اداره و ماشين تحرك دهندهء اداره دانست كه برآورده شدن أهداف و كاميابي و ناكامي ها بسته به پاليسي ها و استراتيژي هاي طرح شده خواهد بود
طراح پاليسي و ستراتيژي از نخبگان مسلك و سياست هاي عمومي بايد تعين شود تا سه بخش از اداره خود را به درستي رهنمائي كند
بخش طرح پاليسي و استراتيژي به استناد سياست عمومي،إحصائيه ها و امكانات و ضرورت هاي اصلي اداره
بخش تطبيق پاليسي ها و استراتيژي (اريه آن به شعبات و ادرات عملياتي و إجرائي )
بخش وارسي و نتيجه گيري از پاليسي ها و ارزيابي كاميابي ها و ناكامي ها
تقرر جديد ايشانرا در وظائف بس مهم ، كه كاركشتگي و خبرت و تجربهء همه جانبهء مسلكي و علمي را إيجاب ميكند ، تبريك مي گويم به اميد موفقيت و مؤجزه
مهاجر كابلي

>>>   غنی از آدم های با فهم و تجربه ترس دارد.

>>>   خوب این دختر ها دیگه استایلی هستند باید به این وظایف توظیف شوند شرم است بخدا شرم است به قرآن شرم است او مردم ای چی جریان دارد به ای حکومت خدیا به تو پناه میبریم
فیصل نظامی مقیم کابل

>>>   محمود منجم زاده
این دختر خانم جوان که احتمالا اکثرسن خود را درامریکا گذرانده باشد به یک وزارت امنیتی مناسب نمی باشد
لطفا هرتقرر را قومی نسازید
درشرایطی که ضربات کوبنده برارتش و پولیس افغانستان وارد می شود تفرر یک خانم ۲۵ ساله در مقام بالای ی در وزارت امنیتی یعنی داخله افغانستان مناسب نمی باشد ، شاید هم تصمیم سفارت امریکا درکابل بوده باشد که اکثرمقامات مهم امنینی را تعین میکنند. ما جنرالان مرد و زن در ارتش داریم که شاید مناسب ترباشد و بتوانند چنین وظیفه مهم امنیتی را به عهده بگیرند شاید ده ها جنرال تحصیل کرده سالها در وزرات داخله کار کرده باشد ، که ارزو دارند یک روزی به مقام های بالاتر برسند ، تقرر ناگهانی این خانم می تواند روی شان تآثیر منفی بگذارد . این درحالی است ، که تقرر خانم حسنا جلیل که احتمالا بیش از نمی از سن خود را در امریکا گذارنده است و هنوز به خصوصیات جانعه افغانستان وارد نیست در قالب چنین پست امنیتی حساسی نگنجد . این نقد هیچ ارتباطی به این که گویا این دختر خانم پشتون و یا غیر پشتوان باشد نبوده و این خانم جوان و تحصیل کرده می تواند در وزارت های امور زنان و یا کار و اجتماعی نقش فعالی را ایفا نماید ، یا به وزارت خارجه استخدام و پس از مدتی به عنوان سیفر افغانستان دریکی از کشورهای اروپایی و یا امریکا مقرر شود . درهرصورت این دختر خانم تحصیل کرده و هزاران دخترتحصیل کرده دیگر افتخاری است به کشورمان .

