سهمیه بندی کانکور ظلم به پشتون ها است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۲    ۱۳۹۷/۹/۱۶ کد خبر: 156337 منبع: پرینت

کابینۀ احمدزی طرح سهمیه‌بندی قومی را در کنکور تایید کرده است. اگر چنین باشد باید برادران پشتون ما در آینده خود را در رویارویی با بزرگترین و خطرناکترین فاجعۀ علمی؛ نه تنها در داخل کشور بلکه در سراسر جهان آماده کنند.

تا کنون مغزهای متفکر کذایی و برساخته‌ای چون غنی و کرزی و امثال آنها را داشتیم؛ پس از این؛ این قوم مظلوم فلکزده به خاطر ارضای شهوات سردمداران قلابی و تمامیتخواه خود باید با چه رنجها، سرزنشها و شماتتهایی در سطح بین‌المللی روبرو شوند!

برادران عزیز روشنفکر و روشنگر پشتون ما باید مردم خود را از توهم اتکاء به مدرک بیرون بیاورند؛ زیرا با این روش فاجعه‌بار؛ جهالت و بیسوادی در جامعۀ پشتونتبار کشور ما بزرگترین ضربه را خود برادران و خواهران پشتون ما خواهند خورد. یک معلم بیسواد، یک انجینیر بیسواد، یک داکتر بیسواد و یک مدیر بیسواد مگر جز إعمال زور و دیکتاتوری بر مردم خود کار دیگری خواهد کرد؟

فضل الله زرکوب


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سهمیه بندی
کانکور
نظرات بینندگان:

>>>   محمدحسین فیاض
دولت و در رٱس آن، جناب رئیس‌جمهور، به جای سهمیه‌بندی کنکور، دو کار را انجام دهند:

۱. قوم پشتون را متقاعد کند مانند دیگر شهروندان درس بخوانند، مکتب‌ها را خراب نکنند و با زحمت‌کشیدن و درس‌خواندن، مردانه در کنکور با دیگران رقابت کنند.

۲. نظام درسی و شرعیات را اصلاح کنند و به تبع آن، استادان متعصب از دانشگاه‌ها اخراج شود تا دانشگاه‌ها محل پرورش دانش، معرفت و هم‌دیگر پذیری باشد. به عبارتی سیستم تبعیض را از بین ببرند تا دانشجویان موجود از خشونت و تعصب نجات داده شود، نه این که در یک طرح تبعیض‌آمیز افراد بیشتر وارد دانشگاه شوند.

>>>   با خدا داده گان ستیزه مکن ، حدا دادگان را خدا داده است،
استعداد عالی وضریب هوش بالا سرمایه خداوندی است که به مظلوم ترین قوم این وطن یعنی برادران هزاره ما ااهدا شده ، آنچه که نه به زور ازبین میرود نه با تبعیض نه توسط آیب اس آی نه هم سی آی ای نه هم توسط مریض ومتعصب قومی ،جوانک دایکندی است که طیاره به پرواز درمی آورد ، نو جوان جاغوری است که هشت اختراع تاحال دست آورد دارد ، خواهر عزیز هزاره ماست که درسطح تحصیلات ایران نمره اول را میگیرد ،قهرمان هزاره ماست که مدال المپیک می اورد
برای ما جای افتخار است که با چنین مردم خوب هموطن هستیم ، علم بردار آینده علم دانش در وطن مااینها هستند
( ر )

>>>   این یک بیعدالتی آشکارا است که اقوام باید ازنظر استعداد ها رشد نکنند.دروقت نادر غدار ومحمدظاهر شاه در لیسه نظامی در حربی پوهنتون در پوهنتون هوایی در قضا وقارنوالی ها ازقوم پشتون زیاد میبود هزاره وازبیک را قطعن درلیسه نظامی یا حربی شوونظی نمیگرفتند.دراردو نفر خدمت افسران پشتون میبودند غنی هم تاریخ نادر شاه ومحمدگل مهمند ودوران صدارت هاشم جلاد ونامرد را تکرار میکند.

>>>   سهمیه بندی کانکور یاد آور جهالت است
هموطنان عزیز پشتون نیاز به کانکور ندارد باید بدون کانکور داخل پوهنتون شود ویا اینکه بدون تحصیل در پوهنتون در درمسئولیت رتبه بالا منصوب شود
احمدی منش

>>>   من شاهد امتحانات کانکور پوهنتون کابل در طی چند دهه در شهر کابل بودم یعنی در سا لهای حکومت ظاهر شاه و محمد داود گه از هر فامیل با سپری نمودن امتحان کانکو ر حوانی شامل موسسات عالی تحصیلی میگردید.. شخصا خودم در زمان محمد داود امتحان را سپری و در یکلی از فاکولته ها شامل شدم . در جریان درسها و امتحانات بهترین نمرات را محصلین از ولایات ننگرهار و قندهار داشتند. در روز ها و ماه های نخست مشکلات زیاد در زبان فارسی داشتند که انهم بزودی در اثر کوشش شان مرفوع گردید. استعداد نظر به قوم و قبیله نیست . در میان پشتونها هم بهترین نویسنده شاعر انجنیر و داکتر خلاصه در تمام امور در کشور موجود بود . انها بر اساس سهمیه نه بلکه بر اساس استعداد شان وارد پوهنتون شده بودند و هیچ نوع سهمیه بنام پشتون و تاجیک و هزاره نبود .
نویسنده ای محترم حتما یا تاجیک یا هزاره استید و از نهاد و بنیاد جامعه بی خبرید یا میدانید اما متعصب و ملیت ستیز و شوونیست اسنید یعنی مریض استید.البته طرح سهمیه سازی بر اساس ملیت بذات خود ایجاد تفکیک و حق تلفی است که من هم مخالفم اما دست کم گرفتنم استعداد ها ی مربو ط ملیت های دگر حماقت محض است. امروز جهان شرق به استعداد و بزرگی سید جمال ادین افغان مینازد او پشتون نبود؟ سلیمان لایق که در فقه هزاران ملا را درس میدهد و یکی از شعرای وارسته ای زبانهای پشتو و فارسی است و چهره ای شناخته شده در حلقات ادبی در ایران میباشد موصوف پشتون است . من سالها در ولایت ننگر هار رفت و امد داشته ام بهترین استعداد ها در میان این مردم موجود است که فقر و حنگ محال سر بلند کردن را به کسی نداده است ولایت لغمان یک از فقیر ترین ولایت افغانستان و دارای با استعداد ترین باشندگان در میان سایر ولایات در کشور است . دولت باید جهاد علیه بیسوادی را اعلان کند زیرا این بیماری کشنده در بین ملیت تو ومن .و مجموع ملت است با سواد شدن چند تن از افراد اطاف خویش نباید اینقدر مغرور و کودن شویم.....
سالنگی...

