پنجاه سال قبل در افغانستان کیسه پلاستیکی نبود
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۴۶    ۱۳۹۷/۹/۱۷ کد خبر: 156355 منبع: پرینت

چه خوب بود که حدود ۵۰ سل قبل درافغانستان کیسه پلاستسکی نبود.

خوب بیا دارم که حدود ۵۰ سال قبل یا بیشتر در هرات در مغازه های بزازی، عطاری، شیرینی فروشی، سیمساری، حتی داروخانه ها کیسه پلاستیکی نداشتند و به مشتریان کیسه کاغذی می دادند.

بیاد می اورم که این دکان ها افراد بخصوصی از زنان گرفته تا کودکان بزرگ سال تر و مردان این کیسه های کاغذی را به اندازه های مختلف ساخته به دکان ها بفروش می رساندند و در مقابل پولی میگرفتند که کمک ناچیزی برای درست نمودن این (پاکت) ها بود.

حتما همشهریان عزیز این پاکت ها و یا کیسه های کاغذی را بیاد دارند. می دیدم که بیشتر کودکان مکتب کاغذها را جمع آوری می کردند یا روزنامه ها بخصوص مانند روزنامه اتفاق اسلام که می شد با آن کیسه های بزرگتر ساخت فقط با مقداری چسپ که انرا در هرات چیزی دیگری می گفتند سرش می کردند.

امروز وضعیت محیط زیست در جهان به مرجله بسیار بحرانی رسیده است که زندگی تمام انسانها را با خطر جدی مواجع نموده است، گزارش هایی که در این روزها به نشر می رسد، هرانسان خواه ناخواه هر روزه مقداری پلاستیک می خورد و تمام حیوانات دریای معده شان پر از پلاستیک بوده و خیلی از ماهی ها، مزه پلاستیک میدهند.

پلاستیک یکی از مشکلترین زباله های است که نمی توان انرا به آسانی از بین برد. شرکت های نوشابه نسبتا ارزان قیمت میلیون ها باطری پلاستیکی را در بازار می فروشند و هیچ راه چاره ای برای جمع آوردی آن نمیکنند، شاید روزی ممکن شود که باطری های استفاده شده را مانند بعضی کشورها از مغازه داران پس بگیرند نهاد های جامعه مدنی و سایر نهاد های اجتماعی بفکر این مشکل بوده و اگر ممکن باشد کیسه های کاغذی دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

منجمزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کیسه کاغذی
پلاستیک
نظرات بینندگان:

>>>   دقیقا به جا فرمودید حتی در دوران پیش از مجاهدین هم همان پاکت های سمتی و اخباری در اکثر نقاط کشور رواج داشت اما با باز شدن راه تورخم تمام این خریطه های آشغال از چتلستان آورده شد و فضای کشور را آلوده کرد که تاثیرات آن بالای محیط زیست جبران ناپذیر است.

>>>   پوری نصوار یاد من هم میآید

>>>   چای خانه :
دوقتای ما ای خیرخانه میرخانه نبود ، اینجا جنگل بود ما میرفتیم آنجا شکار میکردیم ، شیر پلنگ ، گرگ ، آهو ،سرکوتل خیرخانه نفر غیرمسلح رفته نمیتوانست از ترس ببر ، خرس ، شیر وای چیزابسیار بود ، اوزمان یک پاشا بود کَل بود ظاهر می گفتند اوخودش دروقت شکار دربین جنگل همی خیرخانه گم شده بود تنها مه توانستم اورا پیدا کنم ،

>>>   تو هم حوصله داری. آلودگی هوای کابل را رها کردی آلودگی آب کابل را رها کردی
غبار و گرد و خاک کوچه ها را رها کردی گیر دادی به کیسه پلاستیکی.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است