>>>   بیایید دست از سر بانو حسنا جلال برداریم و بگذاریم که ایشان در کلوپ میلیونران جای برای خود کمای نماید !
کاربران شبکه های اجتماعی و حتی رادیویی B BC در قبال تقرر حسنا جلال به صفت معین پالیسی وزارت داخله عکس العمل های متفاوت نشان داده اند ، یکی سزاوار دانستند و آن دگری سرزنش کردند ، یکی اشاره به زن بودنش کردند و مردان را متهم به ضد زن بودن کردند ، یکی از مهارت و دیپلومش ستایش کردند و دیگران را فاقد این اوصاف دانستند و بلاخره شاحسین مرتضوی و نان و نمک خوران ارگ لاف از انتقال قدرت به نسل جوان کشور زدند و سالخوردگان را از رده بیرون دانستند و این بحث در شبکه های اجتماعی چنان داغ است که کودتای نظامی و موفقانه دولت را علیه پادشاهی تمیم وردک تحت الشعاع قرار داده است ، متاسفانه هیچ کسی به اصل حقیقت اشاره نمی کنند که آب از سرچشمه آلوده است ، ارگ و سپیدار منبع فساد است ، هیچ کسی نمی گوید که در هیچ اداره اصل شایسته سالاری وجود ندارد ، آیا در وزارت دفاع و معینیت پالیسی آن و یا در ریاست امنیت دولتی و معینیت پالیسی آن و یا در دگر وزارت خانه ها اصل شایسته سالاری مراعات شده است که در وزارت داخله نشده است ، اگر ویس برمک می تواند مطابق به فورمول ارگ نشینان وزیر داخله شود واضح است که حسنا جلال هم می تواند بدون هیچ گونه ملاحظه معین پالیسی وزارت داخله شود ، گذشته از همه چرا کاربران فضای مجازی درک نکرده اند که رشد و جایگزینی افراد در حکومت به اساس ارتباط با مقامات فاسد مافیایی برای ثروت مند شدن است ، ثروت و به دست آوردن ثروت یگانه هدف در حکومت وحدت ملی است ، پس بگذارید که حسنا جلال هم ثروت مند شود .
حسن علی عدالت

>>>   هزاران مرد مفسد غاصب اختلاس گر صد ها سال است که خیانت وبی کفایتی ونادانی شان اثبات شده حالا وقت بدهیدکه این خواهر ماچی میکند، در جرمنی وانکلستان کشورهای کفری زنان صدراعظم استند همه مردم قبول دارنداما درکشور اسلامی بدون دلیل ومنطق صرف بخاطر زن بودن انتقاد میکنند، ووقتی نوبت حرف آمد می گویند آنقدرکه اسلام به زن حق داده هیچ دین دیگر نداده، درحالیکه همبن لحظه صدراعظم وملکه درانگلیس هردو زن هستندومردم آنان را احترام واطاعت میکنند اما درین کشوراسلامی زن را جنس درجه دو وسه فکر میکنند
ر

>>>   در پست هاي نظامي در كشور درگير جنگ بايد نظاميان عهده دار وظيفه شوند هزاران دختر تحصيلكرده نظامي در اردو و خود پوليس داريم چرا يكي از انها تعيين نشد بايد فكر كرد حتما واسطه دار است يا رشوت داده كه غير مسلكي در اين پست مهم تعيين شده.
وطن

>>>   این خانم را بخاطر پالیسی سازی های .... توظیف نموده اند
لعنت به این نظام پوشالی و منفور

>>>   Najib Salam
روزگاری یکی از مبارزین عدالتخواه بدخشانی که اکنون حیات ندارند با جرأت بی بدیل در پارلمان وقت حاکمیت حزب وطن سخنرانی داشت و با زبان طنز برنده چنین گفت ؛
بهترین مادران ، مادران پکتیا اند که جز جنرال و وزیر و رییس نمی زایند ، و اما زنان و مادران بدخشی ما به نان دادن هم نمی ارزند ، زیرا هر چه می زایند همه عسگر . سهم اقوام در تاریخ رقتبار این کشور همیش چنین بوده است که مادران پشتون اقتدار می زایند و اما از دیگران مداح ، بارکش و نفر خدمت بغل دروازه . هیچ چیزی فرق نکرده است فقط شکلک های مداحان ، بارکشان و نفر خدمت ها فرق کرده است .

>>>   حتماً هزاره است ، ميفهمد كه چه كند ، از جنرالان بي سواد پنجشيري مانند وزير سابق جنرال جاهد ، سالنگي و بغلاني كرده شايد خوبتر بداند و عمل نمايد، خدا كند كه متزوج باشد.

>>>   مردم حق دارند در تقرری های و سرنوشت ساز امنیت خود فرق بین تخصص کاری در امور نظامی امنیتی و امور تجارتی را مورد پرسش قرار بدهند۰

>>>   چیزییکه و دارد تو میداشتی حالا دبی بودی

>>>   نجیب سلام ، سلام ،
مادران فعلی معاون می زایند

>>>   دولت افغانستان رو به خراب شدن است كسيكه ٤٠ سال در نظام وظيفه اجرا كرده و از نظام عسكري معلومات دارد تقاعد ميشود كسيكه هنوز شير ميخورد به صفت معين پاليسي وزارت داخله گماشته ميشود بسيار جاي خجالت است براي حكومت فاشستي افغانستان گپ اينجا است كه فعلا حكومت دولتي افغانستان به بچه بازي رونق گرفته