>>>   ظلم به همه اقوام افغانستان است مثلا کسی که در مرکز کشور زیر افتاب داغ تابستان و کولک زمستان درس خوانده حالا باید جایش را به کسی که در مدرسه مدرن حتی حاضر به درس خواندن نشده بدهد این روش روش عبدالرحمانی دیگر است مالیات دیگر

>>>   بعد از این پوهنتون را طویله خانه نام بگذارید

>>>   ههه
غنى معدنچى ميخواهد از اولادهء چورى فروشان و چوپانها و دزدان سرحدى
مانند خودش عقل هاى جهانى وانمود كند. متعسفم به حال مردمى كه فريب اين روانى و دارودستهء دزدش را خورده و ميخورند. واقعاء كه مردمان پشونرا با بسيار بى رحمى چنين فريب ميدهد و از ايشان مانند مواد سوخت كار ميگيرد.
ح ع.

>>>   اینقدنگید مغزهزاره. توی همه هزارها فردی مثل اکلیل حکیمی نیست

>>>   قوم پشتون و تاجیک وهزاره مورد بحث نیست . ما همه زاده ای همین کشور استیم وبا هم برادر. ۲۵ فیصد سهمیه برا یولایات دور دست و وارد شدن جوانان چنین ولایات به مراکز تعلیمی در مرکز از طریق سپری نمودن کانکور در ولایات شان راه خوب حل این مشکل طور موقت است.

>>>   در سالهای قبل محصلین از جمهوری دموکراتیک ویتنام برای تحصیلات به شوروی میامدند. معاش یک محصل نود ۹۰ روبل بود بودوباش رایگان و بورسها هم به مصرف شوروی. محصل ویتنامی معاش خود را نصف کرده و با ان یک جوان دگر ویتنامی را برای امدن غرض تحصیل به شوروی تشویق میکرد. به این ترتیب ویتنامیها کسب تحصیل کرده و کشور خود را اباد کردند البته بلاک سوسیالیستی کمک های بی شایبه نمودند ولی تصمیم مردم ویتنام مهمتر از همه چیز بود و امروز ویتنام یکی از کشور های بزرگ جلب سرمایه های خارجی بوده و بیشترین فرمایشات کمپنی های بزرگ جهان در همین کشور اماده میشود . برادران هزاره وارخطا نشوید برای انکه تمام هفتاد و پنج فیصد سهمیه کانکور را هزاره ها تشکیل دهند هنوز دهه ها بکار است و از اینکه چند با سواد و مقاله نویس دارید معنی انرا نمیدهد که شما از همه سبقت جسته اید. رقابت سالم چیز خوب است اما اگر با حسادت های قومی و بلند پروازی ها خلط شود به شوونیزم میانجامد که هم اکنون این پدیده ای منفور در نبشته های تان انعکاس یافته است.
خیرخواه

>>>   سهمیه بندی کانکور بهترین گزینش منطقی از طرف مسوولین ذیربط میباشد.
هزاره ها دلتان . سر تانرا به سنگ میکوبید و یا به دیوار . باید علم و فرهنگ به هر گونه ای ممکن به تمام نقاط دوردست افغانستان برسد.

>>>   پشتونها در طول تاریخ بهترین نخبگان علم و فرهنگ را به جامعه تقدیم کرده اند . حکومت های بیسر و بی پای اشرف غنی و یا کرزی و گرو مافیایی پشتونی موازی با گروه مافیایی تاجیکی و هزارهگی نمایندگی از مجموع ملیتها نمیکند.
پیام من به هزاره ها این است که خواهی نه خواهی نسل ها و صد ها سال اینده با همین ملیت پشتون زیر یک بیرق و پرچم خواهید زیست لذا اینقدر کفر و توهین به ادرس ملیتی که اکثریت را در افغانستان دارد نکنید کار نیک نیست و پسگرد و عواقب ان برای خود تان خطرناک است . شما حق دارید علیه طرح نظر بدهید نه علیه مجموع ملیت. هنوز هم هزاره در گنده گی و ....که در یک ماه هم حمام نمیکند زندگی میکند وعمق قطر چرکی پشت یخن شان به چند سانتی متر میرسد و هنوز هم در مناطق مرکزی با علف تغذیه میکنید لذا با عده ای محدو.د با سواد تان در مرکز اینقدر مغرور نه شوید و به ملیت ها تاخت و تاز نکنید. میگویند هنوز تفت نرسید جوش امد. شما با مطالعه چند جلد کتب از ایران و اطراف خود را فیلسوف فکر میکنید من از شما تقا ضا میکنم که از خر شیطان پایین شوید به خیر تان است......


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است