شرمساری انتخابات شورای ملی
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۴    ۱۳۹۷/۹/۱۵ کد خبر: 156326 منبع: پرینت

برخی میگویند انتخابات تقلیدی، غیرشفاف و پر از تقلب مشق دموکراسی است. در این شکی نیست که دموکراسی یک پروسه دور و دراز است. اما کشورهایی مانند افغانستان حق ندارند که مسیر چند قرن تلاش و مبارزه برای دموکراسی نخست در اروپا، سپس در امریکا و سایر قاره ها را از آغاز طی کنند.

در افغانستان مشکل در این نیست که قانونیت و شفافیت در پروسه انتخاباتی وجود ندارد. حتی میتوان گفت که تا حدی تقلب و خلاف قانون عمل کردن گرچه با معیارها و ارزشهای دموکراسی در تضاد است ولی در کشوری مانند افغانستان که مردم واقعآ به ماهیت رای و انتخاب حاکمان آگاهی ندارند، قابل تحمل است.

چنین امری در انتخاب حامد کرزی و پارلمان های قبلی مشاهده شد. مشکل در این است که حالا تقلب تا حد ماشینی آن به یک اصل مبدل شده. میکانیزم انتخابات توسط اشرف غنی و حامیان خارجی او وسیله مشروع ساختن یک زمامدار خودکامه است که توسط مردم انتخاب نشده است.

در پست های قبل از برگزاری انتخابات با صراحت و با در نظر داشت ماهیت واقعی ارگ، شیوه بقدرت رسیدن آن و اوضاع کنونی که حاکمان تلاش دارند پارلمان را مانند سایر بنیاد های دولتی در اختیار بگیرند، زره اعتماد و خوشبینی به برگذاری انتخابات قانونی و شفاف نداشتم ولی در گوشه ی از قلبم آرزو میکردم که طوری دیگر باشد، زیرا اکثریت مردم صادقانه و به نفع کاندید خود، روی هر معیاری که باشد، ملی، سیاسی، یا قومی رای میدهند.

بعد از ابطال رای گیری در کابل، بزرگترین حوزه رای گیری با ۳۳ کرسی در شورا، ابطال در چندین حوزه دیگر که قبلآ صورت گرفته و یا خواهد گرفت. عدم برگزاری انتخابات در حوزه بزرگ غزنی به خاطری که دولت قادر نشد راه قانونی برای جلوگیری از انتخاب هزاره ها در تمام کرسی های ولایت غزنی را بیابد، آیا هنوز هم از مشروعیت انتخابات میتوان حرف زد؟

به اساس داده های کمیسیون انتخابات ۸،۸ میلیون نفر ثبت نام نموده بودند. فقط ۴۰ فیصد یا کمتر از ۴ میلیون نفر به پای صندوق های رای رفتند (یک شاهد دیگر برای اینکه طالبان بر نصف کشور مستقیم یا غیرمستقیم حاکمیت دارند ؟). تنها در کابل ۱،۶ میلیون نفر ثبت نام نموده بودند. با ابطال نتایج کابل و دیگر ولایات و غزنی آیا بازهم در برابرعدم توانایی دولت در برگزاری انتخابات سالم و شفاف قرار داریم یا اینکه طوری که نتایج برخی ولایات نشان میدهد و ممکن کابل این تمایل را قوت میبخشید که اشرف غنی در فرستادن افراد وفادار به خود در پارلمان شکست خورده است؟

جامعه بین المللی و سازمان ملل نیز مسوولیت دارند، آنها قادر نشدند که یک انتخابات سالم را نظارت کنند و سرانجام صدها میلیون دالر کمک خارجی برای هیچ و برای معاش های نجومی مسوولین کمیسیون انتخابات به مصرف رسید.

کریم پاکزاد


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انتخابات
پاکزاد
نظرات بینندگان:

>>>   ای برادران ساده افغا نستان انتخابات چرا باطل شد سبب ان چه بود من برای تان واضیع می سازم اقای یهودی خلیل زاد به به دستور ترامپ پا کستان رفت و در انجا همرای صدراعظم پاکستان و طالبان مشوره کرد بعد از ان هردو ینعی صدراعظم و طالبا ن فیصله کردن که اول انتخابات پارلمانی را منحل کنید تا اینکه در پارلمان باید طالب ها هم سهم داشته باشد
بعد خلیل زاد فوری به کابل امد و همرای غ یهودی فیصله کرد و انتخابات را باطل سا خت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است