>>>   علیکم
آنانیکه جنرال میزایدند حالا .... برای پاکستان سعودی و امریکا میزایند۰

>>>   جای بسیار شرم وخجالتی است که چشم بسته وکورکورانه تقرری های صورت میگیردکه جز بار آوردن بدبختی ودلسردی دردی را دوانمیکند
چرادر بین این همه جنرالان کارکشته مسلکی وباتجربه در هردووزارت خانه دفاع ملی ووزارت امور داخله کسی نبود که به صفت معین پالیسی واستراتیژی در هر دو وزارت خانه ها تعین میگردید؟
جواب آفتاب واری روشن وهویدا است که رهبری دولت در قسمت تقرر کادر های نظامی هیچ صلاحیت ندارد ونه تصمیم گرفته میتواند هر آنکسی راکه امریکاه وبخصوص جنرالان امریکایی ها بخواهند تعین میشوند .
پالیسی امریکایی ها طوری است که هرکس که منافع حکومت امریکارا بالا تر از دین ووطن خود دانست اگر سواد داشته باشد یانه ، تجربه کاری در همان بخش داشته باشد یانه تفاوت نمیکند باید تعین گردد.
اینکه چرا کدر های تحصیل کرده وباتجربه مسلکی را تعین نمیکند خواست امریکاه یی ها است که هر کسی که تحصیل در بلاک شرق نموده باشد ویا هم درداخل از طرف مربیون شرقی تدریس گردیده باشند مورد قبول امریکاه یی ها نیست در یک جمله کسی که یک بار اورا گفته باشد وکسی که یک بار الله اکبر گفته باشد به درد امریکاه یی ها نمیخورد( یعنی نه افسران زمان حکومت داکتر نجیب الله ونه هم مجاهدین )که بالای شان اعتماد نمیکنند.در قسمت تقرر حسنا جان طوریکه یک تعداد دوستان که پیروسیاست های شوم وگمراکننده امریکاه در افغانستان جاری وحکم فرما است ادعادارند که در مقابل تعین بستی حسینا جان از زن ستیزی کار میگیرند یکی از ضرورت‌ها، بحث تساوی حقوق زن و مرد است. مشارکت زنان در ساختار نظام مردم‌سالار، یک امر انکار نا پذیر استکه همه به آن باورمند هستند اما تساوی حقوق در هر بخش تفاوت دارددرحالیکه اینطور نیست در بخش نظامی در گام نخست تجربه کافی ولیاقت شرط اساسی است درشرایطی امروزی که ضربات کوبنده وفشار های نظامی طالبان ، داعش ، شبکه حقانی از یک سو وخود سری یک تعداد افراد اوباش وجاه طلب غیر مسول مانند قیصاری ، علی پور ، نوید، تمیم وردک ،قریشی ، وده ها جناکاران آدم کش وشریر دیگر برارتش و پولیس ما وارد می شود تفرر یک خانم ۲۵ ساله در مقام بالای ی در یک وزارت امنیتی (داخله) افغانستان مناسب نمی باشد ، شاید این خانم جوان و تحصیل کرده به تواند در وزارت های امور زنان و یا کار و اجتماعی نقش فعالی را ایفا نماید ، پالیسی واستراتیژی دفاعیبا پالیسی واستراتیژی بخش ملکی زمین تا آسمان تفاوت دارد ..
افغانستان اگر از چند جهت آسیب دیده، یکی از خلاهایکه درین سرزمین،توسط برنامه های منظم یهودیان همرا با آمدنواشغال مشترک کشور ما توسط امریکایی ه وانگلیسهاموضوع تساوی حقوق مرد وزن را به خاطر بهره برداری بیشرمانه سیاسی خود وضدیت با قوانین پاک اسلامی مابراه انداخته در حالیکه اسلام عزیز بیشتر از 1400 سال قبل بهترین مشارکت زن را با مردان داده است اما سوال در این جاهست کا یک تعداد کار های وامورات ی است که زن از عهده آن عاجز است استقبالاز تعین بستی حسینا جان تحقیر‌آمیز و مرد‌سالارانه نیست . باور من این است که اکثر این همه توهین و استهزا که در حق این بانو صورت گرفته ویا میگیرد ریشه در روحیه مردسالارانه و فرهنگ زشت زن‌ستیزی ندارد بلکه آگاه ساختن مردم از اهداف وبرنامه ی شوم وپلان های خصمانه امریکاه وگوش باز کردن رهبری ناسالم واسیران اانتخاب شده جانکیری در دولت است این درست است که کشور در حالت جنگ به‌سر می‌برد و مسوولین امنیتی، شخصیت‌های با تجربه باشند مسوول صدها هزار تلفات از قوای مسلح درطی 17 سال کی‌ها اند؟ جواب هویدا است که در هردوطرف جبهات جنگ امریکایی ها است که هم نیرو های امنیتی حکومت را سلاح وتجهیز میکنند وهم طالبان وداعش را که وابسته خود شان است امروز شما به تلویزیون ها منحیث یک افغان ومسلمان نگاه کنید چه نوع سریال های مزخرف وگمراه کننده نیست که نشر وپخش میشود همه این ها یک هدف دارند وانهم گمراکردن جوانانما بخصوص دختران اگر ثبت هم میخواهید سر به ارگانهای عدلی وقضایی محاکم بزنید که داد وگرفت طلاق این لکه نگین وبد نام چقدر افزایش یافته است ودر مقابل چقدر خانه فسق وفجور تحت نام خانه های بدنامی امن در هر گوشه وکنار کابل با یک مصرف گذاف در حال ترقی است

>>>   فقط باهم جمع شویم و مشت شویم و کشور خوده نجات بدهیم و با اشرف غنی و تیم بچه بازی و دختر بازی او کشور به ۵ سانتمتر به لبه سقوط رسیده است.

>>>   به نظرمن اشکال ندارد افراد باسن کم به کارهای مهم کمارده شود زیرا تجربه استاد است خیلی ازکشورها جوانان خود را به کارهای مهم می گمارند
ولی فراموش نشود که افراد جوان به مشاوره بزرگان سیاست نیازشدید دارد
سید محمد عارف حسینی

>>>   علیکم
آنانیکه جنرال میزایدند حالا .......برای پاکستان سعودی و امریکا میزایند۰

>>>   علیکم
آنانیکه سابق جنرال میزایدند حالا نوکر ها و غلام ها برای پاکستان سعودی و امریکا میزایند۰

>>>   این ....های فروخته شده به شئونیزم قبیله از خود عناصر شونیزم قبیله خطرناکتر هستند۰
اَوّلَیت و عُلَویَت داشتیم حال اینهم اُو لَو یَت ۰۰۰
این هم نتیجه کار پروژه پرموت کار زن متپکیر صییب تول نری که در آن ۲۸۰ میلیون دالر گم و حیف و میل شده۰

>>>   ادارات دولتی ونظامی ما طفلانه میشود به خاطر تغذیه سالم وآرام شان باید دولت از هم اکنون که فصل سرما آغاز گریده تدابیر مشخص را در این ادارات فراهم نماید مانند پوقانه ، جرنگانه، گدیگها، موترک ها ، شیر چوشک ، گهواره،پمپر وغیره وغیره تا اداره سالم وقوی داشتهدر سطح منطقه وجهان داشته باشیم

>>>   این ...های فروخته شده به شئونیزم قبیله از خود عناصر شونیزم قبیله خطرناکتر هستند۰
اَوّلَیت و عُلَویَت داشتیم حال اینهم اُو لَو یَت ۰۰۰
این هم نتیجه کار پروژه پرموت کار زن متپکیر صییب تول نری که در آن ۲۸۰ میلیون دالر گم و حیف و میل شده۰

>>>   سلام به همه
در رابطه به تقرر این بانو من و واجد شرایط بودنش حرفی ندرام، فقط به عنوان کسی که در 7 سال گذشته منسوب وزارت أمور داخله وبده ام این را می دانم که دو معین پالیسی گذشته هیچ سرو گردنی بالاتر از این بانو نداشتند. با حفظ احترام به آنها یکی شان لسانس اقتصاد و جنرال ماشینی بود و دیگرشان هم هم سن بانو حسنا ماستر ملکی از لندن و غیر مسلک نظامی بودند.

>>>   علیکم
آنانیکه سابق جنرال میزایدند حالا نوکر ها و غلام ها برای پاکستان سعودی و امریکا میزایند۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است